بررسی تفاوت زبان C و Python | تفاوت های کلیدی بین زبان های برنامه نویسی C و Python

160
0
تفاوت زبان C و Python

Python و C هر دو زبان های برنامه نویسی محبوبی هستند، اما تفاوت میان آنها زیاد است.در این مقاله به بررسی تفاوت زبان C و Python می پردازیم. با اول نیوز همراه باشید.

بررسی تفاوت زبان C و Python

فعالیت میلیون ها برنامه نویس به زبان های برنامه نویسی پایتون و c متکی هستند. این دو زبان ممکن است شباهت های عملکردی داشته باشند، اما تفاوت های اساسی نیز دارند.

 قابل ذکر است که زبان برنامه نویسی C قدیمی تر است. در سال 1972 منتشر شد، در حالی که پایتون برای اولین بار در سال 1991 منتشر شد. از آن زمان، برنامه نویسان C را به دلیل سرعت بالاتر آن انتخاب کرده اند. پایتون در آغاز قرن بیست و یکم، زمانی که یک دهه از عمرش می گذشت، محبوبیت بیشتری پیدا کرد.

 حقایق جالب و تفاوت های مهمی بین این دو زبان برنامه نویسی وجود دارد. بنابراین، اگر به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد زبان های برنامه نویسی پایتون و C هستید، ادامه این مقاله را بخوانید.

 زبان برنامه نویسی پایتون 

تفاوت زبان C و Python
تفاوت زبان C و Python

پایتون یک زبان برنامه نویسی با معناشناسی پویا است. پایتون به عنوان یک زبان برای ترکیب اجزای نرم افزار به خوبی کار می کند. همچنین برای توسعه سریع (RAD) پر کاربرد است.

نحوه یادگیری و کار با پایتون ساده است و بر خوانایی آن تأکید می شود. همچنین، پایتون با بسته ها و ماژول ها برای استفاده از پشتیبانی، تشویق می کند. پایتون مفسر و کتابخانه استاندارد خود را به صورت رایگان در تمامی پلتفرم ها به صورت باینری توزیع می کند.

 برنامه نویسان، پایتون را به دلیل افزایش بهره‌ وری، گردآوری و ویرایش اشکالات آن انتخاب می کنند. در صورت وجود یک اشکال یا ورودی اشتباه، اشکال زدایی برنامه پایتون هرگز باعث خطای بخش بندی نمی شود.

# It’s a Python program that adds two numbers.
num1 = 1
num2 = 2

# Add two numbers
sum = num1 + num2

# Display the sum
print(‘The sum of {0} and {1} is {2}’.format(num1, num2, sum))

زبان برنامه نویسی C 

تفاوت زبان C و Python
تفاوت زبان C و Python

C یک زبان برنامه نویسی همه کاره است که به دلیل سادگی و انعطاف پذیری آن محبوبیت زیادی دارد. برنامه نویسان به طور گسترده از این زبان برای توسعه سیستم عامل ها، برنامه ها و سایر نرم افزارهای پیچیده استفاده می کنند.

 C یک زبان کامپایل شده است، یعنی اینکه کد های این زبان برای ماشین ها قابل فهم است. پس از کامپایل، فایل ها را پیوند می دهد و یک فایل اجرایی ایجاد می کند.

تفاوت های کلیدی بین زبان های برنامه نویسی C و Python

 قبل از ورود به یک بحث مفصل، اجازه دهید نگاهی اجمالی به مهم ترین تفاوت های بین C و Python داشته باشیم:

 C یک زبان برنامه نویسی ساختاری است، در حالی که پایتون یک زبان برنامه نویسی شی گرا است.

 پایتون یک زبان برنامه نویسی چند منظوره است، در حالی که C عمدتاً برای برنامه های کاربردی مرتبط با سخت افزار و کد های سطح پایین استفاده می شود.

 C یک زبان کامپایل شده و پایتون یک زبان تفسیری است.

 اجرای کد در زبان C سریع تر از پایتون است.

 پایتون از عملکرد نشانگر پشتیبانی نمی کند، اما نشانگر ها با زبان C هماهنگ هستند.

 C دارای یک کتابخانه محدود از توابع داخلی است در حالی که Python گسترده تر است.

 در C، اعلان انواع متغیر ها اجباری است، اما در پایتون ضروری نیست.

 C اجازه انتساب خط را می دهد، در حالی که در پایتون خطا می دهد.

 نحوه کار با پایتون راحت تر و قابل درک تر از C است.

 ساختار

 C یک زبان ساختارگرا و پایتون یک زبان شی گرا است. یک زبان ساختارگرا برنامه‌ هایی را تولید می‌کند که پیرامون توابع ساخته شده‌اند، در حالی که زبان شی‌ گرا بر ماهیت و کار اشیا تمرکز می‌کند.

 مدیریت حافظه

 حافظه C نسبت به پایتون کمتر کارآمد است. برخلاف زبان C، پایتون از حافظه خود با تخصیص ارجاعات شی به متغیر ها استفاده می کند. همچنین دارای یک زباله دان خودکار برای بازیابی حافظه استفاده نشده است.

 در زبان C، یک برنامه نویس باید حافظه خود را به صورت دستی اختصاص دهد. این کار دارای اشکالاتی است.

اعلان متغیر

 زبان برنامه نویسی C یک متغیر را برای استفاده در آینده اعلان می کند. اما پایتون از اعلان های متغیر پشتیبانی نمی کند. بنابراین، متغیر ها در پایتون بدون ردیف هستند. یک متغیر ممکن است به مقادیر مختلفی در طول اجرای برنامه اشاره داشته باشد.

سرعت

 پایتون از C کند تر است زیرا پایتون یک زبان تفسیری و C یک زبان تالیف شده است. پایتون کد منبع خود را قبل از اجرای آن به بایت کد تبدیل می کند. در نتیجه، پایتون همیشه در یک ماشین مجازی اجرا می شود.

 تلفیق

شما می توانید فرآیند کامپایل C را به پیش پردازش، تالیف شدن، مونتاژ و پیوند تقسیم کنید.

 با پایتون، فایل های سورس کد را در زمان اجرا به بایت کد تبدیل می کند.

 استفاده از نشانگر

 نشانگرها به طور گسترده در زبان های C و C++ استفاده می شوند، در حالی که پایتون نشانگر ندارد. در زبان C، نشانگر ها نوعی متغیر هستند که آدرس متغیر دیگری را ذخیره می کنند. پایتون آدرس های حافظه را برای کاربران خود انتزاعی میکند، بنابراین نیازی به نشانگر نیست.

 اشکال زدایی

 اشکال زدایی به معنای یافتن و کاهش باگ های یک برنامه است. در پایتون، خطا ها در زمان اجرا رخ می دهد و فرآیند اجرا را متوقف می کند.

 زبان C می تواند برخی از خطا ها را قبل از زمان اجرا شناسایی کند.

 ساختار های داده

 ساختار داده به ذخیره سازی داده ها به روشی کارآمد و سازماندهی شده اشاره دارد. شما می توانید بسیاری از ساختارهای داده را در C مانند Array، Linked List، Stack، Queue و غیره پیاده سازی کنید.

 در پایتون، ساختار های داده بر تغییرپذیری و نظم تکیه دارند. تغییرپذیری به معنای توانایی تغییر یک شی است و دستور به موقعیت یک کد مربوط می شود. ساختار های اولیه پایتون شامل لیست ها، مجموعه ها و تاپل ها هستند.

 زباله دان

 C و C++ جمع آوری زباله داخلی ندارند. اجرای زباله دان در C دشوار است و به هر حال اجرای زبان را کند می کند.

 از سوی دیگر، پایتون یک جمع ‌کننده زباله بر اساس آستانه تخصیص و عدم تخصیص شی دارد. تمام اشیا ناخواسته را برای بازیابی حافظه حذف می کند.

نمونه ای از کد C

 برنامه تبدیل کیلومتر به مایل در C:

#include <stdio.h>

int main(void) {
float kilometers;
printf(“Please enter Kilometers:”);
scanf(“%f”, &kilometers);

float miles = kilometers * 0.621371;

printf(“%f miles”, miles);
}

یک مثال کد پایتون

 برنامه تبدیل کیلومتر به مایل در پایتون:

# Taking kilometers as input from the user
kilometers = float(input(“Enter value in kilometers: “))

# conversion factor
conv_fac = 0.621371

# calculate miles
miles = kilometers * conv_fac
print(‘%0.2f kilometers is equal to %0.2f

C در مقابل پایتون: کدام یک را باید یاد بگیرید؟

 اگر آموزش برنامه نویسی خود را شروع کرده اید، هر دو زبان گزینه های عالی هستند. انتخاب نهایی شما ممکن است به این بستگی دارد که می خواهید در آینده خود را کجا ببینید. به این فکر کنید که هر زبان چه موقعیت های شغلی پیشاپیش شما قرار میدهد.

 اگر می خواهید در برنامه نویسی وب یا تجزیه و تحلیل داده ها حرفه ای باشید، زبان پایتون را انتخاب کنید و در کنار آن زبان های دیگر مانند جاوا، سی شارپ را ادامه بدهيد. اگر بیشتر به توسعه موبایل یا برنامه نویسی سیستم علاقه دارید، می توانید با C شروع کنید و بعداً Objective C، Swift یا Java را یاد بگیرید.

منبع : makeuseof

5/5 - (1 امتیاز)
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس