مشکلات اندروید 14 برای گوشی های موبایل

100
0
اندروید 14

AV1 کدِکی که Allicance for Open Media آن را توسعه داده است نیاز به حق‌امتیاز ندارد و در پخش ویدیوها به‌میزان درخورتوجهی در پهنای‌باند صرفه‌جویی می‌کند. در این مطلب به بررسی مشکلات اندروید 14 می پردازیم.

اندروید 14

فیسبوک درسال ۲۰۱۸ آزمایش‌هایی انجام داد و به این نتیجه رسید که رمزگذاری مرجع AV1 نسبت‌به x264 High Profile، libvpx-vp9 و x264 Main به‌ترتیب ۳۴، ۴۶٫۲ و ۵۰٫۳ درصد در فشرده‌سازی داده‌ها بهتر عمل می‌کند. این ویژگی به‌خصوص برای اتصالات کند، پیشرفتی بسیار بزرگ است. علاوبراین شرکت‌های بزرگ ارائه‌دهنده‌ی خدمات ویدیویی مثل یوتیوب می‌توانند با استفاده از فناوری مذکور در هزینه‌های خود به‌میزان درخورتوجهی صرفه‌جویی کنند. به‌همین‌دلیل است که شاید اندروید ۱۴ به پشتیبانی از رمزگشایی AV1 نیاز داشته باشد و این اصلا تعجب‌آور نیست.

اندروید 14
اندروید 14

اثبات اجباری‌بودن AV1 در دستگاه‌هایی که با اندروید ۱۴ راه‌اندازی می‌شوند با بررسی پروژه‌ی متن‌باز اندروید مشخص می‌شود. اولین مورد این است که ابن نسخه از سیستم‌عامل موبایلی گوگل، کدگذاری AV1 را به VideoCodecTest در مجموعه‌ی آزمایش سازگاری اندروید یا CTS اضافه می‌کند. CTS مجموعه‌ای خودکار از آزمایش‌ها است که سازگاری با نسخه‌ی سیستم‌عامل اندروید را تأیید می‌کنند. اگر دستگاهی نتواند الزامات ذکرشده در سند تعریف سازگاری اندروید (ADD) را برآورده کند، شاید CTS گوگل را از دست بدهد و این یعنی ازدست دادن دسترسی به مجموعه برنامه‌های غول جستجوی اینترنت.

علاو‌براین، بررسی‌های Esper نشان می‌هد AV1 را در اندروید ۱۴ به فهرست کدک‌هایی که دستگاه باید قادر به کدگشایی آن باشد، اضافه می‌کند. نکته‌ی جالب این است که Esper به‌طور مستقیم به CDD منتشرنشده برای اندروید ۱۴ اشاره می‌کند؛ سندی که گوگل هنوز آن را منتشر نکرده است و انتظار می‌رود نهایتاً مدت کوتاهی قبل از انتشار اندروید ۱۴ دردسترس قرار گیرد.

اندروید 14
اندروید 14

هنوز تعداد زیادی از گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار وجود دارند که از رمزگشایی AV1 پشتیبانی نمی‌کنند. به‌عنوان مثال همه‌ی دستگاه‌های مجهز به تراشه‌‌ی Snapdragon 8 Gen 1 فاقد این ویژگی هستند. کمی عجیب به‌نظر می‌رسد اگر گوگل از به‌روزرسانی این سری از دستگا‌های شرکت‌های سازنده‌ی محصولات اندرویدی، به اندروید ۱۴ جلوگیری کند.

دو نکته‌ی احتمالی مورد پشتیبانی از AV1 در اندروید ۱۴ وجود دارد. با فرص این‌که گوگل تمایل دارد پشتیبانی از رمزگشایی و رمزگذاری AV1 را اجباری کند، دو سناریو محتمل خواهد بود؛‌ یا فقط دستگاه‌هایی که به‌طور پیش‌فرض با اندروید ۱۴ عرضه می‌شوند باید از AV1 پشتیبانی کنند (این امر منطقی به‌نظر می‌رسد زیرا کوالکام از مدت‌ها قبل روی کدک مذکور تمرکز دارد و حتی Snapdragon 8 Gen 2 از آن پشتیبانی می‌کند)، یا دستگاه‌ها می‌توانند این‌کار را با روش نرم‌افزاری انجام دهند. همان‌طور که Esper توضیح می‌دهد، آزمون رمزگشایی فقط بررسی می‌کند آیا دستگاه می‌تواند یک فریم از ویدیوی AV1 را رمزگشایی کند یا خیر و درواقع این آزمایش نشان نمی‌دهد دستگاه موردنظر از رمزگشایی سخت‌افزاری استفاده می‌کند یا رمزگشایی نرم‌افزاری.

مهم نیست چه اتفاقی خواهد افتاد زیرا این موضوع زمینه را برای گسترش جریان AV1 در دنیای گوشی‌های هوشمند فراهم خواهد کرد. همان‌طور که گوشی‌ها از کدک‌های جدیدتر و بهتر پشتیبانی می‌کنند، پلتفرم‌های استریم می‌توانند با استفاده از این کدک‌ها، علاوه‌بر صرفه‌جویی در هزینه‌های پهنای‌باند خود، به کاربرانی که سرعت اتصال داده‌ی محدودی دارند خدمات باکیفیت‌تری ارائه دهند.

xda-developers

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس