نقد و بررسی فیلم نگهبان شب رضا میرکریمی

41
0
نقد و بررسی فیلم نگهبان شب

سیدرضا میرکریمی بعد از موفقیت فیلم قصر شیرین به سراغ یک داستان متفاوت رفته است و نگهبان شب را ساخته است. فیلمی که حضور درخشانی در چهلمین جشنواره فیلم فجر داشت و به انتخاب بسیاری از منتقدان جزو بهترین فیلم‌های آن دوره جشنواره بود. دراین پست به نقد و بررسی فیلم نگهبان شب رضا میرکریمی می پردازیم.

نقد و بررسی فیلم نگهبان شب رضا میرکریمی

تیم تولید فیلم نگهبان شب به جای خلاصه داستان این متن را در اختیار رسانه‌ها قرار دادند: پیرمرد پرسید: چرا دختر عمویت را نگرفتی؟ مگر نشان کرده هم نبودید؟ جوان سر به زیر انداخت و زیر لب پاسخ داد: آقا پسرعموهام گفتند سهمم از زمین‌ پدری را بزنم به اسم‌شون. پیرمرد متعجب: خب می‌زدی، مگه نگفتی آب نداره؟ جوان آرام سرش را بالا آورد، توی چشم‌های خسته پیرمرد نگاه کرد و گفت: آقا ما رفته بودیم زن بگیریم نرفته بودیم که معامله کنیم…

بازیگران و عوامل فیلم نگهبان شب

تورج الوند، لاله مرزبان، علی‌اکبر اصانلو، محسن کیایی، ویشکا آسایش و کیومرث پوراحمد بازیگران نگهبان شب هستند.

تهیه کننده و کارگردان: سید رضا میرکریمی، نویسنده: سید رضا میرکریمی و محمد داودی، مجری طرح و مدیرتولید: سید صادق میرکریمی، مدیر فیلمبرداری: مرتضی هدایی، تدوین: سیدرضا میرکریمی، طراح صحنه: سعید حسنلو، طراح لباس: زهرا صمدی، طراح گریم: محمود دهقانی، صدابردار: سعید بجنوردی، صداگذار: امیرحسین قاسمی، عکاس: حافظ احمدی.

جوایز فیلم نگهبان شب

Fajrسید رضا میرکریمی – سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی – دوره چهلم جشنواره فیلم فجر – ۱۴۰۰

علی‌اکبر اصانلو – دیپلم افتخار بهترین نقش مکمل مرد – دوره چهلم جشنواره فیلم فجر – ۱۴۰۰

حرف‌های سازندگان در جشنواره فیلم فجر

رضا میرکریمی، کارگردان: جهان فیلم «نگهبان شب» بر نگاه شخصیت اصلی، تجربیات و ادراک او منطبق است. ماجراهای جانبی در فیلم چیزهایی است که شخصیت از آن‌ها عبور می‌کند و هدف اصلی فیلم نیستند و من نمی‌خواستم به آن ورود کنم. طبیعت کار من این نیست که اظهار نظراتم را به‌صورت صریح بیان کنم اما به‌طور قطع دیدگاه و نظر خود را دارم و فکر می‌کنم کاری ماندگار است که ذهن مخاطب نیز با درک مختص به خود در نتیجه‌گیری کار نقش داشته باشد. به‌نظرم ریتم فیلم کشدار نبود. درباره شکایتی هم که از خبرنگاران کرده بودم فکر می‌کنم بهتر است که فضای جلسه را به این سمت نبریم. من از گرافیک وارد سینما شدم و کنترل فضای بصری فیلم در طراحی میزانسن‌ها برایم اهمیت ویژه‌ای دارد. این ایده نعل‌به‌نعل از جایی نیامده است؛ اما فکر می‌کنم کاراکترها، شخصیت و فضاهای قصه به‌شدت واقعی هستند. من به شخصیت‌های درون فیلمم احترام می‌گذارم، حتی اکثر مواقع با توجه به ویژگی کاراکترها در حین فیلمبرداری چیزهایی را تغییر می‌دهم. من در سفرهایی که برای فیلم‌ها می‌روم و یا در محافلی که جوانان را می‌بینم همه علاقه‌مند به بازیگری هستند. من سایتی را تعریف کردم که علاقه‌مندان رزومه‌شان‌ را بفرستند و بعد از بررسی ۱۳ هزار نفر ثبت‌نامی، به هزار نفر رسیدیم که تورج الوند در همه مراحل بالا می‌آمد و درنهایت پذیرفته می‌شوند. لاله مرزبان را هم از آن سایت و با توجه به نقش تورج الوند انتخاب کردیم که پیدا کردن او نیز یک ماه طول کشیده بود. برای همکارانم هم من این بانک را معرفی کردم که از آن برای انتخاب بازیگر استفاده کنند.

چهلمین جشنواره فیلم فجر
چهلمین جشنواره فیلم فجر

لاله مرزبان: کار کردن با رضا میرکریمی برای من جزو یکی از آرزوهایم بود و همین که بعد از آن پروسه یک ماهه انتخاب بازیگر امروز اینجا هستم برای من کافی است و نقشی که می‌بینید حاصل بازیگردانی بی‌نقص این کارگردان است.

محسن کیایی: در کارنامه هر بازیگری کار کردن با کارگردانان بزرگی مثل رضا میرکریمی افتخار بزرگی است. او هدایت بازیگری فوق‌العاده‌ای دارد. باید بگویم همه بازیگران این فیلم قبلا بازیگر بودند. او در ابتدا زبان کردی یاد گرفت و بعد دوباره به خواست آقای میرکریمی به این لهجه جدید رسید. به‌نظر من ایفای نقش این کاراکتر که نقشی خاکستری دارد و لایه‌های بسیاری در شخصیت‌ها به چشم می‌آید باید بگویم ایفای این نقش برایم سخت بود.

تورج الوند: این فیلم برای من پنجمین فیلمی بود که نزد محمد عسگری تست می‌دادم. در چهار فیلم قبلی پذیرفته نشده بودم اما در روند این کار دیدم او کسی است که به درستی پای بازیگر کار می‌ایستد. مطمئن بودم که چون رضا میرکریمی کارگردان کار است، حتما نقش من خوب از آب درمی‌آید.

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس