نحوه انتخاب صفحه نمایش پروژکتور

45
0

آیا به دنبال خرید یک پروژکتور جدید هستید؟ اگرچه می توانید برای به نمایش در آوردن تصاویری که می خواهید از هر صفحه سفیدی کمک بگیرید، اما قطعاً یک صفحه نمایش مخصوص برای پروژکتور، مناسب ترین و بهترین انتخاب خواهد بود. اگر می خواهید در خانه خود یک تجربه سینمایی ایجاد کنید، پروژکتور تنها گزینه ی شما خواهد بود. تلویزیون‌ ها اکنون قابلیت های بیشتر و متعددتری نسبت به قبل دارند، با این حال هیچ تلویزیونی نمی تواند با تجربه همه جانبه‌ ای که توسط یک پروژکتور با کیفیت بالا ارائه می ‌شود، رقابت کند. اکنون پروژکتورها دارای طیف وسیعی از ویژگی های طراحی شده برای افزایش کیفیت تصویر هستند. یکی از عوامل مهمی که نباید در این زمینه نادیده گرفته شود، اهمیت انتخاب صفحه نمایش مناسب برای پروژکتور است. بنابراین چه چیزی صفحه باعث می شود تا نمایش یک پروژکتور عالی به نظر برسد و کدام صفحه برای انتظارات شما مناسب است؟ در این مقاله به آموزش انتخاب صفحه نمایش پروژکتور می پردازیم.

انتخاب صفحه نمایش پروژکتور

 انتخاب صفحه نمایش پروژکتور
انتخاب صفحه نمایش پروژکتور

اگر قبلاً هرگز پروژکتور نداشتید، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا واقعاً به صفحه نمایش پروژکتور نیاز دارید یا خیر. پاسخ کوتاه به این سوال منفی است. درواقع اگر پروژکتور را بر روی یک سطح تمیز و سفید اجرا کنید، می توانید تصویر را ببینید. حتی برخی از افراد ترجیح می دهند از خرید یک صفحه نمایش مجزا برای پروژکتور چشم پوشی کنند زیرا خرید یک صفحه نمایش باعث اشغال شدن فضای اتاق می شود.  اما نقطه ضعف استفاده از دیوار برای پروژکتور، کیفیت تصویر است. صفحه نمایش پروژکتورها کاملا سفید، مسطح و بسیار بازتابنده هستند. این کار با روشن‌ تر کردن تصویر تا حد امکان، تجربه بهتری را برای بینندگان به ارمغان می آورد.

نحوه انتخاب صفحه نمایش پروژکتور

 انتخاب صفحه نمایش پروژکتور
انتخاب صفحه نمایش پروژکتور

صفحه نمایش پروژکتورها در انواع مختلفی از سبک ها و اندازه ها موجود هستند. بنابراین مواردی وجود دارد که قبل از خرید یک پروژکتور باید در نظر بگیرید. در ادامه همراه ما باشید تا با این موارد بیشتر آشنا شویم. 

نوع نصب

قبل از خرید صفحه نمایش پروژکتور، باید نحوه نصب آن را در نظر بگیرید. انواع نحوه نصب را در زیر بررسی خواهیم کرد. 

ثابت : یک صفحه پروژکتور ثابت مستقیماً به دیوار متصل می شود. این روش نصب، محبوب ترین گزینه است زیرا باعث می شود تا حد ممکن از تکان خوردن تصویر جلوگیری شود و وضوح تصویر را بهبود بخشد. نقطه ضعف صفحه نمایش ثابت این است که کل دیوار حتی زمانی که هیچ چیزی را تماشا نمی کنید گرفته می شود.

قابل حمل : صفحات پروژکتور قابل حمل معمولاً به سه پایه ها متصل می شوند که وقتی می‌ خواهید چیزی را تماشا کنید آن را بیرون می ‌آورید و وقتی از آن استفاده نمی‌ کنید آن را تا می‌ کنید. صفحه نمایش های قابل حمل در مدارس و ادارات محبوب هستند. اگر به طور کلی صفحه نمایش های ثابت را دوست ندارید، می توانید از صفحه نمایش های قابل حمل در خانه نیز استفاده کنید. اما نقطه ضعف صفحه نمایش های قابل حمل این است که کیفیت تصویر نسبت به صفحه نمایش های ثابت بالا نیست.

قابل جمع شدن : صفحه های پروژکتور جمع شونده برای نصب در یک مکان طراحی شده اند، اما در صورت عدم استفاده می توانند جمع شوند. اگرچه تنش حداقلی در هنگام استفاده از این صفحات وجود دارد با این حال، کیفیت تصویر به اندازه یک صفحه ثابت بالا نیست. اما بسیاری از مردم ترجیح می دهند از این پروژکتورها به جای صفحه نمایشی که کل دیوار را اشغال می کند، استفاده نمایند. بسیاری از صفحه نمایش های جمع شونده نیز طوری طراحی شده اند که در صورت جمع شدن فضای بسیار کمی را اشغال کنند.

بهره پارچه

 انتخاب صفحه نمایش پروژکتور
انتخاب صفحه نمایش پروژکتور

بهره فابریک صفحه نمایش پروژکتور به میزان بازتاب نور آن اشاره دارد. بهره پارچه به صورت استاندارد 1.0 در نظر گرفته می شود، در حالی که بهره 1.2 باعث می شود تصویر 20٪ روشن تر شود. بهره مطلوب پارچه هم به پروژکتور شما و هم به میزان نور محیط در اتاق بستگی دارد. بهره پارچه 1.0 برای اکثر اهداف، یک میزان ایده آل می باشد. اگر پروژکتور شما قدرتمند نیست، باید از صفحه نمایش فابریک بالاتر استفاده کنید. با این حال، توجه به این نکته مهم است که افزایش بهره پارچه باعث کاهش زاویه دید می شود. بنابراین، فقط در صورتی باید از آن استفاده کرد که صرفا تصویر روشن‌تری می ‌خواهید. اگر می خواهید انعکاس را کاهش دهید، باید از بهره پارچه کمتر استفاده کنید. این موضوع باعث می شود تا در اتاق هایی با نور زیاد هم بتوانید تصویر را به خوبی مشاهده کنید. یک صفحه نمایش کم بهره نیز برای بهینه سازی نسبت کنتراست و تولید تصویر تیره تر مفید است.

نسبت تصویر

نسبت ابعاد صفحه نمایش پروژکتور، نسبت بین ارتفاع و عرض آن است. 16.9 محبوب ترین انتخاب در زمینه نسبت ابعاد است. این ابعاد برای اجرای برنامه های تلویزیونی و اکثر بازی های ویدیویی مطابقت دارد. بنابراین برای استفاده عمومی ایده آل است، اما اگر می خواهید فیلمی با صفحه عریض تماشا کنید، نوارهای سیاه کوچکی در بالا و پایین وجود خواهد داشت. اگر پروژکتوری را عمدتاً برای تماشای فیلم خریداری کرده اید، بهتر است به جای آن نسبت تصویر 2.4.1 را در نظر بگیرید. این ابعاد با نحوه فیلمبرداری فیلم ها مطابقت دارد و نسبت تصویری است که معمولاً در سینماها یافت می شود. نکته مهم این است که اگر این نسبت را انتخاب کنید، هر چیز دیگری به جز فیلم که تماشا می کنید نوارهای مشکی در کناره ها خواهد داشت.

اندازه صفحه نمایش

صفحه نمایش پروژکتورها در طیف وسیعی از اندازه ها موجود هستند. مانند تلویزیون ها، اندازه صفحه نمایش به طول مورب اشاره دارد و در درجه اول بین 90 تا 150 اینچ است. انتخاب مناسب برای شما هم به ترجیحات شخصی و هم به اندازه اتاقی که استفاده می کنید بستگی دارد. یک روش محبوب برای تعیین بهترین اندازه صفحه نمایش نوار نقاش است. به سادگی اندازه صفحه نمایشی را که فکر می کنید مناسب است انتخاب کنید، از نوار نقاش برای ایجاد طرح کلی روی دیوار خود استفاده کنید و روی صندلی مورد نظر خود بنشینید. پس از آن، باید بتوانید تعیین کنید که آیا آن اندازه مناسب است یا خیر.

رنگ صفحه نمایش

صفحه نمایش پروژکتورها معمولا سفید یا خاکستری هستند. اگر قصد دارید از پروژکتور خود در اتاقی با نور محیطی بسیار کم استفاده کنید، باید صفحه نمایش کاملا سفید را انتخاب کنید. این رنگ، سطح ایده آل برای تولید رنگ های دقیق را فراهم می کند و تصویری مطابق آنچه در سینما می بینید را به دست می آورید. مشکل صفحه‌ های سفید این است که وقتی در اتاق‌ هایی نسبتا تاریک استفاده می ‌شوند، باعث می شود تا رنگ ها کمرنگ به نظر برسند. اگر قصد دارید از پروژکتور خود در یک اتاق روشن تر استفاده کنید، ممکن است استفاده از رنگ خاکستری انتخاب بهتری باشد. صفحه ‌های خاکستری کمتر در معرض تداخل نور محیطی هستند و در اتاق ‌های روشن‌تر، رنگ‌های دقیق‌تری تولید می‌ کنند.

از پروژکتور خود بیشترین بهره را ببرید 

صفحه نمایش پروژکتور، محصول پیچیده یا عجیبی برای خرید نیستند. بر خلاف پروژکتورها که دارای انبوهی از ویژگی های مختلف هستند، صفحه نمایش چیزی بیش از یک سطح بازتابنده نیست. علیرغم این واقعیت، صفحه نمایش نا مناسب می تواند تجربه استفاده از سینمای خانگی را مختل کند. اگرچه تقریباً هر صفحه نمایشی بهتر از استفاده از دیوار خواهد بود، اما مهم است که بهره و رنگ مناسب را برای مطابقت با میزان نور محیط اتاق خود، انتخاب کنید. همچنین باید برای انتخاب نسبت ابعاد و اندازه متناسب با ترجیحات شخصی خود وقت بگذارید.

makeuseof

 

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس