مهمترین اخبار خودرو فروردین 1402

49
0
مهمترین اخبار خودرو فروردین 1402

در هفته منتهی به شنبه 2 اردیبهشت 1402 دست باز دولت برای واردات خودروهای دست‌دوم، ادامه عرضه خودرو در بورس، آمار تولید خودروسازان در فروردین 1402، جمع‌آوری کارت سوخت جایگاه‌ها، رونمایی از ال 90 ایرانی، توضیح درباره بنزین 3 نرخی، خط‌ونشان سازمان حمایت برای نمایندگان فروش خودرو و تذکر شورای رقابت به خودرویی‌ها ازجمله مهم‌ترین عناوین رسانه‌ها بودند. در این مطلب به بررسی مهمترین اخبار خودرو فروردین 1402 می پردازیم.

مهمترین اخبار خودرو فروردین 1402

مبالغ پیش‌پرداخت خرید خودرو مشمول تورم نمی‌شود

به‌منظور شفاف‌سازی مصوبات خودرویی شورای رقابت، طی نامه‌ای به دو خودروساز عمده کشور بر اجرای مصوبه ۴۷۳ تأکید شد. شورای رقابت در مردادماه سال 1400 طی مصوبه 473 اظهار می‌دارد: چنانچه مراجع ذیصلاح در رابطه با خودروهای انحصاری مشمول دستورالعمل قیمت شورا، با پیش‌فروش خودرو موافقت کنند به نسبت مبلغ پرداختی بابت پیش‌پرداخت، هر مشتری درصدی از قیمت رسمی خودرو را در زمان ثبت‌نام (نسبت به قیمت کارخانه) پرداخت کرده است در این صورت سهمی از خودرو که پیش‌پرداخت آن قبلاً انجام شده مشمول هیچ‌گونه تورم قیمتی احتمالی نخواهد شد و صرفاً بقیه سهم باقیمانده مشمول تورم بخشی احتمالی خواهد بود.

دست باز دولت برای واردات خودروهای دست‌دوم

عضو هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید دولت برای واردات خودروهای کارکرده نیاز به اخذ مجوز از هیچ مرجعی ندارد. به گفته حجت‌الاسلام مصباحی مقدم در مورد خودروهای کارکرده موضوع اصلی این است، که قانون‌گذاری مجلس نباید ذیل تصویب بودجه سنواتی صورت گیرد. اگر نمایندگان بخواهد خارج از بودجه در رابطه با واردات خودروهای کارکرده، قانون‌گذاری کند، مجمع تشخیص در صورت تأیید شورای نگهبان ایرادی به آن وارد نمی‌کند، اما وقتی در سیاست‌گذاری‌های کلان تصریح شده که لایحه بودجه سنواتی صرفاً باید شامل درآمدها و هزینه‌های دولت باشد و نه قانون جدید، بنابراین وضع قانون جدید ذیل تصویب سالیانه کار اشتباهی است.

وزیر اقتصاد منتفی شدن عرضه خودرو در بورس را رد کرد

وزیر اقتصاد منتفی شدن عرضه خودرو از طریق بورس کالا را تکذیب کرد. 16 فروردین‌ماه امسال یعنی پس گذشت حدود سه هفته سخنگوی شورای رقابت اعلام کرد که به‌طورکلی عرضه خودرو در بورس منتفی شده است و از سه ماه گذشته منتفی بودن عرضه خودرو در بورس قطعی شده بود. دراین‌باره دیگر بحثی وجود ندارد چراکه همه متوجه شده‌اند که فروش خودرو در بورس کالا به زیان مصرف‌کننده است و تنها آورده‌ای برای دولت داشت و بورس و وزارت صمت حق تصمیم‌گیری درباره عرضه خودرو به این شکل را نداشتند و آنها تصمیم غیرقانونی گرفته بودند. درحالی‌که از اعلام خبر کمتر از دو هفته می‌گذرد، وزیر اقتصاد این اظهارات شورای رقابت را تکذیب کرد. خاندوزی درباره این موضوع و اعلام خبر منتفی شدن عرضه خودرو در بورس کالا از سوی شورای رقابت تاکید کرد: «در اطلاعیه شورای رقابت چنین چیزی وجود ندارد.»

این در حالی است که سخنگوی شورای رقابت می‌گوید شورای رقابت عرضه خودرو در بورس را با اعلام رسمی متوقف کرد و به‌صورت رسمی نامه‌نگاری با بورس کالا انجام شد، تاریخ آن مشخص است، منتشر شده و چیز پنهانی نبوده است.

کارنامه خودروسازان در فروردین 1402

مهمترین اخبار خودرو فروردین 1402

بر اساس آمارها تولید دو خودروساز بزرگ کشور در فروردین سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد رشد داشته است. آمارها نشان می‌دهد که در فرودین ماه سال جاری و تا روز 24 ام این ماه میزان تولید دو خودروساز بزرگ کشور به حدود 30 هزار دستگاه رسیده است که این تعداد تولید نسبت به مدت مشابه سال 1401 با 21 درصد رشد همراه شده که با توجه به اصلاح قیمت محصولات خودروسازان توسط شورای رقابت و با تزریق نقدینگی به زنجیره تأمین، تحقق برنامه تولید هدف‌گذاری شده 1.7 میلیون دستگاه در سال جاری دور از ذهن نیست. لازم به ذکر است با برنامه‌ریزی و توافقات صورت گرفته با دو خودروساز کشور و سایر خودروسازان بخش خصوصی، هدف‌گذاری تولید سال جاری، حداقل یک میلیون و هفتصد هزار دستگاه است که نسبت به سال 1401 با بیش از 26 درصد رشد همراه خواهد شد.

دستور آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده با شرایط ویژه

رئیس سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان طی نامه‌ای به بانک‌ها، خواستار رفع مسدودی وجوه حساب‌های طرح اولویت‌بندی خودروهای وارداتی شد و تاکید کرد که برداشت مبالغ مذکور به‌منزله انصراف و حذف اولویت در این طرح نیست. فرهیدزاده در این نامه با اشاره به اعلام نتایج اولویت‌بندی طرح متقاضیان خودروهای وارداتی از طریق سامانه یکپارچه فروش، تاکید کرد که بر اساس تصمیمات گرفته شده بانک‌های عامل باید نسبت به رفع مسدودی حساب وکالتی به مبلغ 500 میلیون تومان مربوط به طرح خودروهای وارداتی به نام این سازمان اقدام کنند؛ بنابراین وی تاکید کرده که ضمن تسریع در رفع مسدودی حساب کلیه متقاضیان این طرح با رعایت ضوابط و مقررات بانکی در خصوص پرداخت سود سپرده‌های مذکور، نسبت به ابلاغ و اطلاع‌رسانی موضوع به کلیه شعب مرتبط اقدام و نتایج به این سازمان منعکس شود.

جمع‌آوری کارت سوخت جایگاه‌ها

مهمترین اخبار خودرو فروردین 1402

شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «هیچ محدودیتی در استفاده از کارت‌های شخصی سوخت و همچنین کارت‌های جایگاه وجود ندارد و برای مالکان خودروها در کلیه جایگاه‌های سوخت کشور، امکان استفاده از هر دو نوع کارت به هر میزان میسر است.»

قائم‌مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌گوید هیچ تغییری در سهمیه‌بندی و قیمت بنزین وجود نخواهد داشت و هدف از جمع‌آوری کارت‌های سوخت تنها بحث مدیریت بهتر مصرف سوخت است. به گفته زیار هیچ تغییری راجع تغییر سهمیه‌بندی بنزین و تغییر نرخ وجود ندارد و تنها بحث مدیریت بهتر مصرف سوخت است.

از سوی دیگر سخنگوی صنف جایگاه‌داران کشور می‌گوید با اجرای این طرح، حدود 70 درصد کارت‌های آزاد جایگاه‌ها جمع‌آوری می‌شود و به مردم توصیه می‌کنیم که حتماً در مراجعه به جایگاه‌های سوخت، کارت سوخت شخصی به همراه داشته باشند. به گفته نواز کارت‌های آزاد جایگاه داران در تهران جمع‌آوری می‌شود؛ این روال از چند ماه پیش در استان‌های مختلف و با اولویت استان‌های مرزی در کشور آغاز شده بود و امروز در تهران اجرایی می‌شود. اجرای این طرح، به‌معنای جمع‌آوری تمامی کارت‌های سوخت آزاد جایگاه داران نیست؛ بلکه به معنای کاهش تعداد کارت‌های آزاد در جایگاه‌های عرضه سوخت است.

آخرین وضعیت واردات خودروها

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان مراسمی از آغاز فرآیند تحویل خودروهای وارداتی و مورد مرحله دوم ثبت‌نام خبر دارد. او اعلام کرد که مرحله دوم ثبت‌نام خودروهای وارداتی از ۱۶ اردیبهشت‌ماه آغاز خواهد شد و همانند مرحله اول، به‌صورت نوبت‌دهی خواهد بود. به گفته فاطمی امین جریان واردات خودرو آغاز شده و تعدادی خودرو در گمرک موجود است که هنوز امکان ترخیص آن‌ها وجود ندارد و برخی خودروها نیز در حال حمل هستند. واردکنندگان انتظار دارند تا خودروهایی که در گمرک قرار دارند، ترخیص شوند تا بتوانند کار خود را آغاز کنند. به نظر می‌رسد در روزها و هفته‌های آینده، عرضه خودروهایی که در گمرک موجود است، انجام شود و جریان این فرآیند به‌خوبی پیش برود. راه‌اندازی مجدد این فرآیند زمان‌بر بود. در ابتدا، قرار بود خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه شوند، اما در نهایت این امر منتفی شد و همین موضوع باعث شد که زمان را از دست بدهیم. همچنین، مقررات پیچیده و خاصی درباره واردات خودرو وجود دارد که در مورد سایر کالاها این‌چنین نیست. برای مثال، گمرک برای تعیین قیمت خودرو باید از شرکت سازنده کشور مبدأ قیمت بگیرد که این موضوع برای هیچ کالای دیگری وجود ندارد و پیچیدگی‌های زیادی را به دنبال دارد.

ال 90 ایرانی رونمایی شد

۲۸ فروردین ۱۴۰۲ وزیر صمت با حضور در سایت جدید مگاموتور سایپا ضمن بازدید از خط تولید موتور جدید ME16 از پروژه P90 نیز رونمایی کرد. این خودرو نسخه نهایی این محصول که توسط پارس‌خودرو تولید می‌شود بر روی پلتفرم ال‌نود (لوگان) که قبل‌تر سه خودرو تندر 90، ساندرو و ساندرو استپ‌وی با آن تولید شده، ساخته شده است و پروژه P90 در حقیقت نسخه‌ای بومی‌سازی شده از این محصولات است. موتوری که قرار است بر روی این خودرو عرضه شود بر پایه همان موتور K4M ال‌نود ساخته شده ولی راندمان تولیدی آن کمی بیشتر از ال‌نود خواهد بود. نمونه اولیه این خودرو تولید شده است و قطعه‌سازان در حال تولید قطعات این خودرو هستند. با توجه به این که قبل‌تر در کشور خودروهای ساندرو و ساندرو استپ‌وی تولید می‌شد، بخشی از قطعات فنی و قطعات داخلی اتاق توسط شرکت‌های داخلی و در داخل کشور قابلیت تولید دارد.

زمان آغاز مرحله جدید ثبت‌نام خودرو

16 اردیبهشت متقاضیان خودروهای داخلی می‌توانند در طرح‌های فروش خودروسازان ثبت‌نام کنند. این خبری است که وزیر صنعت، معدن و تجارت اطلاع‌رسانی کرد. برای بار دوم از ۱۶ اردیبهشت‌ماه مرحله جدید ثبت‌نام خودروهای داخلی آغاز خواهد شد. این ثبت‌نام نیز مثل مرحله اول به شکل نوبت‌دهی خواهد بود و همه متقاضیان طبق نوبت‌دهی خودرو دریافت می‌کنند. سایپا و مدیران خودرو تا سه ماه آینده خودروی تمام متقاضیان در ثبت‌نام دوره اول را تحویل خواهند داد. کرمان موتور هم شش ماه فرصت برای تحویل خواسته است.

بنزین 3 نرخی می‌شود؟

مهمترین اخبار خودرو فروردین 1402

مدیر سامانه هوشمند سوخت تغییر نرخ بنزین با توجه به اجرای قانون ساماندهی کارت‌های سوخت را تکذیب کرد. به گفته صادقی هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی در وزارت نفت و دولت وجود ندارد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است بنزین سه نرخی شود و مردم برای استفاده از کارت اضطراری جایگاه‌های سوخت هزینه بیشتری بپردازند، تاکید کرد هیچ افزایش نرخی برای بنزین مطرح نیست.

لایحه 2 فوریتی واردات خودروی کارکرده به دولت رفت

وزیر صمت، لایحه دوفوریتی واردات خودروی کارکرده را جهت طی تشریفات قانونی به هیئت دولت ارسال کرد که در صورت تصویب مراجع ذی‌ربط، واردات خودروی دست‌دوم به کشور آزاد خواهد شد. در نامه سیدرضا فاطمی امین خطاب به محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور که 29 فروردین 1402 ارائه شده، در توجیه لایحه دوفوریتی واردات خودروی کارکرده و اصلاح مصوبه واردات خودرو آمده است: «میزان تولید و عرضه خودروی داخلی جوابگوی نیاز بازار در شرایط فعلی نبوده و ضرورت دارد ضمن تنوع‌بخشی به واردات خودرو، شرایط واردات (اعم از نو و یا کارکرده) نیز تسهیل شده و محدودیت‌های قانونی مرتفع شود.» از همین رو پیش‌نویس لایحه دوفوریتی واردات خودروی کارکرده و پیش‌نویس لایحه اصلاح مصوبه واردات خودرو (موضوع مصوبه شماره 95240 مورخ 3/6/1401) به‌منظور تنوع‌بخشی و افزایش واردات خودروی نو جهت طی فرایند قانونی تقدیم می‌شود.

خط‌ونشان سازمان حمایت برای نمایندگان فروش خودرو

مهمترین اخبار خودرو فروردین 1402

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان طی نامه‌ای به مدیران شرکت‌های خودروسازی تاکید کرده که برای مدیریت بازار به تمام نمایندگی‌های فروش سراسر کشور ابلاغ شود از هرگونه فروش خودرو خارج از ضوابط ابلاغی به‌ویژه فروش خودروهای صفرکیلومتر اشخاص به‌صورت تعهدی امانی و … خودداری کنند. فرهیدزاده در نامه‌ای با موضوع مدیریت نوسانات قیمت خودرو در بازار، تاکید کرد. وی با اشاره به نوسانات اخیر در بازار خودرو و افزایش قیمت حاشیه بازار نسبت به قیمت درب کارخانه و اقدامات برخی افراد سودجو در سطح بازار با هدف بهره‌برداری از التهابات ایجاد شده، تاکید کرده که برای مدیریت بازار به تمام نمایندگی‌های فروش سراسر کشور ابلاغ شود که از هرگونه فروش خودرو خارج از ضوابط ابلاغی به‌ویژه فروش خودروهای صفرکیلومتر اشخاص به‌صورت تعهدی امانی و … خودداری کنند. رئیس سازمان حمایت همچنین گفته که در صورت مشاهده دخالت نمایندگی‌های رسمی فروش آن شرکت در موضوع قیمت سازی با هدف ایجاد بازارهای کاذب در خریدوفروش خودرو و بهره‌برداری از آن، مراتب توسط همکاران ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و بازرسان این سازمان‌بررسی و برخورد قانونی لازم انجام خواهد شد.

حواشی تحویل خودرو در سال 1403

وزارت صمت اعلام کرد: از حدود ۵۰ محصول مختلف عرضه‌شده، تنها در ۵ محصول پرتقاضا اعلام نتایج به سال ۱۴۰۳ موکول شده درحالی‌که ظرفیت برخی از محصولات ایران‌خودرو مثل تارا و رانا در سال ۱۴۰۲ خالی مانده و در خصوص برخی خودروسازان دیگر، حتی ظرفیت فصل بهار ۱۴۰۲ برای برخی از محصولات تکمیل نشده است. سامانه یکپارچه این امکان را می‌دهد تا با تغییر محصول از محصولات پرتقاضا که موعد تحویلشان در سال ۱۴۰۳ است زمان دریافت خودرو کاهش یابد.

در ادامه سخنگوی وزارت صمت تاکید کرد سه‌شنبه پنجم اردیبهشت سامانه یکپارچه تخصیص خودرو برای متقاضیانی که نوبت تحویل خودروی آنها سال ۱۴۰۳ اعلام شده است باز می‌شود تا در صورت تمایل خودرو دیگری را انتخاب کنند.

تذکر شورای رقابت به خودرویی‌ها

شورای رقابت در نامه‌ای خطاب به سازمان حمایت و همچنین وزارت صمت بر این نکته تاکید کرد که افزایش قیمت محصولات مغایر با فرمول شورا مجاز نیست. شورای رقابت در نامه‌ای با امضای محمود دودانگه، نایب‌رئیس این شورا خطاب به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین رونوشت به معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت بر این نکته تاکید کرد که هرگونه رویه‌های مغایر با دستورالعمل 543 و مصوبات این شورا از جمله تعیین یا افزایش قیمت محصولات خودروسازان توسط ایشان مجاز نیست.

جزئیات افزایش کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس سال ۱۴۰۲

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران ارقام افزایش کرایه‌های تاکسی، مترو و اتوبوس برای سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. به گفته تشکری هاشمی تشکری هاشمی درباره میزان بهای کرایه‌های تاکسی در سال ۱۴۰۲ اضافه کرد: تغییرات قیمت خطوط تاکسی نسبت به سال گذشته به طور متوسط از حداقل ۴۵ درصد تا حداکثر ۶۰ درصد تعیین شده است و بر اساس مصوبه شورای شهر به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود در مسیرهای دارای شیب تا سقف ۱۰ درصد به کرایه تاکسی‌های خطی اضافه کند، همچنین در ساعات اوج ترافیک نیز تا سقف ۲۵ درصد به کرایه‌ها اضافه خواهد شد و ساعات اوج ترافیک توسط شهرداری تهران سازمان حمل‌ونقل و ترافیک تهران مشخص خواهد شد.

شورای رقابت برای واردات خودرو هم دستورالعمل می‌دهد

سخنگوی شورای رقابت گفت این شورا با هدف پایش و ایجاد رقابت در بازار، هفته آینده درباره واردات خودرو دستورالعملی تدوین خواهد کرد. اسماعیل شجاعی، سخنگوی شورای رقابت با اشاره به افزایش 500 میلیون تومانی قیمت خودروهای کرمان موتور گفت: سازمان حمایت دیروز نامه‌ای دراین‌ رابطه منتشر کرد و شورای رقابت نیز دستورالعملی را به سازمان حمایت اعلام خواهد کرد تا مسئله را رسیدگی کند. هر افزایش قیمتی پس از مصوبه 1401 غیرقانونی است و سازمان حمایت موظف به رسیدگی است. شجاعی ضمن عذرخواهی از مردم یادآوری کرد که گاه برقراری نظم و چارچوب، اندکی زمان‌بر است و حق مردم و تولیدکننده نباید ضایع شود و ما باید دقت لازم را در این زمینه داشته باشیم.

اخبار مهم بازار خودرو – هفته چهارم فروردین 1402

مهمترین اخبار خودرو فروردین 1402

در هفته منتهی به شنبه 26 فروردین 1402 توضیحاتی درباره حذف مصوبه واردات خودروهای کارکرده، ورود مجلس به بحث افزایش قیمت خودرو، بررسی دوباره مصوبه خودرویی، جزییات کامل نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی در تهران، نامه‌نگاری برای رفع مسدودی حساب‌های وکالتی، میزان افزایش قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو، قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی و تعیین تعرفه خودروهای وارداتی ازجمله مهم‌ترین عناوین رسانه‌ها بودند.

تحویل 450 دستگاه خودروی وارداتی

سخنگوی وزارت صمت از تحویل ۴۵۰ دستگاه خودرو وارداتی هفته خبر داد. به گفته قالیباف هیچ اطلاعاتی در خصوص افزایش قیمت شورای رقابت به وزارت صمت ارسال نشده است. این شورا تصمیم به افزایش قیمت خودرو در کارخانه داشته، لذا باید اطلاع‌رسانی دقیق در این خصوص انجام دهد. امسال تقاضای خرید 900 هزار دستگاه خودرو در طرح یکپارچه عرضه خودرو تعیین تکلیف شد و حدود 400 هزار دستگاه خودرو نیز تعهد معوق خودروسازان برای سال 1401 است. به گفته سخنگوی وزارت صمت، جمع این مقدار نشان از عرضه یک میلیون و 300 هزار دستگاه خودرو به بازار را امسال دارد، این در حالی است که برنامه تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو توسط وزارت صمت اعلام شده است؛ بنابراین در پایان خردادماه نوبت دوم طرح یکپارچه عرضه خودرو انجام خواهد شد، شاید این انتقادات نسبت به برنامه‌های وزارت صمت صحیح نباشد.

کشف 52 هزار حلقه لاستیک

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی می‌گوید حدود ۵۲ هزار حلقه لاستیک در یک انبار کشف و بین مصرف‌کنندگان کالا توزیع شد. به گفته اسفنانی در بحث اجرای احکام مجموع پرونده‌های وارده 13 هزار و 206 پرونده وارده بود و بیش از 9 هزار پرونده حکم اجرا شده و مبلغ ریالی اخذ شده حدود یک‌صد میلیارد تومان بوده است. در یک فقره کشف لاستیک خودرو را داشتیم و حدود 52 هزار حلقه لاستیک در یک انبار کشف شد و حکم صادر شد و دستور عرضه لاستیک به بازار داده شد و بین مصرف‌کنندگان کالا توزیع شد. در خصوص لاستیک دو سه گزارش داشتیم و در یک فقره همان‌طور که گفتم حکم صادر شد و در گزارشی دیگر هنوز پرونده به نتیجه نرسیده است.

توضیحات مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره حذف مصوبه واردات خودروهای کارکرده

روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام به حواشی به وجود آمده در رابطه با حذف مصوبه واردات خودروهای کارکرده توسط هیئت عالی نظارت این مجمع واکنش نشان داد. در این اطلاعیه آمده است: 1- برخلاف آنچه مکرراً از سوی برخی اشخاص و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، مجمع تشخیص مصلحت نظام مخالفت کلی و مطلق با واردات خودرو ندارد. گواه این امر، تأیید مصوبه ساماندهی صنعت خودرو توسط مجمع در تاریخ 21 اردیبهشت 1401 است که طی آن واردات انواع خودرو با لحاظ مصلحت کشور و مردم، مجاز دانسته شده است. 2 – در مصوبه بودجه سال 1402 کل کشور نیز واردات انواع مختلفی از خودرو و ماشین‌آلات نظیر آمبولانس و ماشین‌آلات و تجهیزات راه‌سازی و راهداری پیش بینی شده بود که مغایر با سیاست‌های کلی تشخیص داده نشد و مورد تأیید هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، قرار گرفت. 3 – مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات خودروهای کارکرده که شامل انواع کشنده‌ها، کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس، ون و سواری، در هیئت عالی نظارت موردبررسی قرار گرفت و صرفاً واردات خودروهای کارکرده «سواری» به دلیل مغایرت با بندهایی از سیاست‌های کلی «حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی»، سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» و همچنین سیاست‌های کلی «برنامه هفتم» با مخالفت هیئت عالی نظارت مواجه شد که مجلس محترم شورای اسلامی، مصوبه خود را با حذف خودروهای «سواری» از فهرست خودروهای کارکرده وارداتی، اصلاح نمود.

مجلس به افزایش قیمت خودرو ورود کرد

مهمترین اخبار خودرو فروردین 1402

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می‌گوید افزایش قیمت خودرو اگر مبنای محاسباتی دقیق نداشته باشد پذیرفتنی نیست. به گفته جدی باید دید پایه محاسباتی خودروسازان چیست و چقدر می‌خواهند تغییر قیمت دهند. افزایش قیمت باید بر اساس افزایش هزینه باشد، در تولید اگر دولت قیمت را تعیین تکلیف کند و دستور بدهد، بالاخره قانون است و باید دولت اختلاف هزینه را از محل منابع خودش پرداخت کند؛ یعنی اختلافی که در محصول تمام شده وجود دارد و آن قیمتی که برای فروش الزام می‌کند، دولت ملزم به تأمین آن است و نمی‌توان تولیدکننده را الزام به این کرد که زیر قیمت تمام شده محصول خود را عرضه کند، لذا معتقدم باید مبنای محاسبه را سنجید. در جلسات هفته جاری کمیسیون صنایع و معادن موضوع افزایش قیمت خودرو را بررسی و پیگیری خواهیم کرد. دولت هم می‌تواند از طریق نماینده خود در شورای رقابت این موضوع را دنبال کند.

افزایش کیفیت بعد از افزایش قیمت خودرو

رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور می‌گوید اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودروها با فراهم کردن امکان افزایش تیراژ تولید، افت ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت‌های کاذب بازار را به دنبال خواهد داشت. به گفته نجفی‌منش رهبر معظم انقلاب عنوان شعار امسال را «مهار تورم، افزایش تولید» قرار دادند و اگر اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودروها انجام شود، به هر دو هدف دست خواهیم یافت. همچنین افزایش تولید موجب کاهش دست‌کم 20 تا 30 درصدی قیمت کاذب خودروها در بازار خواهد شد. بر این اساس از مسئولان تقاضا داریم اجازه دهند تا قیمت‌گذاری انجام شده عملیاتی و اجرایی شود تا شاهد افزایش تولید و در ادامه کاهش قیمت‌ها در بازار باشیم؛ هرچند اصل قیمت‌گذاری از سوی شورای رقابت را نیز اشتباه می‌دانیم.

بررسی دوباره مصوبه خودرویی از منظر تورم‌زایی

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به برگزاری جلسات این سازمان (وزارت صمت) و شورای رقابت به جهت بررسی مسائل تورمی افزایش قیمت خودرو، از بررسی مجدد مصوبه اخیر شورای رقابت از منظر تورم‌زایی در این جلسات خبر داد. به گفته قالیباف بخشی از آن نامه به این موضوع برمی‌گشت که از شورا خواسته بود با همکاری وزارت صمت، مسائل تورمی افزایش قیمت خودرو را بررسی کند. بر همین اساس وزارت صمت جلساتی را در حال برگزاری با شورای رقابت دارد تا در حقیقت بر روی مصوبه شورای رقابت از نظر تورم‌زایی بررسی مجدد صورت گیرد. وزارت صمت نیز ملاحظات خود برای مهار تورم را در این جلسات به سمع‌ونظر شورای رقابت خواهد رساند.

استاندارد جدید خودروها در سال 1402

براساس آنچه در گزارش سالانه وزارت صمت برای صنعت خودرو دیده می‌شود، استانداردهای جدید مشخص و زمان اجباری شدن آن‌ها تعیین شده است. براساس جدولی که در گزارش سالانه وزارت صنعت معدن و تجارت دیده می‌شود، استانداردهای جدیدی برای گروه خودرویی M1 که شامل خودروهای سواری می‌شود، در نظر گرفته شده است. براساس زمان‌بندی‌ای که در این جدول می‌بینیم، زمان اجباری شدن تمام آیتم‌های جدید تا پایان تیر ماه است. براساس این گزارش چراغ روز، یا همان دی‌لایت، باید تا پایان اسفند ماه ۱۴۰۱ برای تمام خودروها استانداردسازی می‌شد. این یعنی از آغاز سال جدید عملاً تمام خودروهای جدید باید این استاندارد را داشته باشند. همچنین چراغ اتوماتیک یا همان سنسور نور هم تا پایان سال قبل باید برای خودروهای تولیدی جدید استانداردسازی می‌شدند. خودروهای جدید همه این آیتم را در استانداردهای خود دارند، اما برای خودروهایی که طراحی و جای‌گذاری این آیتم زمان‌بر است، پوزیشن لایت استانداردسازی شده و بعداً آپشن سنسور نور اضافه خواهد شد. علاوه بر دو آیتم فوق، آیتم‌های نشانگر تعویض دنده (GSI)، نشانگر فشار باد تایر (TPMS)، سیستم کنترل پایداری و استاندارد حفاظت از عابر پیاده باید تا پایان تیرماه برای تمام خودروها استانداردسازی شوند. به همین دلیل است که تمامی خودروهای جدید مثل ری را، سایپا آریا، TF21 و… همگی این استانداردها را خواهند داشت. در طرح فروش خودروها در سامانه یکپارچه، برای برخی خودروها عرضه تا پایان تیرماه ۱۴۰۲ عنوان شده بود که دلیل آن هم قرارگیری همین استانداردهای جدید تا آن زمان است. این یعنی خودروهایی مذکور یا تا آن زمان استانداردسازی می‌شوند و یا به ایستگاه توقف تولید می‌رسند.

جزییات کامل نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی در تهران اعلام شد

مهمترین اخبار خودرو فروردین 1402

اعضای شورای اسلامی شهر تهران بررسی نامه فرماندار تهران درباره اعتراض هیئت تطبیق به مصوبه «تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل‌ونقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۲» را در دستور کار قرار دادند و تغییراتی در نرخ‌های تعیین شده اعمال شد. به گفته تشکری هاشمی افزایش ۴۶ درصدی نرخ کرایه، کمتر از نرخ تورم بود. در مصوبه شورا برای کارت بلیت مبلغ دار، نرخ ۲ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرده بودیم که به ۲ هزار و ۸۵۰ تومان کاهش یافت و به ازای هر کیلومتر پیمایش ۱۶۰ ریال پیش‌بینی کرده بودیم که به ۱۴۷ ریال کاهش یافت. برای کرایه‌های نقدی نیز مشکلاتی داریم و باید راهکارهایی اجرایی شود که بر این اساس مقرر شد که ۶ درصد افزایش برای کسانی که مبالغ را به‌صورت نقد پرداخت می‌کنند، حذف شود.

نامه‌نگاری وزارت صمت با بانک مرکزی برای رفع مسدودی حساب‌های وکالتی

وزارت صمت با ارسال نامه‌ای به بانک مرکزی خواستار رفع مسدودی حساب وکالتی سازمان حمایت در صورت انصراف ثبت‌نام کنندگان خودرو شد. نیازی، قائم‌مقام وزیر در امور بازرگانی وزارت صمت با ارسال نامه‌ای به بانک مرکزی خواستار رفع مسدودی حساب وکالتی سازمان حمایت در صورت درخواست متقاضیان شد. در این نامه تأکید شده همان‌گونه که مستحضرید فرایند ثبت‌نام خودروهای وارداتی و تولید داخل مقرر شد متقاضیان حساب وکالتی به نام سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افتتاح کرده و مطابق تصمیمات متخذه در مواردی که به هر دلیلی متقاضیان از ادامه فرآیند خرید خودروهای وارداتی و یا طرح فروش خودروهای داخلی از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو منصرف شوند کلیه بانک‌های عامل نسبت به رفع مسدودی حساب این افراد اقدام نمایند.

بعد از آن بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای بانک‌ها را مکلف کرد با قید تسریع نسبت به رفع مسدودی از حساب‌های وکالتی متقاضیان ثبت‌نام خودروهای وارداتی که به نام سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مسدود گردیده بود، اقدام نمایند.

درصد افزایش قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا میزان افزایش قیمت خودروهای داخلی را اعلام کرد که بر اساس آن محصولات پرتیراژ ایران‌خودرو 29 درصد و محصولات سایپا میانگین ۱۷ تا ۱۸ درصد افزایش قیمت داشته‌اند؛ پیش از این میزان افزایش قیمت‌ها بیش از ۴۰ درصد بود که پس از دستور معاون اول رئیس‌جمهوری این قیمت‌ها توسط سازمان حمایت پالایش و درصد افزایش قیمت‌ها کمتر شد.

این در حالی است بر اساس اعلام وزارت صمت قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا میانگین 29.7 درصد افزایش یافته است. سقف افزایش قیمت برای خودروها 42 درصد بوده و هیچ‌یک از خودروها بیش از این عدد افزایش قیمت نداشته‌اند. با تصمیم‌گیری‌های جدید این پیشنهاد تعدیل شد و به زیر 30 درصد رسید.

در همین رابطه سخنگوی شورای رقابت می‌گوید برای نخستین بار خودروهای مونتاژی در شورای رقابت قیمت‌گذاری می‌شوند و به نظر می‌رسد افزایش قیمت نخواهند داشت و حتی در برخی محصولات ممکن است کاهش قیمت نیز داشته باشند. به گفته شجاعی با توجه به مصوبه شورای رقابت، بازار خودرو انحصاری تشخیص داده شد؛ بنابراین قیمت‌گذاری برای همه خودروهای مونتاژی و غیرمونتاژی انجام می‌شود. قیمت خودروهای مونتاژی با توجه به شاخص رقابت‌پذیری مشخص شده و با توجه به مقایسه قیمت هر یک از خودروهای داخلی با سه خودروی مشابه خارجی، به نظر می‌رسد که در برخی از این خودروها کاهش قیمت نیز داشته باشیم.

اعلام زمان نوبت‌دهی تحویل خودروهای داخلی

مهمترین اخبار خودرو فروردین 1402

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید نوبت‌دهی زمان تحویل خودروهای داخلی طرح تخصیص یکپارچه، اواخر فروردین‌ماه یا حداکثر در روزهای آغازین اردیبهشت‌ماه مشخص می‌شود. به گفته قالیباف در تاریخ یادشده، سامانه طرح یکپارچه تخصیص خودرو باز می‌شود و متقاضیان ضمن مطلع شدن از زمان نوبت‌دهی تحویل خودروی خود می‌توانند نسبت به ویرایش و تغییر خودروی ثبت‌نامی اقدام کنند. وی تعداد قطعی ثبت‌نام‌شدگان در این طرح را 930 هزار نفر عنوان کرد که حساب وکالتی برای خرید خودرو اعلام کردند. ثبت‌نام در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از روز جمعه (26 اسفند ماه 1401)‌ در سایت esalecar.ir آغاز شد که به مدت سه روز ادامه یافت. 9 شرکت خودروساز داخلی در این طرح مشارکت کردند و 51 مدل خودرو برای متقاضیان قابل‌خرید بود. در این طرح بدون قرعه‌کشی به همه متقاضیان خودرو داده می‌شود و 50 درصد عرضه خودرو در آن به مادران مشمول قانون جوانی جمعیت تخصیص خواهد یافت.

افزایش قیمت خودرو، تقاضا برای موتورسیکلت را افزایش داد

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران می‌گوید ۳۰ تا ۴۰ درصد خریداران موتورسیکلت سریع‌تر رسیدن به مقصد را دلیل خرید خود عنوان می‌کنند و علاوه بر آنها، درصد محدودی نیز موتورسیکلت را به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای خریداری کردند. وی ابراز امیدواری کرد کارخانجات و شرکت‌ها بتوانند در سال ۱۴۰۲ معادل سال گذشته به تولید موتورسیکلت بپردازند. تولید حدود ۴۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در سال ۱۴۰۱ توسط موتورسیکلت‌سازان انجام شده است. افزایش قیمت خودرو در بازار کشور باعث شده تا آن افرادی که توان خرید آن را ندارند، به سمت خرید موتورسیکلت بروند و این عدد برابر ۶۰ تا ۷۰ درصد متقاضیان بازار فعلی است.

سامانه صدور گواهی اسقاط خودروهای فرسوده بازگشایی شد

مهمترین اخبار خودرو فروردین 1402

به دلیل حفظ محیط‌زیست چند سالی است که شرکت‌ها به تولید موتورسیکلت برقی ورود کرده‌اند که با مشکلاتی مواجه هستند که به نهادها و ارگان‌هایی همچون محیط‌زیست، وزارت صمت و غیره مربوط است. سخنگوی وزارت صمت می‌گوید افرادی که در قرعه‌کشی ۱۴ گانه ۱۴۰۱ و سال قبل از آن، در قالب طرح جایگزینی خودروی فرسوده شرکت و پیامک دریافت کرده‌اند، برای دریافت گواهی اسقاط اقدام کنند. به گفته قالیباف افرادی که در قرعه‌کشی ۱۴ گانه سال گذشته و سال قبل از آن، در قالب طرح جایگزینی خودروی فرسوده شرکت و پیامک دریافت کرده‌اند، هفته آینده برای دریافت گواهی اسقاط اقدام کنند. دی ماه ۱۴۰۱ اصلاحیه قانون ساماندهی صنعت خودرو ابلاغ و در ماده ۱۰ آن مقرر شد کار گواهی اسقاط از سامانه ستاد مدیریت سوخت به وزارت صمت منتقل شود. پیرو این اتفاق، وزارت صمت تصمیم گرفت یک سامانه جامعی را طراحی کند که علاوه بر صدور گواهی اسقاط، کار مربوط به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی مانند تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها را انجام دهد؛ همچنین مقرر شد که اقدامات لازم برای طرح یک و نیم درصد هم در این سامانه انجام شود.

تعرفه خودروهای وارداتی تعیین شد

اسفند ماه سال گذشته، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲، بند الحاقی ۱۲ تبصره ۶ لایحه را به تصویب رساندند که بر اساس این بند، درآمد پیش‌بینی شده برای ردیف حقوق ورودی خودروها، ۳۰۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند. در این رابطه نمایندگان مجلس تصریح کردند که موضوع افزایش تعرفه یا عوارض ورودی خودرو نیست؛ بلکه درآمد مربوط به واردات خودرو ۳۰۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند. به دنبال این مصوبه واردات خودرو افزایش پیدا خواهد کرد؛ بنابراین به‌هیچ‌وجه این مصوبه در خصوص افزایش قیمت خودرو یا تعرفه ورودی نیست. بر اساس آنچه در گزارش سالانه وزارت صمت دیده می‌شود، تعرفه‌های واردات خودرو بدون تغییر مانده و بر اساس آنچه در دور قبلی واردات بوده است، لحاظ می‌شود. با توجه به اینکه همچنان دستورالعمل جدیدی برای واردات خودرو اعلام نشده، حداقل در ابتدای مسیر واردات در سال جاری تعرفه‌ها به شیوه قبل خواهند ماند.

جمع‌آوری کارت‌های آزاد بنزین از جایگاه‌های سوخت

مهمترین اخبار خودرو فروردین 1402

رئیس صنف جایگاهداران کشور می‌گوید جمع‌آوری کارت‌های آزاد بنزین از جایگاه‌های سراسر کشور سرعت گرفته و این موضوع بر اساس قانون در حال انجام است. به گفته قلی‌زاده جمع‌آوری کارت‌های آزاد بنزین از جایگاه‌های سراسر کشور سرعت گرفته و این موضوع بر اساس قانون در حال انجام است، اینکه مردم از کارت سوخت شخصی استفاده کنند خوب است ولی ما مخالف روش‌های اجباری و جمع‌آوری کارت‌ها به‌صورت سریع هستیم چراکه موجب ایجاد مشکلات زیاد برای مردم و جایگاهداران می‌شود. با این حال همواره توصیه می‌کنیم مردم از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند و طی روزهای آینده حتماً کارت سوخت همراه خود داشته باشند تا با مشکل و معطلی برخورد نکنند.

درخواست بیمه مرکزی برای حذف قید متعارف و غیرمتعارف

سخنگوی بیمه مرکزی اعلام کرد که تقاضا دارد قانون مربوط به بیمه خودروهای نامتعارف اصلاح و موضوع متناظر بودن حذف شود. به گفته مشعلچی کمیسیون‌های مجلس و صحن در مورد لایحه اصلاح ماده ۸ قانون بیمه شخص ثالث درحال تبادل‌نظر هستند و درخواست بیمه مرکزی این بود که بین بیمه‌گر و بیمه‌شده توافقی در این راستا صورت بگیرد و قید متعارف و غیرمتعارف برداشته شود. طبق تبصره سه ماده هشت قانون مذکور، خسارت مالی ناشی از حوادث رانندگی صرفاً تا میزان خسارت متناظر وارده به گران‌ترین خودروی متعارف از طریق بیمه‌نامه شخص ثالث و یا مقصر حادثه قابل جبران خواهد بود و درخواست بیمه مرکزی این است که موضوع متناظر بودن حذف شود. برای مثال اگر قیمت گلگیر خودروی نامتعارف ۳۰ میلیون تومان باشد، با یک خودروی متعارف متناظر کرده و اگر قیمت خودروی نمونه دو میلیون تومان باشد، بیمه فقط دو میلیون تومان را پرداخت خواهد کرد. امیدواریم این موضوع در مجلس مصوب شود.

اخبار مهم بازار خودرو – هفته سوم فروردین 1402

مهمترین اخبار خودرو فروردین 1402

در هفته منتهی به شنبه 20 فروردین 1402 نرخ جدید ورود به محدوده طرح ترافیک، رکوردشکنی مصرف بنزین، برنامه تولید خودرو در سال 1402، تغییر گواهینامه‌های رانندگی، حاشیه‌های افزایش قیمت خودرو، افزایش کرایه تاکسی تهران، مشخص شدن مشتریان خودروهای وارداتی، اعلام سهم پراید و پژو از تصادفات مرگبار نوروز ۱۴۰۲ و دلایل منتفی شدن واردات خودروهای دست‌دوم ازجمله مهم‌ترین عناوین رسانه‌ها بودند.

آمار تلفات جاده‌ای نوروز 1402

طرح نوروزی 1402 در حالی به پایان رسیده است، که آخرینآمارهای اعلام‌شده از تصادفات رانندگی از مرگ بیش از 600 تن در صحنه تصادفات حکایت دارد؛ آماری که اگر از الگوی سال‌های قبل پیروی کند، با احتساب جان‌باختگان در راه انتقال به مراکز درمانی و در مراکز درمانی که حدود 50 درصد از کل جان‌باختگان را شامل می‌شوند، شمار آن باید از 1000 نفر عبور کند. آن‌طور که پیش از این سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا گفته بود: «متأسفانه 51 درصد فوتی‌ها در دم می‌میرند و وقتی تصادف اتفاق می‌افتد جان خود را از دست می‌دهند. شش درصد در حین انتقال جان خود را از دست می‌دهند و 43 درصد در بخش بیمارستانی فوت می‌کنند». گرچه آمارهای اعلام‌شده از سوی پلیس حاکی از کاهش تعداد تصادفات منجر به فوت در جاده‌های کشور است، کاهش فقره تصادفات الزاماً به معنای کاهش فوتی‌ها نخواهد بود، البته درنهایت این سازمان پزشکی قانونی است که حدود یک تا دو ماه پس از پایان طرح، آمار نهایی جان‌باختگان را با احتساب جان‌باختگان در بیمارستان و حین انتقال و … اعلام می‌کند.

نرخ جدید ورود به محدوده طرح ترافیک اعلام شد

مهمترین اخبار خودرو فروردین 1402

معاون بهره‌برداری از سیستم‌های حمل‌ونقل و محدوده‌های ترافیکی شهرداری تهران جزئیات اجرای طرح ترافیک ۱۴۰۲ را تشریح کرد. به گفته سعیدیان‌فر براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران هم‌زمان با آغاز سال 1402 طرح ترافیک اجرا می‌شود و بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، نرخ عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک امسال 20 درصد افزایش دارد، البته در مدت 13 روز تعطیلات نوروزی این طرح اجرا نشد و از صبح دوشنبه 14 فروردین‌ماه طرح ترافیک با تعرفه سال 1402 مصوبه شورای شهر اجرایی می‌شود. کمافی‌السابق هر شهروند دارای پلاک با سر شماره شهر تهران، 20 روز سهمیه تردد فصلی رایگان در محدوده کنترل آلودگی هوا دارد و در صورت اتمام 20 روز سهمیه مذکور، نصف تعرفه عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک از وی دریافت می‌شود.

از طرفی دیگر جریمه طرح ترافیک ۱۴۰۲ قرار است ۱۰۹ هزار تومان باشد؛ یعنی در قیاس با پارسال جریمه طرح ترافیک چیزی حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. پارسال نرخ جریمه طرح ترافیک ۹۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود و حالا هم‌زمان با افزایش ۲۰ درصدی قیمت طرح ترافیک، چیزی نزدیک ۱۰ درصد به نرخ جریمه طرح ترافیک امسال اضافه شده است.

هم‌چنین معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در اطلاعیه‌ای خطاب به شهروندان تهرانی تأکید کرده است که تا این زمان، ساعت اجرای طرح محدوده ترافیک و طرح محدوده کنترل آلودگی هوا (محدوده زوج یا فرد سابق) در سال 1402 نسبت به سال 1401 تغییری نکرده و کمافی‌السابق اجرا می‌شود و درصورتی‌که تصمیم جدیدی در خصوص تغییر ساعت یا نحوه اجرای محدوده‌های ترافیکی اتخاذ شود، مراتب از طریق رسانه‌های جمعی به اطلاع همگان خواهد رسید.

آمار سفرهای برون‌شهری در نوروز 1402

معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید 1872 سامانه فعال ثبت تخلفات عبور و مرور متعلق به سازمان راهداری در محورهای برون‌شهری وجود دارد، که از 24 اسفند تا 11 فروردین تردد 304 میلیون و 605 هزار و 4 پلاک خودرو را در محورهای برون‌شهری ثبت کرده‌اند. به گفته افندی‌زاده سامانه‌های فعال در مدت ذکر شده سرعت لحظه‌ای غیرمجاز 2 میلیون و 905 هزار و 709 پلاک خودرو را ثبت کرده است. همچنین یک میلیون و 799 هزار و 193 پلاک ثبت شده، سرعت متوسط غیرمجاز داشته‌اند. از روز 24 اسفند 1401 تا صبح روز 12 فروردین 5 میلیون و 358 هزار و 152 نفر برای مسافرت از حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای استفاده کرده‌اند و از این تعداد، سهم ناوگان اتوبوس‌رانی 62 درصد، مینی‌بوس‌رانی 22.8 درصد و سواری کرایه 15.2 درصد بوده است.

حجم تولید خودرو در سال جاری اعلام شد

وزیر صمت با تشریح اقدامات انجام‌شده در سال ۱۴۰۱ و برنامه‌های سال جدید بیان کرد: در سال جاری هدف تولید خودرو حداقل یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه است؛ بنابراین تقریباً به تمام کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند خودرو تحویل داده خواهد شد. به گفته فاطمی امین متأسفانه به علت عدم توازن عرضه و تقاضا در بازار خودرو در سال‌های قبل، مردم برای خرید خودرو دچار مشکل شده‌اند. در بازار ایران به طور متوسط باید 1.5 میلیون خودرو عرضه می‌شد که در چند سال گذشته کمتر از یک میلیون دستگاه عرضه‌شده بود و این کسری تولید در 4 سال قبل از 1401، فشار زیادی ایجاد کرده است. ضمن این‌که سوداگری در بازار خودرو همچنان حاکم است و حذف آن نیازمند تصویب فوری قانون مالیات بر عایدی سرمایه توسط مجلس است.

تغییر گواهینامه‌های رانندگی

مهمترین اخبار خودرو فروردین 1402

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا از تجمیع گواهینامه‌های رانندگی خبر داد. به گفته هادیانفر از مدتی قبل تمامی گواهینامه‌های رانندگی در یک کارت تجمیع شده است. بر این اساس دیگر این‌طور نیست که یک گواهینامه برای موتور، یک گواهینامه برای خودرو و … صادر شود و اطلاعات تمام گواهینامه‌های رانندگی پشت همان یک کارت گواهینامه درج خواهد شد. اطلاعات مربوط به تمام گواهینامه‌های افراد در بانک اطلاعاتی پلیس موجود است و بر این اساس مثلاً اگر فردی گواهینامه پایه دو و سه و گواهینامه موتور داشته باشد، اطلاعات مربوط به آن و تاریخ اولین صدور گواهینامه در جدول پشت کارت درج خواهد شد.

خودروهای لوکس برای مالیات شناسایی شدند

سازمان امور مالیاتی طی گزارشی از آخرین وضعیت مالیات‌ستانی از خودروهای لوکس را اعلام کرد، که بر این اساس تعداد مشمولان مالیات بر خودروهای لوکس 177 هزار و 617 نفر هستند که 370 هزار و 113 خودروی گران‌قیمت دارند.68 هزار و 227 نفر برای بررسی وضعیت مالیات بر خودروهای خارجی مراجعه کرده‌اند که 18 هزار و 37 نفر مالیات را پرداخت کرده‌اند، 14 هزار و 852 نفر نیز نسبت به مالیات بر خودروهای گران‌قیمت خود اعتراض کرده‌اند. مالیات مطالبه شده از خودروهای گران‌قیمت 20 هزار و 297 میلیارد ریال بوده است، که تنها هزار و 284 میلیارد ریال مالیات دریافت شده (معادل حدود 6 درصد) است. همچنین مالکان نسبت به پرداخت 2 هزار و 796 میلیارد ریال مالیات خودروهای گران‌قیمت خود اعتراض کرده‌اند که در حال بررسی است.

افزایش قیمت بنزین دوباره تکذیب شد

مهمترین اخبار خودرو فروردین 1402

یک نماینده مجلس درباره قیمت بنزین می‌گوید «دولت قصد افزایش قیمت بنزین را ندارد. اگر دولت می‌خواست قیمت بنزین را افزایش دهد، در لایحه بودجه آورده می‌شد و منابع حاصل از آن را برای هزینه بودجه ۱۴۰۲ می‌آورد. در کمیسیون انرژی مجلس نیز هیچ بحثی در این خصوص مطرح نشده و دولت نیز چنین موضوعی را مطرح نکرده است». به گفته سنگدوینی «برخی رسانه‌ها با طرح احتمال افزایش قیمت بنزین می‌خواهند تنش درست کنند، اما واقعیت این است که اگر دولت قصد افزایش بنزین را داشت در لایحه بودجه آن را لحاظ می‌کرد ولی چنین چیزی اصلاً مطرح نشده است».

استارت افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو

سخنگوی شورای رقابت می‌گوید قیمت کارخانه‌ای خودرو در چند سال اخیر به طور غیرعادی پایین نگاه داشته شده که سبب زیان انباشته خودروسازان شده بود و به‌زودی قیمت‌های جدید ابلاغ می‌شود. به گفته شجاعی دو شرکت خودروسازی ایران به علل مختلف مدیریتی و مداخلات، دچار مشکل شده‌اند و چند سال است که از دولت گذشته قیمت خودروها ثابت نگه داشته شده که موجب شده خودروسازان دچار زیان انباشته شوند. راه‌حل اساسی صنعت خودرو، خصوصی شدن شرکت‌ها و تنظیم بازار با واردات است. هدف شورای رقابت، افزایش عرضه خودرو برای تأمین بازار و سپس کنترل تقاضاست. در زمینه قیمت‌گذاری خودرو، سازمان حمایت بررسی تخصصی انجام داده و هر خودرو را با سه خودروی مشابه خارجی مقایسه و قیمت‌های جدید را محاسبه کرده است، که ابلاغ می‌شود. قیمت کارخانه‌ای خودرو در چند سال اخیر به طور غیرعادی پایین نگاه داشته شده و قیمت‌های جدید ابلاغ می‌شود.

پرداخت سود بازرگانی وارداتی خودرو

مهمترین اخبار خودرو فروردین 1402

معاون اول رئیس‌جمهور، مصوبه دولت برای تعیین سود بازرگانی یک‌درصدی واردات خودرو توسط دستگاه‌های اجرایی را ابلاغ کرد. هیئت‌وزیران در جلسه 1401/12/21 به استناد اصل 138 م قانون اساسی سود بازرگانی واردات خودرو توسط دستگاه‌های اجرایی (با تأیید وزارت صمت) را یک درصد تعیین کرد. 10 بهمن 1401، بخشنامه موضوع ارسال نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت و صورت‌جلسه کارگروه اقتصادی واردات خودرو درباره تعیین سود بازرگانی علی‌الحساب خودرو به گمرکات ابلاغ شده بود. بر اساس بخشنامه و صورت‌جلسه مذکور، سود بازرگانی خودروهای وارداتی با قیمت FOB زیر 10 هزار یورو که حجم موتورشان 1200 سی‌سی و کمتر از آن است، 6 درصد و اگر حجم موتورشان بیشتر از 1200 سی‌سی باشد، 11 درصد خواهد بود. سود بازرگانی برای واردکنندگان خودروهای خارجی با قیمت FOB بالاتر از 10 هزار یورو نیز درصورتی‌که حجم موتورشان 1500 سی‌سی و کمتر از آن باشد 21 درصد و برای خودروهای با حجم موتور 1500 تا 2000 سی‌سی نیز 31 درصد تعیین شده است. در خصوص سایر خودروهای غیر مرتبط اعم از خودروهای سواری برقی، هیبریدی یا خودروهای دارای حجم موتور بالاتر از 2000 سی‌سی هم بندهای متناظر در کتاب مقررات واردات و صادرات 1401 مبنای تعیین سود بازرگانی علی‌الحساب خواهد بود.

ادامه عرضه اینترنتی تایر خودرو

مهمترین اخبار خودرو فروردین 1402

سخنگوی انجمن صنعت تایر می‌گوید فروش اینترنتی تایر سواری که در هفته‌های پایانی سال ۱۴۰۱ با همکاری برخی اپلیکیشن‌ها آغاز شده بود، تا شکست قیمت‌ها ادامه خواهد یافت. به گفته تنها در هفته‌های پایانی سال گذشته ستاد تنظیم بازار برای مقابله با سوءاستفاده برخی افراد و خرید از شرکت‌های مختلف، با برخی پلتفرم‌های اینترنتی به تفاهم رسید و نمایندگان تایرسازان حاضر شدند از طریق این پلتفرم‌ها اقدام به خرده‌فروشی کنند تا مردم نیز بتوانند از نزدیک‌ترین فروشگاه‌ها به قیمت‌های مصوب تایر موردنیازشان را تأمین کنند. این مهم با پلتفرم‌های «کسبینو» و «تولید ایرانی» از پانزدهم اسفندماه گذشته نهایی شد و به سامانه جامع تجارت متصل شدند که این مهم در تأمین و توزیع مناسب و شفاف تایر تأثیرگذار بود و علاوه بر آن خود شرکت‌های تایرساز نیز به صورت عرضه مستقیم و فروش اینترنتی به توزیع پرداختند. علاوه بر آن، تایرسازان با اجرای طرح فروش جهادی، با استقرار کامیون‌هایی در سطح شهر به توزیع انواع تایر سواری و فروش مستقیم به مردم پرداختند تا کاهش بیش‌ازپیش قیمت‌ها را شاهد باشیم.

رکوردشکنی مصرف بنزین در نوروز 1402

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد که در نوروز ۱۴۰۲ افزایش بیش از ۵ درصدی مصرف سوخت را شاهد بودیم. بر این اساس، میانگین مصرف روزانه بنزین موتور در سیزده روز ابتدایی سال 1402 (یکم تا سیزدهم فروردین‌ماه) 113 میلیون و 900 هزار لیتر بوده، که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه پارسال 5.6 درصد رشد یافته است. در روز 29 اسفندماه 1401 و آخرین روز سال 1401، بیش از 144 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شد که رکوردی بی‌سابقه در مقدار مصرف بنزین کل کشور به‌شمار می‌آید. طی 10 روز پایانی منتهی به سال 1401 هم به‌طور میانگین 121.8 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شد که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال 1400 (تاریخ 20 تا 29 اسفندماه 1400) با 106.9 میلیون لیتر، 13.9 درصد افزایش نشان می‌دهد.

زمان آغاز افزایش کرایه حمل‌ونقل عمومی

مهمترین اخبار خودرو فروردین 1402

یک عضو شورای شهر تهران می‌گوید افزایش نرخ کرایه وسایل حمل‌ونقل عمومی اعم از مترو، تاکسی و اتوبوس از اول اردیبهشت‌ماه مجاز خواهد بود و هر فردی که مبالغ کرایه را زودتر از اول اردیبهشت‌ماه تغییر دهد، تخلف کرده است. به گفته تشکری هاشمی در متن مصوبه شورای شهر تأکید شده است که افزایش نرخ کرایه وسایل حمل‌ونقل عمومی اعم مترو، تاکسی و اتوبوس از اول اردیبهشت‌ماه مجاز خواهد بود و هر فردی که مبالغ کرایه را زودتر از اول اردیبهشت‌ماه تغییر دهد، تخلف کرده است. سازمان تاکسیرانی باید در پی دریافت گزارشات مردمی و همچنین که بازدیدهایی از سطح شهر و میدانی صورت گرفته است، با تخلفات برخورد کند؛ چراکه نرخ جدید از اول اردیبهشت‌ماه و بعد از رفع ایرادات فرمانداری قابل‌اجراست. هم‌چنین در مصوبه سال ۱۴۰۲ هیچ توضیحی در مورد تعداد مسافران تاکسی داده نشده است، که سه نفر باشند یا چهار نفر و با توجه به اینکه شرایط کرونایی فروکش کرده است، نرخ کرایه تاکسی‌ها با همان ظرفیت استاندارد خود که سه نفر در صندلی عقب و یک نفر در صندلی جلو قرار می‌گیرند، تعریف شده است.

البته رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران می‌گوید افزایش نرخ بلیت و کرایه‌ها تا قبل از شروع اردیبهشت‌ماه ممنوع است و ایرادات مصوبه پس از بررسی در کمیسیون وارد صحن خواهد شد.

دستور برای آزادسازی پول‌های انصراف‌دهندگان خودروهای وارداتی

به دنبال آنکه بانک‌ها ۵۰۰ میلیون تومان مسدود شده تعداد بسیاری از متقاضیان «انصرافی» خودروهای وارداتی را همچنان آزاد و پرداخت نمی‌کنند، سخنگوی وزارت صمت ضمن تأکید بر اینکه سازمان حمایت طی مکاتبه‌ای با بانک‌ها، اعلام کرده که به‌محض انصراف بایستی وجوه مسدود شده افراد آزاد شود، از دستور صریح وزیر صمت در این رابطه نیز خبر داد. به گفته قالیباف سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در مکاتبه رسمی با بانک‌ها؛ اعلام کرده است که چنانچه متقاضی انصراف دهد، به‌محض انصراف، بانک‌ها مکلف هستند که 500 میلیون تومان مسدود شده افراد را از انسداد خارج کنند. بنده نیز بارها تأکید کرده‌ام که بانک‌ها اجازه ندارند، در صورت انصراف مشتریان، منابع مالی آن‌ها بلوکه کنند. همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با توجه به شکایت‌های واصله به سامانه 124 از سوی متقاضیان، دستور رسیدگی داده و خواسته که این موضوع هرچه سریع‌تر حل شود و بانک‌ها وجوه مردم را آزاد کنند. وزارت صمت مدافع حقوق متقاضیان خواهد بود.

خریداران نوبت اول خودروهای وارداتی مشخص شدند

مهمترین اخبار خودرو فروردین 1402

مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت می‌گوید اطلاع‌رسانی به ۱۱۰۸ منتخب خرید خودروهای وارداتی برای خرید چانگان طی یکی دو روز آینده انجام می‌شود. به گفته ضیغمی از 120 هزار متقاضی خرید خودروهای وارداتی 34 هزار نفر واجد شرایط خرید شدند. در مرحله اول عرضه خودروهای وارداتی 1108 خودرو چانگان در دو مدل، چانگان CS35 پلاس تیپ 2 و تیپ 3 عرضه شد و بنابراین براساس نوبت‌دهی اسامی 1108 نفر اول برای خرید این خودروها مشخص شده است. اطلاع‌رسانی به متقاضیان خرید خودروهای وارداتی که اسامی آنها برای خرید 1108 خودرو وارداتی چانگان در صدر قرار گرفته است، طی یکی دو روز آینده از طریق ارسال پیامک انجام می‌شود. در این دوره خودروهای وارداتی توسط شرکت سایپا عرضه می‌شود و بنابراین لیست اسامی 1108 نفر؛ امروز به شرکت خودروسازی سایپا اعلام می‌شود تا این شرکت زمان و محل ثبت عقد قرارداد را به خریداران اعلام کند.

حواشی اعلام قیمت جدید خودروها

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت با بیان اینکه برخی از خودروها افزایشی قیمت بسیار اندکی داشته است، می‌گوید برخی از خودروها نیز کمتر از ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. به گفته دادجوی توکلی به استناد ماده یک دستورالعمل 543 شورای رقابت، پس از استماع نظر کارگروه خودرو شورا، موضوع مصوب 533 در مورد قیمت محاسبه شده خودروهای تولیدی غیرمونتاژی که توسط سازمان حمایت ارائه شده بود، در جلسه 557 شورای رقابت موردبررسی قرار گرفت و برای تعامل به دستگاه‌ها و نهادهای مختلف برای اطلاع‌رسانی لازم ابلاغ می‌شود. مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت در پاسخ به این سؤال که با توجه به اعلام قبلی مبنی بر افزایش 30 تا 70 درصدی، افزایش قیمت خودروهای داخلی چقدر بوده است، گفت افزایش بین 30 تا 70 درصدی قیمت خودروها که قبلاً اعلام‌شده بود، عدد اشتباهی بود، زیرا بعضی از خودروها کمتر از 30 درصد افزایش قیمت داشته‌اند و تعدادی از خودروها نیز افزایش قیمت بسیار اندکی داشتند. هم‌چنین البته تعدادی از خودروها نیز افزایش قیمتی بیش از 70 درصد داشته‌اند.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت صمت می‌گوید شورای رقابت افزایش جدید خودروهای غیرمونتاژی را به تصویب رساند و وظیفه وزارت صمت هم اجرای مصوبه شورای رقابت است. به گفته قالیباف شورای رقابت افزایش قیمت جدید خودروهای غیرمونتاژی را به تصویب رساند و قیمت هر محصول باید بتواند تولید و تقاضای آن محصول (بازار) را تنظیم کند؛ برای شورای رقابت در ایفای این مسئولیت خطیر آرزوی توفیق داریم. وظیفه وزارت صمت اجرای مصوبه شورای رقابت است که به آن اهتمام خواهیم داشت.

هم‌چنین نایب‌رئیس شورای رقابت تأکید کرد که نامه معاون اول رئیس‌جمهور در کارگروه خودرو و همینطور شورای رقابت طرح و تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد. به گفته دودانگه طبق تصمیم شورا میانگین افزایش قیمت محصولات سایپا 35 درصد و محصولات ایران‌خودرو کمی بیشتر از 35 درصد بوده و این قیمت‌ها در چارچوب دستورالعمل شورا جمع‌بندی و مصوب شده است. ضمن اینکه مبنای محاسبات انجام‌شده صورت‌های مالی شش‌ماهه اول سال 1401 خودروسازان بوده است.

البته سخنگوی شورای رقابت با اشاره به ماده ۵۸ قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ تأکید کرد که اعلام و انتشار عمومی قیمت هیچ‌کدام از محصولات بر عهده این شورا نیست. به گفته شجاعی مصوبه قبلی شورا سیاست‌های کلی بازار خودرو بود و چارچوب‌های کلی این بازار را مشخص می‌کرد که بلافاصله بعد از تصویب برای عموم منتشر شد. وزارت صمت با همکاری سازمان حمایت بر اساس این دستورالعمل قیمت‌ها را محاسبه کرده و در اختیار شورای رقابت قرار داده‌اند. این قیمت‌ها در کارگروه شورای رقابت موردبررسی قرار گرفت و در صحن شورا مطرح و بعد از بررسی و تصویب به وزارت صمت ابلاغ شد. قیمت‌گذاری وظیفه نهادهای اجرایی است نه شورا. چارچوب قانونی به شورا اجازه اعلام قیمت خودرو نمی‌دهد. شورا قیمت‌ها را به وزارت صمت اعلام کرده و وزارت صمت باید به عموم اعلام کند.

جالب‌تر آنکه سخنگوی وزارت صمت می‌گوید اطلاع‌رسانی مصوبات شورای رقابت قانوناً وظیفه خود شوراست.

زمان تحویل اولین پکیج خودروهای وارداتی

مهمترین اخبار خودرو فروردین 1402

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن اعلام این خبر که اولین سری خودروهای وارداتی به احتمال بسیار زیاد در هفته جاری تحویل داده خواهد شد، گفت ۳۰۰ دستگاه النترا نیز در هفته جاری عرضه می‌شود. به گفته قالیباف تاکنون 1108 خودرو وارد و عرضه‌شده که از این تعداد بیش از 400 دستگاه، چانگان بوده و احتمالاً هفته آینده دعوت‌نامه‌های آن‌ها برای مشتریان ارسال خواهد شد که وارد مرحله تکمیل وجه می‌شوند و می‌توانند خودروی خود را تحویل بگیرند؛ بنابراین تحویل اولین سری خودروهای وارداتی هفته آینده انجام خواهد شد. عرضه خودروهای وارداتی طبق برنامه در حال انجام است و روال خود را در سامانه طی می‌کند و همچنین هفته آینده، در ادامهٔ عرضه خودروهای وارداتی، حدود 300 دستگاه هیوندای النترا عرضه خواهد شد. البته عرضه‌های سنگین‌تر (تعداد بالاتر) در مدل‌های متنوع‌تر، تقریباً از خردادماه آغاز می‌شود.

اعلام سهم پراید و پژو از تصادفات مرگبار نوروز ۱۴۰۲

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا اعلام کرد که ۵۱ درصد خودروها در تصادفات فوتی نوروز ۱۴۰۲ از نوع پراید و پژو بوده است. به گفته سردار حسینی 27 درصد خودروها در تصادفات فوتی خودروی پژو، 24 درصد خودروی پراید، پنج درصد خودروهای خارجی و کمتر از یک درصد هم اتوبوس بودند، مابقی نیز مربوط به انواع دیگر خودرو و موتورسیکلت است. بالاترین میانگین سرعت در خراسان جنوبی با 103 کیلومتر برساعت بود و کمترین میانگین سرعت نیز 61 کیلومتر برساعت در استان گیلان بود. بارندگی‌ها و ترافیک معابر در کاهش میانگین سرعت اثرگذار بود.

چرا واردات خودروهای سواری کارکرده منتفی شد؟

مهمترین اخبار خودرو فروردین 1402

بعد از ابلاغ قانون بودجه ۱۴۰۲، مشخص شد که عبارت «سواری» از این بند حذف شده و این به معنای منتفی شدن مجوز مجلس به وزارت صمت برای واردات خودروهای سواری کارکرده در سال جاری است؛ اما چرا علی‌رغم تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان این اتفاق افتاد؟ در توضیح این موضوع رییس کمیسیون اصل نود مجلس در جلسه علنی ۱۵ فروردین مجلس می‌گوید: «نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ مصوبه‌ای در موضوع واردات خودروهایی با عمر کمتر از پنج سال داشتند که مورد ایراد شورای نگهبان قرار نگرفت، اما به دلیل ایراد هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص این مصوبه از لایحه بودجه حذف شد. به دلیل محدودیت زمان، امکان اینکه ما بتوانیم آن را در صحن مجمع پیگیری کنیم، وجود نداشت». به گفته پژمانفر «در مصوبه مجلس عمر پنج‌ساله در واردات خودرو در نظر گرفته شود و با این کار هم عطش بازار گرفته می‌شد و تنوع خوبی نیز در بازار به وجود می‌آمد و شاهد کاهش مصرف سوخت، کنترل آلودگی، کاهش سوانح جاده‌ای و سایر مسائل بودیم از این‌رو این مسئله در هیئت دولت مطرح و دنبال شود.»

پایان صف‌های انتظار مراکز معاینه فنی در تهران

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران می‌گوید با تغییر نحوه پذیرش دیگر شاهد ازدحام و شلوغی در مراکز معاینه فنی نخواهیم بود. به گفته مالکی از دو ماه گذشته در راستای تسهیل در ارائه خدمات به شهروندان نسبت به اینترنتی کردن تعدادی از مراکز اقدام شده که این‌ رویکرد توانسته در حل معضل صف مؤثر واقع شود. در حال حاضر به‌رغم مراجعه روزانه بالغ بر هفت هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران، کلیه مراکز فاقد صف انتظار هستند و مراجعین در کمتر از نیم ساعت نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام می‌نمایند. در حال حاضر پذیرش در 10 مرکز معاینه فنی شهر تهران مشتمل بر 28 خط معاینه فنی خودروهای سبک صرفاً اینترنتی انجام می‌شود. مراجعه به مراکز بیهقی، نیایش، شهید آبشناسان، سراج، دماوند و شهید چمران و چهار واحد سیار نوبنیاد، گیلان، هنگام (شماره 4) و هنگام (شماره 8) تنها با تعیین وقت قبلی از طریق نوبت‌گیری اینترنتی در سامانه تهران من امکان‌پذیر است. البته تأکید می‌شود به‌جز ده مرکز صدرالاشاره مراجعه به‌صورت حضوری و یا نوبت‌گیری اینترنتی به سایر مراکز امکان‌پذیر است.

نامه معاون اول رییس‌جمهوری و واکنش شورای رقابت درباره قیمت جدید خودرو

مهمترین اخبار خودرو فروردین 1402

معاون اول رئیس‌جمهور در نامه‌ای خطاب به رییس شورا و مرکز ملی رقابت خواستار تجدیدنظر در قیمت‌گذاری خودرو در شرایط فعلی شد. مخبر در این نامه قیمت‌های پایه‌ای (کارخانه‌ای) ارائه شده در جلسه اخیر شورای رقابت را افزایشی غیرمتعارف دانسته که آثار تورمی دارد. در نامه معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه اصلاح یک‌باره قیمت‌ها در شرایط فعلی مناسب نیست، از شورای رقابت خواسته شده تا در تعامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌فوریت نسبت به تجدیدنظر در قیمت‌گذاری مذکور اقدام شود.

در همین رابطه سخنگوی شورای رقابت در واکنش به نامه مخبر مبنی بر تجدیدنظر در مصوبه افزایش قیمت خودرو با اشاره به اینکه شورای رقابت یک نهاد فراقوه‌ای است و به وظیفه خود عمل کرده است، می‌گوید دخالت دستوری در قیمت خودرو نتیجه مثبت ندارد.

بالا و پایین عرضه خودرو در بورس

سخنگوی شورای رقابت می‌گوید بورس و وزارت صمت حق تصمیم‌گیری درباره عرضه خودرو به این شکل را نداشت و آنها تصمیم غیرقانونی گرفته بودند. به گفته شجاعی عرضه خودرو در بورس کالا به‌طورکلی منتفی شد و از سه ماه گذشته منتفی بودن عرضه خودرو در بورس قطعی شده بود. وزارت صمت هم پذیرفته است که فروش خودرو در سامانه متمرکزی که خود این وزارتخانه اعلام کرده انجام دهد و تعدادی ثبت‌نام هم برای پیش‌فروش انجام‌شده و از طریق قرعه‌کشی و نوبت‌دهی مکانیزم فروش خودرو در انجام است.

در مقابل رییس کمیسیون اقتصادی می‌گوید ظرفیت بورس کالا برای عرضه خودرو کما فی سابق ادامه خواهد داشت و هیچ حکمی در مورد اینکه عرضه خودرو در بورس کالا خلاف قانون باشد، وجود خارجی ندارد.

bama

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس