برنامه نویسی فرانت اند بهتر است یا بک اند ؟ مقایسه Front-End و Back-End

61
0
برنامه نویسی فرانت اند

توسعه وب و یاد گیری زبان های برنامه نویسی متعدد امروزه از محبوبیت بسیاری برخوردار شده اند و روز به روز افراد بسیاری را به خود جذب می کنند. توسعه وب هم می تواند به عنوان یک شغل خوب در نظر گرفته شود و هم به عنوان یک مهارت اضافی برای کد نویسان و مهندسان کامپیوتر تلقی شود. یادگیری توسعه وب راهی عالی برای درک کد نویسی است، اما سؤالی که برای خیلی از افراد در ابتدای این مسیر مطرح می شود این است که از کجا باید شروع کرد؟ Front-End یا Back-End ؟ برنامه نویسی فرانت اند بهتر است یا بک اند ؟

برنامه نویسی فرانت اند بهتر است یا بک اند ؟

اصطلاح توسعه دهنده وب یک اصطلاح بسیار گسترده است که شامل وظایف و فعالیت های بسیاری در بستر وب می شود. یک توسعه دهنده وب می تواند سبک ها و شیوه های مختلف را پوشش دهد، اما به طور کلی توسعه وب در دو سته اصلی یعنی توسعه Front-End و Back-End  تقسیم بندی می شود. این که کدام یک از این علوم می تواند برای شما انتخاب مناسب تری باشد و این که چه نوع توسعه ای را باید یاد بگیرید، سؤالی بسیار رایج است که تازه کارها در هنگام شروع برنامه نویسی و فعالیت در بستر وب با آن رو به رو می شوند. در ادامه این راهنما، قصد داریم تا نگاهی به تفاوت های بین توسعه Front-End و Back-End  بیندازیم و ببینیم کدام یک برای شما مناسب است.

مقایسه Front-End در مقابل Back-End

بهترین راه برای این با این دو سبک آشنا شویم این است که تفاوت های هر یک را در مقابل دیگری بررسی کنیم. قبل از این که به بررسی اصولی توسعه Back-End  و Front-End بپردازیم، به صورت خلاصه می توان گفت که توسعه Front-End به معنی کد نویسی برای قسمتی از وب سایت است که کاربران به صورت روزانه با آن در حال تعامل هستند. در واقع، این توسعه دهندگان Front-End هستند که تصمیم می گیرند یک وب سایت چگونه طراحی شود و زمانی که کاربران قصد استفاده از سایت را دارند، چگونه باید کار کند. 

از طرفی، توسعه Back-End  به معنای کد نویسی برای قسمت سرور وب سایت ها و برنامه های وب است. توسعه دهندگان Back-End  نقش ایجاد فناوری ها را بر عهده دارند و اطلاعات را روی سرورها ذخیره می کنند و همچنین اطلاعات را بر روی اپلیکیشن های مربوط به وب سایت بارگذاری می کنند. حال، بیایید به صورت دقیقتر نگاهی بر این دو تخصص داشته باشیم. 

برنامه نویسی فرانت اند به چه معناست؟

برنامه نویسی فرانت اند یک وب سایت یا اپلیکیشن به طراحی و ظاهر آن اطلاق می شود که هنگام باز کردن وب سایت و اپلیکیشن می توانید آن را مشاهده نمایید. یک توسعه دهنده Front-End، وظیفه طراحی و جای گذاری مقاله ها، فایل های صوتی، منوها، رنگ ها، فونت ها و نحوه پیمایش صفحات را بر عهده دارد و همه آنچه در نهایت توسط کاربر مشاهده می شود، توسط توسعه دهنده Front-End برنامه ریزی و طراحی می شود. در توسعه Front-End از علم کد نویسی برای ایجاد ساختار و طراحی وب سایت و اپلیکیشن استفاده می شود. 

توسعه دهندگان Front-End معمولاً به طراحی و تجربه کاربری (UX) توجه دارند. برای آن که به یک توسعه دهنده Front-End خوب تبدیل شوید، تنها آموختن طراحی و دیزاین صفحات وب کافی نیست و این تخصص، برای افرادی که هم به برنامه نویسی و هم طراحی علاقه دارند می تواند انتخاب مناسبی باشد. 

زبان های برنامه نویسی و ابزارهای توسعه Front-End

کدنویس های Front-End باید در HTML، CSS و جاوا اسکریپت مدرن متخصص باشند. HTML ساختار اصلی توسعه وب است، بنابراین توسعه دهندگان هر دو قسمت Front-End و Back-End  باید در آن تسلط داشته باشند. البته یادگیری HTML برای علاقه‌مندان به برنامه نویسی کار دشواری نخواهد بود و با آموختن و درک کدهای اولیه HTML می توانید به بینش کلی درباره آن برسید. 

CSS نیز در ایجاد طراحی یک وب سایت نقش بسیار مهمی دارد، بنابراین به طور طبیعی، برنامه نویسی فرانت اند به طور مداوم از CSS استفاده می کنند و باید مهارت های خود را در زمینه CSS بهبود بخشند. جاوا اسکریپت عناصر پویا را در یک صفحه وب یا برنامه کنترل می کند و به خلق یک تجربه تعاملی کمک می کند. چارچوب‌ ها و روش هایی وجود دارند که کار با این زبان ‌ها را حتی آسان‌ تر می ‌کنند، اما این روش ها نیز تنها زمانی واقعاً می توانند کاربردی باشند که شما درک اساسی از زبان های پایه برنامه نویسی را داشته باشید. برخی از این روش ها استفاده از SASS برای CSS یا React برای جاوا اسکریپت هستند. به طور معمول، توسعه دهندگان Front-End از ویرایشگرهای متن برای برنامه نویسی استفاده می کنند. همچنین ممکن است از کنسول ‌های مرورگر برای آزمایش و طرح ‌بندی و UX یا یک ابزار طراحی UI/UX رایگان مانند Adobe XD استفاده کنند.

مهارت های مفید و مورد نیاز توسعه دهندگان Front-End

جدای از برنامه نویسی، برنامه نویسی فرانت اند می توانند با فراگیری مهارت های دیگر در این مسیر کار خود را بهبود بخشند. بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)، سیستم های مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس، ابزارهای تست کد، static website builders و حتی آشنایی با برخی از جنبه های توسعه Back-End  می تواند به شما در تبدیل شدن به یک توسعه دهنده Front-End ماهرتر کمک بسیاری کند و توانایی های کلی شما را بهبود بخشد. 

توسعه Back-End به چه معناست؟

به اپلیکیشن های بانکی، رسانه های اجتماعی یا یک وب سایت خبری فکر کنید؛ هر بار که وارد سیستم می شوید یا از این اپلیکیشن ها استفاده می کنید، اطلاعات خاصی در اختیار شما قرار می گیرد، به عنوان مثال، برنامه بانکی شما همیشه هنگام ورود به سیستم، موجودی فعلی شما را محاسبه می کند و می تواند همیشه اطلاعات حساب شما را به روزرسانی کند. یا مثلاً، ممکن است یک ماه پس از خواندن مقاله ای در یک وب سایت، دوباره به آن مقاله مراجعه کنید و با نظرات جدید کاربران در زیر پست مواجه شوید. در واقع، این‌طور نیست که برنامه نویسان برای هر یک از این موارد کدهای جدیدی را وارد وب سایت و اپلیکیشن کنند، پس این اطلاعات از کجا می آیند؟

این اطلاعات از سرورهایی می آیند که اطلاعات را از یک پایگاه داده در یک وب اپلیکیشن بارگیری می کنند. توسعه دهندگان Back-end کدهایی را ایجاد می کنند که به سیسم اجازه می دهد هر زمان که تغییری در اطلاعات وارده شده رخ داد، به صورت به روز رسانی بر روی وب سایت یا اپلیکیشن قرار بگیرد. 

در واقع برنامه نویسان Back-End  منطق پشت فعالیت های وب سایت ها و اپلیکیشن ها هستند، به پایگاه داده یا database تسلط دارند و اطلاعات را از سرورها ارائه می دهند. 

زبان های برنامه نویسی و ابزارهای توسعه Back-End

در حالی که توسعه دهندگان Front-End معمولاً با همان سه زبان برنامه نویسی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم، کار می کنند، توسعه دهندگان Back-End  انعطاف پذیری بیشتری در انتخاب یک زبان برنامه نویسی وب دارند. بسیاری از زبان های سطح بالا را می توان برای کار با سرورها استفاده کرد. Ruby، PHP، Scala، Python،  C#  و  .NETنمونه‌ هایی از زبان ‌هایی هستند که می‌ توانید برای کد نویسی Back-End  از آن‌ها استفاده کنید. اگر از قبل با یک زبان راحت هستید، پس راه خوبی در مسیر یادگیری Back-End  خواهید یافت.

توسعه دهندگان Back-end فقط با سرورها کار نمی کنند، بلکه با پایگاه داده نیز سر و کار دارند. پایگاه‌ های داده اطلاعاتی که سرورها به وب‌ سایت‌ ها ارسال می ‌کنند را نگهداری کرده و با زبان پایگاه داده کدگذاری می‌کنند. این زمان ها شامل زبان هایی مانند SQL، SQLite، MongoDB و PostgreSQL می شوند. در نظر داشته باشید که کار با زبان های full-scale در محیط توسعه یکپارچه (IDE) مانند Visual Studio یا XCode آسان تر است.

مهارت های مفید و مورد نیاز توسعه دهندگان Back-End 

توسعه دهندگان Back-end باید درک قوی از معماری نرم افزار داشته باشند. این موضوع با بزرگ‌تر شدن پروژه ها اهمیت پیدا می کند. کدنویسی یک وبلاگ کوچک، قطعاً ساده تر از کد گذاری یک برنامه برای خدمات بانکی بین المللی با میلیون ها مشتری خواهد بود! همچنین داشتن دانش و مهارت بالا در مورد database نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. برخی از توسعه دهندگان Back-End ، انتخاب می کنند که به طور انحصاری با پایگاه های داده کار کنند. بسیاری از توسعه دهندگان نیز یادگیری برنامه نویسی ابری را ترجیح می دهند که به اندازه برنامه نویسی server-side محبوب شده است. 

کدام یک برای شما بهتر است؟

همان‌طور که در راهنمای بالا مطالعه کردید، این دو تخصص با یکدیگر تفاوت های بسیاری دارند. ممکن است کار با طرح های مختلف و رنگ های گوناگون به همراه آموزش کد نویسی شما را هیجان زده کند یا از طرف دیگر، ممکن است به مهندسی کد سرور تمایل داشته باشید و UX را به طراحان بسپارید. به هر حال، گزینه های شغلی زیادی در هر دو زمینه وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می پردازیم:

مشاغلی که به توسعه دهندگان Front-End پیشنهاد می شود عبارت اند از :

  • توسعه دهنده Front-End
  • طراح UX
  • برنامه نویس جاوا اسکریپت
  • طراح وب
  • توسعه دهنده مستقل

مشاغلی که به توسعه دهندگان Back-End پیشنهاد می شود عبارت اند از :

  • توسعه دهنده Back-End
  • مدیر پایگاه داده
  • مهندس CMS
  • مهندس Cloud
  • تستر QA
  • توسعه دهنده مستقل

اگر احساس می کنید هر دو زمینه برای شما جذاب هستند، تنها نیستید. برخی از توسعه ‌دهندگان ترجیح می ‌دهند در هر دوی این موارد، چه برای تجربه و چه برای پیشرفت شغلی، تلاش کنند. همچنین، به توسعه دهندگانی که به هر دوی این تخصص ها آشنا باشند توسعه دهنده full-stack گفته می شود. 

قدم بعدی شما در توسعه وب چه خواهد بود؟

اکنون که در حال یادگیری توسعه وب هستید، سعی کنید شتاب خود را حفظ کنید و همه چیز را در مورد جاوا اسکریپت و نحوه عملکرد آن بیاموزید، جاوا اسکریپت در هر دو بخش front-end و back-end برجسته است. پس از آن، مسیر انتخابی خود را تعیین کنید و در راستای اهداف خود سخت مطالعه کنید.

منبع : makeuseof

5/5 - (1 امتیاز)
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس