نقد و بررسی مینی سریال صدای جادو

90
0
نقد و بررسی مینی سریال صدای جادو

سریال‌های کره‌ای معروف به کی-دراما پدیده جهانی هستند که اشکال مختلفی از فرهنگ عامه کره را در جهان به نمایش می‌گذارند. یکی از معروف‌ترین سریال‌های کره‌ای «بازی مرکب» است. کی دراما که مخفف «درام‌های کره‌ای» است در کره جنوبی به تولید می‌رسند و نه تنها در کره بلکه در دنیا به طرز چشمگیری شهرت دارند. امروزه و با کمک پلتفرم‌هایی مانند نتفلیکس دستیابی به سریال‌های کره‌ای آسان‌تر شده است. در این مقاله به نقد و بررسی مینی سریال صدای جادو می پردازیم.

نقد و بررسی مینی سریال صدای جادو

خلاصه داستان سریال صدای جادو The Sound of Magic اینطوری‌هاست؛ یون آه -یی (چوی سونگ- یون) دانش آموز دبیرستانی است، اما از طریق کار پاره وقت زندگی خود و خواهر کوچکترش را تامین می‌کند. او از پدرش بی‌خبر است. پدرش به دلیل بدهی از خانه گریخته. یون آه-یی حتی با وضعیت بد مالی می‎تواند از نظر تحصیلی از شاگردان ممتاز باشد. او دختری خوش‌سیماست و می‌خواهد هر چه زودتر به سن قانونی برسد تا شغلی ثابت پیدا کند. در همین حال، همکلاسی او نا ایل-دونگ (هوانگ این-یوپ) بغل‌دست او می‌نشیند. او مرتباً با یون آ-یی برای نمره برتر رقابت می‌کند، اما رفته رفته نا ایل-دونگ و یون آه-یی به یکدیگر نزدیک می‌شود. یک روز، یون آ-یی با شعبده‌بازی به نام ری ائول (جی چانگ- ووک) در شهربازی متروکه برخورد می‌کند. ری ائول برای افرادی که به او می‌گویند به جادو اعتقاد دارند، نمایش شعبده‌بازی اجرا می‌کند. ری ائول مردی مرموز است که طوطی دست‌آموزی دارد، اما برای یون آ-یی نقش نجات دهنده را پیدا می‌کند.

نقد و بررسی مینی سریال صدای جادو
نقد و بررسی مینی سریال صدای جادو

بازیگران و شخصیت‌های سریال صدای جادو

جی چانگ- ووک
نقش شعبده‌باز مرموز به نام ری ائول را در سریال صدای جادو ایفا می‌کند. شعبده‌بازی که به رغم آنکه مردی بزرگسال است می‌خواهد کودک درون خود را حفظ کند. جی چانگ-ووک از بازیگران مطرح «کی-دراما» است که از سال ۲۰۰۸ بازیگری را در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی کره‌ای آغاز کرده. او بخاطر بازی در سریال‌هایی مانند «شفادهنده» (۲۰۱۴-۲۰۱۵)، سریال تاریخی «ملکه کی» (۲۰۱۴) شهرت دارد. جی چانگ-ووک سال ۲۰۱۱ برای بازی در «دوباره بخند»، جایزه بهترین بازیگر مرد را از مراسم اهدای جوایز تلویزیونی کی بی‌سی، در سال۲۰۱۳ برای بازی در «ملکه کی» جایزه بهترین بازیگر را از مراسم اهدای جوایز تلویزیونی ام‌بی‌سی و سال ۲۰۱۴ جایزه بازیگر محبوب و زوج محبوب را برای سریال «شفادهنده» از مراسم اهدای جوایز تلویزیونی کی‌بی‌سی را کسب کرد. امسال در سریال «بدترین شیطان» محصول دیزنی پلاس حضور یافته که شش ماهه دوم سال پخش می‌شود.
چوی سونگ- یون
نقش یون آه-یی دانش‌آموز ممتاز و فقیری را بازی می‎‌کند که مراقبت از خواهر کوچکش هم برعهده اوست. دختری که برای امرار معاش به زحمت افتاده است. چوی سونگ-یون از سال ۲۰۰۰ بازی در فیلم و سریال‌های کره‌ای را آغاز کرده. او متولد سال ۱۹۹۶ است و تنها در ۲ سریال «فراسوی شیطان» (۲۰۲۱) و «صدای جادو» و ۴ فیلم مقابل دوربین ظاهر شده. فیلم تازه او «نام من لوه کیوان است» سال آینده پخش می‌شود.

هوانگ این-یوپ
ایفاگر نقش نا ایل-دونگ پسری از خانواده ثروتمند و با استعداد اما کم حرف و سرد است. او همیشه برای شاگرد اولی تحت فشار خانواده و بسیار فرمانبردار پدرومادرش است. نا ایل-دونگ همکلاسی یون آه-یی است که به یون آه-یی علاقه پیدا می‌کند. زندگی او پس از ملاقات با شعبده‌باز دگرگون می‌شود. هوانگ این-یوپ، مدل، خواننده و بازیگر متولد ۱۹۹۱ است که با سریال «زیبایی حقیقی» (۲۰۲۰-۲۰۲۱) محبوبیت پیدا کرد. او با بازی در سریال‌های «صدای جادو» و «چرا او» (۲۰۲۲) بیش از پیش نامش بر سر زبان‌ها افتاد.

جی های- ون
نقش بائک ها-نا همکلاسی نا ایل-دونگ و یون آه-یی را ایفا می‌کند، دختری که مدام سر راه یون آه-یی سبز می‌شود و مزاحمت ایجاد می‌کند. او به شعبده باز بدبین است. جی های-ون بازیگری متولد سال ۱۹۹۸ است و تنها در سریال‌های کره‌ای مانند «دکتررمانتیک۲» (۲۰۲۰) نقش آفرینی می‌کند. سریال تازه او «اتفاقی دیدمت» (۲۰۲۳) نام دارد.

کیم بو-یون
ایفاگر نقش کیم سو-هی، دوست نزدیک بائک ها-نا و تحت تاثیر او قرار دارد. کیم سو-هی در دبیرستان همکلاسی یون آه-یی است. کیم بو-یون برای بازی در سریال‌هایی «بازیگران خوب» (۲۰۲۰)، «خانم هامورابی» (۲۰۱۸)، «در هجده سالگی» (۲۰۱۹) و فیلم‌هایی مانند «هتل لیک» (۲۰۲۰)، «دیتو» (۲۰۲۲) مشهور است.

کیم های-اون
نقش مادر نا ایل-دونگ را در «صدای جادو» بازی می‌کند. مادری که نا ایل-دونگ را تحت فشار می‌گذارد تا حرفه خانوادگی را در آینده دنبال کند. کیم های-اون بازیگر پنجاه‌ساله و با تجربه کره جنوبی است که کارش را با مجری‌گری برای شبکه تلویزیونی ام‌بی‌سی در کره شروع کرد. پس از هشت سال در ۲۰۰۴ از کار مجری‌گری و شبکه ام‌بی‌سی استعفا داد. از سال ۲۰۰۷ به بازیگری روی آورد. از سریال‌هایی مشهور او می‌توان از «رابطه عاشقانه پنهان» (۲۰۱۴)، «آقای آفتاب» (۲۰۱۸)، «کلاسه ایته‌وون» (۲۰۲۰) نام برد.

یو جه-میونگ
نقش پدر موفق و ثروتمند نا ایل-دونگ را بازی می‌کند. بازیگری را با فیلم «آخرین شاهد» (۲۰۰۱) شروع کرد. او سال ۲۰۱۵ در یکی از محبوب‌ترین سریال‌های کره‌ای به نام ««پاسخ به ۱۹۸۸» (۲۰۱۵) حضور یافت.

یون کیونگ-هو
نقش صاحب سوپرمارکت، کیم دو-شیک را بازی می‌کند که راضی به استخدام یون آه-یی می‌شود و پس از اعتماد یون آه-یی چهره دیگری از خود بروز می‌دهد. یون کیونگ-هو بازیگر تئاتر، تلویزیون، سینما است. نخستین بار در سریال مستند «عصر وحشی» محصول شبکه اس‌بی‌اس در سال۲۰۰۲ جلوی دوربین رفت. اما با درام دادگاهی «دادگاه جادوگر» (۲۰۱۷) محصول شبکه کی‌بی‌اس و سریال عاشقانه «دلقک تاج‌دار» (۲۰۱۹) به شهرت دست یافت. او در فیلم کمدی – تاریخی «من پادشاه هستم» (۲۰۱۲) نقش آفرینی کرده و در نسخه کره‌ای سریال «پاکسازی» (۲۰۲۲) مقابل دوربین رفته است.

چوی یونگ-جون
در نقش کمسیر کیم در «صدای جادو» ظاهر می‌شود. چوی یونگ-جون، خواننده و بازیگر متولد سال۱۹۸۰ است. چوی یونگ-جون ابتدا در یک گروه خواننده بود اما پس از آنکه گروه موسیقی او از هم پاشید، تصمیم گرفت بازیگر سریال‌های موزیکال شود. بیشترین شهرتش را مدیون سریال‌هایی چون «گل شیطان» (۲۰۲۰)، «پلی‌لیست بیمارستان» (۲۰۲۰)، «نغمه‌های ما» (۲۰۲۲) است.
درباره کارگردان و نویسنده سریال صدای جادو
کیم سونگ یون، کارگردان سریال جادو از سال ۲۰۰۷ با دستیار کارگردانی کار را شروع کرد. تمرکز او ساخت فیلم و سریال تلویزیونی است. کیم سونگ یون بیشترین شهرتش را مدیون ساخت سریال‌هایی مانند «عشق در مهتاب» (۲۰۱۶) و «کلاس ایته‌وون» (۲۰۲۰) است.

نقد و بررسی مینی سریال صدای جادو
نقد و بررسی مینی سریال صدای جادو

صدای جادو براساس وب تون (کتاب مصور کره‌ای‌ها) به نام «آنارا سامونارا» ساخته شد. «آنارا سامونارا» نوشته ‌ها ایل-کوان است که در وب سایت ناور منتشر می‌شد. انتشار کتاب‌های مصور «آنارا ساموآنارا» از ۲۸ ژوئن ۲۰۱۰ تا هفتم ژانویه ۲۰۱۱ طول کشید. اقتباس از «آنارا سامونارا» برعهده کیم مین-جونگ بود که با کیم سونگ یون در ساخت سریال «عشق در مهتاب» همکاری داشت. او فیلمنامه سریال «بگو دوستم داری» (۲۰۲۳) را نوشته که بازسازی سریال ژاپنی به همین نام و محصول شبکه تی‌بی‌اس در سال ۱۹۹۵ است.

کی دراما چیست؟

سابقه سریال‌سازی در کره جنوبی به سال‌های میانی ۱۹۵۰ برمی‌گردد. در سال ۱۹۶۲ نخستین سریال‌کره‌ای از تلویزیون و از شبکه «کی‌بی‌سی» پخش شد. کانال «کی‌بی‌سی» به عنوان یک شبکه بزرگ ملی در کره به پخش برنامه ادامه داده است. اما کره‌ای‌ها در دهه هفتاد میلادی به خرید دستگاه تلویزیون روی آوردند. در آن سال‌ها مضامین سریال‌های کره‌ای را بیشتر روایت‌های تاریخی و شخصیت‌های تاریخی می‌ساختند که مخاطب اندکی داشت. اما رفته رفته علاوه بر داستان‌های تاریخی، زندگی مردم عادی، تلاش‌ها و دردهای آن‌ها دستمایه داستان‌ها شدند. در سال‌های ۱۹۸۰ و با رواج دستگاه‌های تلویزیون رنگی، چشم‌انداز سریال‌سازی در کره تغییر یافت و درام‌های مدرن مضمون غالب سریال‌های کره شد. در سال‌های ۱۹۹۰ سریال‌های کره‌ای بیشتر تک فصل و به طور میانگین ۱۲ تا ۲۴ اپیزودی بودند.

امروزه سریال‌سازی برای پلتفورم‌ها در کره جنوبی رواج یافته است. معمولا چهار اپیزود اول سریال‌ها پیش از پخش فیلمبرداری می‌شوند. و هر اپیزود نزدیک تاریخ نمایش ساخته می‌شود تا در هزینه فیلمبرداری صرفه‌جویی کنند. فیلمنامه‌ها کامل نیست و معمولا با توجه به بازخورد بینندگان می‌توانند ویرایش شوند. بنابراین سریال‌سازی در کره فرآیندی سخت و توان‌فرسا است. با افزایش شهرت «کی-دراما» تهیه‌کنندگان حق پخش سریال‌ها را زودتر و پیش از شروع فیلمبرداری می‌فروشند و فرآیند تولید سریال با زمان و فرصت بیشتری انجام می‌شود. شهرت نویسندگان سریال‌ها به اندازه کارگردان و ستارگان «کی-دراما» در کره است. کمپانی‌های بزرگ در کره جنوبی لوکیشن‌های خودشان را برای ساخت درام‌های تاریخی دارند. معمولا سریال‌ها با تک نویسنده یا گروه نویسندگان کوچکی به تولید می‌رسند.

نقد و بررسی مینی سریال صدای جادو
نقد و بررسی مینی سریال صدای جادو

حاشیه و متن سریال صدای شعبده

کمپانی «نت‌فلیکس» با همکاری «جی‌تی‌بی‌اس استودیوز» سریال «صدای جادو» را تهیه کرد.
«نت‌فلیکس» با «جی‌تی‌بی‌اس استودیوز» سابقه همکاری خوبی دارد و به اتفاق سریال‌های متنوعی را تهیه کردند که در سطح جهان یا در کره جنوبی پخش شده است.
فیلمبرداری «صدای جادو» در ماه مه۲۰۲۱ آغاز شد، اما به دلیل مثبت بودن تست کووید-۱۹ برخی از بازیگران نظیر جی چانگ- ووک و گروه تولید، چندبار فیلمبرداری به تاخیر افتاد.
فیلمبرداری تا دهم سپتامبر سال ۲۰۲۱ ادامه شد و در نهایت بیستم ژانویه ۲۰۲۲ به طور رسمی به پایان رسید.
کمپانی «نت‌فلیکس» سریال «صدای جادو» را روز نهم ماه مه سال ۲۰۲۲ پخش کرد. کاربران «نت‌فلیکس» در هفته نخست پخش سریال، ۱۰ میلیون ساعت به تماشای «صدای جادو» نشستند.
در ۴۲ کشور جهان «صدای جادو» در فهرست ده سریال پربیننده «نت‌فلیکس» قرار گرفت. حتی در بعضی از کشورها مانند عربستان، سریلانکا، امارات متحده عربی، مصر و اندونزی پربازدیدترین سریال شد.

آیا فصل دوم صدای شعبده ساخته می‌شود؟

پس از استقبال از سریال «صدای جادو» بحث تولید فصل دوم سریال مطرح شد اما منبع اقتباس وب‌تون «آنارا سامونارا» تنها ۷ فصل و با حساب مقدمه ۸ فصل است که محتوای «آنارا سامونارا» در فصل اول سریال اقتباس شده. نویسنده سریال برای ادامه دادن داستان باید خرده پیرنگ‌ها یا سرنوشت شخصیت‎ها را دنبال کند. تاکنون نتفلیکس خبری از تولید فصل دوم سریال به طور رسمی اعلام نکرده است.

filimo

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس