نگاهی به اپلیکیشن‌های شرکت های پی‌اس‌پی (PSP)

41
0
اپلیکیشن‌های شرکت های پی‌اس‌پی

اپلیکیشن‌ها امروزه دیگر یک بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره مردم شده‌اند و از همین رو نمی‌توان نقش و اهمیت‌شان را نادیده گرفت. یکی از حوزه‌هایی که مردم هر روز با آن سروکار دارند و از اپلیکیشن‌های آن حوزه بسیار استفاده می‌کنند، اپلیکیشن‌های پرداختی است. پرداخت موبایلی و ارائه اپلیکیشن پرداخت، یکی از حوزه‌هایی است که بسیاری از شرکت‌های پی‌اس‌پی کشور در طول سال‌ها فعالیت خود توجه جدی به آن داشته‌اند و سعی در گرفتن بخشی از سهم بازار آن داشته‌‌اند. در این مقاله به بررسی اپلیکیشن‌های شرکت های پی‌اس‌پی و تلاش برای سوپراپ‌شدن می پردازیم.

اپلیکیشن‌های شرکت های پی‌اس‌پی

بررسی اپلیکیشن‌های شرکت‌های پی‌اس‌پی کشور به‌خوبی نشان از روند سوپراپلیکیشن‌شدن این اپلیکیشن‌ها دارد. سوق‌دادن مشتری به استفاده از محصولات متنوع، فلسفه سوپراپ‌شدن است و شرکت‌های پی‌اس‌پی نیز در ارائه خدمات‌شان در حال پیروی از این مسیر هستند.

اپلیکیشن‌ آپ (اپلیکیشن‌های شرکت های پی‌اس‌پی)

اپلیکیشن آپ محصول شرکت آسان‌پرداخت پرشین است که با ارائه خدمات متنوع به یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های صنعت پرداخت تبدیل شده است. این اپلیکیشن علاوه بر اینکه تجربه کاربری راحت و دلچسبی را برای کاربران خود فراهم کرده، یکی از فعال‌ترین اپ‌های پرداختی در کمپین‌های تبلیغاتی و تشویقی در صداوسیما، مطبوعات و نمایشگاه‌ها بوده و توانسته سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهد. آپ تا‌به‌امروز ۲۰ میلیون دانلود از کافه‌بازار داشته و از طریق کافه‌بازار، مایکت و گوگل‌پلی برای سیستم‌عامل اندرویدی و از طریق نسخه تحت وب برای کاربران سیستم‌عامل آی‌او‌اس، قابل دانلود و نصب است.

خرید شارژ، کارت‌به‌کارت، خرید بسته اینترنتی، استعلام موجودی، خرید بلیت و رزرو هتل، پرداخت عوارض و خلافی خودرو، ثبت چک صیادی، سجام و احراز هویت، سفارش غذا و تاکسی از اسنپ، خرید از هایپراستار، تالی، ارائه خدمات مربوط به سلامت، خدمات بیمه، خرید بلیت سینما، امور مربوط به سرمایه‌گذاری و خیریه، حمل‌ونقل شهری، خرید سیم‌کارت، پرداخت مستقیم، خدمات قوه قضائیه، آپتل، قیمت کالا و خدمات، تست کرونا در ترکیه و… از جمله خدمات این اپلیکیشن هستند. به نظر می‌رسد این سوپراپلیکیشن تقریباً توان پاسخگویی به تمامی نیازهای یک کاربر را نه‌تنها در حوزه پرداخت، بلکه در سایر حوزه‌های مورد نیازش دارد و جای شکی نیست که چرا این اپلیکیشن توانسته تابه‌امروز بازیگر شماره ۱ این حوزه باشد.

اپلیکیشن‌ ۷۲۴ (اپلیکیشن‌های شرکت های پی‌اس‌پی)

اپلیکیشن ۷۲۴ شرکت پرداخت الکترونیک سامان را، هم بر مبنای آمارها و هم بر مبنای تاریخی می‌توان جدی‌ترین رقیب آپ دانست. این اپلیکیشن نیز همچون دیگر رقبای سرسختش از تجربه کاربری یکپارچه و کاربرپسندی بهره می‌برد و طراحی فعلی آن را می‌توان یکی از مینیمال‌ترین طرح‌ها در بین رقبا دانست که تعداد دانلود آن در کافه‌بازار بالغ بر چهار میلیون مورد است.

افراد می‌توانند آن را از طریق کافه‌بازار، مایکت، گوگل‌پلی، ایران‌اپس و چارخونه برای سیستم‌عامل اندروید و همچنین از طریق سیب‌اپ و سیب ایرانی برای سیستم‌عامل آی‌اواس خود دانلود و نصب کنند. ۷۲۴ نیز سطح گسترده‌ای از خدمات متنوع را به کاربران ارائه می‌دهد؛ سرویس‌هایی مانند کارت‌به‌کارت و استعلام موجودی کارت، گردونه، خرید شارژ، خرید بسته اینترنت، پرداخت قبض، سامانه صیاد، احسان، بازار سرمایه، سپ‌کارت، شارژ تپسی، خودرو، سفر و گردشگری، بیمه، اعتبارسنجی، فروش سیم‌کارت و… که از طریق آنها مشغول خدمت‌رسانی به کاربران خود است.

اپلیکیشن‌ ایوا

اپلیکیشن ایوا متعلق به شرکت پرداخت الکترونیک سداد و یکی از گزینه‌های جدی مدعی جایگاه دومی در بین پی‌اس‌پی‌هاست. برای دانلود و نصب این اپلیکیشن برای سیستم‌عامل اندروید، می‌توان به کافه‌بازار، مایکت و گوگل‌پلی رجوع کرد. نکته قابل توجه برای این اپلیکیشن افزایش تعداد دانلود‌های آن طی یک سال گذشته است. در سال گذشته یک میلیون و ۷۰۰ هزار بار از طریق دو مارکت کافه‌بازار و مایکت دانلود شده بود که این عدد، امسال افزایش چشم‌گیری داشته و فقط در کافه‌بازار چهار میلیون بار دانلود شده است.

ارائه برخی سرویس‌های خاص برای اولین‌بار توسط این اپلیکیشن، همچون نشان‌بانک، پرداخت عوارض خروج از کشور، خدمات گواهی امضا و افتتاح حساب بانک ملی و مواردی از این دست، باعث شده این اپ نیز در بین رقبای جدی مدعی جایگاه دوم بایستد. علاوه بر این موارد ایوا خدمات دیگری نیز به کاربران خود ارائه می‌دهد که عبارت‌اند از: پرداخت قبض، کارت‌به‌کارت، خرید شارژ، موجودی کارت، خرید اینترنت، خرید بلیت مترو و اتوبوس درون‌شهری، ثبت چک صیادی، خرید بیمه، فروش سهام عدالت، خدمات گردشگری، خرید سیم‌کارت، خرید طرح ترافیک و پرداخت خلافی، پرداخت سازمانی، وجوهات شرعی، ملی‌بازار، کارت هوشمند و پیشخوان هوشمند.

اپلیکیشن‌ تاپ (اپلیکیشن‌های شرکت های پی‌اس‌پی)

اپلیکیشن تاپ متعلق به شرکت تجارت الکترونیک پارسیان است که سال گذشته از طریق دو مارکت کافه‌بازار و مایکت بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار بار دانلود شده بود، اما امسال تعداد دانلودهای آن فقط در کافه‌بازار به چهار میلیون مورد می‌رسد. تاپ علاوه بر نسخه اندروید و آی‌اواس، نسخه وب نیز ارائه داده تا کاربران بتوانند از طرق مختلف از این اپ استفاده کنند.

اپلیکیشن تاپ برای کاربران اندروید از طریق مایکت، کافه‌بازار، گوگل‌پلی و چارخونه در دسترس است. اسکرول عمودی خدمات تاپ از جمله تفاوت‌های طراحی آن برای فضای کاربری است که آن را از سایر اپلیکیشن‌های پی‌اس‌پی‌ها متفاوت می‌کند و به‌نوعی به تجربه کاربری متمایز تاپ تبدیل شده است.

از جمله خدمات ارائه‌شده توسط این اپلیکیشن می‌توان به خدمات خودرو،‌ سرویس کارت‌به‌کارت،‌ بسته اینترنت، شارژ،‌ استعلام موجودی، قبض، خرید انواع بلیت، استعلام ممنوع‌الخروجی و وضعیت گذرنامه، سفر اعتباری، سامانه چک صیاد، پیشخوان پلیس، سامانه سجام، کارت هدیه، نیکوکاری،‌ فروش سیم‌کارت،‌ بازار سرمایه و بیمه پارسیان اشاره کرد.

اپلیکیشن‌ سکه (اپلیکیشن‌های شرکت های پی‌اس‌پی)

اپلیکیشن سکه متعلق به شرکت به‌پرداخت ملت است و نسبت به دیگر رقبای خود، جوان‌تر است، ولی با این وجود توانسته در عرصه رقابت با آنها عملکرد خوبی داشته باشد و جای خود را در بین کاربران پیدا کند. در سال گذشته تعداد دانلودهای آن در مایکت و کافه‌بازار یک میلیون و ۲۰۰ هزار مورد بود که هم‌اکنون تنها در کافه‌بازار بالغ بر چهار میلیون بار دانلود شده است. این اپلیکیشن نیز اسکرول عمودی می‌خورد و از لحاظ تجربه کاربری، رابط کاربری ساده و تقریباً مینیمالی دارد که باعث می‌شود کاربر به‌سادگی با آن ارتباط بگیرد.

سکه در کافه‌بازار، مایکت و گوگل‌پلی برای سیستم‌عامل اندروید و در سیب‌بانک،‌ سیب‌بازار، اناردونی، سیبچه، سیب‌اپ و آی‌اپس برای سیستم‌‌عامل‌های آی‌اواس در دسترس است. این اپلیکیشن در مقایسه با سایر اپلیکیشن‌های پی‌اس‌پی‌ها، بسترهای بیشتری را برای دانلود سیستم‌عامل آی‌اواس فراهم کرده است.

پرداخت قبوض، کارت‌به‌کارت، نماپرداخت، خدمات خودرو، خرید شارژ و اینترنت، استعلام موجودی،‌ پرداخت اقساط بانک ملت، پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی،‌ خدمات سفر، پرداخت هزینه تاکسی، ثبت چک صیادی، خدمات بیمه‌ای،‌ رتبه‌بندی اعتباری، خدمات بورس، خدمات پستی، تأییدیه تحصیلی، احراز هویت آنلاین، عوارض شهرداری، خرید از فروشگاه،‌ تخفیفان،‌ سامانه ثنا و کیف ریال دیجیتال از جمله خدمات ارائه‌شده توسط سکه هستند. سکه تنها اپلیکیشنی است که امکان اخذ تأییدیه تحصیلی آنلاین را برای کاربران خود فراهم کرده است.

اپلیکیشن‌ پات‌لایف

پات‌لایف متعلق به شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش است که نسبت به رقبای خود ورود مؤخرتری به بازار اپلیکیشن‌های موبایلی داشته است. پات‌لایف، با شعار «حال خوب زندگی» این توقع را ایجاد می‌کند که به‌طور خاص سوپراپی برای رفع نیازهای زندگی روزمره کاربران باشد و از خدمات پرداخت فراتر برود، اما این در حالی است که خدمات مرسوم اپ‌های پرداخت را ارائه می‌دهد. پات‌لایف در بررسی سال گذشته ما، در دو مارکت مایکت و کافه‌بازار نزدیک به ۶۰ هزار بار دانلود شده بود که نسبت به سایر اپلیکیشن‌های پی‌اس‌پی‌ها عدد پایینی بود.

هم‌اکنون نیز تعداد دانلودهای آن در کافه‌بازار ۲۰ هزار و در مایکت ۶۰ هزار مورد است و هنوز از رقبای خود از نظر تعداد کاربر در جایگاه پایین‌تری ایستاده است. از جمله خدمات پات‌لایف می‌توان به کارت‌به‌کارت‌، خرید شارژ و اینترنت، پرداخت قبوض، خدمات مربوط به خودرو، نیکوکاری، استعلام موجودی،‌ خدمات شهرداری،‌ خدمات بانکی،‌ گردشگری،‌ بیمه، نوار، سلامت، سرگرمی و تارا اشاره کرد. این اپلیکیشن از طریق مارکت‌های کافه‌بازار، مایکت و گوگل‌پلی برای سیستم‌عامل‌های اندروید قابل دانلود است. همچنین نسخه تحت وب آن برای آی‌اواس در دسترس است.

اپلیکیشن‌ پی‌پاد

پی‌پاد یا اپلیکیشن بانک پاسارگاد متعلق به شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد است که در بررسی‌های سال گذشته عصر تراکنش، در دو مارکت کافه‌بازار و مایکت بیش از ۷۰۰ هزار دانلود داشت که امسال توانسته توجه کاربران بیشتری را به خود جلب کند؛ تعداد دانلودهای پی‌پاد فقط در کافه‌بازار از مرز یک میلیون گذشته است. این اپ علاوه بر خدمات مشابه رقبای خود دو سرویس اختصاصی نیز دارد و همین موضوع موجب متمایزشدن آن از سایر اپ‌ها می‌شود. این دو سرویس مربوط به سرویس میوه و تره‌بار و تلویزیون‌پاد می‌شود.

سایر خدمات این اپلیکیشن شامل کارت‌به‌کارت،‌ بیمه،‌ تاکسی،‌ پرداخت قبوض،‌ خرید بسته اینترنت و شارژ، کارت شهروندی، عوارض آزادراهی، قطار شهری، پارک حاشیه‌ای،‌ طرح ترافیک، نیکوکاری،‌ سیم‌کارت ایرانسل، سهام عدالت، سینما و کیف پول تاراست. پی‌پاد را می‌توان از کافه‌بازار، مایکت،‌ گوگل‌پلی و چارخونه برای سیستم‌عامل‌های اندروید و از طریق نسخه وب برای آی‌او‌اس دانلود کرد.

اپلیکیشن‌ پاس

پاس که متعلق به شرکت پرداخت الکترونیک سپهر است، ارائه‌دهنده چهار خدمت اصلی به کاربران خود است که شامل خرید شارژ، پرداخت قبوض، کارت‌به‌کارت و بسته اینترنت می‌شود. این اپلیکیشن نسبت به سایر اپ‌های پی‌اس‌پی‌ها سبد خدمات کوچک‌تری دارد، ولی تجربه کاربری دلنشینی را برای کاربرانش فراهم کرده است. پرداخت با کیوآر، کیف ‌پول، اعتبارسنجی، نیکوکاری، بیمه، سجام، سهام عدالت و خدمات پذیرندگان از دیگر سرویس‌های پاس هستند.

همچنین شمس یا همان شعبه مجازی سپهر خدمت خاص پاس است که در حال حاضر خدماتی همچون تسهیلات و تعهدات‌، افتتاح حساب، دریافت دسته‌چک، رفع سو‌ءاثر چک، خدمات بانکداری و دریافت صورت‌حساب را به مشتریان بانک صادرات ارائه می‌دهد که با توجه به جامعه بزرگ مشتریان بانک صادرات، می‌تواند یک نقطه قوت بزرگ برای پاس باشد. پاس از طریق سیبچه، سیب ‌ایرانی، سیب‌اپ و اناردونی برای آی‌اواس و از طریق گوگل‌پلی، کافه‌بازار و مایکت برای اندروید قابل دانلود است و در کافه‌بازار ۲۰ هزار نصب داشته است.

اپلیکیشن‌ سان

شرکت پرداخت نوین که نامش با هف‌هشتاد در حوزه پرداخت‌های موبایلی گره خورده بود، بعد از جدایی تراکنش‌های هف‌هشتاد از پرداخت نوین، حضورش در حوزه پرداخت‌های موبایلی را با اپلیکیشن «سان» ادامه داد. خرید انواع شارژ، پرداخت قبوض، انتقال وجه کارت‌به‌کارت، استعلام موجودی، کیف پول، خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری،‌ صدور آنلاین بیمه‌نامه، ارائه خدمات متنوع پشتیبانی به کلیه پذیرندگان شرکت پرداخت نوین از جمله سرویس‌های این اپلیکیشن است.

یکی از محصولات متمایزی که به‌تازگی به سبد خدمات آن اضافه شده، سرویس پست‌چی است؛ سرویس حمل و ارسال بسته پستی آنلاین و خدمات پست سریع داخلی و بین‌المللی. این اپلیکیشن هم‌اکنون حدود بیش از پنج هزار بار از کافه‌بازار دانلود شده است. کاربران آی‌اواس می‌توانند از طریق سیب‌اپ، سیب ایرانی، سیبچه و نسخه وب اپلیکیشن آن و کاربران اندرویدی از نسخه ارائه‌شده در کافه‌بازار و مایکت استفاده کنند.

اپلیکیشن‌ دکا

دکا با شعار «کیف پول و ابزار روزانه پرداخت‌های شما» متعلق به شرکت الکترونیک کارت دماوند است که نسبت به سایر اپلیکیشن‌های معرفی‌شده تاکنون، ورود مؤخرتری به بازار اپلیکیشن‌های موبایلی داشته و راه زیادی را برای رسیدن به رقبای خود پیش‌ رو دارد. سبد خدمات دکا شامل استعلام موجودی، کارت‌به‌کارت، خرید شارژ و بسته اینترنت، پرداخت قبوض خدماتی،‌ پرداخت اقساط، خرید بلیت اتوبوس و قطار، پرداخت از طریق کیوآر، کمک‌رسانی به هلال احمر و نیکوکاری، کیف پول و… می‌شود.

همچنین این اپلیکیشن امکان اتصال به کارت‌خوان‌های موبایلی را به کاربرانش ارائه می‌دهد. این اپ در طراحی فضای کاربری خود عملکرد قابل قبولی دارد. دکا هم‌اکنون در گوگل‌پلی و وب‌سایت شرکت قابل دانلود است و تنها اپلیکیشنی است که برای ورود به آن باید کد ملی یا شماره اتباع خارجی خود را وارد کنید.

اپلیکیشن‌ آواپی

آواپی که متعلق به شرکت فن‌آوا کارت است،‌ یکی از مؤخرترین اپ‌های شرکت‌های پی‌اس‌پی است که تا زمان نگارش این مطلب، بیش از ۱۰۰ بار دانلود و نصب در کافه‌بازار داشته است. لازم به ذکر است که خدماتی که هم‌اکنون این اپلیکیشن ارائه می‌دهد، شامل خرید شارژ، پرداخت قبض،‌ بسته اینترنتی، ‌احسان و کمک‌های مؤمنانه و انتقال وجه می‌شود که در مقایسه با رقبای از پیش موجود در بازار،‌ خدمات محدودی است و راه زیادی برای نزدیک‌شدن به رقبای خود در پیش دارد.

البته فضای کاربری مینیمال و استفاده از فونت مناسب، تجربه کاربری خوبی را برای کاربران این اپ رقم زده است. با توجه به اینکه آواپی به‌تازگی راهی بازار شده، شاید هنوز صحبت درباره آن زود باشد و باید دید که این اپ در آینده چه می‌کند.

اپلیکیشن‌ بیت

تا اینجا نگاهی داشتیم به اپلیکیشن پرداختی ۱۱ شرکت پی‌اس‌پی دارای مجوز از شاپرک. شرکت فراپردازان آروند امید با اپلیکیشن بیت در آینده نه‌چندان دور وارد رقابت در این اقیانوس قرمز خواهد شد. با توجه به اینکه بیت هنوز برای عموم در دسترس نیست، در نتیجه در این مطلب امکان اظهارنظر درباره آن را نداشتیم.

way2pay

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس