نقد و بررسی فیلم On a Wing and a Prayer

54
0
فیلم On a Wing and a Prayer

وقتی در دوران اوج مجموعه کتاب های Left Behind بزرگ شدم، چیزهای زیادی درباره ایمان و خدا شنیدم، از جمله این ضرب المثل قدیمی که خداوند به روش های اسرارآمیز عمل می‌کند. اما هیچ رمز و رازی وجود ندارد که چرا فیلم مذهبی «On a Wing and a Prayer» موفق نمی‌شود. از شکوه فیلمسازی کناره گیری می‌کند و به خاطر طرز احساسی و کلیشه ای پیام خودش را تضعیف می‌کند. بهترین واعظان همیشه می‌دانند که چگونه داستانی را تعریف کنند و آن را به درس کتاب مقدس گره بزنند، اما کارگردان شان مک نامارا کمتر از یک کشیش جوان درکی از بحران ایمان شخصیت اصلی خود دارد.

بر اساس داستان واقعی خانواده ای که از مصیبت مشابهی جان سالم به در برده اند، «On a Wing and a Prayer» داگ وایت (Dennis Quaid) را دنبال می‌کند، شوهر وظیفه شناس برای تری (Heather Graham)، پدر دو دخترش مگی (Jessi Case) و بیلی (Abigail Rhyne)، برادر دوست داشتنی جف (Brett Rice)، داروساز محله دوستانه، یک خلبان نوپا و یک ساکن لوئیزیانا. او مردی با ایمان است که مرگ ناگهانی برادرش دینش را متزلزل می‌کند. تری که می‌خواهد در یکشنبه عید پاک روحیه‌اش را بالا ببرد، با خلبان پرواز بعدیشان صحبت می‌کند تا به داگ اجازه دهد روی صندلی کمک خلبان جلو بنشیند. تا آنجا که چشم ها می‌توانند ببینند آسمان آبی است – تا زمانی که خلبان آنها در صندلی خود فرو می‌ریزد و مرده است. اکنون این وظیفه داگ است که از خانواده‌اش محافظت کند و آنها را با چنگ زدن به ریسمان الهی و برخی تماس های رادیویی و تلفنی به موقع به زمین بازگرداند.

مک نامارا که پیش از این با «Soul Surfer» وارد سینمای مذهبی شده بود، این مقدمه را به ضرب ها و موتیف های آشنا خلاصه می‌کند. پدرسالار غمگینی که به خدا پشت کرده، هنگام مواجهه با عذاب، مسیر دینی خود را اصلاح می‌کند. یک کارگر برج کنترل به نام دان (Rocky Myers) با الکل و تعقیب زنان وقت خود را سپری می‌کند و شب به طرز جادویی اصلاح می شود. یک زوج در کنتیکت، کاری (Jesse Metcalfe) و اشلی (Ana Enger Ritch) در راه جدایی هستند که در عوض برای جلوگیری از فاجعه متحد می‌شوند. هیچ چیز شگفت انگیز یا جالبی در مورد این داستان های کم عمق نیست. ما می‌دانیم که آنها به کجا می‌روند، زیرا دیالوگ های فیلمنامه نویس برایان اگستون بیش از حد توضیح می‌دهد که چه اتفاقی قرار است بیفتد، و به این دلیل که برخی از لحظات فیلم تمام ظرافت های بازیگری و بصری یک فیلم کانال هالمارک را دارند. اگر نشانه های قبلی را از دست داده‌اید، شاید نشانه های موسیقی آشکار به شما کمک کند: «Spirit in the Sky» با بلند شدن همراه می‌شود و سپس از جلد «Hallelujah» لئونارد کوهن در اوج فیلم استفاده می‌شود.

فیلم On a Wing and a Prayer
فیلم On a Wing and a Prayer

ناامیدی من از «On a Wing and a Prayer» فراتر از فیلمنامه نویسی ساده «1+1=2»، جلوه های بصری ارزان و فیلمبرداری آماده با کابل است. مک نامارا و اگستون به تعلیق داستانشان اعتماد ندارند که به خودی خود کار کند، بنابراین مسائل دیگر مانند یک طوفان غافلگیرکننده در ترکیب قرار می‌دهند. یک واکنش آلرژیک تصادفی؛ و یک هوانورد مشتاق به نام دونا (Raina Grey) و دوست نادان اما مشتاق او، باگی (Trayce Malachi) که بیشتر وقت خود را صرف توضیح اصطلاحات برج کنترل هوایی و نحوه انجام آن اشتباه می‌کنند. اینها شخصیت نیستند. آنها در بدیهی ترین و آزاردهنده ترین وسایل داستان سرایی هستند. زمانی که بچه ها دنبال فاجعه احتمالی هستند، دونا می‌گوید که می‌خواهد مانند پدرش خلبان شود «زیرا یک بار بعد از کلاس علوم، آقای جونز گفت من نمی‌توانم». این لحظه به طور وحشیانه ای به نظر می‌رسد، مانند فیلمسازان که سعی کردند دختری را که به هواپیما علاقمند است، کنار بزنند، زیرا بقیه زنان بازیگر فقط برای سوار شدن در کنار آن هستند.

در دوران دبیرستان، احساس می‌کردم جایی برای من در کلیسا نیست. زنان قرار بود بزرگترین حامیان شوهرشان باشند، اما تلاش متقابل برای جاه طلبی های همسران کجا بود؟ دادن بهترین هایمان به خدا هرگز کافی نخواهد بود، زیرا ما، به عنوان دختران آن زمان و زنان آینده، قرار نبودیم که رهبری کنیم. این احساس در «On a Wing and a Prayer» به طور ماهرانه ای منعکس شده است. وقتی اوضاع بد به نظر می‌رسد و داگ شروع به از دست دادن امید می‌کند، تری دعا می‌کند، دست او را می‌گیرد و برای کمک به او روی صندلی کمک خلبان می‌پرد. وقتی تری با دخترانش در هواپیما دعا می‌کند، می‌گوید که می‌خواهد ببیند آنها بزرگ می‌شوند، ازدواج می‌کنند و بچه های خودشان را دارند و سپس می‌گوید: «هر کاری می‌خواهند انجام دهند»، زیرا برنامه های ما بعد از مراقبت از آنها تمام می‌شوند. بزرگترین سهم اشلی در داستان این است که او پیشنهاد می‌کند و سپس به کاری کمک می‌کند تا یک کابین خلبان در گاراژ آنها بسازد تا بتواند داگ را با دستورالعمل های دقیق راهنمایی کند. من می‌دانم که این داگ است که سفر معنوی را طی می‌کند، اما این زنان نیز در مسیر خودشان هستند، حتی اگر این داستان وجود کامل آنها را تصدیق نکند.

«On a Wing and a Prayer» یک فیلم هیجان انگیز ساده با پیام آخر لحظه‌ای است که توک ظاهر ارائه می‌شود: «رها کن»، درسی که قبلاً واقعاً به آن اشاره نشده است. اما این فیلم موعظه ی دقیقی نیست. همه چیز در این فیلم در مسیری قابل پیش‌بینی پیش می‌رود که بینندگان را به چالش نمی‌کشد یا بیش از حد گسترش نمی‌دهد. هر داستان کوتاه قبل از پخش تیتراژ و شروع مونتاژ عکس افراد واقعی با همتایان روی صفحه نمایش خود به خوبی حل می شود. سپس خوشبختانه، مصیبت برای همه به پایان رسیده است.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس