چگونه دو نسخه macOS را روی مک نصب کنیم؟

47
0
چگونه دو نسخه macOS را روی مک نصب کنیم

اپل نصب و اجرای چندین نسخه macOS را در Mac خود با استفاده از مدیریت حجم‌های دیسک APFS قابل اجرا می‌کند. چگونه دو نسخه macOS را روی مک نصب کنیم؟

بسیاری از مردم نمی دانند که می توانند به طور همزمان دو نسخه macOS را روی مک خود نصب کنند . و این عمل بدون مشکل پارتیشن بندی درایو دیسک شما قابل اجرا میباشد. اگر macOS 10.13 یا بالاتر دارید، کافی است یک حجم APFS ایجاد کنید و از آن مکان برای نصب دومین نسخه macOS مورد نظر خود استفاده کنید.

اگر از نرم‌افزار حرفه‌ای استفاده می‌کنید که اغلب مشکلات سازگاری با به ‌روزرسانی‌های اخیر macOS دارد، این یک راه ‌حل فوق ‌العاده است زیرا به شما این امکان را می‌دهد آن نرم‌افزار را روی نسخه پایدار macOS اجرا کنید. کاربردهای دیگر شامل تست نرم افزار با نسخه های مختلف macOS یا استفاده از آن برای نصب ایمن یک نسخه بتا macOS است.

APFS نصب چندین نسخه macOS را برای شما آسان می کند

در گذشته، نصب دو نسخه macOS در Mac شما نیاز به ایجاد یک پارتیشن اختصاصی در درایو دیسک خود و اختصاص مقدار مشخصی فضای ذخیره سازی به آن داشت. اما این مورد زمانی که اپل بجای استفاده از سیستم فایلی به نام Mac OS Extended به استفاده از Apple File System (APFS) پرداخت این مشکل برطرف گردید و روند استفاده از دو نسخه همزمان تغییر کرد.

اگر شما در حال استفاده از macOS High Sierra (10.3) یا بالاتر میباشید، به طور پیش فرض، رایانه شما از فرمت APFS مورد نیاز برای کار در این روش استفاده می کند. با استفاده از قابلیتی به نام Space Sharing، می توانید چندین حجم را در یک Container ایجاد کنید و در صورت نیاز فضای ذخیره سازی را به طور خودکار بین آنها به اشتراک بگذارید.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک حجم جدید ایجاد کنید، نسخه دوم macOS را در این مکان دانلود کنید و سپس هنگام بوت کردن رایانه، حجم جدید را انتخاب کنید.

راه‌اندازی آن آسان است، بسیار راحت تر و کاربدی تر از روش قدیمی است، و به این معنی است که دیگر لازم نیست فضایی را برای اختصاص دائمی به یک پارتیشن انتخاب کنید، اگرچه در صورت تمایل شما این گزینه در دسترس است. با این وجود، مراحل زیر را برای نحوه نصب نسخه دوم macOS بر روی رایانه خود مشاهده کنید.

آیا Mac ‌های سیلیکونی اپل می‌توانند دو نسخه macOS را اجرا کنند؟

Mac ‌های سیلیکونی اپل نیز از حجم‌های APFS استفاده می‌کنند، بنابراین می‌توانید نسخه دوم macOS را با استفاده از روشی که در زیر توضیح می‌دهیم روی این رایانه‌ها نصب کنید. با این حال، یک نکته مهم که باید به آن توجه کرد این است که نسخه‌های macOS قدیمی‌تر از Big Sur به دلیل تغییر در معماری پردازنده از تراشه اینتل به تراشه‌ های سیلیکونی اپل، روی Mac ‌های سیلیکونی کار نمی‌کنند.

اگر شما نتوانستید نسخه ‌های قدیمی ‌تر macOS را دانلود کنید، اما همچنان گزینه‌های متعددی از جمله نصب macOS Big Sur، Monterey، نسخه‌های بتا macOS و به‌روزرسانی‌های جدید macOS در هنگام انتشار در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

قدم اول. از Mac خود نسخه پشتیبان تهیه کنید

مثل همیشه، ایده خوبی است که از Mac خود نسخه پشتیبان تهیه کنید تا در صورت بروز مشکل در طول فرآیند. نگران نباشید، اگر قبلاً هرگز این کار را انجام نداده اید، چند روش آسان وجود دارد که می توانید برای پشتیبان گیری از Mac خود انتخاب کنید.

قدم دوم. یک حجم جدید ایجاد کنید

چگونه دو نسخه macOS را روی مک نصب کنیم
چگونه دو نسخه macOS را روی مک نصب کنیم

با ایجاد یک حجم جدید APFS با استفاده از Disk Utility در مک خود شروع کنید. با باز کردن Finder و انتخاب Go > Utilities > Disk Utility از نوار منو، می توانید این برنامه را پیدا کنید.

پس از باز شدن برنامه، دکمه مثبت (+) را نزدیک بالای ناحیه پنجره فشار دهید یا از نوار منو Edit > Add APFS Volume را انتخاب کنید. در پنجره جدید ظاهر شده، یک نام جدید برای حجم وارد کنید و مطمئن شوید که قالب روی APFS تنظیم شده است. پس از انجام این کار روی Add کلیک کنید.

چگونه دو نسخه macOS را روی مک نصب کنیم
چگونه دو نسخه macOS را روی مک نصب کنیم

اکنون باید حجم جدید در زیر ستون سمت چپ، در کنار درایو دیسک HD مکینتاش اصلی شما فهرست شود.

قدم سوم. macOS را دانلود کنید

چگونه دو نسخه macOS را روی مک نصب کنیم
چگونه دو نسخه macOS را روی مک نصب کنیم

در مرحله بعد، نسخه macOS را که می خواهید روی رایانه خود نصب کنید، دانلود کنید. در این مورد، ما می خواستیم macOS Monterey را در یک حجم جداگانه نصب کنیم. همچنین اگر می‌خواهید به سمت دیگری بروید، راه‌های مختلفی برای کاهش به نسخه قدیمی‌تر macOS وجود دارد.

برای دانلود آخرین نسخه macOS، پوشه Applications را در رایانه خود باز کنید و روی App Store کلیک کنید. آخرین نسخه macOS را جستجو کنید و Get را فشار دهید تا دانلود شروع شود.

همچنین می‌توانید با کلیک بر روی لوگوی اپل در گوشه سمت چپ بالای صفحه رایانه و انتخاب About this Mac، به ‌روزرسانی‌های اخیر را بررسی کنید. سپس در تب Overview Software Update را فشار دهید تا آخرین به روز رسانی های موجود را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را دانلود کنید.

برای یافتن نسخه‌های قدیمی‌تر macOS، کافی است آن‌ها را در App Store یا وب ‌سایت اپل جستجو کنید.

قدم چهارم. محل نصب را انتخاب کنید

محل نصب را انتخاب کنید
محل نصب را انتخاب کنید

نصب کننده macOS را پس از دانلود باز کنید. می توانید آن را در پوشه برنامه های کاربردی رایانه خود پیدا کنید. هنگامی که راه اندازی شد، از شما خواسته می شود یک مکان نصب را انتخاب کنید. مطمئن شوید که حجم APFS را که در مرحله دو ایجاد کرده اید انتخاب کنید، سپس بقیه مراحل نصب را دنبال کنید.

مدتی طول می کشد تا نصب شود، اما پس از نصب، نسخه دوم macOS را برای استفاده در Mac خود خواهید داشت. اکنون می‌توانید هنگام راه‌اندازی رایانه خود بین نسخه‌های macOS جابجا شوید یا حجم جدید را به عنوان دیسک پیش‌فرض تنظیم کنید.

قدم پنجم. بین نسخه‌های macOS ایجاد شده سوییچ کنید

برای استفاده از نسخه جدید macOS یا جابه‌جایی بین حجم‌ها، با خاموش کردن Mac خود شروع کنید.

در مرحله بعد، همزمان با نگه داشتن کلید Option (alt) روی صفحه کلید، Mac خود را روشن کنید. اگر یک Mac سیلیکونی اپل دارید، فقط دکمه پاور را فشار داده و نگه دارید. پس از مشاهده گزینه انتخاب دیسک راه اندازی، می توانید فشار دادن کلید را متوقف کنید. با استفاده از کلیدهای جهت دار، حجمی را که می خواهید بوت شود انتخاب کنید و Return را در صفحه کلید فشار دهید.

اکنون رایانه شما با استفاده از نسخه macOS در حجمی که انتخاب کرده اید، راه اندازی می شود.

قدم ششم. تنظیم یک دیسک راه اندازی پیش فرض جدید (اختیاری)

چگونه دو نسخه macOS را روی مک نصب کنیم
چگونه دو نسخه macOS را روی مک نصب کنیم

در صورت تمایل میتوانید نسخه جدید macOS را که طبق مراحل فوق نصب و اجرا کرده اید به صورت پیش فرض استفاده کنید. در این حالت شما می‌توانید آن را به عنوان دیسک راه‌اندازی پیش‌فرض تنظیم کنید که هر زمان رایانه خود را روشن می‌کنید نسخه جدید باز ‌شود.

تغییر دیسک راه‌اندازی پیش‌فرض ساده است، کافی است به System Preferences بروید، سپس Startup Disk را انتخاب کنید. از اینجا روی نماد قفل در گوشه سمت چپ پایین کلیک کنید و رمز عبور مدیریت خود را برای ایجاد تغییرات وارد کنید. سپس، به سادگی حجمی را که می‌خواهید به‌ طور پیش‌فرض هنگام راه‌ اندازی استفاده کنید انتخاب کنید و یک بار دیگر روی نماد قفل کلیک کنید تا انتخاب شما ذخیره شود.

راه آسان برای اجرای دو نسخه macOS

با به ‌روزرسانی‌های جدید macOS که هر سال منتشر می‌شوند، برای برنامه نویسان نرم‌افزار کمی سخت است که برنامه‌ها را به ‌طور روان اجرا کنند. با استفاده از این روش، شما یک گزینه امن برای ارتقاء رایانه خود دارید و در عین حال نسخه قدیمی macOS را نیز میتوانید حفظ می کنید، زیرا منتظر می مانید تا همه برنامه های شما کاملاً سازگار شوند.

اجرای دو نسخه macOS بر روی رایانه شما نیز راه حلی کاربردی است.چرا که اگر نیاز به آزمایش نرم افزار بر روی نسخه های مختلف macOS یا اجرای macOS بتا دارید به راحتی میتوانید این عملیات را با سوییچ کردن بین حجم های ایجاد شده انجام دهید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس