5 تفاوت کلیدی بین SteamOS و Arch Linux

44
0
تفاوت کلیدی بین SteamOS و Arch Linux

اگرچه SteamOS از نظر فنی مبتنی بر Arch Linux است، اما هر دوی این توزیع ها کمتر از آنچه فکر می‌کنید، دارای شباهت هستند. تفاوت کلیدی بین SteamOS و Arch Linux را در ادامه بررسی کرده ایم.

شاید شنیده باشید که Steam Deck از Arch Linux استفاده می‌کند. این از نظر فنی درست است. سیستم عامل SteamOS Valve مبتنی بر Arch Linux است.

اما تجربه روی Deck با آنچه در صورت نصب Arch Linux بر روی رایانه شخصی با آن مواجه می‌شوید بسیار متفاوت است.

1. شما (تا حدی) نمی‌توانید از Pacman استفاده کنید

بیشتر نرم افزارهای موجود در رایانه شخصی شما به صورت بسته ارائه می‌شود. برای افزودن یا حذف بسته ها، به یک مدیر بسته نیاز دارید. اینجاست که Pacman وارد می‌شود. Pacman مدیر بسته مبتنی بر خط فرمان است که با Arch Linux ارائه می‌شود. بله، Pacman مخفف “مدیر بسته Packhe Manager” است، نه اشاره ای به پوکمون در بازی.

اگر Arch Linux را به روش سنتی نصب کنید، قبل از اینکه حتی به یک دسکتاپ گرافیکی کاربردی برسید، از Pacman استفاده خواهید کرد. در SteamOS، دسکتاپ شما کاملاً آماده کار است.

اگر تصمیم به باز کردن یک ترمینال و تایپ یک فرمان Pacman مانند Arch linux معمولی داشته باشید، یک پیغام خطا دریافت خواهید کرد. SteamOS اجازه تغییر نرم افزار به این روش را نمی‌دهد.

اگر حالت فقط خواندنی را خاموش کنید، وضعیت تا حدودی تغییر می‌کند. بله، شما می‌توانید از نظر فنی در این مرحله از Pacman استفاده کنید، اما هر نرم افزاری که نصب می‌کنید زمانی که Valve آپدیت بعدی سیستم را صادر می‌کند، از بین می‌رود.

2. شما (تا حدی) نمی‌توانید به AUR نیز دسترسی داشته باشید

Arch User Repository که بیشتر با نام مختصر AUR شناخته می‌شود، یکی از جذابیت های بزرگ Arch Linux است. چیزی از مخازن رسمی Arch در دسترس نیست، اما احتمال زیادی وجود دارد که در AUR در دسترس باشد.

در SteamOS، AUR خارج از جعبه در دسترس نیست. با خاموش کردن حالت فقط خواندنی، می‌توانید از نظر فنی به AUR دسترسی داشته باشید، دقیقاً مانند Pacman. درست مانند Pacman، هر نرم افزاری که از AUR نصب می‌کنید، با نصب به‌روزرسانی جدید سیستم از بین می‌رود.

همچنین مطلب آموزش نصب Steam در لینوکس را هم بخوانید.

ممکن است به این فکر باشید که تنها کاری که باید بعد از هر به‌روزرسانی انجام دهید این است که موارد خود را دوباره نصب کنید و این درست است. این یک راه حل قابل اجرا به نظر می‌رسد، بله، شما همچنان به Pacman و AUR در SteamOS دسترسی دارید. اما برای دیگران، این یک تفاوت متمایز از Arch Linux است که شما نمی‌خواهید با آن مقابله کنید.

3. خطر شکستگی کمتر

دلیل اینکه نمی‌توانید از Pacman یا AUR بدون تعویض منظم نرم افزار خود استفاده کنید، مربوط به تغییرات Valve برای پایدارتر کردن لینوکس Arch است.

طبق پرسش های متداول در Steam Deck Valve، این شرکت SteamOS را به عنوان یک سیستم عامل فقط خواندنی توزیع می‌کند، مشابه روشی که اپل و گوگل سیستم های عامل خود را مدیریت می‌کنند.

در جبهه لینوکس، Fedora Silverblue شناخته شده ترین توزیع مبتنی بر تصویر است. در چنین سیستمی، به جای اینکه به‌روزرسانی ها و نرم‌افزار ها مستقیماً روی فایل های سیستم تغییراتی ایجاد کنند، همه فایل های سیستم به عنوان بخشی از یک تصویر سیستم توزیع می‌شوند.

وقتی زمان به‌روزرسانی فرا می‌رسد، کل تصویر سیستم جایگزین می‌شود. این احتمال به‌روزرسانی یا نصب برنامه را کاهش می‌دهد که دستگاه شما را در حالتی قرار دهد که بوت نمی‌شود.

به طور خلاصه، Valve یک سیستم عامل مبتنی بر Arch را مونتاژ می‌کند، این تنظیمات را به عنوان یک تصویر ذخیره می‌کند و این تصویر را مستقیماً برای شما توزیع می‌کند. سپس به جای ارسال یک جریان مداوم از به‌روزرسانی ها به بسته های جداگانه، همانطور که اگر از Arch Linux روی رایانه شخصی استفاده می‌کردید، تجربه می‌کردید، Valve به‌روزرسانی ها را آزمایش می‌کند و نسخه جدیدتری از کل سیستم عامل را زمانی که احساس می‌کنند تغییرات کافی ایجاد شده است ارسال می‌کند.

اگر می‌خواهید تصویر فقط خواندنی را ویرایش کنید، می‌توانید با یک دستور این کار را انجام دهید:

sudo steamos-readonly disable

حتی با وجود تغییرات فعال، زندگی در Steam Deck هنوز به اندازه Arch Linux متزلزل نیست. مجدداً، هنگامی که به‌روزرسانی ها وارد می‌شوند، فایل های سیستم شما را به یک صفحه تمیز باز می‌گرداند و تغییرات شما را لغو می‌کند.

4. شما آزادی کامل برای سفارشی کردن سیستم خود ندارید

رویکرد Valve در SteamOS، آن را به یک سیستم بسیار آماده برای مصرف کننده تبدیل می‌کند. داشتن سیستمی که در حالت کار حمل می‌شود، بدون نیاز به راه اندازی و شانس کمی برای شکستن، چیزی است که اکثریت قریب به اتفاق کاربران می‌خواهند. اما برای افرادی که خواهان کنترل کامل بر تجربه خود هستند، SteamOS چیزی را که بیشتر از همه در مورد Arch دوست دارند حذف می‌کند.

Arch Linux تصمیمات بسیار کمی برای شما می‌گیرد. شما باید محیط دسکتاپ خود را انتخاب کنید. شما می‌توانید سرور نمایش، سرور صوتی، سیستم فایل و موارد دیگر را انتخاب کنید. کامپیوتر شما همان چیزی است که شما آن را می‌سازید، نه دیگری.

SteamOS اینطور نیست. بله، از نظر فنی Arch است. اما در عین حال، Arch نیست. شما می‌توانید استدلال کنید که از Ubuntu، Fedora یا هر سیستم لینوکس معمولی دیگری محدودتر است. بنابراین اگر حداکثر آزادی را می‌خواهید، ممکن است از تلاش برای استفاده از Steam Deck به عنوان رایانه شخصی خود راضی نباشید.

5. شما به Snaps دسترسی ندارید

تفاوت کلیدی بین SteamOS و Arch Linux
تفاوت کلیدی بین SteamOS و Arch Linux

SteamOS از Flatpak به عنوان قالب اصلی توزیع برنامه خود استفاده می‌کند. اما Flatpak تنها یکی از قالب های بسته جهانی است که برای لینوکس در دسترس است. اگر از پس زمینه Ubuntu هستید، ممکن است در عوض با فرمت Canonical’s Snap آشنا باشید. برخی از برنامه ها فقط برای لینوکس به صورت Snaps در دسترس هستند.

SteamOS نرم افزار مورد نیاز برای اجرای Snaps را ندارد و نمی‌توانید به راحتی کدهای مورد نیاز را نصب کنید. حتی با غیرفعال بودن حالت فقط خواندنی، دسترسی به بخش ضروری سیستم برای نصب snapd، یعنی شبح Snap مورد نیاز برای نصب snap، چالش برانگیز است. بنابراین برای همه افراد، به جز افرادی که بیشتر از همه متعهد هستند، Snap یک گزینه نیست.

آیا این کار بزرگی است؟ این واقعاً به نرم افزاری که می‌خواهید اجرا کنید بستگی دارد. بسیاری از برنامه های محبوب در قالب Flatpak در دسترس هستند. جامعه طرفداران منبع باز به طور کلی در اطراف Flatpak بر سر Snap تجمع کرده اند.

اما برخی از برنامه ها فقط به صورت فوری در دسترس هستند، اگر یکی از این برنامه ها برای شما ضروری است، ممکن است SteamOS به اندازه لینوکس Arch معمولی برای شما قابل اجرا نباشد.

SteamOS و Arch Linux: متفاوت تر از یکسان

SteamOS و Arch Linux زیربنای مشابهی دارند، اما توزیع یکسانی ندارند. از بسیاری جهات، تفاوت بین SteamOS و Arch حتی بیشتر از رابطه اوبونتو با توزیع کننده مادرش، Debian است.

به اندازه کافی اغلب، بهتر است هر دو توزیع را اساساً با والدینشان متفاوت بدانید و با آنها چنین رفتار کنید. SteamOS و Arch Linux بسیار متفاوت هستند، اما این باعث نمی شود که SteamOS یک توزیع خوب برای Steam Deck باشد.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس