مقایسه Adobe Lightroom وCamera Raw

65
0
مقایسه Adobe Lightroom وCamera Raw

Adobe Lightroom یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های ویرایش عکس است که توسط افراد مبتدی و حرفه‌ای استفاده می‌شود. فتوشاپ ابزار دیگری است که بسیاری از عکاسان از آن استفاده می کنند. مقایسه Adobe Lightroom وCamera Raw را در ادامه بخوانید.

در نگاه اول Camera Raw و Lightroom تقریباً یکسان به نظر می رسند. اما با نگاهی دقیق تر تفاوت‌ها را متوجه می‌شوید. در این مقاله تفاوت ها و شباهت های بین Camera Raw و Lightroom را بررسی میکنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

شباهت های Lightroom و Camera Raw

Lightroom و Camera Raw چندین شباهت دارند. در ادامه به برخی از اصلی ترین ویژگی های مشترک آنها اشاره می کنیم.

1. هیستوگرام را در بالای صفحه خود خواهید دید

درک هیستوگرام لایت روم یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید برای به حداکثر رساندن نتایج خود انجام دهید. هیستوگرام قسمت های مختلف تصاویر مانند نقاط برجسته، سایه ها و نوردهی را نشان میدهد.

بسته به اینکه از Lightroom Classic یا Creative Cloud استفاده می کنید، هیستوگرام کمی متفاوت است. در لایت روم کلاسیک می‌توانید مستقیماً از نمودار قسمت‌های خاصی از عکس خود را ویرایش کنید اما در CC این بخش فقط برای مشاهده است.

اگر از Camera Raw استفاده می‌کنید، می‌توانید مانند لایت روم کلاسیک از هیستوگرام مستقیما استفاده کنید و عکس خود را تغییر دهید.

2. بسیاری از اسلایدرها یکسان هستند

لایت روم چندین نوار اسلایدر دارد که می توانید از آنها برای ویرایش عکس های خود استفاده کنید. می توانید روشنایی را با استفاده از ابزارهایی مانند Exposure و Shadows به همراه تنظیم Vibrance و Saturation تنظیم کنید تا رنگ ها جذاب تر به نظر برسند.

هنگام استفاده از لایت روم می توانید رنگ، اشباع و درخشندگی هر رنگ را نیز به صورت جداگانه تنظیم کنید. علاوه بر این می‌توانید از طریق ابزار کالیبراسیون تغییرات بیشتری اعمال کنید.

اگر از Camera Raw استفاده می کنید، بسیاری از اسلایدرهای مشابه در لایت روم را خواهید یافت. می‌توانید نوردهی را تنظیم کنید و شفافیت و بافت و موارد دیگر را اضافه کنید. همچنین می توانید دما و رنگ تصویر خود را تغییر دهید.

3. گزینه های درجه بندی رنگ

هنگامی که ویرایش اولیه عکس خود را انجام دادید در ادامه میتوانید رنگ عکس خود را تغییر دهید. درجه بندی رنگ یکی از محبوب ترین ویژگی ها در لایت روم است، زیرا با آن می توانید Midtone یا بازتاب های نوری، سایه ها و هایلایت های عکس را تنظیم کنید.

علاوه بر موارد فوق ابزارهای درجه بندی رنگ لایت روم به شما امکان می دهند رنگ کل تصویر را تغییر دهید. قابلیت درجه بندی رنگی Camera Raw نیز مشابه با لایت روم است.

4.مقایسه Adobe Lightroom وCamera Raw: منحنی رنگ

Tone curves یا منحنی رنگ ابزار قدرتمند دیگری برای تنظیم روشنایی در قسمت های مختلف عکس است. در لایت روم یک منحنی رنگ کلی وجود دارد که به شما امکان می دهد جلوه های مختلفی مانند منحنی S اضافه کنید.

علاوه بر منحنی رنگ کلی می‌توانید رنگ‌های قرمز، آبی و سبز را در عکس خود تنظیم کنید. هر کدام از اینها نمودارهای مختلفی دارند که می توانید آن ها را تنظیم کنید. Camera Raw همچنین منحنی رنگ را مشابه لایت روم ارائه داده است.

تفاوت های Lightroom و Camera Raw

علیرغم شباهت های لایت روم و Camera Raw این دو برنامه چند تفاوت کلیدی دارند. در ادامه برخی از مهم ترین تفاوت ها را بررسی میکنیم.

1. Lightroom ویژگی های جستجوی پیشرفته بیشتری دارد

گاهی پیدا کردن عکسی در میان کتاب خانه عکس ها دشوار است. در این موارد داشتن قابلیت جستجو می‌تواند کمک زیادی کند. ویژگی‌های جستجوی لایت روم از Camera Raw پیشرفته‌تر است، اما Camera Raw برای اهداف مختلفی طراحی شده است. شما تصاویر را وارد فتوشاپ میکنید و از Camera Raw برای روتوش و تغییر عکس استفاده میکنید. از طرف دیگر لایت روم برای ذخیره تصاویر در پروژه های مختلف بسیار بهتر است.

2.مقایسه Adobe Lightroom وCamera Raw: رابط کاربری متفاوت است

اگرچه Lightroom و Camera Raw تا حدودی شبیه به هم هستند، اما تفاوت های کمی در رابط کاربری آنها نیز وجود دارد. لایت روم تب های بیشتری برای پیمایش دارد. در سمت چپ می‌توانید پریست ها را اضافه کنید، همچنین بخش تاریخچه ویرایش نیز وجود دارد.

در پایین رابط لایت روم می‌توانید انتخاب کنید که آیا می‌خواهید سایر تصاویر موجود در کتابخانه خود را ببینید یا خیر. در سمت راست می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید ویرایش عکسی را که انتخاب کرده‌اید شروع کنید یا عکس های دیگر را نگاه کنید.

اما وقتی از Camera Raw استفاده می کنید چیزی در سمت چپ نمی بینید. علاوه بر این فونت ها و اندازه های منو متفاوت است. یکی دیگر از تفاوت های Camera Raw و Lightroom این است که ابزارهای healing یا روتوش، برش و غیره در Camera Raw کنار هم قرار دارند. در لایت روم این موارد در زیر هیستوگرام قرار دارند.

3. نیازی نیست عکس ها را از فتوشاپ به Camera Raw وارد کنید

بسیاری از عکاسان ابتدا تصاویر خود را در لایت روم ویرایش می کنند و سپس آنها را برای کارهای نهایی وارد فتوشاپ می کنند. انجام این کار ساده است. لایت روم می تواند تصاویر شما را به صورت فایل PSD ذخیره کند.

در مقابل شما نیازی به وارد کردن عکس ها از فتوشاپ به Camera Raw ندارید. از آنجایی که این ابزار در فتوشاپ است، می‌توانید مستقیماً فایل‌های خود را ویرایش کنید. برای دسترسی به Camera Raw در فتوشاپ به Filter > Camera Raw Filter بروید.

از Camera Raw و Lightroom بیشترین استفاده را ببرید

لایت روم یکی از بهترین ابزارهای ویرایش عکس در بازار است و تمام ویژگی هایی که برای ویرایش عکس نیاز دارید را در اختیار شما قرار می دهد. با این حال این تنها برنامه ویرایش عکس در بازار نیست.

اگر از فتوشاپ استفاده میکنید توصیه میکنیم از Camera Raw نیز استفاده کنید. این برنامه بسیاری از ویژگی های لایت روم را دارد. همچنین هنگامی که از Camera Raw در کنار فتوشاپ استفاده می کنید، نیازی نیست که تصاویر خود را دو بار وارد کنید. بنابراین کمی در زمان ویرایش عکس صرفه جویی میشود.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس