بهترین IDE برای پایتون در سال 2023

143
0
بهترین IDE برای پایتون

بهترین محیط های توسعه یکپارچه(IDE) برای پایتون راهی ساده برای اجرا و آزمایش کد پایتون ارائه می دهند. یک محیط توسعه یکپارچه (IDE) به شما امکان می دهد کدهای برنامه نویسی نوشته شده در زبان های برنامه نویسی مختلف را اجرا کنید و داشتن یک IDE برای اجرای کدهای پایتون کار را بسیار راحت میکند. به خصوص اینکه امروزه از پایتون در طیف وسیعی از برنامه های محاسباتی و علمی و دیتاساینس استفاده میشود.

در حالی که برنامه های بسیار ساده به ابزارهای تخصصی نیاز ندارند، اما در مراحل بعدی IDE ضروری است، IDE های مختلفی وجود دارد و برخی از آن ها برای پایتون بهترین هستند. برخی از IDE‌ های رایگان محدودیت‌هایی برای میزان کدی که می‌توانید استفاده کنید، دارند. IDE‌های پولی ویژگی های بیشتری را ارائه میدهند.

از آنجایی که امروزه برنامه نویسی وارد صنایع های مختلف به خصوص بیزنس شده است، IDE ‌های زیادی برای خدمات ابری و همچنین برنامه های کاربردی تجاری عمومی وجود دارد.

هر کدام از IDE پایتون حداقل باید دارای ویژگی هایی مانند برجسته کردن سینتکس Syntax Highlighting) و فرمت‌کردن کد (Code Formatting) و تطبیق براکت (bracket-matching ) باشد، اطلاعاتی نسبت به فایل‌های منبع سازنده پروژه داشته باشد و بتواند کد شما را اجرا کند. ویژگی‌های پیشرفته‌تر شامل پیشنهاد کد، دیباگر و ادغام با منابع آنلاین است.

بهترین IDE برای پایتون سال 2023

1. IDLE

مزایا

  • خیلی سبک
  • دیباگر قدرتمند
  • دلایلی برای اجتناب
  • بدون قابلیت مدیریت پروژه

IDLE که از نام Eric Idle مونتی پایتون گرفته شده است در مقایسه با محیط های برنامه نویسی دیگر ساده تر است. اما هر آنچه شما نیاز دارید را دارد و مطمئناً مشکلی در اجرای کد ایجاد نمیکند.

IDLE در پایتون کدگذاری شده است و از جعبه ابزار سبک وزن tkinter برای رابط کاربری گرافیکی خود استفاده می کند. IDLE یک پایتون شل را باز می کند، درست همانطور که برای پایتون از ترمینال استفاده میکنید. در اینجا میتوانید کدها را بنوسید و رنگ های آن را به دلخواه انتخاب کنید.

همچنین می توانید یک پنجره جدید برای شروع کدنویسی باز کنید. کد شما با یک سطح تورفتگی قابل تنظیم نوشته می شود. IDLE از استفاده از فاصله‌ها یا تب ها برای تورفتگی پشتیبانی می‌کند و می‌تواند به صورت خودکار بین این دو تبدیل شود. به علاوه می‌تواند به طور خودکار چندین خط را در یک زمان به صورت تورفته بنویسید.

IDLE فاقد هرگونه امکانات مدیریت پروژه است، اما اگر پروژه شما فقط تعداد انگشت شماری از فایل ها را شامل شود، مشکلی نیست. این محیط برنامه نویسی دارای یک دیباگر قدرتمند است که به شما امکان Single Stepping را میدهد. Single Stepping به اجراي مرحله به مرحله يك برنامه توسط ديباگر گفته مي شود. دیباگر پشته تماس یا کال استک و همچنین وضعیت متغیرهای لوکال و گلوبال را نشان می دهد.

2.بهترین IDE برای پایتون: Visual Studio Code

مزایا

  • ویژگی های قدرتمند
  • افزونه های زیاد
  • zen mode ساده

Visual Studio Code یا به اختصار Code یک ویرایشگر کد منبع باز است که متعلق به مایکروسافت است. Code در بین توسعه دهندگان محبوب شده است و برای پروژه های پایتون نیز انتخاب خوبی است. فقط کافی است افزونه پایتون را نصب کنید.

Code دارای دیباگر مخصوص به خود است، از linting پشتیبانی می کند و با انواع ابزارهای کنترل منبع ادغام می شود. همچنین دارای یک ترمینال داخلی و یک بازار داخلی مجهز و رایگان است و می تواند تست های واحد پروژه شما را از طریق فریمورک های unittest، pytest یا nose اجرا و اشکال زدایی کند.

اگر همه اینها کمی بیش از حد به نظر می رسد، حالتzen مینیمالیستی نیز دارد که فقط فایلی را که روی آن کار می کنید به شما نشان می دهد و نه تنها رابط کد، بلکه بقیه دسکتاپ شما را نیز مخفی می کند. Code بسیار قابل تنظیم است و دارای یک پنل تنظیمات است. هر قسمت بخش مربوط به فایل settings.json را باز می کند.

code مانند Atom کد یک برنامه Electron است، بنابراین کراس پلتفرم و کمی حجیم است. برخلاف Atom از Intellisense پشتیبانی می کند. همچنین قابلیت استفاده در چندین پلتفرم با چندین زبان را دارد.

3.بهترین IDE برای پایتون: eric

مزایا

  • برای کار حرفه ای برنامه نویسی عالی است
  • پشتیبانی عالی از Ruby

معایب

  • رابط کمی شلوغ است

این IDE قدرتمند چند پلتفرمی که مانند IDLE به نام Eric Idle نامگذاری شده است از کتابخانه Qt استفاده می کند. این برنامه از Ruby و سایر زبان‌ها نیز پشتیبانی عالی دارد. همچنین از جمع‌کردن کد (Code Folding) و تکمیل کد و تطبیق پرانتز نیز پشتیبانی میکند.

این برنامه همچنین دارای یک لیست TODO داخلی و خودکار و یک مرورگر یکپارچه و دیباگر قدرتمند است. به لطف داخلی بودن Qt ازGUIs از طریق Qt Designer پشتیبانی می کند. صفحه تنظیمات آن ممکن است در نگاه اول پیچیده به نظر برسد.

اینکه رابط کاربری آن شلوغ به نظر می رسد، دلیلی وجود ندارد که نتوانید از eric به عنوان یک ویرایشگر ساده کد استفاده کنید. eric برای برنامه نویسی حرفه ای خودش را نشان می‌دهد. حتی یک ویرایشگر هگز داخلی، مرورگر SQL و طراح آیکون نیز دارد. از تست‌های واحد پشتیبانی می‌کند و می‌تواند هم برنامه‌های چند رشته‌ای و هم برنامه‌های چند پردازشی را اشکال‌زدایی کند.

این برنامه به صورت بومی از کنترل نسخه Mercurial و SVN پشتیبانی می کند و پشتیبانی Git از طریق یک افزونه در دسترس است. مانند Code از eric نیز میتوانید برای همکاری های تیمی استفاده کنید.. به طور خلاصه اگر می خواهید یک منبع غنی از ویژگی ها داشته باشید، eric برای شما مناسب است.

4. PyDev

مزایا

  • منبع باز
  • رایگان
  • امکانات زیاد

معایب

  • احتمال bloat

PyDev یک محیط برنامه نویسی برای پایتون است که در Eclipse اجرا می شود و در حال حاضر یک IDE منبع باز بسیار محبوب برای زبان های برنامه نویسی مختلف است و از طیف گسترده ای از پلاگین ها پشتیبانی می کند.

PyDev خود دارای طیف وسیعی از ویژگی‌های کدنویسی مانند تکمیل خودکار کد، اشکال‌زدایی، قالب‌های کدنویسی و آنالیز و همچنین مرورگری برای تست کد است.

همچنین یک گزینه ادغام برای کار با فریم ورک Django Python و پشتیبانی از Jython و IronPython وجود دارد. پشتیبانی از کدنویسی در PyDev آنقدر در دسترس است که برخی از کاربران ممکن است آن را بیش از حد بدانند. با این حال دقیقاً به همین دلیل یکی از محبوب ترین IDE های منبع باز پایتون است.

از آنجایی که PyDev منبع باز است، استفاده از آن رایگان است و به راحتی ویژگی های کافی برای پشتیبانی از برنامه نویسی پایه تا متوسط را فراهم می کند. برای برنامه نویسی پیشرفته تر LiClipse که یک برنامه پولی است و با Eclipse اجرا می شود گزینه های پیشرفته تری را ارائه میدهد.

5.بهترین IDE برای پایتون: Thonny

مزایا

  • دیباگر عالی
  • ایده آل برای تازه کارها

معایب

  • مراحل نصب کاربر پسند نیست

Thonny در بین تمام IDE هایی که در این مقاله معرفی کردیم کمتر «توسعه محور» است، اما به این معنی نیست که از قدرت کمتری برخوردار است. Thonny در دانشگاه Tartu در استونی توسعه یافته است و خود به زبان پایتون نوشته شده است. دارای یک دیباگر قدرتمند است که برای یادگیری نکات برنامه نویسی بسیار مناسب است.

دیباگر Thonny می تواند وضعیت متغیرها را در حین اجرای برنامه به شما نشان دهد. این به شما امکان می‌دهد تمامی مراحل را بتوانید گام به گام بررسی کنید و اگر به سختی باگ‌ها را پیدا میکنید عالی است. بنابران برای برنامه نویسان مبتدی بسیار مناسب است.

Thonny به طور خودکار در حین تایپ کردن شما تورفتگی ایجاد میکند و همین ویژگی برای برنامه نویسان تازه وارد بسیار مفید است زیرا این زبان از تورفتگی برای توابع، حلقه ها، کلاس ها، بندها و غیره استفاده می کند. Thonny کد شما را به صورت خودکار تکمیل می کند و تطبیق براکت/پرانتز را ارائه می دهد. همچنین هر گونه خطای سینتکس یا نحوی را برجسته می کند.

Thonny برای مبتدیان ایده آل خواهد بود، اما اگر با پکیج های پایتون و به ویژه pip آشنایی ندارید، نصب آن کمی دشوار است. گفته شده است در نسخه های جدید Raspbian گنجانده شده است و به خوبی برای پروژه های Raspberry Pi مناسب است.

IDE های دیگر پایتون

Wing IDE 101 : یک IDE ساده و رایگان پایتون است که به برنامه‌نویسان جدید کمک می‌کند تا به کدنویسی در پایتون عادت کنند. تعدادی منبع برای کمک به آموزش وجود دارد و Wing IDE 101 برای Windows، macOS و Linux در دسترس است.

CodeSkulptor : یک IDE مبتنی بر مرورگر برای پایتون است. هدف این است که یک پلتفرم آسان برای استفاده افراد تازه وارد فراهم کنیم تا مهارت های برنامه نویسی خود را تمرین کنند. این باعث می‌شود که استفاده از آن برای همه افراد ایده‌آل باشد. همچنین نیاز به دانلود و نصب مستقیم نرم‌افزار ندارد.

PyScripter : یک IDE منبع باز است که شامل بسیاری از ویژگی های اساسی مورد نیاز مانند ویرایشگر برجسته سازی نحو، دیباگر یکپارچه پایتون، کاوشگر پروژه و فایل و همچنین توانایی شخصی سازی و اجرای اسکریپت خارجی پایتون است

PyCharm : یک IDE پایتون برای توسعه دهندگان حرفه ای است که توسط JetBrains ایجاد شده است، بنابراین یک برنامه پولی است. این برنامه شامل مجموعه ای از ابزار مانند دستیار هوشمند، فریم ورک های توسعه وب، ابزارهای علمی، توسعه فناوری و مجموعه عظیمی از ابزارهای توسعه است.

5/5 - (2 امتیاز)
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس