بلاک شدن اپلیکیشن روبیکا | محدودیت‌های گوگل روی اپ‌های ایرانی

81
0
بلاک شدن اپلیکیشن روبیکا

دو روز بعد از اینکه اپلیکیشن روبیکا توسط Play Protect اخطار امنیتی گرفت و این اپلیکیشن روی گوشی کاربران ایرانی بلاک شد، حالا وزارت ارتباطات در اطلاعیه‌ای این اقدام گوگل را محکوم کرده است. در این اطلاعیه وزارت ارتباطات اعلام کرده با توجه به تکالیف و رسالت قانونی خود در حمایت از اکوسیستم فناوری اطلاعات کشور، تمام‌قد پشت سر پلتفرم‌ها و شرکت‌های ایرانی توسعه‌دهنده خدمات حوزه اقتصاد دیجیتال ایستاده است. در این مقاله به بررسی بلاک شدن اپلیکیشن روبیکا و محدودیت‌های گوگل روی اپ‌های ایرانی می پردازیم.

بلاک شدن اپلیکیشن روبیکا

این وزارتخانه بدون هیچ اشاره‌ای به محدودیت‌های ایجادشده در دسترسی به سرویس‌های گوگل در ایران بعد از رخ‌دادن این اتفاق برای روبیکا، تٲکید کرده اجازه نخواهد داد تصمیمات ضد ایرانی و استانداردهای دوگانه شرکت‌های آمریکایی، تلاش‌های جوانان این مرزوبوم برای تٲمین نیازهای فناورانه مردم را به حاشیه ببرد.

بعد از فیلتر اینستاگرام در عصر ۳۰ شهریورماه و ادامه این فیلترینگ و همچنین حذف این شبکه اجتماعی از سوی مایکت و کافه‌بازار، برخی از فعالان فضای مجازی که عموماً هم از طرفداران اجرای طرح صیانت بودند، اعلام کردند در شرایط حاضر، روبیکا بهترین گزینه برای جایگزینی اینستاگرام است.

در یک ماه گذشته در مورد روبیکا و سرمایه‌گذاران و امنیت آن و همچنین نبود اعتماد کاربران به استفاده از این پلتفرم اما و اگرهای بسیاری مطرح شده است.

در این بین از عصر روز دوشنبه کاربران زمان نصب روبیکا از استورهای ایرانی مانند کافه‌بازار یا مایکت با هشداری از سوی Play Protect مواجه شدند. این پیام نسبت به در معرض خطر بودن داده‌های شخصی مانند پیامک‌ها، عکس‌ها، صدای ضبط‌شده، تاریخ تماس‌ها و… هشدار داده و به همین خاطر دسترسی به روبیکا را روی سیستم‌های دارای اندروید بلاک کرد.

محدودیت‌های گوگل روی اپ‌های ایرانی

بعد از این اتفاق گوگل‌پلی به‌صورت کامل در ایران فیلتر شد. همچنین روز گذشته در راستای ایجاد محدودیت در دسترسی به خدمات گوگل، نقشه و مسیریاب گوگل؛ یعنی گوگل‌مپس در ایران فیلتر شد. از سوی دیگر بررسی‌های راه‌ پرداخت نشان می‌دهد از عصر روز گذشته (۷ آبان) دسترسی به دیگر سرویس‌های گوگل مانند گوگل‌ترنسلیت، جیمیل و گوگل‌داکز نیز با اختلال شدید در دسترسی مواجه است.

حالا وزارت ارتباطات بدون اشاره به محدود‌سازی دسترسی به سرویس‌های گوگل در اطلاعیه‌ای محدودشدن دسترسی به برخی سرویس‌های ایرانی از سمت گوگل را محکوم کرده است.

در این اطلاعیه با اشاره به رفتارهای دوگانه پلتفرم‌های آمریکایی آمده است:

«در روزهای اخیر شاهد موج جدیدی از اعمال محدودیت‌های خارج از عرف پلتفرم‌های آمریکایی در مواجهه با رویدادهای اجتماعی و برنامه‌های بومی ایران عزیز هستیم. حذف مطالب و هشتگ‌های مرتبط با شهدای مظلوم حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ(ع) در پلتفرم‌های آمریکایی و به طور مشخص حذف مطالب مربوط به کودکان مظلوم، آرتین و آرشام و از سوی دیگر اجازه انتشار و حتی ترویج ویدئوهای تحریک‌آمیز حاوی خشونت عیان، سطح تازه‌ای از استاندارد دوگانه این پلتفرم‌ها را در تفسیر آزادی بیان و حقوق بشر آشکار کرده است.»

در این اطلاعیه گوگل‌پلی به انحصارطلبی متهم شده و اینکه بدون اخطار قبلی اپ‌های ایرانی را از گوشی کاربران پاک می‌کند.

وزارت ارتباطات در اطلاعیه خود این اقدام را غیرمسئولانه عنوان کرده و گفته است: «این اقدام غیرمسئولانه در مورد برنامه‌های پرمخاطب ایرانی که عمدتاً حاصل تلاش جوانان نخبه این مرز و بوم‌اند و مورد استقبال میلیونی کاربران قرار گرفته‌اند، در حالی صورت پذیرفته که طبق بررسی‌های این وزارتخانه، برنامه‌های فوق هیچ هشدار پیشینی از سوی گوگل دریافت نکرده بودند و بااینکه بلافاصله اعتراض خود را نسبت به این رفتار غیرمسئولانه اعلام کرده‌اند، تاکنون هیچ پاسخی از گوگل دریافت نکرده‌اند.»

وزارت ارتباطات تٲکید کرده حذف برنامه ایرانی از گوگل‌پلی تنها در مورد روبیکا اتفاق نیفتاده است. براساس اعلام وزارت ارتباطات، طی دو هفته گذشته سیاست‌های محدودکننده گوگل در خصوص چند برنامه‌ کاربردی ایرانی دیگر نیز اعمال شده است.

وزارت ارتباطات این اقدام گوگل را سیاسی دانسته و اعلام کرده است: «با وجود پیشینه سیاسی اقدامات یکجانبه شرکت‌‌های آمریکایی و همچنین تأکید توسعه‌دهندگان این پلتفرم‌ها بر رعایت اصول حرفه‌ای مطابق استانداردهای بین‌المللی، شائبه سیاسی‌بودن این اقدام گوگل بسیار پررنگ است، اما بە دلیل اهمیت موضوع و حفاظت حداکثری از حقوق کاربران ایرانی در برابر هرگونه قصور یا تقصیر احتمالی، وزیر ارتباطات دستور داده در صورت دریافت  مستندات مورد ادعای شرکت گوگل در خصوص پلتفرم‌های ایرانی، کمیته‌ای شامل کارشناسان فنی خبره و مستقل برای بررسی دقیق این ادعاها تشکیل شود و نتیجه بررسی‌ها را به اطلاع عموم و بخصوص دستگاه‌های ذیربط از جمله مرکز ملی فضای مجازی برساند.»

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان اعلام کرده با توجه به تکالیف و رسالت قانونی خود در حمایت از اکوسیستم فناوری اطلاعات کشور، تمام‌قد پشت سر پلتفرم‌ها و شرکت‌های ایرانی توسعه‌دهنده خدمات حوزه اقتصاد دیجیتال ایستاده است. همچنین این وزارتخانه تأکید کرده اجازه نخواهد داد تصمیمات ضد ایرانی و استانداردهای دوگانه شرکت‌های آمریکایی، تلاش‌های جوانان این مرزوبوم برای تأمین نیازهای فناورانه مردم را به حاشیه ببرد؛‌ به همین دلیل از تمام ظرفیت‌های فنی و قانونی خود برای حفاظت از حقوق کاربران ایرانی استفاده خواهد کرد.»

منبع: راه پرداخت

5/5 - (1 امتیاز)
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس