کیسه هوای موتور سیکلت | کدام موتورسیکلت ها کیسه هوا دارند؟

73
0
کیسکیسه هوای موتور سیکلته هوای موتور سیکلت

بیشتر مردم وقتی به موتور سیکلت فکر می کنند به کیسه هوا فکر نمی کنند. اما شاید آنها باید این گزینه را نیز در نظر بگیریند. کیسه هوای موتور سیکلت رایج تر می شود و دلیل خوبی هم دارد. تصادف موتورسیکلت ممکن است در یک چشم به هم زدن اتفاق بیفتد و بدون آن منجر به آسیب جدی یا مرگ شود. در اینجا آنچه باید در مورد کیسه هوای موتورسیکلت بدانید آورده شده است.

کیسه هوای موتور سیکلت

هوندا گلدوینگ تنها موتورسیکلت با ویژگی استاندارد کیسه هوا است. گلدوینگ کادیلاک فلیت وود موتورسیکلت است. جای تعجب نیست که اولین سیستم تولید کیسه هوای موتور سیکلت در جهان را داشته باشد. این ویژگی استاندارد در سال 2006 در دسترس قرار گرفت، راه اندازی اصلی را در ویدیوی بالا بررسی کنید.

اگرچه کیسه ‌های هوای پس از فروش برای نصب روی موتور سیکلت شما در دسترس هستند، اما گزینه مقرون به صرفه ‌تر و کم تهاجمی ‌تر جلیقه کیسه هوا یا لباس سواری است. اگر تصمیم دارید به سیستم داخلی رضایت دهید، مطمئن شوید که درباره رتبه ‌بندی ‌های ایمنی، بررسی ‌های شرکت و هرگونه فراخوان احتمالی تحقیق کرده ‌اید.

ایربگ ها چگونه کار می کنند؟

به گفته بیمه خودرو، تقریباً 75 درصد تصادفات موتورسیکلت شامل برخورد با وسیله نقلیه دیگری است و یک چهارم مرگ و میر موتورسیکلت ها به دلیل برخورد با اجسام ثابت اتفاق می افتد. یک موتور سوار کمتر از دو ثانیه فرصت دارد تا تمام اقدامات جلوگیری از برخورد را در تصادف انجام دهد.

فهمیدن اینکه چگونه می توان بدن انسان را در عرض 100 میلی ثانیه متوقف کرد، بدون ایجاد آسیب بیشتر، آسان نیست. کیسه هوا یک نوآوری شگفت انگیز در یک خودرو است، اما برای موثر بودن آن در موتورسیکلت همه چیز را به سطح دیگری می برد و همه چیز با یک سنسور متصل به مدار الکتریکی شروع می شود.

مدار به یک سیلندر هوابند متصل است. در صورت برخورد، یک انفجار شیمیایی در داخل سیلندر رخ می دهد. در هنگام ضربه، از یک کویل حرارتی برای گرم کردن ماده شیمیایی به نام آزید سدیم استفاده می شود.

این ماده شیمیایی در دمای بیش از 300 درجه سانتیگراد به گاز تبدیل می شود. سپس گاز به نیتروژن تبدیل می شود و به سرعت در داخل سیلندر منبسط می شود که کیسه هوا را در حدود 30 میلی ثانیه باد می کند.

نقطه ضعف طراحی های قبلی کیسه هوا این است که گاز آزید سدیم سمی است. در حال حاضر از نیترات پتاسیم و دی اکسید سیلیکون برای خنثی کردن گاز استفاده می شود و آن را ایمن می کند. به دلیل فرار بودن آن با آب، اقدامات ایمنی بیشتری با افزودن سولفات کلسیم برای از بین بردن رطوبت انجام شده است.

جلیقه ایربگ در مقایسه با کیسه هوای موتور سیکلت

مانند سایر فناوری ‌های ایمنی خودروی خودکار که جان انسان‌ ها را نجات می‌ دهند، بین جلیقه کیسه هوا و کیسه هوای موتورسیکلت تفاوت ‌هایی وجود دارد. در حالی که همه برای محافظت از شما طراحی شده اند، اما از نظر کیسه هوای موتورسیکلت، کدام بهترین است؟

وقتی صحبت از ایمنی موتورسیکلت می شود، یکی از مهم ترین کار هایی که می توانید انجام دهید این است که روی یک ژاکت کیسه هوا خوب سرمایه گذاری کنید. نشان داده شده است که ایربگ خطر آسیب جدی در تصادف موتورسیکلت را کاهش می دهد و مارک هایی مانند هلیت از بهترین های موجود در بازار هستند. بنابراین اگر در مورد ایمن ماندن در موتورسیکلت خود جدی هستید، کت کیسه هوا یکی از ضروریات است.

جلیقه و ژاکت کیسه هوا نیز وجود دارد. آنها از همان فناوری ایربگ خودرو استفاده می کنند، به استثنای یک کارتریج CO2 که برای فعال کردن کیسه هوای جلیقه استفاده می شود.

جلیقه های کیسه هوا از یک بند متصل به قاب در نزدیکی محل نشیمنگاه استفاده می کنند. سر دیگر به کارتریج CO2 روی جلیقه متصل است. هنگامی که تصادف رخ می دهد، اتصال دهنده پیستون کارتریج CO2 را می کشد و جلیقه را فعال می کند و باعث می شود که فوراً باد شود.

نواحی محافظت شده توسط جلیقه سینه و پشت است. بسیاری از ویدئو ها در یوتیوب نشان می دهند که چگونه این جلیقه سواران را از آسیب در هنگام خراب شدن موتورسیکلت نجات داده است.

در مورد سیستم کیسه هوای داخلی موتورسیکلت فکر زیادی می شود. این موارد شامل اندازه و شکل کیسه هوا برای محاسبه سرعت های مختلف و موقعیت های مختلف سواری ضربه ای است. پس از شبیه ‌سازی ‌های گسترده و تحقیقات تست تصادف، یک کیسه هوای بزرگ V شکل ساخته شد که سطح تماس ایده‌آل را برای سوارکاران ارائه می ‌دهد.

سیستم داخلی هوندا مانند یک خودرو عمل می کند. این برخورد باعث ایجاد یک کیسه هوای جلو می شود که از سوار شدن در برابر پرتاب شدن روی خودرو و ضربه به شیشه جلو و فرمان محافظت می کند.

کیسه ‌های هوای موتورسیکلت فاقد سطح پشتیبانی محکم در پشت خود هستند. برای حل این مشکل، هوندا از تسمه های اتصال برای محکم کردن کیسه هوا روی قاب استفاده می کند. بهترین گزینه به بودجه شما و اگر به ایمنی بیشتری نیاز دارید بستگی دارد. داشتن یکی یا دیگری بهتر از هیچی است، اما هیچ یک از تجهیزات ایمنی نمی توانند از کل بدن در برابر آسیب محافظت کنند.

بنابراین، اطمینان از اینکه تمام وسایل خود را می پوشید، همیشه تمرین خوبی در هنگام سواری است. یافتن بهترین خدمات امداد جاده ای نیز مزیتی است که در صورت بروز اتفاق ناگوار ارزش دارد.

آیا کیسه هوای موتور سیکلت جان انسان ها را نجات می دهد؟

بسیاری از مردم نمی دانند که کیسه هوا در موتورسیکلت کار می کند اما آنها کار می کنند. کیسه ‌های هوای موتورسیکلت می ‌توانند با جلوگیری از پرتاب شدن موتورسیکلت ‌ها از دستگاه ‌ها در هنگام تصادف و با محافظت از آن‌ ها در برابر برخورد با زمین یا اشیاء دیگر، جان افراد را نجات دهند.

این دستگاه ها نیز پیشرفته تر می شوند و می توانند هم از سوار و هم از سرنشینان محافظت کنند. کیسه هوای هوندا آینده نگر و یک ویژگی ایمنی عالی است. این مزیتی است که هر موتورسیکلت سواری باید از آن آگاه باشد.

تولید کنندگان نیازی به صرف هزینه زیادی برای توسعه یک کیسه هوا ندارند که فقط در یک موتور خاص استفاده می شود. در عوض، آنها می توانند یک کیسه هوا ایده آل برای کاربرد های مختلف ایجاد کنند. این بدان معناست که کیسه های هوای بیشتری در دسترس خواهد بود و از افراد بیشتری محافظت می کند.

چرا موتورسیکلت های بسیار زیادی کیسه هوا ندارند؟

داشتن کیسه هوای موتور سیکلت مزایای متعددی دارد. آنها می توانند خطر آسیب جدی یا مرگ در تصادف را کاهش دهند، محافظت بیشتری در سر خوردن یا سقوط ایجاد کنند و انرژی ضربه را در برخورد جذب کنند و از ستون فقرات و گردن سوارکار محافظت کنند. پس چرا بیشتر تولیدکنندگان موتورسیکلت، کیسه هوا را روی موتور های خود استاندارد نمی سازند؟

به عبارت ساده، ساخت آنها گران است. افزودن سیستم کیسه هوای داخلی به هر موتور مهندسی جدی می خواهد و قیمت موتور را در هنگام خرید افزایش می دهد. در نتیجه، سواران ممکن است قادر به خرید آنها یا سیستم های کیسه هوای سفارشی مورد نیاز برای نصب نباشند.

خوشبختانه تجهیزات زیادی مانند ژاکت ایربگ چرمی هلیت، کوله پشتی و جلیقه ایربگ B’Safe برای ایمن نگه داشتن شما در جاده در دسترس هستند.

امیدواریم با مطالعه ی این مقاله توانسته باشید اطلاعات لازم در زمینه ی ایربگ موتور سیکلت ها، به دست آورده باشید.

makeuseof

 

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس