آیا می توان ساعت های هوشمند را هک کرد؟

67
0
هک کردن ساعت های هوشمند

این فقط رایانه های شخصی و تلفن های هوشمند نیستند که می توانند مورد هدف مجرمان سایبری قرار گیرند. ساعت هوشمند شما نیز ممکن است مورد حمله بدافزار قرار گیرد. هک کردن ساعت های هوشمند را در ادامه بررسی کرده ایم.

بسیاری از ما برای محافظت از رایانه های خود در برابر جرائم سایبری هر کاری که می توانیم انجام می دهیم، اما اغلب متوجه نمی شویم که تلفن های هوشمند و ساعت های هوشمند ما نیز در معرض خطر هستند. در حالی که ساعت‌های هوشمند بیشتر لوازم جانبی دستگاه‌های اصلی ما هستند، اما همچنان می‌توانند توسط عوامل مخرب مورد سوء استفاده قرار گیرند.

چرا ساعت هوشمند را هک کنیم؟

ساعت های هوشمند می توانند انواع مختلفی از داده ها را ذخیره کنند که برخی از آنها بسیار حساس هستند. شماره تلفن، آدرس ایمیل، اعتبار ورود و اطلاعات پرداخت را می‌توان در ساعت هوشمند ذخیره کرد که در صورت سرقت موفقیت‌آمیز، هکر می‌تواند کارهای زیادی با آن‌ها انجام دهد.

ممکن است به اندازه یک کامپیوتر یا گوشی هوشمند، داده های ذخیره شده در ساعت هوشمند وجود نداشته باشد، اما این بدان معنا نیست که هیچ چیز ارزشمندی برای عوامل مخرب وجود ندارد. حتی یک شماره تلفن یا مجموعه‌ای از اعتبارنامه‌های ورود به سیستم می‌تواند به یک هکر کمک کند تا با آن کار کند، بنابراین تصور نکنید که فقط به این دلیل که ساعت هوشمند شما یک لوازم جانبی است، به این معنی نیست که مهاجمان آن را دنبال نمی‌کنند.

ساعت‌های هوشمند تقریباً همیشه به یک تلفن هوشمند متصل هستند و این پیوند مستقیم آنها را نیز هدف هکرها قرار می‌دهد. از آنجایی که یک مجرم سایبری می‌تواند اطلاعاتی را که بین گوشی هوشمند و ساعت هوشمند رد و بدل می‌شود رهگیری کند، درک اینکه چرا یک ساعت هوشمند می‌تواند هدف باشد، آسان است.

ساعت های هوشمند چگونه هک می شوند؟

هک کردن ساعت های هوشمند
هک کردن ساعت های هوشمند

ساعت های هوشمند را می توان به تنهایی رایانه های کوچکی در نظر گرفت. با ساعت هوشمند خود می توانید به اینترنت متصل شوید، از بلوتوث و NFC استفاده کنید، تماس بگیرید و پیامک ارسال کنید. بنابراین، آشکارا بسیاری از بردارهای ارتباط بی سیم توسط اکثر ساعت های هوشمند پشتیبانی می شوند.

به همین دلیل، ساعت های هوشمند در معرض حملات از راه دور قرار می گیرند. انواع مختلفی از حملات از راه دور وجود دارد که فهرست کردن همه آنها زمان زیادی می برد، اما چند حمله کلیدی وجود دارد که ساعت های هوشمند بیشتر در معرض آنها هستند.

فیشینگ نوعی جرایم سایبری است که از انواع کانال‌های ارتباطی، از جمله ایمیل، پیامک و DM رسانه‌های اجتماعی سوء استفاده می‌کند. حملات فیشینگ شامل جعل هویت یک فرد یا سازمان رسمی به منظور انتشار بدافزار یا سرقت اطلاعات است. اگر یک ایمیل فیشینگ دریافت کنید و آن را در ساعت هوشمند خود باز کنید، ممکن است در معرض خطر سوء استفاده قرار بگیرید.

مثلاً بگویید، یک پیوست ایمیل فیشینگ را در ساعت هوشمند خود باز می کنید و ناآگاهانه بدافزار را روی دستگاه خود مستقر می کنید. هنگامی که این بدافزار نصب و فعال می شود، احتمالاً می تواند فعالیت شما را ثبت کند، داده های شما را بدزدد و حتی موقعیت مکانی شما را ردیابی کند. حتی باج‌افزار، شکل بسیار خطرناک بدافزار، ساعت‌های هوشمند را آلوده می‌کند، و ایمیل‌های فیشینگ می‌توانند برای استقرار چنین برنامه‌های مضری مورد استفاده قرار گیرند.

علاوه بر این، استفاده ساعت‌های هوشمند از بلوتوث خطراتی را به همراه دارد. بلوتوث یک فناوری اتصال بی سیم کوتاه برد است که بسیاری از آن برای جفت شدن با سایر دستگاه ها مانند هدفون و بلندگوهای بی سیم استفاده می کنند. در مورد ساعت های هوشمند می توان از بلوتوث برای اتصال به گوشی هوشمند خود استفاده کرد تا بتوانید تماس بگیرید و دریافت کنید، از برنامه ها استفاده کنید و به طور کلی به ویژگی های بیشتری دسترسی داشته باشید.

با این حال، هنگامی که از بلوتوث برای اتصال تلفن هوشمند و ساعت هوشمند شما استفاده می شود، کانالی برای بهره برداری باز می شود. یک مجرم سایبری می تواند اتصال شما را به خطر بیندازد و سپس داده های ارسال شده بین هر دو دستگاه را استراق سمع کند.

مجرمان سایبری همچنین می توانند از رمزهای عبور پیش فرض کارخانه برای دسترسی به ساعت های هوشمند استفاده کنند. یک رمز عبور پیش‌ فرض در حین ساخت به دستگاه‌های اینترنت اشیا (IoT) داده می‌شود. اگر یک مجرم سایبری بتواند رمز عبور پیش‌فرض کارخانه‌ای شما را پیدا کند، می‌تواند از طریق باطن آن به ساعت هوشمند شما دسترسی پیدا کند. در حالی که می‌توانید این رمز عبور را تغییر دهید، انجام این کار معمولاً بسیار دشوار است و بسیاری از آنها خسته نمی‌شوند، که یک کانال بهره‌برداری مفید را برای هکرها باز می‌کند.

چگونه ساعت هوشمند خود را در برابر هکرها ایمن نگه دارید؟

هک کردن ساعت های هوشمند
هک کردن ساعت های هوشمند

اگر نگران این هستید که ساعت هوشمندتان خطر امنیتی ایجاد کند، کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای حفظ آن در برابر هکرها انجام دهید، از اتصالاتی که ایجاد می‌کنید.

همانطور که قبلاً گفته شد، کانال های ارتباطی مختلفی وجود دارد که ساعت هوشمند می تواند از آنها استفاده کند، از جمله Wi-Fi، بلوتوث و NFC. همه اینها به طور بالقوه می توانند توسط مهاجمان مورد سوء استفاده قرار گیرند، بنابراین عاقلانه است که فقط اتصالات مورد نیاز خود را فعال نگه دارید. به عنوان مثال، اگر در یک روز معین به NFC خود نیاز ندارید، آن را تا زمانی که دوباره مورد نیاز باشد غیرفعال کنید.

علاوه بر این، سعی کنید ساعت هوشمند خود را همزمان به دستگاه های زیادی متصل نکنید، زیرا این کار می تواند شما را در معرض حملات مخرب قرار دهد. به عنوان مثال، اگر یک مجرم سایبری با موفقیت گوشی هوشمند شما را هک کند، ممکن است بتواند به ساعت هوشمند شما دسترسی پیدا کند.

اتصال ساعت هوشمند خود به یک شبکه Wi-Fi عمومی نیز می تواند شما را به یک هدف آسان برای هکرها تبدیل کند. این یک قانون کلی برای همه دستگاه ها از جمله لپ تاپ، تبلت و گوشی های هوشمند است. اگر از پروتکل محافظتی مانند شبکه خصوصی مجازی (VPN) استفاده نمی کنید، اتصال به یک شبکه Wi-Fi عمومی شما را در معرض خطر سرقت داده ها یا ردیابی فعالیت توسط مجرمان سایبری قرار می دهد.

به روز رسانی نرم افزار ساعت هوشمند، به ویژه سیستم عامل آن، می تواند نقش مهمی در افزایش امنیت نیز داشته باشد. به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار مزایای زیادی را ارائه می‌کنند، یکی از آنها حذف باگ‌ها و آسیب‌پذیری‌هایی است که می‌توانند خطرات امنیتی ایجاد کنند. اگرچه انتظار برای اتمام به‌روزرسانی نرم‌افزار کمی ناخوشایند است، اما با این وجود مهم هستند، بنابراین سعی کنید تا آنجا که ممکن است آنها را به دفعات اجرا کنید.

همچنین باید به طور فیزیکی از ساعت هوشمند خود در برابر حملات محافظت کنید. بدافزار را می‌توان مستقیماً روی ساعت هوشمند نصب کرد، اگر کسی به آن دسترسی پیدا کند، بنابراین مهم است که ساعت هوشمند خود را به یک رمز عبور قوی مجهز کنید تا به راحتی به آن دسترسی پیدا نکنید.

در نهایت، مهم است که سازندگان معتبر و قابل اعتماد ساعت های هوشمند را انتخاب کنید تا بدانید که بدون هیچ گونه تدابیر امنیتی در دستگاه خود باقی نخواهید ماند. برندهای ارزان‌تر گوشی‌های هوشمند گاهی اوقات می‌توانند از ویژگی‌های خاصی از جمله پروتکل‌های امنیتی صرف نظر کنند تا دستگاه‌های خود را با قیمت پایین ارائه دهند. در حالی که همیشه اینطور نیست، معمولاً با نامی که به خوبی بررسی شده و تثبیت شده است، ایمن تر است.

قابلیت‌های بی‌سیم ساعت‌های هوشمند آن‌ها را به یک هدف ارزشمند تبدیل می‌کند

راه‌های متعددی که از طریق آن تلفن‌های هوشمند می‌توانند به دستگاه‌های دیگر متصل شوند، به پلتفرم‌های آنلاین دسترسی داشته باشند و در فواصل کوتاه و طولانی ارتباط برقرار کنند، بدون شک آنها را به عنوان گزینه‌ای مناسب برای مجرمان سایبری تقویت می‌کند. اگر صاحب یک ساعت هوشمند هستید و نگران حملات سایبری هستید، از نکات بالا برای محافظت بهتر از دستگاه خود و داده های ذخیره شده در آن استفاده کنید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس