iPad Air در مقایسه با iPad Pro یازده اینچی: کدام بهتر است؟

46
0
iPad Air در مقایسه با iPad Pro

iPad Air در مقایسه با iPad Pro این دو برای کاربران مختلفی هستند، اولی مخاطبان اصلی را هدف قرار می‌دهد در حالی که دومی بیشتر تمایل خریداران را در نظر گرفته است. صرف نظر از این مورد، بسیاری از مردم قوی‌ترین آی ‌پدی را که می‌توانند بخرند، یعنی آی‌پد پرو را می خرند.

با این حال، با آخرین نسخه‌ها، اپل از همان تراشه M1 برای تامین انرژی آی‌پد ایر 5 مقرون‌به‌صرفه و آی‌پد پرو ممتاز استفاده کرده است، به این معنی که عملاً هیچ تفاوت عملکردی بین این دو خط تولید وجود ندارد.

بنابراین، چرا هنوز باید یک iPad Pro بخرید؟ آیا این سیستم برای قیمت اضافی چیز قابل توجهی ارائه می دهد؟ بیایید با مقایسه ی همه ی عناصر مختلف این دستگاه ها متوجه این موضوع بشویم.

iPad Air در مقایسه با iPad Pro: نمایشگر

iPad Air در مقایسه با iPad Pro: نمایشگر
iPad Air در مقایسه با iPad Pro: نمایشگر

بزرگترین تفاوت بین دو مدل آیپد نمایشگر آن ها است. توجه داشته باشیم که ما آیپد ایر 5 را در مقابل آیپد پرو 11 اینچی قرار می دهیم که مانند برادر بزرگترش از صفحه نمایش Mini Led فانتزی برخوردار نیست. اگر چه هر دو دارای امکانات صفحه نمایش Liquid Retina مشابه هستند، ولیکن تفاوت زیادی در اینجا وجود دارد.

برای شروع، آیپد پرو 11 اینچی سطح بالاتری از فناوری صفحه نمایش ProMotion اپل را پشتیبانی می کند، به این معنی که صفحه نمایش می تواند به صورت دینامیکی نرخ تازه سازی خود را بین 24 هرتز در حین تماشای فیلم و 120 هرتز هنگام بازی یا بالا و پایین کردن در برنامه ها تنظیم کند.

از طرف دیگر، iPad Air دارای یک پنل استاندارد 60 هرتزی است که به هیچ وجه بد نیست، اما اگر قبلاً به صفحه نمایش با نرخ تازه سازی بالا همانند صفحه نمایش آیفون 13 پرو عادت کرده اید، با مشکل مواجه خواهید شد برای بازگشت به میزان 60 هرتز. پاسخگویی صفحه نمایش 120 هرتزی به گونه ای است که پس از عادت کردن به آن به سختی می توان از آن دست برداشت.

مهمتر از همه، ما معتقدیم که نرخ به روز رسانی 60 هرتز آیپد ایر 5 به شدت قابلیت های تراشه Apple M1 را محدود می کند، به خصوص در هنگام بازی. شما به سختی متوجه تفاوتی نسبت به نسل قبلی iPad Air خواهید شد، زیرا تراشه A14 Bionic می تواند تقریباً همه ی بازی ها را با سرعت 60 فریم در ثانیه بدون گرم شدن انجام دهد.

علاوه بر نرخ تجدید، تفاوت جزئی در روشنایی نمایشگرها نیز وجود دارد. iPad Air 2022 حداکثر روشنایی 500 نیت را پشتیبانی می کند، در حالیکه iPad Pro 11 اینچی در بالاترین حالت می تواند تا 600 نیت روشنایی داشته باشد. اگر قصد دارید از iPad خود در فضای باز استفاده کنید، این می تواند مشکل بزرگی باشد.

همچنین فراموش نکنید که آی‌پد ایر حاشیه‌های کمی ضخیم‌تر دارد، که اصلی ترین دلیل این است که این سیستم به جای صفحه‌نمایش 11 اینچی مانند آی‌پد پرو، صفحه‌نمایش 10.9 اینچی دارد.

iPad Air در مقایسه با iPad Pro: دوربین

iPad Air در مقایسه با iPad Pro: دوربین
iPad Air در مقایسه با iPad Pro: دوربین

با وجود داشتن همان دوربین جلویی 12 مگاپیکسلی فوق عریض آیپد پرو در قسمت مرکزی، آیپد ایر 5 کماکان به دلایل متعددی تنظیمات کمتری در دوربین اصلی نسبت به آی‌پدهای رده بالا دارد.

در حالی که آی‌پد ایر 5 از یک دوربین تکی با دوربین استاندارد 12 مگاپیکسلی بهره می‌برد، آیپد پرو 11 اینچی به لطف تنظیمات دوربین دوگانه به همراه دوربین فوق عریض 10 مگاپیکسلی، همه چیز را ارتقا می‌دهد. علاوه بر این، آی‌پد ایر فاقد فلاش True Tone iPad Pro است، به این معنی که شما زمان گرفتن عکس‌های باکیفیت در موقعیتهای کم نور دچارمشکل خواهید شد.

iPad Pro همچنین دارای سنسور LiDAR است که برای بهبود تمرکز در کنار بازی های پیشرفته، اسکن سه بعدی و برنامه های Reality افزوده شده است. امیدواریم تای اینجا متوجه شوید که چرا iPad Pro واقعاً یک دستگاه پیشرفته است.

Touch ID و Face ID

Touch ID و Face ID
Touch ID و Face ID

یکی از راه‌هایی که اپل می‌تواند هزینه‌های آی‌پد ایر را مدیریت کند، استفاده نکردن از سنسور Face ID است. در عوض، از Touch ID خوب قدیمی با اجرای کمی متفاوت با آنچه در طراحی های آیفون دیده اید استفاده می کند. برخلاف سایر دستگاه‌های اپل، حسگر Touch ID در دکمه Power/Top تعبیه شده است که برای باز کردن قفل iPad باید آن را لمس کرد.

از طرف دیگر، iPad Pro از Face ID پشتیبانی می کند و تنها کاری که باید انجام دهید این است که انگشت خود را روی صفحه به سمت بالا بکشید تا قفل iPad خود را باز کنید و به صفحه اصلی بروید. در حالی که این مورد بیشتر یک سلیقه ی شخصی است، ما معتقدیم که اکثر کاربران برای راحتی بیشتر، Face ID را به Touch ID در یک دستگاه بزرگ ترجیح می دهند.

iPad Air در مقایسه با iPad Pro: بلندگوها و میکروفون

با نگاهی به بیرون هر دو سیستم، ممکن است فکر کنید که آی‌پد ایر و آی‌پد پرو به دلیل اندازه ی یکسان گریل اسپیکر، تنظیمات بلندگوی یکسانی دارند. اما آیپد ایر مقرون به صرفه‌تر تنها دو بلندگو دارد، در حالی که آی‌پد پرو سطح‌بالا دارای چهار بلندگو است که در بخش تبلت‌ها واقعا بی همتا است.

iPad Pro همچنین دارای پنج میکروفون با کیفیت استودیویی است که عملکرد عالی را در طول تماس‌های FaceTime، ضبط ویدیو و موارد دیگر ارائه می‌کند. با این حال، آیپد ایر تنها دارای میکروفون دوگانه برای هدف مشابه در iPad Pro است. تفاوت کیفیت میکروفون بین این دو مدل نا محسوس است اما در مقایسه با یکدیگر قابل توجه است.

iPad Air در مقایسه با iPad Pro: اتصال و پورت ها

iPad Air در مقایسه با iPad Pro: اتصال و پورت ها
iPad Air در مقایسه با iPad Pro: اتصال و پورت ها

در حالی که هر دو مدل دارای پورت USB-C هستند، هنوز کمی تفاوت بین این دو وجود دارد. مدل گران‌تر iPad Pro از استاندارد Thunderbolt 3/USB 4 پشتیبانی می‌کند، به این معنی که می‌توانید سرعت انتقال تا 40 گیگابیت بر ثانیه را دریافت کنید. این مورد نیز شایان ذکر است که می توان آیپد پرو را به نمایشگرهای Thunderbolt همانند Pro Display XDR نیز متصل کرد.

متأسفانه، درگاه USB-C در iPad Air از استاندارد USB 3.1 Gen 2 استفاده می کند که فقط از سرعت انتقال تا 10 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند. این بدان معناست که شما نمی توانید آن را به Pro Display XDR یا سایر تجهیزات جانبی Thunderbolt 3 متصل کنید. .ولیکن از نمایشگر new Studio جدیدی که اپل در کنار مک استودیو راه اندازی کرده است، پشتیبانی می کند.

iPad Air در مقایسه با iPad Pro: قیمت گذاری و ذخیره سازی

iPad Air در مقایسه با iPad Pro: قیمت گذاری و ذخیره سازی
iPad Air در مقایسه با iPad Pro: قیمت گذاری و ذخیره سازی

قیمت iPad Air برای مدل Wi-Fi از 599 دلار شروع می شود، در حالی که iPad Pro 11 اینچی از 799 دلار شروع می شود. با این حال، باید این واقعیت را در نظر بگیرید که iPad Air پایه، تنها 64 گیگابایت حافظه داخلی دارد، که واقعا برای استانداردهای فایل های امروزی کافی نیست. از طرف دیگر، آیپد پرو 11 اینچی پایه 128 گیگابایت فضای ذخیره سازی را در اختیار شما قرار می دهد که اکثر مردم از آن راضی خواهند بود.

اگر می‌خواهید فضای ذخیره‌سازی بیشتری در iPad Air داشته باشید، باید ۱۵۰ دلار بیشتر برای نسخه ۲۵۶ گیگابایتی بپردازید، که قیمت را به iPad Pro یازده اینچی پایه نزدیک‌تر می‌کند. در این نقطه، می‌توانید فقط 50 دلار بیشتر بپردازید تا تمام امکانات حرفه‌ای را که در بالا در مورد آن صحبت کردیم را به جای آن 128 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی دریافت کنید.

با حرکت به سمت مدل‌های سیم کارت دار، اپل مبلغ 150 دلاری را برای تراشه 5G در iPad Air دریافت می‌کند. اگر بخواهید 5G را در آیپد پرو داشته باشید این بد است زیرا فاصله قیمتی 200 دلاری بین مدل وای فای پایه و انواع سیم کارت دار وجود دارد. با این حال، اپل دلیل خوبی برای این موضوع دارد، iPad Pro برخلاف iPad Air از mmWave 5G پشتیبانی می‌کند و توان عملیاتی بالاتری را تا 3.5Gb/s ارائه می‌کند.

آیپد پرو 11 اینچی ممکن است ارزش پرمیوم بودن را داشته باشد

همانطور که می بینید، با وجود عملکرد یکسان، آیپد پرو 11 اینچی همچنان مزایای زیادی نسبت به آیپد ایر دارد که ارزش تفاوت قیمت 200 دلاری را دارد. مطمئنا، آی‌پد ایر 5 ارزان‌ترین دستگاه اپل با تراشه M1 است، اما با صفحه نمایش 60 هرتزی که همچون آی‌پد پرو 11 اینچی از تمام قدرت موجود بهره نمی‌برد.

با این حال، اگر واقعاً پول نقد ندارید و فقط یک آیپد مقرون به صرفه می‌خواهید که سال‌ها دوام بیاورد، آی‌پد ایر 5 انتخاب خوبی است. هیچ تبلت دیگری در این قیمت با این عملکرد در بازار حتی نزدیک هم نیست.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس