نقد و بررسی سریال رهایم کن

82
0
نقد و بررسی سریال رهایم کن

رهایم کن، سریالی غیر آپارتمانی، در فضای باز روستایی و روایتگر داستانی مربوط به نیم‌قرن قبل است. در این پست به نقد و بررسی سریال رهایم کن می پردازیم.

نقد و بررسی سریال رهایم کن

ترکیب همین پارامترها سختی کار شهرام شاه حسینی را در جدیدترین اثرش نشان می­‌دهد. سریال حول محور خانواده می­‌چرخد و انعکاس­‌دهنده­ روابط افراد یک خانواده در قالب پدرانگی، برادرنگی و حتی خواهرانگی در زمانی است که به دختران چندان اهمیت نمی‌­دادند. اما محور بودن خانواده باعث نمی‌­شود تا قصه­‌ها در محیط بسته خانه رخ دهد و مردم و بیرون را به حاشیه ببرد.

اتفاقاً در رهایم کن، این مردم هستند که اهمیت زیادی دارند. در اغلب سریال­‌ها حتی در سریال پرطرفدار این روزهای دنیا یعنی کین، مردم را نمی­‌بینیم، مردم، توده­‌ای گنگ و نامفهوم در حاشیه‌­اند ولی در رهایم کن، مردم حضوری قوی و موثر دارند؛ کارگران معدن، خانواده­‌هایشان، همسایه­‌ها، ساکنان روستا و… شخصیت دارند، قصه‌­هایی را پیش می‌­برند و با روستایی، محصور و گنگ و دکوری طرف نیستیم. وجود تک تک افراد مثل خود قهرمانان اصلی برای مخاطب مهم است چنانچه همین افراد برای قهرمانان سریال هم مهم هستند و از قضا همین اهمیت دادن به مردم، حرف آنها و… است که برای حاتم و افراد خانه، چالش ایجاد می­‌کند. اگر چه ما زندگی یک «خان» را می‌­بینیم اما شاهد تأثیرپذیری او از محیط بیرونی­‌اش هستیم.

نقد و بررسی سریال رهایم کن
نقد و بررسی سریال رهایم کن

خان سریال رهایم کن، قواعد کلاسیک تحمیلی و سنتی نمایش خان ظالم زورگو را کنار گذاشته و خانی را پیش روی مخاطب قرار داده که واقعاً در حال زندگی روزمره با خوبی‌ها و بدی­‌هایش است تا بهتر در معرض قضاوت قرار بگیرد. خانی که چشمش به حرف مردم زیر دست است و انظار عمومی برایش اهمیت دارد و همین اهمیت دادن به حرف مردم، خانه و خانواده­‌اش را به بحران کشانده و نمی­‌داند چطور باید خانواده‌­ای که مادر در آن حضور ندارد را سامان دهد. خانی که خانه‌ای به ظاهر پابرجا از منظر بیرونی ولی در داخل، متزلزل و شکننده دارد. شهرام شاه حسینی با تسلط کامل به چنین فضایی، رهایم کن را ساخته است. قصه و مخاطبش را می‌­شناسد و بلد است از ستاره‌ها چطور استفاده کند چنانچه این تخصص را در کار قبلی­‌اش، می­‌خواهم زنده بمانم دیدیم.

او علاوه بر ستارگان به بازیگری مثل مونا احمدی، میدان داده و شاید نقطه طلایی بازی گرفتن­ش، بازی دادن به یک نوجوان سندرم دان در جایگاهی مهم باشد که مخاطبان را حتی در عالم بیرون قصه درگیر این اتفاق کرده است.

قاب‌بندی­‌های زیبای رهایم کن، طراحی صحنه و لباس دقیق، کار را بیشتر به رخ می­‌کشد که مجدداً گواهی بر متن خوب و چفت بندی مناسب است. با این حال رهایم کن به مانند اکثر سریال­‌های شبکه نمایش خانگی و تلویزیونی بعد از شروعی طوفانی، فروکش کرد تا ریتم کند آن، عاشقانه­‌ای کش­دار بسازد که چندان ضربان قلب را بالا نمی‌برد. شاید اگر سازندگان رهایم کن با بی­‌رحمی بیشتری سر میز تدوین می­‌نشستند اثری بی‌تکرار با ریتم بهتری را شاهد بودیم.

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس