6 واقعیت کلیدی در مورد هوش مصنوعی: چه مدت است؟

40
0
واقعیت کلیدی در مورد هوش مصنوعی

ایده هوش مصنوعی خیلی بیشتر از چیزی که فکرش را می کنید وجود داشته است! 6 واقعیت کلیدی در مورد هوش مصنوعی را در ادامه بدانید.

شیوع هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما به شدت افزایش یافته است. ما اکنون فناوری هوش مصنوعی را در گوشی‌ها، امنیت سایبری و خودروهای خود می‌بینیم. اما همه چیز برای هوش مصنوعی از کجا شروع شد و چه چیزی در آینده آن نهفته است؟

1. هوش مصنوعی اولین بار در دهه 1600 مفهوم سازی شد

در حالی که یونانیان باستان درباره «ربات‌های هوشمند» در اساطیر مذهبی نوشتند، هوش مصنوعی اولین بار توسط گوتفرید ویلهلم لایب‌نیتس، ریاضی‌دان و فیلسوف آلمانی، در اواخر قرن هفدهم مفهوم‌سازی شد.

زمانی که لایب نیتس تنها 20 سال داشت، نظریه ای را ارائه کرد که می توانست به ماشین اجازه دهد تا به طور خودکار ایده تولید کند. او این نظریه را مطرح کرد که افکار بشری، در هر ظرفیتی، همه قابل اندازه‌گیری هستند و به ترکیبی از مفاهیم بنیادی می‌رسند. بنابراین، لایب نیتس پیشنهاد کرد که این ترکیب را می توان تکرار کرد تا به ماشین اجازه دهد همین کار را انجام دهد.

لایب نیتس این مکانیسم نظری را «ابزار بزرگ عقل» نامید و این نظریه را مطرح کرد که می تواند به هر سؤالی که برای آن مطرح می شود پاسخ دهد. با این حال، این ایده از یک ماشین فکر تحت بررسی قابل توجهی قرار گرفت. بسیاری بر این باور بودند که تفکر بشری به جای چیزی که به علم رسیده باشد، شکلی معنوی یا غیرقابل تکرار بیشتر برای بیان است، دیدگاهی که برخی هنوز هم آن را دارند.

این “ابزار بزرگ عقل” هرگز با موفقیت ایجاد نشد و ما هنوز ماشینی را نخواهیم دید که بتواند به هر سوالی پاسخ دهد. با این حال، همانطور که بسیاری در ChatGPT و ابزارهای مشابه (که بعداً در مورد آن صحبت خواهیم کرد) اقدامات قابل توجهی برای ایجاد چنین ماشینی انجام می شود.

2. اصطلاح “هوش مصنوعی” در سال 1956 ابداع شد

در حالی که مفاهیم پیرامون هوش مصنوعی قرن ها مورد بحث قرار گرفته است، خود این اصطلاح تا سال 1956 به طور رسمی در کنفرانسی در کالج دارتموث، هانوفر، نیوهمپشایر ابداع نشد. در این کنفرانس همزمان با ابداع این اصطلاح، حوزه هوش مصنوعی نیز به طور رسمی متولد شد.

آلن نیول، کلیف شاو و هربرت سایمون برنامه نظریه‌پرداز منطق خود را معرفی کردند که برای تکرار فرآیندهای تفکر و حل مسئله موجود در ذهن انسان طراحی شده است.

پس از معرفی به برنامه نظریه منطق، ماروین مینسکی، دانشمند شناختی MIT، و چندین محقق و دانشمند مشهور دیگر از میزان ایمانشان به این فناوری صحبت کردند. آلن تورینگ، ریاضیدان بریتانیایی نیز در دهه 1950 مقاله ای در مورد هوش مصنوعی نوشت و در مورد ساخت ماشین های مستقل فکر و آزمایش هوش آنها بحث کرد.

3. هوش مصنوعی امروزه در همه جا یافت می شود

اگرچه ما هنوز ماشین‌ها یا ربات‌هایی را نمی‌بینیم که دقیقاً مانند انسان عمل می‌کنند، هوش مصنوعی قطعا هر سال در حال توسعه و بهبود است و در حال حاضر به روش‌های مختلف در صنایع مختلف استفاده می‌شود.

ابتدا نگاهی به گوشی هوشمند خود بیندازید! هوش مصنوعی در دستیار صوتی شما استفاده می شود، خواه دستیار گوگل، سیری، بیکسبی، کورتانا یا الکسا باشد. این دستیاران مجازی از هوش مصنوعی برای درک صدای شما و تصمیم گیری بر اساس آنچه می خواهید یا دستور می دهید استفاده می کنند. ویژگی تشخیص چهره تلفن شما همچنین از هوش مصنوعی و همچنین در برنامه های تشخیص اشیا (مانند آنچه توسط Bixby Vision سامسونگ ارائه می شود) استفاده می کند.

هوش مصنوعی در حال حاضر در صنایع تولیدی، آموزشی و بهداشتی نیز در حال پیاده سازی است. به عنوان مثال، هوش مصنوعی برای کمک به پزشکان در تشخیص و تعیین برنامه های درمانی توسعه یافته است. ممکن است به زودی از هوش مصنوعی برای خودکارسازی برخی از عملکردهای ضعیف استفاده شود تا پزشکان زمان بیشتری در برنامه روزانه خود داشته باشند.

همچنین می توانید وجود هوش مصنوعی را در خودروها پیدا کنید. شرکت مشهور خودروهای برقی تسلا از هوش مصنوعی در عملکرد خلبان خودکار خود استفاده می‌کند و به خودروهایشان اجازه می‌دهد تا مسیرهای آینده جاده را ببینند و بر اساس آنچه سیستم انتخاب می‌کند تصمیم بگیرند.

تسلا همچنین ربات تسلا خود را در سال 2021 منتشر کرد که برای عملکرد به هوش مصنوعی متکی است. این دستگاه برای انجام کارهای پیش پا افتاده ای طراحی شده است که معمولاً انسان ها هیچ علاقه ای به آن ندارند. چه کسی می داند، این ربات می تواند روزی لباس های شما را تا کند!

4. هوش مصنوعی اکنون می تواند مکالمات را نگه دارد

در نوامبر 2022، OpenAI چت ربات مجهز به هوش مصنوعی خود، ChatGPT را راه اندازی کرد. در ظاهر، ChatGPT مانند هر چت بات دیگری به نظر می رسد، اما با استفاده از یک مدل زبان بزرگ ترانسفورماتور از قبل آموزش داده شده، روی حجم عظیمی از داده ها آموزش داده شده است، که امکان گفتگوهای عمیق در مورد طیف وسیعی از موضوعات را فراهم می کند.

ChatGPT حساس نیست و نمی تواند نظرات خود را ایجاد کند. این مورد در مورد سایر چت ‌بات‌های مجهز به هوش مصنوعی (مانند Microsoft Bing AI و Google Bard) صدق می‌کند، که برخی آن را چیز خوبی می‌دانند (کمی بعد در مورد آن بحث خواهیم کرد). به همین دلیل، نمی‌توانید سؤالات شخصی ChatGPT یا نظرات خود را در مورد چیزها بپرسید. بیش از هر چیز، اطلاعات و منابعی را فراهم می کند، اما می تواند زبان را پردازش کند تا کاربران احساس کنند با یک شخص واقعی صحبت می کنند.

با توجه به رایج بودن چت ربات های هوش مصنوعی، این ابزارها احتمالا به توسعه خود ادامه خواهند داد. ممکن است روزی شاهد یک چت ربات با هوش مصنوعی باشیم.

5. هوش مصنوعی بی نقص نیست – دور از آن

در حالی که دانشمندان و مهندسان مطمئناً قدم‌های بزرگی در هوش مصنوعی برمی‌دارند، این فناوری هنوز به اوج خود نرسیده است. ما هنوز ماشینی را توسعه نداده‌ایم که بتواند مانند انسان فکر کند، و مطمئناً مدت زیادی از ساخت ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی که در فیلم‌های علمی تخیلی دیده می‌شود فاصله داریم.

یکی از عناصر کلیدی هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی است. این اصطلاح خود توضیحی است، اما شامل ماشینی است که به طور مستقل یاد می‌گیرد، دانش و تجربه ایجاد می‌کند و با موقعیت‌ها سازگار می‌شود. متأسفانه، کاستی ها در این زمینه اساساً کاری که هوش مصنوعی می تواند انجام دهد محدود می کند.

بنابراین، هوش مصنوعی هنوز چه کاری را نمی تواند انجام دهد؟

اولاً، هوش مصنوعی هنوز نمی‌تواند مانند انسان‌ها از پس موقعیت‌ها برآید، زیرا هوش مصنوعی چیزی که به عنوان «عقل سلیم» شناخته می‌شود، ندارد. این به طور گسترده انواع وظایفی را که هوش مصنوعی می تواند انجام دهد و انواع مفاهیمی را که می تواند درک کند محدود می کند. هوش مصنوعی همچنین هنوز در تطبیق لحظه آخری عالی نیست. به عبارت دیگر، هوش مصنوعی نمی‌تواند به خوبی بداهه‌پردازی کند. این همچنین بر کیفیت عملکرد آن تأثیر منفی می گذارد.

یکی دیگر از ویژگی‌های (بیشتر) انسان‌ها که هوش مصنوعی ندارد، توانایی اخلاقی بودن است. هوش مصنوعی ارزش‌ها یا اخلاقیات اصلی خود را ندارد، بنابراین نمی‌تواند بر اساس رفاه یا خیر بزرگتر تصمیم بگیرد. مجموع همه این عوامل هوش مصنوعی را در مقایسه با انسان ها ابتدایی می کند.

توهم (hallucinates) هوش مصنوعی نیز موضوعی است که نگرانی های زیادی را ایجاد می کند. هنگامی که یک سیستم هوش مصنوعی “hallucinates توهم” می کند، به یک درخواست پاسخ می دهد و معتقد است که کاملاً صحیح است در صورتی که پاسخ درست نیست. پاسخ‌های توهم‌آمیز ممکن است نادرست، غیرقابل کشف، اغراق‌آمیز یا حتی جانبدارانه باشند. این یک مسئله بزرگ در دوره ای است که افراد بیشتری برای اطلاعاتی مانند اخبار و آمار به هوش مصنوعی اعتماد می کنند.

با این حال، هوش مصنوعی در واقع آینده ای دارد، و در آن آینده هیجان انگیز است. اما این شامل افزایش هوش و توانایی های یک ماشین می شود. و اگر از طرفداران فیلم های علمی تخیلی هستید، می دانید که این احتمال وجود دارد که اشتباه پیش برود.

6. مردم از هوش مصنوعی می ترسند

در حال حاضر انسان ها باهوش ترین موجودات روی کره زمین هستند. اما اگر هوش مصنوعی با سرعت فعلی خود به پیشرفت خود ادامه دهد، ممکن است در چند دهه آینده با موجودی حساس و باهوش یا حتی بسیار باهوش تر از ما روبرو شویم. به عبارت دیگر، ما به «singularity یکتایی» دست خواهیم یافت.

بنابراین، چرا این یک نگرانی است؟ خوب، همانطور که احتمالاً انتظار دارید، ماشینی که می تواند با سرعت یا سطح هوشی بالاتر از ما کار کند، می تواند بشریت را تهدید کند. و تعداد زیادی از مردم وجود دارند که از این احتمال می ترسند.

نظرسنجی Statista در سال 2019 نشان داد که 46 درصد از آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که دستیابی به یکتایی (singularity) منجر به عواقب منفی یا پایانی جهانی می‌شود. از تمام شرکت کنندگان در نظرسنجی، تنها 27 درصد معتقد بودند که این نتیجه مثبتی برای بشریت خواهد داشت. وضعیت در بریتانیا نیز مشابه است و هوش دیجیتالی دریافته است که 60 درصد مردم از هوش مصنوعی می ترسند.

ترس دیگری که در بین بسیاری وجود دارد این است که روزی هوش مصنوعی جایگزین آنها به عنوان کارگر شود. اتوماسیون در حال حاضر به طور فزاینده ای در بیشتر صنایع رواج یافته است، اما اجرای هوش مصنوعی ممکن است بخش جدیدی از مشاغل را قابل جایگزینی کند.

مقررات هوش مصنوعی ممکن است به مهار این نگرانی‌ها کمک کند، اگرچه هیچ‌کس نمی‌داند اوضاع در اینجا چگونه پیش خواهد رفت.

امکانات هوش مصنوعی بی پایان هستند، صرف نظر از اینکه هیجان انگیز یا ترسناک است

در حالی که نظرات در مورد هوش مصنوعی از فردی به فرد دیگر متفاوت است، پیشرفت مداوم هوش مصنوعی مطمئناً جای خود را به برخی از فناوری های غیرقابل باور پیشرفته خواهد داد. ربات‌های هوشمند، ماشین‌های خودران، چیزی که هوش مصنوعی در سال‌های آینده به ما ارائه می‌دهد پایانی ندارد. اگرچه این ممکن است کمی دلهره آور باشد، ما از دیدن آن هیجان زده ایم!

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس