معرفی 12 وب‌ سایت محبوب دهه 90 که هنوز در حال اجرا هستند

43
0
12 وب‌سایت محبوب دهه 90

اگر شما هم به دنبال نوستالژی های دهه 90 هستید، ما در این مقاله 12 مورد وب‌ سایت محبوب دهه 90 را معرفی می کنیم که هنوز هم فعال هستند. از آغاز فروتنانه خود در CERN، شبکه جهانی وب از زمانی که برای اولین بار توسط دانشمند معتبر بریتانیایی، تیم برنرز لی در سال 1989 اختراع شد، راه درازی را پیموده است.

از وب‌سایت ‌های متنی ساده گرفته تا سرعت پایین اینترنت و اتصالات غیر قابل اعتماد، وب جهانی زنده مانده و به موارد بسیار بیشتری تبدیل شده است، به طوری که ما اکنون در اوج Web3 هستیم.

در این مقاله، ما به لحظات تاریخی که تنها یک وب‌سایت، سپس دو، سپس سه وب‌سایت وجود داشت، می ‌پردازیم تا اینکه به 12 وب ‌سایت محبوب دهه 90 می ‌پردازیم که هنوز فعال هستند.

1.وب‌ سایت محبوب دهه 90: CERN

CERN که در سپتامبر 1954 در ژنو، سوئیس تأسیس شد، سازمان اروپایی مسئول تحقیقات هسته ای است. همچنین بزرگترین آزمایشگاه فیزیک ذرات جهان را در خود جای داده است.

وب سایت CERN اولین وب سایت در جهان است و بنابراین قدیمی ترین وب سایت آنلاین است. این سایت در واقع توسط برنرز لی در سال 1989 و زمانی که او در CERN روی وب کار می کرد ایجاد شد. برای مشاهده نسخه زنده و بازسازی شده وب سایت اصلی CERN می توانید از این وب سایت دیدن کنید.

2. World Wide Web Virtual Library

همانطور که از نام آن پیداست، کتابخانه مجازی وب جهانی یک منبع اطلاعات مجازی در چندین موضوع بود. به‌ عنوان یکی از وب ‌سایت‌ های اوایل دهه 90، این وب سایت اولین فهرست محتوا در جهان در هر نقطه از وب جهانی است.

همچنین در سال 1991 توسط تیم برنرز لی توسعه داده شد. تا به امروز، این وب سایت هنوز فعال است و ظاهر اصلی خود را حفظ کرده است، اگرچه آخرین بار در فوریه 2017 به روز شده است.

3.وب‌ سایت محبوب دهه 90: Nkhef

شماره سه در لیست ما و سومین وب سایتی که آنلاین شد، Nkhef ، موسسه هلندی برای فیزیک هسته ای و اتمی است. در فوریه 1992 آنلاین شد و تا به امروز یکی از قدیمی ترین وب سایت هایی است که هنوز آنلاین است.

اجازه ندهید ظاهر مدرن ‌تر آن شما را گول بزند، این وب ‌سایت چیزی شبیه به یک وب ‌سایت اصلی است و از ابتدا، درست پس از اینکه CERN و کتابخانه مجازی راه را هموار کردند، اینجا بوده است.

4. ALIWEB

قبل از جستجوی گوگل، ALIWEB وجود داشت که مخفف Archie Like Indexing for the Web است. در سال 1993 توسط Martijn Koster توسعه یافت و سال بعد منتشر شد. این وب سایت به یکی از محبوب ترین وب سایت ها در دهه 90 تبدیل شد.

AliLinks ALIWEB از صفحه اصلی خود به بسیاری از وب سایت ها پیوند می دهد که در صفحه نتایج جستجوی خود نشان داده می شود. این سایت در اصل نسخه اولیه یک موتور جستجو بود، قبل از اینکه موتور هایی که ما می شناسیم و دوستشان داریم به وجود بیایند. هنوز هم موتور های جستجوی جایگزین زیادی برای انتخاب وجود دارد.

به نظر می رسد که سایت آخرین بار در سپتامبر 2001 به روز شده است، بنابراین انتظار نداشته باشید اطلاعات فعلی را در آنجا پیدا کنید.

5.وب‌ سایت محبوب دهه 90: WebCrawler.com

درست مانند ALIWEB، Webcrawler.com در سال 1994 راه اندازی شد. همچنین اولین موتور جستجویی بود که جستجوی تمام متن را ارائه کرد و یکی از قدیمی ترین نمونه های موتور جستجو است.

Webcrawler.com که توسط برایان پینکرتون ایجاد شده است، موتور جستجوی قوی تری نسبت به ALIWEB است، اما هنوز با موتور هایی مانند گوگل و بینگ قابل مقایسه نیست. این وب سایت هنوز آن حال و هوای فراموش نشدنی دهه 90 را ارائه می دهد.

6. Exploratorium

Exploratorium یک موزه محبوب هنر، علم و فناوری است که در اسکله 15 و 17 در سانفرانسیسکو واقع شده است. توسط فرانک اوپنهایمر تأسیس شد و در سال 1969 در کاخ هنرهای زیبا افتتاح شد.

یکی از اولین موزه‌ هایی که آنلاین شد و اکنون یکی از قدیمی ‌ترین وب ‌سایت ‌های اینترنت است، Exploratorium دستخوش تغییراتی کلی شده است و اکنون دارای طراحی وب‌سایت مدرن و بصری است.

7.وب‌ سایت محبوب دهه 90: بلومبرگ

از سال 1993، تنها تعداد انگشت شماری وب سایت در سراسر جهان موجود بود. بعداً در همان سال، بلومبرگ به صفوف شرکت های نوآوری که صاحب یک وب سایت شرکتی بودند، پیوست.

بلومبرگ که در سال 1981 تأسیس شد، در سال 1993 به صورت آنلاین راه اندازی شد و تا به امروز با استفاده از وب سایت خود به عنوان یکی از رسانه های خود برای ارائه خدمات مالی، نرم افزاری و سایر خدمات سازمانی آنلاین باقی مانده است.

8. arXiv

arXiv، تلفظ شده بایگانی، یک سرویس توزیع آنلاین است که به شما امکان دسترسی آزادانه به بیش از 2 میلیون مقاله علمی در زمینه های علوم کامپیوتر، اقتصاد، مهندسی برق و علوم سیستم، ریاضیات، فیزیک، زیست شناسی کمی، مالی کمی و آمار را می دهد.

arXiv که در 14 آگوست 1991 راه اندازی شد، یکی از قدیمی ترین وب سایت هایی است که هنوز آنلاین است. با پشتیبانی از دانشگاه کرنل، arXiv به نویسندگان اجازه می دهد آثار دانشگاهی خود را به صورت رایگان ارسال کنند. مانند ویکی‌پدیا، از کمک ‌های مردمی و سازمان ‌ها برای کمک به حفظ سایت استقبال می ‌کند.

9. وب‌ سایت محبوب دهه 90: پایگاه داده فیلم های اینترنتی (IMDb)

پایگاه داده فیلم های اینترنتی به عنوان یک پایگاه داده فیلم توسط طرفداران در گروه Usenet “rec.arts.movies” آغاز شد. این وب ‌سایت اوایل دهه 90، اکنون یکی از بزرگترین پایگاه ‌های اطلاعاتی آنلاین اطلاعات به‌روز درباره فیلم‌ ها، بازیگران و عوامل فیلم و غیره است.

وب سایت اصلی IMDb در سال 1993 در روز های اولیه اینترنت راه اندازی شد و توسط بخش علوم کامپیوتر دانشگاه کاردیف، ولز میزبانی شد. IMDb اکنون یک شرکت آمازون است و دارای طراحی وب سایت مدرن است.

10. آرشیو موسیقی زیرزمینی اینترنت(IUMA)

جف پترسون، راب لرد، و جان لوینی، سه دانشجوی دانشگاه کالیفرنیا، سانتا کروز، گرد هم آمدند تا آرشیو موسیقی زیرزمینی اینترنتی را راه ‌اندازی کنند تا به هنرمندان مستقل کمک کنند تا از شرکت ‌های موسیقی مخفی دور بزنند.

این سایت در سال 1993 راه اندازی شد و به هنرمندان بدون امضا اجازه می داد ثبت نام کنند، یک نمایه ایجاد کنند و موسیقی خود را برای کاربران به نمایش بگذارند تا آن ها را استریم یا دانلود کنند. IUMA توسط EMusic خریداری شد اما میراث سایت همچنان پابرجاست. تصویر بالا یک نسخه آرشیو شده از وب سایت اصلی IUMA است.

11.وب‌ سایت محبوب دهه 90: MTV

MTV که در آگوست 1981 راه اندازی شد، یکی از نمادین ترین و محبوب ترین برند های تلویزیونی موسیقی بود که در دهه های 80 و 90 بر امواج رادیویی حاکم بود. دامنه آن در سال 1993 توسط VJ Adam Curry ثبت شد.

وب سایت MTV این روز ها راه اندازی شده و حتی فعال تر شده است. با استفاده از Wayback Machine، می ‌توانید به گذشته برگردید و تصاویر آینه ‌ای از وب ‌سایت قبلی MTV در دهه 90 را مشاهده کنید. همچنین می توانید از آن برای مشاهده ظاهر بسیاری از وب سایت های دهه 90 در گذشته استفاده کنید و ابزار های دیگری برای مشاهده نسخه های قدیمی وب سایت ها وجود دارد.

12. کاخ سفید

دولت کلینتون در اکتبر 1994 کاخ سفید را آنلاین کرد. این وب سایت که وب سایت رسمی دولت ایالات متحده است، به دو زبان انگلیسی و اسپانیایی در دسترس است.

در حال حاضر، سایت کاخ سفید ظاهر ساده و مدرنی دارد که فاصله زیادی با روزهای قبلی خود دارد و نشان می دهد که وب جهانی چقدر تغییر کرده است.

اینترنت زنده است

در حالی که میلیون ها وب سایت خوب و حتی عالی آمده اند و رفته اند، تشریفاتی و بدون تشریفات، این سایت های نام برده شده در این مقاله، از همان ابتدا اینجا بوده اند و کماکان نیز هستند.

در حالی که از اینترنت و شبکه جهانی وب همانطور که ما امروز می شناسیم لذت می برید، همیشه به یاد داشته باشید که زمانی بود که اینترنت وجود نداشت، سپس اینترنت ضعیف و اکنون، اتصال به اینترنت عالی پدید آمده است.

به لطف پیشرفت‌ های سریع در اتصال به اینترنت و فناوری، 5G و همچنین فناوری بلاک چین، ارزهای دیجیتال، توکن ‌های غیر قابل تعویض، Web3، یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی در حال افزایش است.

امیدواریم با مطالعه ی این مقاله توانسته باشید اطلاعات کافی و لازم را در زمینه ی اولین وب سایت های پدید آمده در دنیای اینترنت به دست آورده باشید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس