مقایسه ChatGPT با چت ربات هوش مصنوعی بینگ: 9 تفاوت کلیدی

31
0
مقایسه ChatGPT با چت ربات هوش مصنوعی بینگ

محبوبیت ChatGPT OpenAI در حال افزایش است و حتی در Bing نیز عرضه می شود. اما چه تفاوت هایی در مقایسه با استفاده مستقیم از ربات وجود دارد؟ مقایسه ChatGPT با چت ربات هوش مصنوعی بینگ را در ادامه بخوانید.

در یک نگاه، ChatGPT و اجرای بینگ از چت ربات هوش مصنوعی یکسان به نظر می رسند. در حالی که آنها وظایف مشابهی را انجام می دهند، تمایز بین مدل های زبانی آنها نتایج متفاوتی ایجاد می کند. حتی اگر درخواست‌هایتان را تکرار کنید، پاسخ‌های جدیدی را فعال خواهید کرد.

صرف نظر از اینکه از کدام ابزار بیشتر استفاده می کنید، بهتر است ویژگی های منحصر به فرد آن را بدانید.

1. هدف

اگرچه هم ChatGPT و هم هوش مصنوعی Bing از مدل های زبان ترانسفورماتور از پیش آموزش دیده (GPT) استفاده می کنند، اما پلتفرم های متفاوتی هستند. ChatGPT یک چت بات چند منظوره است. این منابع گسترده و در عین حال محدودی را که از آنها آموزش داده شده اسکن می کند. این شامل مجلات دانشگاهی، وب سایت های تجاری، انتشارات و ویکی پدیا می شود.

در همین حال، نسخه بینگ از چت بات اساساً یک موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی است. این پلتفرم نمایه سازی و اسکن پیچیده تری دارد، به علاوه ویژگی چت یکپارچه هوش مصنوعی. هم به عنوان موتور جستجو و هم به عنوان ربات چت عمل می کند.

با وجود این تفاوت‌ها، ChatGPT و Bing عملکردهای مشابهی را اجرا می‌کنند. با دستورهای صحیح، آنها می‌توانند مقاله بنویسند، به سؤالات دانش عمومی پاسخ دهند، کتاب‌ها را جمع‌بندی کنند، و استدلال‌ها را در میان کارهای دیگر بررسی کنند. فقط بر اساس مجموعه داده های آموزش دیده آنها انتظار پاسخ های متنوع را داشته باشید.

2. زبان محاوره ای

ChatGPT و Bing هر دو از مدل GPT استفاده می کنند. این سیستم پیشرفته پردازش زبان طبیعی (NLP) به درخواست‌ها با متنی شبیه انسان پاسخ می‌دهد. به سؤالات بعدی پاسخ می دهد، مشکلات را تجزیه و تحلیل می کند و اظهارات غیر واقعی را به چالش می کشد.

هم ChatGPT و هم هوش مصنوعی بینگ می توانند مکالمات را انجام دهند. اما همانطور که این ابزارها را بررسی می کنید، متوجه خواهید شد که دومی مدل کمی پیچیده تری دارد – پاسخ های آن طبیعی به نظر می رسد.

مکالمه زیر را از ChatGPT به عنوان مثال در نظر بگیرید. در حالی که مدل زبان آن، GPT-3.5، عبارات گرامری درست و واقعی تولید می کند، سخت و ناخوشایند به نظر می رسد.

از سوی دیگر، هوش مصنوعی Bing از GPT-4 استفاده می‌کند که تکراری از مدل زبان ChatGPT است. خروجی آن معمولی و واقعی به نظر می رسد.

3. دقت داده ها

ChatGPT دارای سلب مسئولیت صریح در مورد عدم دقت داده است. این پلتفرم گهگاه اطلاعات نادرستی تولید می کند زیرا اطلاعات محدودی از رویدادهای پس از سال 2021 دارد. حتی تاریخ انتشار خود را هم نمی داند.

در حالی که مدل زبان پیشرفته Bing AI و موتور جستجوی یکپارچه داده های قابل اعتمادتر و دقیق تری تولید می کند. برخلاف ChatGPT، مایکروسافت Bing را روی مجموعه داده‌های محدود آموزش نداد. در عوض، از موتور جستجوی خود برای به دست آوردن اطلاعات به موقع و مرتبط در مورد رویدادهای جهان و سوالات دانش عمومی استفاده می کند.

همچنین شایان ذکر است که هوش مصنوعی بینگ به منابع استناد می کند. هیچ یک از پلتفرم‌ها دقت 100% را تضمین نمی‌کنند، اما دانستن اینکه کدام منابع باید دوبار بررسی شود، بررسی واقعیت را ساده می‌کند.

4. دقت ریاضی

ChatGPT و Bing AI ریاضی را می فهمند. ربات ها می توانند معادلات را تجزیه و تحلیل کنند، محاسبات را بر اساس مجموعه داده های خود انجام دهند و از طریق مدل های زبان خود خروجی تولید کنند. هر دو ابزار می توانند محاسبات پایه را نیز حل کنند. اختلافات تنها زمانی به وجود می آیند که شاخه های پیشرفته ریاضی مانند آمار، فیزیک و احتمالات را کشف کنید.

البته نمی توانید انتظار نتایج 100٪ دقیق را داشته باشید. اما مجموعه داده Bing دقت و درک بالاتری را نسبت به ChatGPT نشان می دهد.

به عنوان مثال، ChatGPT به اشتباه به یک سوال احتمالی ساده پاسخ داد.

در همین حال، هوش مصنوعی Bing آن را به درستی دریافت کرد.

5. اقدامات امنیتی

مجرمان سایبری تقریباً بلافاصله شروع به سوء استفاده از ChatGPT کردند. در نتیجه، برخی ChatGPT را یک تهدید امنیت سایبری می‌دانستند که به کلاهبرداران اجازه می‌دهد ایمیل‌های هرزنامه بنویسند، بدافزار توسعه دهند و لینک‌های فیشینگ بسازند.

OpenAI این مسائل را تایید می کند. این شرکت فاش می کند که ChatGPT ممکن است محتوای مغرضانه یا مضر تولید کند، اگرچه توسعه دهندگان به طور مداوم روی امنیت کار می کنند.

ربات هوش مصنوعی بینگ با خطرات امنیت سایبری مشابهی مواجه است. با اعمال محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌تر با آن‌ها مبارزه می‌کند و حساسیت پلتفرم به جیلبریک را کاهش می‌دهد. اگر چیز غیرعادی ذکر کنید، مکالمات خاتمه می یابد.

6. قابلیت دسترسی

ChatGPT دسترسی محدودی دارد. این برنامه موبایل یا دسکتاپ ندارد، بنابراین کاربران باید همیشه از وب سایت آن بازدید کنند.

از طرف دیگر، هوش مصنوعی بینگ دسترسی بین پلتفرمی را ارائه می دهد. ویژگی چت آن در بینگ، مایکروسافت اج، اپلیکیشن موبایل بینگ و حتی اسکایپ در دسترس است. برای کمک به هوش مصنوعی کافیست Bing را به چت های گروهی Skype خود اضافه کنید.

شاید تنها محدودیت Bing AI این باشد که نمی‌توانید آن را در مرورگرهای شخص ثالث مانند Mozilla Firefox، Safari و Google Chrome اجرا کنید. شما باید Microsoft Edge را دانلود کنید. اگرچه به ظاهر پیش پا افتاده است، اما اگر Edge مرورگر پیش فرض شما نباشد، ممکن است برای شما ناخوشایند باشد.

7. فرآیند ثبت نام

ثبت نام برای ChatGPT واقعاً بسیار ساده است. فقط یک اکانت OpenAI ایجاد کنید، برای ChatGPT ثبت نام کنید و منتظر تایید باشید. اکثر مردم دسترسی فوری دارند.

برعکس، ثبت‌نام برای هوش مصنوعی جدید Bing در ابتدا زمان بیشتری طول کشید. اولین کاربران قبل از تایید، هفته ها را در لیست انتظار سپری کردند، به ویژه آنهایی که خارج از ایالات متحده بودند.

خوشبختانه، مایکروسافت از آن زمان لیست انتظار را حذف کرد. کاربران پس از ایجاد یک اکانت ایمیل و دانلود مایکروسافت اج به سرعت دسترسی پیدا می کنند.

8. عملکرد

ربات هوش مصنوعی بینگ دارای یک مدل زبان پیشرفته‌تر و مجموعه داده گسترده‌تر است که عملکرد آن را در ChatGPT افزایش می‌دهد. حتی قبل از پاسخ دادن از موتور جستجوی خود استفاده می کند. می توانید انتظار دریافت پاسخ های دقیق تر، قابل اعتمادتر و اطلاعات به روز را داشته باشید.

متأسفانه، اقدامات امنیتی شدید Bing مانع تطبیق پذیری می شود. به محض اینکه دستورالعمل ها را نقض کنید، مکالمات به طور خودکار پایان می یابد، به علاوه باید هر 15 پیام یک موضوع جدید را شروع کنید.

اگر می‌خواهید کنترل بیشتری داشته باشید، ChatGPT را امتحان کنید. مجموعه داده‌های محدودی دارد و فقط روی GPT-3.5 اجرا می‌شود، اما با ایجاد نوتیفیکیشن ‌های خلاقانه، نتایج بهتری در ChatGPT دریافت خواهید کرد.

9. هزینه ها

ChatGPT یک ربات چت چند منظوره رایگان و قوی است. کاربران می توانند وظایف زیادی را با مدل زبان GPT-3.5 انجام دهند. اما اگر به یک دستیار هوش مصنوعی پیچیده‌تر نیاز دارید، OpenAI ChatGPT Plus را با قیمت 20 دلار در ماه ارائه می‌کند.

روی GPT-4 اجرا می شود، دسترسی اولویتی را فراهم می کند و سریعتر پاسخ می دهد. ChatGPT Plus در ابتدا محدود به کاربران ایالات متحده بود، اما توسعه دهندگان اجازه دسترسی به خارج از کشور را از فوریه 2023 آغاز کردند.

اگرچه مقرون به صرفه است، هزینه های اشتراک هزینه های غیر ضروری هستند. به جای از دست دادن 240 دلار در سال در ChatGPT Plus، ابتدا هوش مصنوعی بینگ را کاوش کنید. این پلتفرم در حال حاضر بر روی GPT-4 اجرا می شود و از آنجایی که مایکروسافت قصد دارد از طریق تبلیغات از بینگ درآمد کسب کند، این پلتفرم احتمالا رایگان خواهد ماند.

آیا باید از هوش مصنوعی بینگ یا ChatGPT استفاده کنید؟

از نکات بالا برای ارزیابی آگاهانه استفاده کنید، اما توجه داشته باشید که ممکن است در یک کلاه تغییر کنند. فناوری های هوش مصنوعی دائما در حال پیشرفت هستند. ChatGPT و Bing AI ویژگی‌های پویایی را ارائه می‌دهند که با بلوغ فناوری‌های NLP آنها تغییر می‌کند. منتظر تحولات ناگهانی در فناوری باشید.

و در عین حال، ارزش این را دارد که در مورد آنچه که می توانید با ChatGPT انجام دهید، کاوش کنید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس