بررسی خودرو کیا سونت کوشا خودرو

98
0
خودرو کیا سونت کوشا خودرو

شرکت کوشا خودرو، نماینده جدید کیا موتورز در ایران است که پس از تصویب واردات خودرو به ایران، در نیمه دوم سال 1401 فعالیتش را رسما آغاز کرد. البته این شرکت، سابقه واردات خودرو در کارنامه‌اش را دارد اما این نخستین‌بار است که بعنوان نمایندگی یک خودروساز جهانی، فعالیت می‌کند. شرکت کوشا خودرو، نسخه‌های مختلفی از محصولات کیا را ثبت سفارش کرده که یکی از آنها، خودروی ریزاندامی به نام کیا سونت است. در این پست به بررسی خودرو کیا سونت کوشا خودرو می پردازیم.

خودرو کیا سونت کوشا خودرو

کیا سونت (Kia Sonet) پس از معرفی خودروهای کارنیوال و سلتوس، سومین محصولی بود که کیاموتورز در بازار هندوستان معرفی کرد. این خودرو، در اواخر سال 2020 متولد شد و هدف سازندگانش این بود که کراس‌اوری ارزان‌قیمت را در بازارهای درحال توسعه، عرضه کنند.

خودرو کیا سونت کوشا خودرو
خودرو کیا سونت کوشا خودرو

بازار اصلی کیا سونت، هندوستان است اما کیا برای آنکه سونت، چیزی کم و کسر نداشته باشد، طراحی‌اش را به آقای «کریم حبیب» واگذار کرد؛ شخصی که اصالتا لبنانی است و سابقه حضور در شرکت‌های بزرگی مانند ب‌ام‌و و اینفینیتی را دارد اما از سال 2019 به کیاموتور ملحق شد و هم‌اکنون نیز معاون اجرایی کیا و همچنین سرپرست ارشد تیم طراحی کیا را برعهده گرفته است.

کوچک‌تر و ارزان‌تر از سلتوس

سونت در خانواده کراس‌اورهای کیا، یک پله پایین‌تر از سلتوس ایستاده است. از آنجایی که سلتوس نیز به بازار ایران راه یافته است ، پس از همین حالا می‌توان حدس زد که قیمت تمام‌شده سونت، ارزان‌تر از سلتوس خواهد بود.
جالب است بدانید که این خودرو، به غیر از هندوستان، در جای دیگری خط تولید ندارد و اگر هم داشته باشد، بصورت CKD مونتاژ می‌گردد. وقتی می‌گوییم خودرویی ساخت هندوستان است، بلافاصله این سوال در ذهن‌مان شکل می‌گیرد که آیا ایمن نیز هست؟! باید بگوییم بله، تقریبا هست!

خودرو کیا سونت کوشا خودرو
خودرو کیا سونت کوشا خودرو

طبق گفته‌های کیا، بدنه کیا سونت، از فولاد با مقاومت بالا ساخته شده در تصادفات، آسیب‌پذیری کمتری داشته باشد. علاوه بر این موضوع، کیا برای سونت، آپشن‌های ایمنی متعددی را نصب کرده مانند شش ایربگ، ترمزهای ABS، سیستم کنترل کشش و پایداری، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، هشداردهنده سرعت، سنسورهای پارک و کمربند ایمنی پیش‌کشنده برای راننده. البته همه این ویژگی‌ها، در نسخه‌های ارزان و تیپ‌های پایه کیا سونت، وجود ندارد.

طراحی ظاهری کیا سونت

فرم ظاهری کیا سونت، کاملاً از کانسپت سونت پیروی کرده که در فوریه 2020 در نمایشگاه خودرو دهلی، رونمایی شده بود. هرچند در برخی موارد جزئی همچون دستگیره درها و آینه‌های جانبی تغییراتی به خود دیده است.

خودرو کیا سونت کوشا خودرو
خودرو کیا سونت کوشا خودرو

در نمای جلو با فرم معمول جلوپنجره محصولات کیا و چراغ‌ها و دی‌لایت‌های LED روبرو هستیم. در نمای جانبی فرم جالب ستون C، رینگ‌های 16 اینچی و قطعات پلاستیکی نیمه پایین بدنه جلب نظر می‌کند. در نمای عقب هم چراغ‌های LED عقب فرمی شبیه به سایر محصولات کیا دارد.

کابین جذاب کیا سونت

فضای کابین کیا سونت از طرحی مدرن بهره‌مند شده چراکه نمایشگر 10.25 اینچی بخش مرکزی داشبورد به همراه صفحه پشت آمپر دیجیتال 4.2 اینچی در قالبی پیوسته قرار گرفته‌اند. طراحی داشبورد نیز راننده-محور بوده و فرم اسپرت فرمان به همراه طراحی مینیمال کنسول مرکزی از نظر بصری، فرمی قابل قبول پدید آورده است.کیا فضای داخلی این مدل را جادار ساخته و در آن از مواد باکیفیت استفاده کرده است.

خودرو کیا سونت کوشا خودرو
خودرو کیا سونت کوشا خودرو

نمایشگر 10.25 اینچی داشبورد به همراه مسیریاب با قابلیت شناسایی وضعیت ترافیک و بروزرسانی نقشه‌ها، سیستم تهویه هوشمند با امکان پاک‌سازی هوا از ویروس، سیستم صوتی BOSE با هفت بلندگو و ساب ووفر، تهویه صندلی راننده و سرنشین و نورپردازی LED مواردی هستند که بنابر اعلام کیا برای اولین بار در خودرویی در این رده نصب شده است.

امکان سفارش کیا سونت با استارت ریموتی پیشرانه از طریق سیستم UVO Connect، کلید هوشمند به همراه قابلیت ردیابی و شارژر بی‌سیم تلفن همراه نیز وجود دارد.

مشخصات فنی کیا سونت

تا به امروز، کیا سونت فقط با سه پیشرانه مختلف، عرضه شده است. اولین پیشرانه، موتور 1.0 لیتری توربوشارژ 3 سیلندر بوده که با گیربکس‌های 6 دنده بدون کلاچ (AMT) یا 7 دنده دوکلاچه (DCT) قابل سفارش است. باید بدانید که این موتور یک لیتری، تنها پیشرانه‌ کیا سونت است که از تکنولوژی GDI بهره می‌برد.

دومین پیشرانه سونت، موتور چهار سیلندر 1.2 لیتری است ولی از آنجایی که این موتور، فقط با گیربکس دستی همراه می‌شود، پس احتمالا آنرا در بازار کشورمان نخواهیم دید. سومین پیشرانه سونت نیز موتور 1.5 لیتری چهار سیلندری است که متاسفانه به تکنولوژی MPI مجهز بوده و خریداران می‌توانند گیربکس 6 دنده دستی یا گیربکس CVT را برای آن سفارش دهند.

قیمت کیا سونت کوشا خودرو

اگر معیارمان بازار هندوستان باشد، باید بگوییم که قیمت کیا سونت در ارزان‌تریت نسخه، از حدود 9200 دلار شروع می‌شود. ولی در صورت سفارش نسخه فول آپشن آن، قیمتش به حدود 16 هزار دلار نیز می‌رسد.

bama

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس