مشخصات پردازنده C-DAC AUM هند

42
0
مشخصات پردازنده C-DAC AUM هند

مرکز توسعه رایانش پیشرفته هند (C-DAC) اخیراً اعلام کرده که به کار روی مجموعه‌ای از پردازنده‌های مبتنی بر آرم ازجمله تراشه‌های پرچمدار AUM مشغول است. این شرکت حالا اولین جزئیات از پردازنده AUM خود را که برای بازار رایانش پرتوان (HPC) عرضه می‌شود، منتشر کرده است. در این پست به مشخصات پردازنده C-DAC AUM هند می پردازیم.

مشخصات پردازنده C-DAC AUM هند

شرکت C-DAC می‌گوید آن‌ها درحال کار روی تراشه‌های مختلفی با کاربردهای گوناگون از دستگاه‌های هوشمند IoT و واقعیت مجازی و افزوده گرفته تا HPC و دیتاسنترها هستند. این شرکت با سری پردازنده‌های Vega که مبتنی بر طراحی‌های دو و چهار هسته‌ای ساخته شده‌اند هم مشتریان اقتصادی را هدف قرار می‌دهد. این گروه از مصرف‌کنندگان حداقل 10 درصد از بازار تراشه‌های هند را شکل می‌دهند.

C-DAC همچنین آماده می‌شود تا در سه سال آینده تراشه‌های هشت هسته‌ای خود را عرضه کند. این تراشه‌ها جایگزین تراشه‌های Dhruv و Dhanush Plus می‌شوند.

مشخصات پردازنده C-DAC AUM هند
مشخصات پردازنده C-DAC AUM هند

بخش دیگر برنامه‌های این شرکت کار روی تراشه‌های بهینه برای HPC است که به‌عنوان بخشی از برنامه «مأموریت ملی ابررایانش» (NSM) برای انجام پروژه‌های سنگین و بزرگ توسعه می‌یابد. یکی از این تراشه‌ها C-DAC AUM نام خواهد داشت.

پردازنده C-DAC AUM براساس معماری آرم Neoverse V1 با اسم رمز Zeus ساخته می‌شود. این پردازنده درمجموع 96 هسته خواهد داشت، اما به دو چیپلت تقسیم می‌شود که هر کدام از 48 هسته V1 بهره می‌برند. هر تراشه همچنین 96 مگابایت کش L2 و 96 مگابایت کش سیستمی خواهند داشت.

در بخش حافظه باید منتظر 64 گیگابایت HBM3-5600 به‌همراه 96 گیگابایت حافظه HBM3 روی دای (Die) و حافظه 8 کاناله DDR5-5200 باشیم (که تا 16 کانال با حداکثر پهنای باند 332.8 گیگابایت بر ثانیه قابل ارتقا است).

پردازنده C-DAC AUM با 64/128 مسیر PCIe Gen 5 عرضه می‌شود که از CXL پشتیبانی می‌کند. این تراشه با لیتوگرافی 5 نانومتری TSMC تولید خواهد شد. فرکانس پردازنده بین 3.0 تا 3.5 گیگاهرتز است و هر گره تا 10 ترافلاپس توان ارائه می‌کند.

C-DAC روی مجموعه‌ای از نرم‌افزارها برای سیستم‌های HPC نیز کار می‌کند تا این سیستم‌ها بتوانند حداکثر استفاده را از این سخت‌افزارها داشته باشند. تراشه AUM احتمالاً تا سال 2023-2024 به بازار می‌آید.

wccftech

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس