آموزش ثبت نام خرید خودرو وارداتی | ثبت نام در سایت saleauto.ir

84
0
ثبت نام خرید خودرو وارداتی

آقای مهدی ضغیمی، مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت، خبر داده که در چهار شبانه‌روز اولیه از شروع ثبت نام متقاضیان خرید خودرو وارداتی، بیش از 51 هزار نفر نام نویسی کرده‌اند. البته این تعداد ثبت‌نام انجام شده به‌معنای ثبت‌نام واقعی نیست و معرفی افراد پس از پایان فرآیند ثبت‌نام و انجام بررسی‌های لازم اعلام می‌شود. در این خبر به آموزش ثبت نام خرید خودرو وارداتی می پردازیم.

آموزش ثبت نام خرید خودرو وارداتی

گفتنی است ثبت نام از متقاضیان، تا ساعت 18 روز پنجشنبه 11 اسفندماه 1401 ادامه داشته و وزارت صمت نیز فعلا برنامه‌ای برای تمدید این مهلت قانونی، ندارد.

براساس گفته‌های آقای ضغیمی، تاکنون 26 بانک در این طرح شرکت کرده‌اند و به بانکها اعلام کردیم که به درخواست مردم ،برای آنان حساب کوتاه‌مدت باز کنند تا سود به آنها تعلق بگیرد. وی با اشاره به 500 میلیون تومانی که در حساب افراد مسدود می‌شود، بیان داشت: این رقم مطابق اعلام و شرایط شورای رقابت مبنی بر دریافت حداقل 50 درصد هزینه خودرو ثبت‌نامی است و در عمل میانگین رو به پایینی از قیمت خودروها را اعلام کردیم.
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت ادامه‌داد: قیمت علی‌الحساب خودروها تا حد زیادی مشخص است، یعنی سود قطعی است و قیمت را سازمان حمایت مشخص می‌کند، اما در ادوار گذشته واردکنندگان بر اساس شرایط و سودی که خود تعیین می کردند، به تعیین قیمت می‌پرداختند.

وی اظهارداشت: نرخ ETS در زمان ترخیص خودرو مهم است، باید همه هزینه‌ها مشخص باشد تا مردم و واردکنندگان متضرر نشوند و به همین دلیل است که قیمت نهایی مشخص نیست.

اولین مرحله فروش خودرو وارداتی: اسفند 1401

اسفند 1401: نخستین مرحله پیش فروش خودرو وارداتی، از ساعت 12 ظهر شنبه 6 اسفندماه 1401، آغاز می‌شود. ثبت نام خودرو وارداتی، به مدت 6 روز ادامه داشته و نهایتا در پایان روز پنجشنبه 11 اسفندماه نیز به اتمام می‌رسد. متقاضیان خرید خودرو وارداتی، جهت ثبت نام باید سامانه یکپارچه عرضه خودرو وارداتی وزارت صمت به نشانی saleauto.ir مراجعه نمایند.

متقاضیان باید مبلغ 500 میلیون تومان در حساب وکالتی خود مسدود کنند، تا زمانی که حق تقدم مشخص شود و طبق نوبت مشخص شده بر اساس خودروهایی که عرضه و ثبت نام خواهد شد مبلغ اولیه را تکمیل و واریز کنند. البته افراد می‌توانند هر زمان که بخواهند پول را از حساب شان خارج کنند، اما از نوبت نیز خارج خواهند شد.

آدرس سامانه فروش خودرو وارداتی

خرید خودروهای وارداتی به ایران، فقط از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو وارداتی به آدرس اینترنتی saleauto.ir امکان‌پذیر است. پس از سامانه یکپارچه خرید خودرو داخلی، این دومین سامانه‌ای است که در سال 1401 و از سوی وزارت صمت برای خریداران خودرو، راه‌اندازی شده.

توجه داشته باشید که ثبت‌نامِ زودتر در این سامانه یکپارچه خرید خودرو وارداتی، به معنای در اولویت قرارگرفتن در تخصیص خودرو وارداتی نیست. بنابراین متقاضیان خرید خودروهای خارجی، تا پایان مهلت زمانی اعلام شده در هر مرحله، برای ثبت‌ نام خودرو وارداتی، فرصت دارند و لازم نیست در همان ساعات اولیه شروع ثبت نام ماشین وارداتی، به آن مراجعه کنند.

مراحل خرید خودرو وارداتی

فرآیند عرضه خودروهای وارداتی شامل مراحل زیر است:

  • ثبت‌ نام متقاضیان در سامانه فروش خودرو وارداتی.
  • نهایی شدن لیست نوبت دهی متقاضیان خرید خودرو.
  • اعلام مشخصات خودروهای وارداتی توسط عرضه کننده.
  • تعیین قیمت پایه خودرو و اعلام آن توسط عرضه کننده.
  • انتخاب خودرو و واریز وجه پیش پرداخت توسط متقاضی.
  • ارسال دعوت‌نامه توسط عرضه کننده و تعیین قیمت نهایی.
  • تکمیل وجه باقیمانده خودرو توسط متقاضی.
  • تحویل خودرو به متقاضی.

شرایط نوبت دهی خرید خودرو وارداتی

پس از پایان پیش ثبت نام از متقاضیان خرید خودرو خارجی، واردکنندگان خودرو، تعداد مشخصی خودرو را عرضه کرده و کسانی که نوبت بالاتری دارند، امکان انتخاب خواهند داشت.
در صورتی که فرد دارای نوبت یکی از خودرو عرضه‌شده را انتخاب نکند، نوبت او حفظ شده و در عرضه‌های بعدی می‌تواند از نوبت خود استفاده کند.
پس از انعقاد قرارداد با خریدار، قیمت پایه خودرو هیچ‌گونه تغییری نخواهد کرد و برآوردی از هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل، مالیات، عوارض و حقوق گمرکی، شماره‌گذاری و سایر موارد به خریدار اعلام خواهد شد.

اطلاعات لازم جهت ثبت نام در سامانه خرید خودرو

متقاضیان جهت ثبت نام در سامانه یکپارچه عرضه خودرو وارداتی، علاوه بر اعلام مشخصات هویتی خود (شامل نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، شماره ملی، شماره تلفن، کد پستی، آدرس محل سکونت و …)، باید اطلاعات مربوط به حساب وکالتی خود (شامل نام بانک، شماره حساب و شماره شبا) را نیز وارد نمایند:

ثبت نام خرید خودرو وارداتی
ثبت نام خرید خودرو وارداتی

شرایط ثبت نام خودرو وارداتی

متقاضیان برای ثبت‌ نام در سامانه فروش خودرو وارداتی باید شرایط زیر را داشته باشند:

  1. گواهینامه رانندگی برای متقاضیان خرید خودرو وارداتی الزامی است.
  2. متقاضیانی که طی 48 ماه گذشته، خرید خودرو از شرکت‌های خودروسازی یا بورس کالا داشته‌اند، امکان ثبت‌نام خودرو وارداتی ندارند.
  3. متقاضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند، امکان خرید خودرو وارداتی را ندارند. شایان ذکر است تا زمان تحویل خودروهای وارداتی، شرط نداشتن پلاک انتظامی فعال، بررسی می‌شود.
  4. در صورتیکه ثبت نام کنندگان در سامانه خرید خودرو وارداتی، به هر روشی (خرید از بورس، خرید از خودروساز و …) خودروی تولید داخلی یا خودروی مونتاژی دریافت کند، مجاز به ثبت نام خودرو وارداتی نیستند و در صورت ثبت نام، باید از خرید خودرو وارداتی انصراف دهد. چراکه در غیر اینصورت، مشمول جریمه نقدی می‌شود.
  5. انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو وارداتی، به اشخاص (حتی به صورت وکالتی) و نیز فروش حواله خودرو به صورت وکالتی، ممنوع است.
  6. امکان صلح خودروهای وارداتی وجود ندارد.
  7. امکان انتقال سند خودرو وارداتی، به مدت یک سال از زمان خرید، وجود ندارد.
  8. امکان ثبت‌نام و خرید ماشین وارداتی، برای اشخاص حقوقی وجود ندارد.
  9. پس از پایان ثبت‌نام، نوبت تخصیص افراد دارای شرایط مذکور طبق قرعه مشخص می‌شود.
  10. با تعیین “نوبت”، متقاضیان می‌توانند در عرضه‌های آتی خودروی وارداتی، نسبت به انتخاب نوع خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو وارداتی، اقدام نمایند.
  11. افتتاح حساب وکالتی و همچنین واریز وجه موردنیاز در این حساب، برای همه متقاضیان خرید خودرو وارداتی الزامی است.
  12. متقاضیان دارای “نوبت خرید خودرو وارداتی”، امکان ثبت‌نام و خرید خودروهای داخلی را ندارند.

نحوه انصراف از خرید خودرو وارداتی

افرادی که به‌صورت هم‌زمان در بورس کالا یا سامانه‌های خرید شرکت‌های خودروساز ثبت‌نام نموده‌اند، در صورت دریافت خودروی تولید داخل یا مونتاژی، تا قبل از عرضه خودروهای وارداتی باید از این طرح انصراف دهند. در صورت عدم انصراف، متقاضی با جریمه مندرج در قرارداد مواجه خواهد شد.
امکان انصراف از معامله تا زمان انعقاد قرارداد نهایی با واردکننده خودرو از سوی خریدار در سامانه، بدون جریمه، وجود دارد.
انصراف از خرید خودر وارداتی، در صورت انعقاد قرارداد نهایی، مشمول پرداخت جریمه‌ای معادل 5 درصد قیمت پایه به واردکننده می‌شود.

نحوه افتتاح حساب وکالتی برای خرید خودرو

تمامی متقاضیان خرید خودرو وارداتی، ابتدا باید یک حساب وکالتی افتتاح کرده و مبلغ 500 میلیون تومان را در حساب وکالتی خود واریز نمایند.
وجه دریافتی که در زمان افتتاح حساب وکالتی جهت ثبت‌نام اولیه واریز می‌گردد تا زمان تحویل خودرو باید در حساب مسدود باشد و در صورت برداشت، ثبت‌نام فرد ابطال می‌گردد.
با افتتاح حساب وکالتی خودرو و ثبت‌نام اولیه در سامانه یکپارچه فروش خودرو وارداتی هیچ تعهدی مبنی بر تخصیص خودرو ایجاد نخواهد شد.
پس از صدور دعوتنامه خودرو از سوی فروشنده، بخش دوم پرداخت وجه به حساب وکالتی باید تکمیل گردد و به حساب گمرک (یا دستگاه‌های ذی‌نفع) واریز شود. بنابراین می‌توان چنین گفت که وجه خودرو، باید در سه مرحله پرداخت می‌شود:
مرحله نخست: به صورت علی‌الحساب در زمان ثبت‌نام
مرحله دوم: در زمان عقد قرارداد (در مرحله تخصیص خودرو) شامل قیمت خودرو و هزینه‌ها تا ورود خودرو به گمرک
مرحله سوم: در زمان تحویل خودرو شامل هزینه‌های مربوط به مالیات، عوارض و حقوقی گمرکی، شماره‌گذاری و سایر موارد.
افتتاح حساب وکالتی باید در یکی از شعب بانک‌های زیر انجام گردد (سایر بانک‌های حائز شرایط پس از اتصال به سامانه معرفی خواهند شد):

اقتصاد نوین
آینده
پارسیان
پست بانک
تجارت
توسعه تعاون
دی
رسالت
رفاه کارگران
سپه
سرمایه
سینا
شهر
صادرات
صنعت و معدن
کارآفرین
کشاورزی
مسکن
ملت
ملی
موسسه اعتباری ملل
قرض الحسنه مهر ایرانیان

زمان تحویل خودرو وارداتی به خریداران

پس از ورود خودرو به گمرک، واردکننده نسبت به ارسال دعوت‌نامه خودرو، اقدام نموده و موظف است در صورت تکمیل وجه خریداران ظرف مدت حداکثر یک ماه خودرو را تحویل دهد.

جریمه تاخیر در تحویل خودرو وارداتی

واردکننده خودرو متعهد به تحویل خودروهای فروخته‌شده بوده و در صورت تاخیر در تحویل خودرو، بایستی ماهانه 5.7 درصد جریمه عدم تحویل در زمان مقرر را به خریدار پرداخت نماید.

در صورت تاخیر بیش از 3 ماه، واردکننده یا خریدار، مجاز به ابطال قرارداد خرید خودرو بوده و در این شرایط، واردکننده علاوه بر پرداخت جریمه 5.7 درصد در ماه، مکلف به پرداخت 5 درصد جریمه فسخ قرارداد است.

bama

5/5 - (2 امتیاز)
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس