6 دلیل برای استفاده از حالت اولویت دیافراگم در دوربین

61
0
اولویت دیافراگم در دوربین

پس از مدتی که با دوربین جدید خود آشنا شدید، احتمالاً می خواهید از حالت خودکار خارج شوید. بسیاری از عکاسان به حالت دستی تغییر حالت می دهند، که اگر می خواهید در مورد به حداکثر رساندن پتانسیل دستگاه خود بیشتر بدانید، ایده خوبی است. اما همچنین می تواند دلهره آور باشد. اولویت دیافراگم در دوربین را در ادامه بررسی کرده ایم.

اولویت دیافراگم حالت خاصی است که می تواند سطح جدیدی از آزادی خلاقانه را باز کند و فشار زیادی برای کنترل دستی همه تنظیمات بر روی شما وارد نمی کند. این مقاله دلایلی را که باید به حالت اولویت دیافراگم در دوربین خود تغییر دهید، شناسایی می کند.

مقایسه لنزهای زوم و لنزهای پرایم | Zoom Lenses و Prime Lenses را هم بخوانید.

1. اغلب نتایج بهتری می گیرید

اولویت دیافراگم در دوربین
اولویت دیافراگم در دوربین

یکی از بهترین چیزها در مورد حالت دستی این است که می توانید تقریباً تمام جنبه های تصویر خود را کنترل کنید. اما وقتی هنوز مبتدی هستید، این می تواند مانع از نتایج شما نیز شود. اگر نمی‌دانید مثلث نوردهی چگونه کار می‌کند، ممکن است متوجه شوید که تصاویر شما خیلی دانه‌دار، تار یا نزدیک به آنچه می‌خواهید به نظر می‌رسند نیستند.

اولویت دیافراگم یک راه حل یک مرحله ای نیست که به طور طبیعی عکس های شگفت انگیزی ایجاد کند. با این حال، دوربین شما بخش اعظم مثلث نوردهی را برای شما کنترل می‌کند – به این معنی که اغلب می‌توانید نتایج بهتری نسبت به حالت دستی دریافت کنید.

نکته قابل توجه این است که در حالت اولویت دیافراگم، دوربین شما به طور خودکار سرعت شاتر شما را تنظیم می کند. بنابراین ممکن است لازم باشد از سه پایه استفاده کنید، به خصوص در شرایط کم نور. قبل از خرید یک سه پایه، لیست مواردی را که باید در هنگام خرید سه پایه در نظر بگیرید را ببینید.

2. احتمال از دست دادن عکس های مهم کمتر است

اولویت دیافراگم در دوربین
اولویت دیافراگم در دوربین

همانطور که بسیاری از عکاسان با تجربه به شما خواهند گفت، چیزهای کمی آزاردهنده تر از از دست دادن یک فرصت عکس شگفت انگیز هستند. و در بسیاری از موارد، این اتفاق می افتد زیرا آنها مشغول تنظیم سرعت شاتر، ISO، تعادل رنگ سفید و غیره هستند. اگر یک سرگرمی هستید، لزوماً مشکل بزرگی نیست، اما اگر با مشتریان کار کنید می‌تواند به یک مشکل تبدیل شود.

در موقعیت‌های سریع، حالت دستی ممکن است آنقدر سریع نباشد که بتوانید عکس‌های دلخواه خود را بگیرید. برای مثال، اگر می‌خواهید در عکاسی ورزشی بهتر شوید، احتمالاً باید نسبت به کسی که از معماری عکاسی می‌کند سازگارتر باشید. اگر عکاس خیابانی در مناطق شلوغ مرکز شهر هستید، همین امر صادق است.

وقتی از حالت اولویت دیافراگم استفاده می‌کنید، می‌توانید کاملاً روی عکس گرفتن از صحنه‌هایی که در مقابل شما باز می‌شوند تمرکز کنید. مطمئناً باید دیافراگم را تغییر دهید – اما فقط تنظیم یک تنظیم کار را بسیار ساده‌تر می‌کند.

3. به تعادل نورسنج مورد نظر خود دست یابید

اولویت دیافراگم در دوربین
اولویت دیافراگم در دوربین

عکاسان مبتدی چندین اشتباه مرتکب می شوند و یکی از آنها عدم توجه زیاد به نورسنج روی صفحه دوربین خود است. این متر معمولاً از 3+ تا 3- متغیر است که +3 به طور قابل توجهی بیش از حد نوردهی می شود و -3 برعکس است.

اگر در روزهای اولیه عکاسی خود هستید، می توانید از 0 به عنوان یک دستورالعمل تقریبی برای آنچه که باید هدف خود را هدف قرار دهید استفاده کنید. انجام این کار به شما انعطاف بیشتری در انتخاب سبک مورد نظر در پس از تولید می دهد. و از آنجایی که با حالت اولویت دیافراگم فقط باید نگران دیافراگم باشید، خواندن نورسنج مناسب آسان تر خواهد بود.

با گذشت زمان، می توانید از طریق نورسنج، عکس های خود را بیش از حد و کم نوردهی کنید. بسیاری از دوربین های DSLR و بدون آینه دارای یک صفحه کلید هستند که می توانید از آن برای تنظیم سطح مورد نظر خود استفاده کنید. اگر به طور پیش‌فرض نمی‌توانید از این موارد استفاده کنید، اغلب می‌توانید دکمه‌های خود را مطابق با تنظیمات دوربین خود تغییر دهید.

به عنوان یک نقطه شروع، اگر می خواهید به سبک تیره و بد خلقی بروید، می توانید حدود 1- را امتحان کنید. اگر می خواهید از نوردهی بیش از حد در عکاسی خود استفاده کنید، می توانید حدود 1+ را امتحان کنید. اما مراقب باشید، زیرا نوردهی بیش از حد تصویر شما می تواند منجر به جزئیات از دست رفته غیرقابل جبران شود.

4. لحظه های معتبر را بهتر ثبت کنید

رسانه های اجتماعی الهام بخش بسیاری از افراد برای عکاس شدن هستند، و بسیاری از کاربران نیز توانسته اند اشتیاق خود را به شغل های پرشکوفایی تبدیل کنند. اما یک شکایت رایج در مورد بسیاری از تصاویری که به صورت آنلاین می بینید این است که اغلب صحنه سازی می شوند. حساب Insta Repeat به خوبی به این موضوع اشاره می‌کند، به خصوص در زمینه سفر و ماجراجویی.

الهام گرفتن از تصاویری که دوست دارید لزوماً هیچ اشکالی ندارد. اما در عین حال، بهترین عکاسان در طول زمان تکامل می یابند و سبک خود را توسعه می دهند. ثبت احساسات و لحظات واقعی یکی از راه‌های انجام این کار است و حالت اولویت دیافراگم کار را از این نظر آسان‌تر می‌کند.

از آنجایی که لازم نیست نگران تغییر تنظیمات خود باشید، می‌توانید بیشتر روی عکاسی از چیزهایی که در حال وقوع هستند تمرکز کنید. و به لطف این، ممکن است متوجه شوید که مخاطبی که می‌خواهید جذب کنید بیشتر با کار شما طنین انداز می‌شود.

5. عمق میدان خود را بهتر کنترل کنید

اولویت دیافراگم در دوربین
اولویت دیافراگم در دوربین

عمق میدان جزء ضروری یک عکس عالی است. احتمالاً از دیافراگم متفاوتی برای عکس‌های با زاویه باز استفاده می‌کنید، در مقایسه با آنچه برای یک پرتره کلوزآپ استفاده می‌کنید. حالت اولویت دیافراگم به شما امکان کنترل کامل بر عمق میدان تصویر را می دهد، به این معنی که احتمالاً از نتایجی که به دست می آورید خوشحال خواهید شد.

هنگام عکاسی در اولویت دیافراگم، می توانید دیافراگم خود را به همان روشی که در حالت دستی تغییر می دهید تغییر دهید. برخی از دوربین ها و لنزها نیاز به استفاده از صفحه کلید روی بدنه اصلی دارند، اما در موارد دیگر، می توانید عمق میدان را از طریق حلقه ای روی لنز تنظیم کنید.

6. سازگاری خود را به عنوان یک عکاس بهبود بخشید

اولویت دیافراگم در دوربین
اولویت دیافراگم در دوربین

تطبیق پذیر بودن یکی از راه های اطمینان از گرفتن عکس های بهتر است.

گاهی اوقات، ممکن است متوجه شوید که حالت دستی انتخاب بهتری است. برای مثال، ممکن است دوست داشته باشید که در روزهای آفتابی بتوانید سرعت شاتر خود را بیشتر کنترل کنید. اما در موارد دیگر، اولویت دیافراگم به شما کمک می کند تا به نتایج مورد نیاز خود برسید.

هیچ کدام بهتر از دیگری نیست، اما دانستن نحوه استفاده از هر دو حالت، شما را در شرایط سخت سازگارتر می کند. این امر به ویژه اگر می خواهید روزی با مشتریان کار کنید بسیار مهم است، زیرا عکسبرداری گاهی اوقات لحظاتی را به تصویر می کشد که در غیر این صورت انتظارش را نداشتید.

عکاسی را در حالت اولویت دیافراگم شروع کنید

اگر عکاس هستید، ماندن در حالت دستی آسان است، اما یادگیری سایر عملکردهای دستگاهتان، گرفتن مرتب عکس‌هایی را که می‌خواهید بسیار آسان‌تر می‌کند. اولویت دیافراگم یک گزینه عالی برای کنترل عمق میدان است، اما – در عین حال – به دوربین شما اجازه می دهد تا بسیاری از کارهای دیگر را انجام دهد.

اگر در حالت اولویت دیافراگم تازه کار هستید، سعی کنید از آن در شرایطی استفاده کنید که نور و صحنه مقابل شما ثابت است. وقتی احساس راحتی بیشتری کردید، می‌توانید این ویژگی را در موقعیت‌های عکاسی پیچیده‌تر امتحان کنید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس