نقد و بررسی فیلم Dancing the Twist در باماکو

56
0
فیلم Dancing the Twist در باماکو

سال 1962 است. در جمهوری تازه استقلال یافته مالی، یک ارتش غیرنظامی – از جمله زنانی با لباس‌های آبی همسان – در حالی که دو رهبر مدنی در حاشیه تماشا می‌کنند، برای استفاده از سلاح‌های جدید خود تمرین می‌کنند. یکی از رهبران می گوید که چگونه او را به یاد انقلاب فرانسه می اندازد. دیگری او را رد می کند و می گوید: “آیا نباید ارجاعات فرانسوی را رها کنیم؟” اولین پاسخ می دهد: “آنها بین المللی هستند – بین المللی و جهانی”. بررسی فیلم Dancing the Twist در باماکو را در ادامه بخوانید.

بهترین فیلم های سال ۲۰۲۲ | مراسم People’s Choice Awards 2022 را هم بخوانید.

این یکی از لحظات بسیار زیاد «Dancing the Twist in Bamako »، آخرین فیلم کارگردان فرانسوی روبرت گودیگویان و نویسنده همکار ژیل تاوراند است که به نظر می‌رسد این دو در حال بحث و جدل هستند که چرا باید به آنها اجازه داد داستانی از دوران پسااستعماری تعریف کنند. مالی، زمانی که هر دو از کشور استعمارگر آمده اند. این پدرسالاری پوشیده از احساس گناه سفید بر روی فیلم شیک و پرشور مانند مه غلیظی آویزان است.

این فیلم با الهام از عکاسی مالیک سیدیبه، عکاس مالی، که کارش شور و نشاط جوانان مالی را در سال‌های اولیه استقلال این کشور تحت رهبری رئیس‌جمهور مودیبو کیتا به تصویر می‌کشد، هدف این فیلم بررسی این دوره پرفراز و نشیب از دریچه قدیمی ستاره است. عاشقان متقاطع و در حالی که فیلمسازان قادر به تقلید زیبایی شناسی ظریف او هستند، عمق و وزن زندگی پشت عکس ها در هیچ کجا یافت نمی شود.

استفان باک کاریزماتیک در نقش سامبا ایفای نقش می‌کند، یک سازمان‌دهنده جوان آرمان‌گرا که عمیقاً به دیدگاه کیتا از سوسیالیسم آفریقایی اعتقاد دارد، و مالی پیشرو راه وحدت پان-آفریقایی است. در راه بازگشت به پایتخت باماکو، پس از مأموریتی برای گسترش برنامه‌های سوسیالیستی جدید دولت به یک روستای دورافتاده، سامبا مردی را پیدا می‌کند: لارا (آلیس دالوز، نورانی)، زن جوانی با روحیه از طبقه پایین‌تر که قبلا در یک ازدواج ترتیب داده شده به دام افتاده و بارها توسط شوهرش مورد تجاوز قرار گرفته است. باک و لوز آنقدر شیمی فوق‌العاده دارند که واقعاً حیف است که اگرچه فیلم ظاهراً بر محوریت عاشقانه آنها متمرکز شده است، اما آنقدر مملو از موضوعات داستانی و شخصیت‌های فرعی است که حرارت آنها به سرعت از تمرکز خارج می‌شود.

فیلم Dancing the Twist در باماکو
فیلم Dancing the Twist در باماکو

با رشد روابط آنها، سامبا تلاش برای اصلاحات اجتماعی بیشتر برای زنان، از جمله لغو ازدواج های اجباری را آغاز می کند. با این حال، حتی مربی او ناموری (Diouc Koma) احساس می کند که این اصلاحات می توانند منتظر بمانند. آنها در حال حاضر مأموریت های مهم تری دارند، از ساخت مدارس گرفته تا توضیح نحوه کار مزارع جمعی گرفته تا پذیرفتن پرداخت دستمزد زندگی به تاجران ثروتمند به کارگرانشان. جایی در اینجا، این مفهوم وجود دارد که این بی‌توجهی در اوایل به وضعیت فعلی حقوق زنان در مالی منجر شده است، همانطور که در سکانس پایانی آموزشی فیلم که در آن تفاوت‌های فاحش در نحوه لباس پوشیدن زنان در سال 1962 نشان داده شده است، نشان داده شده است. برخلاف سال 2012

اگرچه فیلم غرق در سیاست آن دوره است، اما در واقع تنش های موجود در بازی برای شخصیت ها را مورد بازجویی قرار نمی دهد. در اولین دهکده، سامبا از طرح‌های سوسیالیستی جدید کشور به زبان فرانسوی – زبان استعمارگران – حمایت می‌کند، اما تنها پس از آن که هموطن‌اش آنچه را که او به بامبارا می‌گوید ترجمه می‌کند، برای روستاییان غرق می‌شود. سامبا در مورد صحبت کردن فقط به زبان استعمارگر چه احساسی دارد؟ اگر تمام دلیل وجودی او این است که هموطنانش را وادار کند تا تفکرات استعماری خود را باز کند، چرا این لحظه در آن سطح طنین انداز نمی شود؟

به همین ترتیب، پس‌زمینه باشگاه‌های جوانانی که سامبا، برادر کوچک‌ترش و بعداً لارا به آن‌ها رفت و آمد می‌کردند، ضعیف است. بچه ها با آهنگ های راک و پاپ آمریکایی توسط چابی چکر، اوتیس ردینگ و سوپریمز می رقصند. قوانین سخت‌گیرانه لباس اروپامحور در مورد مردان جوان با کت و شلوارهای تنگ و زنان با دامن‌های کوتاه و پاشنه بلند اعمال می‌شود. این باعث تنش با رهبران اجتماعی می شود که فکر می کنند جوانان را از ارزش ها و سنت های خانوادگی وسوسه می کند. اما فیلم هرگز به خود زحمت نمی دهد که چرا جوانان اینقدر به سمت موسیقی و به خصوص لباس های اروپامحور جذب می شوند. چه احساساتی را برای آنها برمی انگیزد؟ تنش بین آزادی پسااستعماری و جوانانی که این آزادی را از طریق شمایل نگاری و فرهنگ غربی کشف می کنند، بیشتر نادیده گرفته می شود.

آهنگ «Mali Twist» بوباکار ترائوره، نوازنده مالیایی، عنوان نمایشگاهی از عکس‌های مالیک سیدیبه را ارائه کرد که بعداً الهام‌بخش این فیلم شد. این آهنگ که متن آن به «بچه های مالی مستقل، ما باید روی پاهایمان بایستیم / بگذار همه جوانان به وطن خود بازگردند / ما باید کشور را با هم بسازیم» ترجمه می شود، در حالی پخش می شود که لارا برای یک هلو جدید سبک وسترن سنجیده می شود. -لباس رنگی که بعداً در حال رقص و پرتره با سامبا خواهد پوشید. موسیقی ترائوره ​​در آن زمان تلفیقی از دلتا بلوز و ریشه‌های فرهنگی مانده او بود که با سیاست آن دوران آمیخته بود. با این حال، مانند عکس های سیدیبه، مفاهیم فرهنگی عمیق تر آهنگ و معنای آن برای جوانان کشور ناشناخته مانده است. در عوض، «Dancing the Twist in Bamako» همچنان یک سفر فضولانه در آن دوران باقی می‌ماند، فیلمسازان آنقدر شیفته سبک هستند که به هیچ ماده‌ای توجه نمی‌کنند.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس