5 فیلم برتر جشنواره کن 2023

71
0
فیلم برتر جشنواره کن 2023

هفتاد و ششمین دوره از معتبرترین جشنواره جهان فیلم که از 16 تا 27 می برگزار می شود، از جدول رقابتی انباشته ای رونمایی کرد که شامل جدیدترین آثار مولفان مشهور جهان، مجموعه ای از انتشارات تابستانی پر زرق و برق، و عناوین جذابی بود که در حال شکل گیری هستند. تا پاییز آینده مدعی جوایز بزرگی باشیم. فیلم برتر جشنواره کن 2023 را بیشتر بشناسید.

در استودیوی پرفروش، Croisette شاهد اولین نمایش های پر زرق و برق پیکسار “Elemental” و سریال Sam Levingston HBO “The Idol” با بازی لیلی-رز دپ و The Weeknd بود. جشنواره همچنین این فرصت را داشت که به هریسون فورد جایزه نخل طلای افتخاری اهدا کند، زیرا او برای آخرین بار در پنجمین و ظاهراً آخرین قسمت از سری ایندیانا جونز، تازیانه و فدورا نمادین خود را به دست آورد.

مارتین اسکورسیزی برای اولین بار از سال 1976 در این تفرجگاه ساحلی پر زرق و برق حضور یافت تا با فیلم “Killers of the Flower Moon” که به شدت مورد توجه قرار گرفته است، فیلم را آغاز کند، در حالی که کن از وس اندرسون، آکی کائوریسماکی، تاد هاینس، کن لوچ، میشل گوندری، هیروکازو کوره- است. ادا، ویم وندرس، و پدرو آلمودوار همگی با عناوین خیمه شب بازی خود ظاهر شدند. هیئت 9 نفره هیئت داوران به ریاست روبن اوستلوند، تحریک کننده درجه یک، در نهایت جایزه برتر را به فیلم “Anatomy of a Fall” به کارگردانی جاستین تریت دادند، در حالی که کوئنتین تارانتینو برای معرفی فیلم انتقام جویانه « Rolling Thunder» در سال 1977 ظاهر شد و فیلم آینده اش را کنایه زد.

1.فیلم برتر جشنواره کن 2023: The Zone of Interest (جاناتان گلیزر)

«Under the Skin» کار سختی است که باید دنبال کرد، اما به نظر می‌رسد کارگردان سرکش، جاناتان گلیزر (که با وجود یک دهه وقفه، ارتباطش را از دست نداده است) با «The Zone of Interest» آن را به پایان رسانده است.

درام هولوکاست گلیزر که از رمان مارتین آمیس به همین نام اقتباس شده بود جایزه بزرگ امسال را دریافت کرد و باید این تصور را که به طور گسترده به تروفو نسبت داده می شود، به چالش بکشد که چیزی به نام فیلم ضد جنگ وجود ندارد. “The Zone of Interest” بدون احساس نیاز به نشان دادن هیچ جنایتی از طریق دست اول، مراقبه ای دلخراش در مورد ماهیت شر را در زندگی خانوادگی افسر نازی رودولف هوس، که با خانواده خود در حومه لهستان سپری می کند – فقط صد نفر است. متر و یک سیم خاردار با اردوگاه کشتار تحت نظارت او فاصله دارد. در ژانری که اکثر آثار یا از جنبه فنی سنگین‌تر هستند یا به دنبال ترس‌های آسان هستند، آخرین آزمایش گلیزر – چیزی شبیه به تلاقی بین ترنس مالیک و میشائیل هانکه – خلع سلاح می‌کند که چگونه صرفاً به ترسناکی که در زیر سطح خوش‌خیم آن نهفته است اشاره می‌کند.

2. Killers of the Flower Moon (مارتین اسکورسیزی)

برای رسیدن به حماسه 200 میلیون دلاری مارتین اسکورسیزی راه طولانی و پر از دست انداز طی شده است (در واقع، زمانی که در ماه اکتبر اکران شود، نزدیک به دو سال از پایان تولید آن می گذرد)، اما به نظر می رسد که اثر ارزشمندی باشد. با وجود نمایش خارج از رقابت، داغ‌ترین بلیت شهر به «Killers of the Flower Moon» تعلق داشت – یک تریلر جنایی واقعی با بازی رابرت دنیرو، لئوناردو دی کاپریو و لیلی گلادستون که مجموعه ای از قتل های مردم نفت خیز اوسیج را در دهه 1920 اوکلاهاما بررسی می کند.

تولید سرپایی Apple TV+ با تشویق های ایستاده 9 دقیقه ای در کاخ مورد استقبال قرار گرفت، و با توجه به ظاهر آن، به نظر می رسد که دقیقاً همان فیلمی است که ارزش آن را دارد که کف دست دردناک شود. در دقیقه ۲۰۶، فیلم شبکه‌ای از حرص، ثروت و فریب را در چارچوب یک تریلر توطئه‌آمیز قرن بیستم می‌چرخاند که گذشته فاسد آمریکا را به تصویر می‌کشد و در عین حال با حال این کشور صحبت می‌کند. فیلمسازان خاصی هستند که شما به سادگی همه چیز را برای آنها متوقف می کنید، و وقتی مارتین خوب در راس کار است، ترمزها را سخت تر از همیشه می کشید. اکتبر نمی تواند به اندازه کافی سریع از راه برسد.

3.فیلم برتر جشنواره کن 2023: May December (تاد هاینز)

اگر بخواهیم به کارگردان معاصر آمریکایی اشاره کنیم که به طور مداوم در اطراف خطوط ملودرام چرخیده است، شاید هیچ کس گزینه ای بهتر از تاد هاینز نباشد.

هر چند که اغلب به عنوان وارث معنوی داگلاس سیرک به خاطر شیوه‌ای که او با کامنت‌های پررنگ‌تر و با چشم‌های شفاف تفسیر اجتماعی می‌خواند تبلیغ می‌شود، اما هاینز روح اینگمار برگمان را برای آخرین امیدش به جایزه جذب کرد. « May December» پنجمین همکاری کارگردان با جولیان مور است که در نقش گریسی، معلم محکوم سابق که دهه‌ها پیش پس از رابطه با یکی از دانش‌آموزان دبیرستانش، سوژه رسوایی روزنامه‌های ملی شد، نقش بسزایی دارد. ناتالی پورتمن نقش یک بازیگر داغ هالیوود را بازی می کند که می خواهد مدتی را با گریسی بگذراند تا برای بازی در یک فیلم اقتباسی آماده شود.

این فیلم که مدت کوتاهی پس از جشنواره توسط نتفلیکس انتخاب شد، ممکن است شبیه «Personaا» با «Sunset Boulevard» ملاقات کند، و کمی از کمپینگ برادران کوئن در آن به خوبی پاشیده شده است. اگر این عنوان به نظر نمی رسد که ارزش جستجو کردن را داشته باشد، انتظار داشته باشید که پورتمن و مور در پاییز آینده به خاطر بازی های برنده خود سر و صدای زیادی در اسکار داشته باشند.

4.فیلم برتر جشنواره کن 2023: Fallen Leaves (Aki Kaurismäki)

بسیاری ادعا می کنند که وقتی یک فیلم آکی کائوریسماکی را دیده اید، همه آنها را دیده اید. با این حال، چگونه می توانیم در برابر پیشنهاد جدید اسطوره فنلاندی مقاومت کنیم، اگر او هنوز ما را در چهل سال گذشته ناامید نکرده است؟ کسانی که قبلاً از کلیسای کائوریسماکی پیروی می‌کنند، در «Fallen Leaves» چیزی شبیه به «proletariat trilogy» او را خواهند یافت. برنده واقعی جایزه هیئت داوران امسال، با طنز مرده و شوخ طبعی بداخلاقی، به طرز شگفت انگیزی سبک دل، کوبنده و به راحتی خنده دارترین فیلم در کل جدول 2023 است.

داستان با پس‌زمینه‌ی تهاجم قریب‌الوقوع اوکراین، رابطه‌ای بعید را دنبال می‌کند که بین دو نفر از شانس‌هایشان شکوفا می‌شود: یکی یک کارگر سوپرمارکت که اخیراً به دلیل دزدی ساندویچ اخراج شده است، دیگری یک نگهبان امنیتی با چیزی شبیه به یک سوپرمارکت. مشکل نوشیدن صحنه‌های مینیمالیستی، صحنه‌های معمولی، شوخ طبعی مرده… فقط کائوریسماکی می‌تواند به ما یک رمان عاشقانه زیبا بدهد که در آن دو روح گمشده با رفتن به سینما برای تماشای یک زامبی به کارگردانی جیم جارموش آرامش پیدا می‌کنند.

5. Anatomy of a Fall (جاستین تریت)

چرخ‌های عدالت به آرامی اما پیوسته در درام دادگاه پرچین جاستین تریه می‌چرخد، که توسط نئون انتخاب شد و فیلمساز فرانسوی را تنها سومین زنی کرد که پس از جین کمپیون و جولیا دوکورنو، افتخارات برتر تاریخ رقابت را به خانه برد.

لحظه ای در دو ساعت و نیم «Anatomy of a Fall» نمی گذرد، جایی که شما بی گناه یا گناه احتمالی ساندرا رمان نویس آلمانی (یکی از بهترین ساندرا هولر، که کارشناسان را در «The Zone of Interest» نیز خوشحال کرد)، زمانی که مظنون اصلی قتل شوهرش شد، مجبور شد در دادگاه از خود دفاع کند. نبوغ درام یخی تریر نه تنها در این واقعیت نهفته است که در هر لحظه به شما پای اشتباه می زند، بلکه بیشتر در این است که با اجازه دادن به هر بیننده برای نتیجه گیری خود، مفاهیم حقیقت و عدالت را به چالش می کشد. کمی عمیق‌تر حفاری کنید، و خواهید دید که ساختارشکنی دقیقی از یک ازدواج ناکارآمد و ترومای دوران کودکی تحت پوشش یک تریلر قانونی هیچکاکی ایجاد شده است. نباید از دست داد.

5/5 - (3 امتیاز)
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس