تفاوت آدرس MAC و آدرس IP چیست؟

143
0
تفاوت آدرس MAC و آدرس IP

هر دو آدرس هایی هستند که برای شناسایی چیزهای آنلاین استفاده می شوند. آنها برای اینترنت بسیار مهم هستند. اما آیا می دانستید که آنها شبیه به نیستند؟ آیا تشخیص تفاوت آدرس MAC و آدرس IP برایتان کار سختی است؟ شما تنها نیستید و جای درستی آمده اید.

این دو عبارت – آدرس MAC و آدرس IP – به راحتی با هم اشتباه گرفته می شوند زیرا به همان اندازه که دلالت بر یک چیز دارند (آدرس)، به همان اندازه هم موارد استفاده متفاوتی دارند و هرکدام به نوبه خود منحصر به فرد هستند.

ما قصد داریم به شما کمک کنیم تا متوجه شوید آدرس های IP و MAC چیست و تفاوت های اصلی آنها چیست.

آدرس MAC چیست؟

آدرس MAC چیست؟
آدرس MAC چیست؟

MAC مخفف Media Access Control است. آدرس MAC یک شناسه هگزادسیمال 12 رقمی است که به یک کنترلر رابط شبکه (NIC) داده می شود. یک NIC (که همچنین به عنوان کارت رابط شبکه نیز شناخته می شود) به شناسایی دستگاه های متصل به یک شبکه معین کمک می کند.

همانطور که از نام آن پیداست، یک کارت رابط شبکه رابطی را فراهم می کند که دستگاه دارای اینترنت شما از طریق Wi-Fi یا از طریق کابل اترنت به اینترنت متصل می شود.

آدرس های MAC توسط سازندگان کنترلر رابط شبکه اختصاص داده می شوند که شناسه ها را دائمی می کنند. با این حال، می توانید آدرس MAC خود را تغییر دهید. از آنجایی که یک آدرس MAC به کارت رابط شبکه مرتبط است، معمولاً به آن آدرس فیزیکی نیز می گویند.

یک آدرس MAC معمولاً در شش مجموعه با دو رقم یا کاراکتر نمایش داده می شود که برای خوانایی بهتر با دو نقطه (:)، خط فاصله (-)، یا نقطه (.) از هم جدا می شوند. به عنوان مثال این یک نمونه از آدرس MAC است: 3A:34:52:C4:69:B8.

سه مجموعه اول نشان دهنده شناسه سازمانی هستند، و سه مجموعه بعد یک NIC خاص را مشخص می کنند.

آدرس MAC چیست؟
آدرس MAC چیست؟

شاید اصطلاح “MAC” باعث شود که فکر کنید آدرس های MAC مربوط به دستگاه های اپل هستند، اما اینطور نیست. هر دستگاهی که می تواند به اینترنت متصل شود دارای آدرس MAC است. و منظورمان از هر دستگاهی، واقعا هر نوع دستگاهی است.

بنابراین لپ تاپ HP پنج ساله شما، اسپیکر هوشمند Google Assistant شما، تلویزیون هوشمند شما و هر دستگاه دیگری که می توانید آن را به اینترنت متصل کنید دارای آدرس MAC هستند.

آدرس IP چیست؟

آدرس پروتکل اینترنت (IP) یک شناسه منحصر به فرد است که به یک دستگاه متصل به شبکه محلی یا اینترنت داده می شود. یک آدرس IP را می توان به آدرس خانه تشبیه کرد که برای ارسال نامه بسیار مهم است.

به طور مشابه، یک آدرس IP به دستگاه های مختلف متصل به یک شبکه امکان برقراری ارتباط را می دهد. این آدرسی است که کامپیوتر شما از آن داده ها را ارسال و دریافت می کند.

به عنوان مثال، اگر می خواهید داده ای را به یک کامپیوتر خاصی در اینترنت ارسال کنید، یک روتر به دلیل هویت منحصر به فردش (همان آدرس IP)، آن داده را به آن کامپیوتر هدایت می کند. همین موضوع در مورد وب سایت ها هم صدق می کند. هر وب سایت یک آدرس IP منحصر به فرد دارد.

دو نسخه از آدرس های IP وجود دارد، IPv4 وIPv6 . IPv4 شامل چهار مجموعه از اعداد بین 0 تا 255 است که با نقطه ها از هم جدا شده اند. یک نمونه آدرس IPv4: 207.228.238.7.

در حالی که یک IPv6 شامل هشت مجموعه از رشته های چهار کاراکتری از اعداد و حروف با (:) در میان آنهاست. یک نمونه آدرس IPv6: 2001:db8:3333:4444:5555:6666:7777:8888.

IPv6 آخرین نسخه آدرس های IP است.

تفاوت بین آدرس MAC و آدرس IP

اکنون که متوجه شدید آدرس IP و آدرس MAC چیست، بیایید تفاوت آنها با یکدیگر را بررسی کنیم.

اول، یک ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) یک آدرس IP ارائه می دهد، در حالی که یک سازنده کنترلر رابط شبکه یک آدرس MAC را تعیین می دهد.

یک آدرس IP یا یک آدرس منطقی 32 بیتی (IPv4) یا یک آدرس منطقی 128 بیتی (IPv6) است، در حالی که یک آدرس MAC یک آدرس فیزیکی 48 بیتی است.

آدرس های MAC در لایه پیوند داده های مدل اتصال متقابل سیستم های باز (OSI) کار می کنند، در حالی که آدرس های IP در لایه شبکه کار می کنند.

تفاوت دیگر بین آدرس MAC و آدرس IP این است که دومی موقتی است، در حالی که اولی دائمی است (می توانید آن را تغییر دهید، اما بهتر است با احتیاط این کار را انجام دهید).

همچنین، دو یا چند دستگاه نمی توانند مشترکا از یک آدرس MAC استفاده کنند، در حالی که چندین دستگاه می توانند از یک آدرس IP واحد به طور مشترک استفاده کنند.

نکته کلیدی این است که یک آدرس IP اتصال به شبکه را مشخص می کند، در حالی که یک آدرس MAC یک دستگاه فیزیکی متصل به شبکه را شناسایی می کند.

تفاوت بین آدرس IP و MAC

حال که متوجه شده اید که آدرس IP و آدرس MAC چیست، دیگر می دانید که اگرچه این دو اصطلاح ممکن است شبیه به هم به نظر برسند، اما هر کدام کاربردهای خود را دارند و با هم متفاوت هستند.

هر دو در شبکه سازی مفید هستند، هر کدام در سناریوهای مختلفی به کار می روند و شما نمی توانید به هر قیمتی یکی را جایگزین دیگری کنید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس