راهنمای خرید طلا آب شده

86
0
راهنمای خرید طلا آب شده

خرید طلای آب شده شاید جمله ای باشد که این روزها زیاد میشنوید. پیشنهاد خرید این نوع طلا این روزها به عنوان سرمایه گذاری بسیار افزایش پیدا کرده است. بسیاری خرید و فروش این نوع طلا را بازاری پر سود برای سرمایه گذاران می‌دانند. خرید طلا در بازار امروز سود آور است و خرید طلای آب شده برای سود بیشتر می‌تواند، انتخاب مناسب تری نسبت به سایر مصنوعات طلا باشد.

انواع مسکوکات طلا

قبل از آنکه بخواهیم در مورد خرید طلای آب شده صحبت کنیم لازم است انواع طلای موجود در بازار را بررسی کنیم. مسکوکات طلا، انواع سکه‌های ضرب شده تحت نظر بانک مرکزی هر کشور می باشند. در ایران دو نوع سکه در بازار وجود دارد:

  • سکه طرح قدیم
  • سکه طرح جدید

در کنار این دو نوع سکه، انواع مختلف شمش‌ها در برندهای مختلف رسمی در دنیا فعالیت می کنند. چند برند معروف در حوزه تولید شمش طلا نیز در ایران فعال هستند. از جمله:

  • خانه سکه ایران
  • پارسیس گلد
  • ایران شمش
  • Metalor
  • Valcambi
  • Pamp
  • Baird & co
  • Emirates Gold

شمش‌های سوئیسی معروف‌ترین شمش‌های خارجی و وارداتی در ایران هستند. با اطمینان خاطر می‌توان گفت این به دلیل بازاریابی این شرکت‌ها و وجود تعداد بیشتری از برندها در ایران است و دلیلی بر تفاوت شمش‌های سوئیسی و استرالیایی، اماراتی و انگلیسی نیست. اما به دلیل بازاریابی و همینطور شناخته تر بودن این شمش‌ها در ایران، این نوع شمش قیمت بالاتری دارد.

طلای نو و طلای دست دوم نیز از مطرح ترین نوع طلای موجود در بازار هستند که خرید و فروش بالایی نیز دارند. در این نوع طلا به خصوص طلای نو، در کنار هزینه پرداختی برای طلا، هزینه طراحی و همینطور گاه سنگ های اضافه شده نیز محاسبه می گردد. از این رو این روزها تمایل به خرید طلای دست دوم جهت سرمایه گذاری بالاتر رفته است.

بسیاری نیز در این بین ترجیح میدهند به جای خرید طلای نو و یا طلای دست دوم، به سراغ خرید طلای آب شده بروند.

طلای آب شده همان طلای دست دوم ذوب شده می باشد که می‌تواند جایگزین مناسبی برای شمش‌های طلا و سرمایه گذاری باشد.

 

شمش طلا سوییسی از معروف ترین انواع شمش طلا
شمش طلا سوییسی از معروف ترین انواع شمش طلا

طلای آب شده چیست؟

طلای آب شده یا Melt Gold طلایی است که از ذوب کردن طلای دست دوم به دست می آید. در واقع طلایی که روزی خریداری کرده و بعد از مدتی آن را به طلا فروشی ها فروخته ایم. طلا فروش برای بازگردانی این طلا به بازار تولید و طراحی طرح جدیدتر، این طلا را برای ذوب به کارگاه می فرستد.

طلای آب شده وزن و شکل و ابعاد خاصی ندارد و می تواند در هر اندازه و شکلی باشد.

عیار طلای آب شده هم به نوع طلای قبل از آب شدن بستگی دارد و در ایران معمولا 18 عیار می باشد.

اما یک عامل استثنا هم می تواند اتفاق بیفتد. ممکن است تمام طلایی که در کوره آب می شوند 18 عیار نباشند و در این صورت عیار طلای آب شده نیز پایین تر یا بالاتر باشد. بنابراین لازم است در هنگام خرید طلای آب شده به عیار آن توجه نمایید.

اصالت و اطمینان عیار و انگ طلا آب شده یکی از مهم ترین نکات هنگام خرید آن است  صرافی سکه و مسکوکات طلا زکوین یکی از معتبر ترین مراکز برای خرید طلا آب شده می باشد.

طلا آب شده
طلا آب شده

ری گیری طلا چیست؟

همانطور که اشاره کریدم، هنگام آب کردن طلا، ممکن است عیار آن مشخص نباشد. برای مشخص کردن عیار طلای آب شده آن را به آزمایشگاه‌های ری گیری طلا میفرستند. برای این کار ابتدا مقداری از طلای آب شده را جدا کرده و برای ری‌گیری ارسال می‌کنند. در این مرحله طلا را خرد و پودر می‌کنند. در مرحله بعد آن را با سرب ومخلوط کربنات و بوره ترکیب کرده و در کوره های مخصوص ری گیری قرار می دهند تا کاملا ذوب شود. سپس آن را در ظرف چدنی میریزند و سرد می کنند. در مرحله بعد آن را دوباره درون بوته کوپل ذوب می کنند که با این کار فلزات مختلف از آن جدا میشوند. پس از جداسازی فلزات، طلای کوپلاسیون شده را در اسید نتریک حل میکنند تا فلزات دیگر نیز از آن جدا شود.

طلای بدست آمده، کاملا خالص است که آن را توسط ترازوهای الکترونیکی وزن مینمایند تا عیار دقیق را تعیین کنند. برای استعلام عیار طلا میتوان به سایت ریگیری مراجعه کرد

ریگیری طلا و انگ
ریگیری طلا و انگ

انگ زدن طلا چیست؟

پس از انجام مرحله ری گیری طلا و مشخص شدن عیار طلای آب شده، کدی را روی طلا حک می کنند که به آن انگ می گویند و می توان به وسیله آن عیار طلای آب شده را بدست آورد. بنابراین در هنگام خرید طلای آب شده باید به این مسئله توجه نمایید که هر طلای آب شده معتبری دارای شناسنامه دقیق یا کد انگ است که شما می‌توانید به وسیله آن با اتحادیه طلا و جواهر تماس گرفته و از عیار طلای مورد نظر مطلع شوید. توصیه می‌شود برای خرید این نوع طلا حتما مکان‌های معتبر را انتخاب نمایید.

استعلام انگ طلا

جهت دریافت عیار و اطلاعات طلای آب شده، می توان با ورود به سامانه نمایش جواب انگ طلا، مراجعه نموده و شماره پاکت دریافتی روی طلای آب شده را جستجو نمایید. به همین سادگی می‌توان به صورت اینترنتی، هنگام خرید طلای آب شده عیار آن را استعلام نمود.

مزایای خرید طلای آب شده

  • طلای آب شده شامل مبالغ حق ضرب، مالیات و اجرت ساخت نمی شود. بنابراین قیمت پایین تری دارد.
  • می‌توان طلای آب شده را مطابق میل شکل داد.
  • سود سرمایه گذاری در طلای آب شده بیشتر است.
  • فروش طلای آب شده راحت است.
  • خرید و فروش طلای آب شده به سادگی انجام می گیرد.

معایب خرید طلای آب شده

از مهم ترین معایب خرید این نوع طلا باید به بازار بزرگ تقلب اشاره کرد. بسیاری از افرادی که اقدام به خرید طلای دست دوم یا آب شده نمایند، اطلاعات کاملی در این مورد ندارند بنابراین ممکن است ضرر و زیان زیادی را از این بابت پرداخت نمایند. بنابراین می توان گفت یکی از بزرگترین معایب خرید طلای آب شده همین موضوع می باشد و در هنگام خرید باید به نکات مهم توجه نمود و خرید را از مغازه های معتبر انجام داد.

سخن پایانی

اگر قصد خرید طلای آب شده را دارید بهتر است با دقت بالاتری این کار را انجام دهید و ریسک خرید آن را کاهش دهید.

حتما قبل از خرید، کد انگ طلای آب شده را چک کرده و از صحت عیار آن اطمینان حاصل نمایید.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی اول نیوز در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

5/5 - (2 امتیاز)
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس