خلیج فارس هویت انکار ناپذیر ایران است 

83
0
خلیج فارس

 به مناسبت دهم اردیبهشت که در تقویم به نام روز ملی خلیج فارس ثبت شده است ، وزیر امور خارجه کشورمان در توییتی نوشت 

 خلیج فارس بخش مهمی از هویت انکارناپذیر و مشترک ایران و منطقه و منبع طبیعی و سرشار از منفعت برای ساکنین اطراف خود است. بهرهمندی حداکثری از منافع خلیج فارس در گرو امنیت، همگرایی و مشارکت دستهجمعی کشورهای ساحلی این پهنهی آبی پرافتخار خواهد بود. روز ملی خلیج فارس گرامی باد. 

 خلیج فارس آبراهی مهم در غرب آسیا و قلب خاورمیانه 

 نمیدانم که از اینکه در خاورمیانه زندگی می کنیم باید احساس سربلندی کنیم یا نه. مردم خاورمیانه به واسطه موقعیت فوق ویژه استراتژیکی و لجستیکی ، همیشه در کانون توجه دنیا قرار داشته اند. این بخش مهم از زمینی که ما ساکنان آن هستیم به جهت دسترسی به منابع انبوه طبیعی و خدادادی همواره مورد تهاجم مردمان دور دست قرار گرفته است . از به وجود آوردن جنگ های پی در پی تا ایجاد تفرقه بین ملت های خاورمیانه همه بخشی از یک برنامه ریزی سازمان یافته توسط کشورها و دولت های متخاصم دنیا است ، تا همیشه مردم خاورمیانه درگیر حواشی ناخواسته باشند 

در این میان خلیج فارس در واقع مهم ترین پل ارتباطی این منطقه به دنیاست. دریایی که آب های نیلگون آن جولانگاه ناوهایی شده است که از آن سوی دنیا ادعا می کنند که قصد محافظت از منطقه را دارند. اما بر چه کسی پوشیده است که آن ها چشم طمع به منابع ما دارند. هشت کشور در اطراف خلیج فارس قرار دارند. کشورهای ایران، عمان، عراق، عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، قطر و بحرین در کناره خلیج فارس هستند. در این میان سواحل شمالی خلیج فارس تماماً در جغرافیای سیاسی ایران قرار دارند. به سبب وجود منابع سرشار نفت و گاز در خلیج فارس و سواحل آن، این آبراهه در سطح بینالمللی، منطقهای مهم و راهبردی بشمار میآید. 

  دریای پارس ، تا به ابد پارس می ماند 

 خلیج فارس و مترادفهای آن در سایر زبانها، اصیلترین نام و نامی است بر جای مانده از کهنترین منابع، که از سدههای پیش از میلاد بهطور مستمر در همه زبانها و ادبیات جهانی استفاده شدهاست و با پارس، فارس، ایران و عجم ـ نامهای ایران ـ و معادلهای آن در سایر زبانها گره خوردهاست. داریوش بزرگ  در کتیبههای کانال سوئز از این پهنهٔ آبی به عنوان «دریائی که از پارس آغاز میشود» یاد کردهاست. 

گرچه این آبراهه در همه متون تاریخی و جغرافیایی عربی خلیج فارس و بحر فارس نامیده شدهاست با این حال، این نامگذاری از دههٔ ۱۳۳۰ خورشیدی از سوی ملیگرایان عرب مورد چالش واقع شدهاست. کشورهای عربی، از دهه ۱۹۶۰ میلادی و با گسترش اندیشههای پان عربی توسط جمال عبدالناصر از نام جعلی خلیج عربی استفاده میکنند. این مطلب طی یک بخشنامه از طرف اتحادیه عرب به همه کشورهای عربی رسماً ابلاغ شدهاست. اما سایر کشورهای جهان و سازمانهای بینالمللی همچنان از نام اصلی و کهن خلیج فارس به صورت رسمی استفاده میکنند و گاهی ممکن است در مکاتبات غیررسمی برای سادگی یا تحت نفوذ مالی عربی عبارت خلیج را بهکار برند. 

در سالهای اخیر بسیاری از دانشمندان غربی و عربی و مسلمان در خصوص قدمت نام خلیج فارس یا علت تحریف نام خلیج فارس، اظهار نظرهای مستندی داشتهاند که مجموعه این اعترافات در کتاب اسناد نام خلیج فارس، میراثی کهن و جاودان نوشته محمد عجم و در وب سایت مرکز مطالعات خلیج فارس و دریای پارس جمعآوری شدهاست. 

تا پیش از دههٔ ۱۹۶۰، تمامی کشورهای عربی از عبارت «الخلیج الفارسی» در مکاتبات رسمی خود استفاده میکردند. 

اما در سالهای اخیر و به ویژه از دههٔ شصت میلادی به این سو، تحریف نام خلیج فارس در مکاتبات رسمی و در برخی نشریات و بنیادهای خبرپراکنی عربی دنبال شدهاست 

خلیج فارس از ازل بحر پارس بوده است و تا به ابد نیز می ماند. 

5/5 - (2 امتیاز)
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس