تمام آنچه باید در مورد NFTها بدانید

92
0
آنچه باید در مورد NFTها بدانید

این روزها هر جایی از شهر که میروم زمزمه هایی از یک اصطلاح جدید به گوشم میخورد. در تاکسی، مترو، کافه و …. خیلی ها از NFT حرف می زنند و میخواهند بدانند که چگونه می توان از آن پول درآورد و اصلا NFT چیست! آنچه باید در مورد NFTها بدانید را در ادامه می خوانید.

ان اف تی یکی از زاده های جذاب عصر تکنولوژی است که فرصت های بی شماری را در اختیار خیلی از افراد قرار داده است. هر چیزی را می توان به فرمت ان اف تی در آورد و آن را فروخت! هر چیزی که در دنیای واقعی وجود دارد، از دستمال توالیت گرفته تا آثار هنری نفیس.

در ادامه عظیم مدیا به توضیح این موضوع می پردازد که NFT چیست و به طول کلی چه ویژگی هایی دارد.

NFT چیست؟

NFT یک دارایی دیجیتالی است که اشیاء دنیای واقعی، مانند آیتم هایی که در دنیای هنر، موسیقی، بازی و ویدیو‌ها هستند را نشان می‌دهد. NFT‌ها اغلب با ارز‌های رمزنگاری شده و به صورت آنلاین خرید و فروش می‌شوند و معمولاً با همان روش رمز‌نگاری ارز‌های دیجیتال، کدگذاری می‌شوند.

اگرچه NFT‌ها از سال ۲۰۱۴ وجود داشته‌اند، اما در حال حاضر شهرت زیادی به دست آورده‌اند زیرا به روشی برای خرید و فروش آثار هنری دیجیتال تبدیل شده‌اند. ارزش بازار NFT‌ها تنها در سال ۲۰۲۱ به ۴۱ میلیارد دلار رسید که به ارزش کل بازار جهانی هنر‌های زیبا نزدیک شد.

NFT‌ها نیز عموماً در نوع خود بسیار محدود و منحصر به فرد هستند و کد‌های شناسایی یکتایی دارند. آری یو (Arry Yu)، رئیس انجمن صنعت فناوری واشنگتن شورای بلاک چین Cascadia و مدیر عامل Yellow Umbrella Ventures می‌گوید:

در اصل، NFT‌ها کمیابی دیجیتال ( Digital Scarcity ) ایجاد می‌کنند.

این در تضاد کامل با بیشتر خلاقیت‌های دیجیتالی است که تقریباً تولید و عرضه آن‌ها بی‌نهایت است. در واقع، قطع عرضه باعث می‌شود ارزش یک دارایی معین، با توجه به تقاضای زیاد آن افزایش یابد.

اما بسیاری از NFT‌ها، به خصوص در روز‌های اول توسعه این فناوری، خلاقیت‌های دیجیتالی بوده‌اند که در جا‌های دیگر نیز وجود داشته‌اند، مانند کلیپ‌های ویدیویی نمادین از بازی‌های NBA یا نسخه‌هایی از هنر‌های دیجیتال که در اینستاگرام پخش شده بودند. اما هم اکنون رمزنگاری شده‌اند.

هنرمند مشهور دیجیتال، مایک وینکلمن (Mike Winklemann)، معروف به “بیپل (Beeple)”، ۵۰۰۰ نقاشی خود را با هم ترکیب کرد تا معروف‌ترین NFT سال ۲۰۲۱، یعنی “EVERYDAYS: The First 5000 Days” را خلق کند. این اثر هنری دیجیتالی در کریستیز (Christie’s) با قیمت رکوردشکنی ۶۹.۳ میلیون دلار فروخته شد.

هر کسی می‌تواند تصاویر را به صورت تکی یا حتی کل تصاویر را به‌صورت آنلاین و رایگان مشاهده کند. پس چرا مردم حاضرند میلیون‌ها دلار را برای چیزی پرداخت کنند که می‌توانند به راحتی از آن اسکرین‌شات گرفته یا آن را دانلود کنند؟

در پاسخ باید گفت که یک NFT به خریدار اجازه می‌دهد تا کالای اصلی را داشته باشد. نه تنها این، بلکه حاوی احراز هویت داخلی است که به عنوان مدرک و سند مالکیت عمل می‌کند. گردآورنده‌های آثار دیجیتالی یا همان کلکسیونر‌ها برای فخر فروشی‌های دیجیتالی (Digital Bragging Rights) تقریباً بیشتر از خود کالا برای آن ارزش قائل هستند. همچنین کلکسیونرها می توانند از این آثار منحصر به فرد، در خانه های متاورسی خود استفاده کنند.

NFT چگونه کار می‌کند؟

حال که دانستید NFT چیست و به تفاوت آن با ارز‌های دیجیتال پی بردید، به شما می‌گوییم که NFT چگونه کار می‌کند. NFT‌ها در بستر بلاکچین که یک دفتر کل عمومی توزیع شده است و تراکنش‌ها را ثبت می‌کند قرار دارند. احتمالاً با بلاک چین به عنوان بستری که معاملات ارز‌های دیجیتال را ممکن می‌کند آشنا هستید. آنچه باید در مورد NFTها بدانید را بخوانید.

اگرچه بلاک چین‌های مختلفی از NFT‌ها پشتیبانی می‌کنند، اما به طور خاص، NFT‌ها معمولاً روی بلاک چین اتریوم نگهداری می‌شوند.

یک NFT از اشیاء دیجیتالی ایجاد می‌شود که هم موارد محسوس و هم ناملموس را نشان می‌دهند، از جمله:

  • هنر گرافیک
  • گیف‌ها
  • ویدیو‌ها و نکات مهم ورزشی
  • کلکسیونی‌ها
  • آواتار‌های مجازی و پوسته‌های بازی‌های ویدیویی
  • کفش‌های کتانی طرح دار
  • موسیقی

حتی توییت‌ها هم می‌توانند به عنوان NFT حساب شوند. جک دورسی (Jack Dorsey)، یکی از بنیانگذاران توییتر، اولین توییت خود را به عنوان NFT به قیمت بیش از ۲.۹ میلیون دلار فروخت.

آنچه باید در مورد NFTها بدانید
آنچه باید در مورد NFTها بدانید

فروش توییت nft

در اصل، NFT‌ها مانند کلکسیون‌های فیزیکی هستند و تنها تفاوتی که دارند این است که دیجیتالی هستند. بنابراین به جای اینکه یک تابلوی رنگ روغن واقعی به دیوار آویزان شود، خریدار یک فایل دیجیتال دریافت می‌کند.

NFT‌ها همچنین از حقوق مالکیت انحصاری برخوردار هستند و می‌توانند در هر زمان تنها یک مالک داشته باشند. استفاده از فناوری بلاک چین، تأیید مالکیت و انتقال توکن‌ها را بین مالکان آسان می‌کند. همچنین سازنده توکن می‌تواند اطلاعات خاصی را در NFT ذخیره کند. به عنوان مثال، هنرمندان می‌توانند آثار هنری خود را با درج امضای خود در NFT قرار دهند.

روند شکل‌گیری nft چیست؟

فناوری‌های دفتر کل توزیع شده (DLTs)، از جمله بلاک چین، یک تکنولوژی نوظهور است که مدل‌های تجاری موجود را به چالش می‌کشد. در مدل‌های کسب‌وکار‌های قدیمی، ایجاد اعتماد بین دو طرفی که ذاتاً به یکدیگر اعتماد نداشتند، وابسته به واسطه‌های کند و پرهزینه بودند. مانند دو کسب‌وکاری که تلاش می‌کنند برای خرید و فروش یک دارایی، پول را مبادله کنند.

بلاک چین در سال ۲۰۰۸ و برای اولین بار، با آغاز کار ارز دیجیتال بیت کوین، پول دیجیتالی که هر کسی می‌تواند مالک آن باشد، معرفی شد. نسل دوم بلاک چین که همان اتریوم است، در سال ۲۰۱۴ معرفی شد و به توسعه‌دهندگان اجازه داد تا قرارداد‌های هوشمند را در دفتر کل توزیع شده اجرا کنند.

قرارداد‌های هوشمند به توسعه‌دهندگان و کسب‌وکار‌ها این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های مالی‌ای را بسازند که از ارز‌های دیجیتال و انواع دیگر توکن‌ها برای مواردی مانند وام، صرافی‌های غیرمتمرکز و غیره استفاده کنند.

پیشرفت در فناوری‌های دفتر کل توزیع شده منجر به ایجاد مفاهیمی شد که می‌توانست مبادله را ساده کند و هزینه‌ها را کاهش دهد. یکی از چیز‌هایی که ارزش یک دفتر کل توزیع شده را نشان می‌دهد، این است که از طریق آن می‌توان تقریباً هر چیزی را به توکن تبدیل کرد. دو راه برای این کار وجود دارد: تولید توکن‌های قابل تعویض (fungible) و غیر قابل تعویض (non-fungible). اینجا دقیقا جایی است که باعث ایجاد شکل گیری NFT شد.

تعویض‌پذیری توانایی مبادله یک توکن با توکن دیگری از همان نوع است و همه ارزهای دیجیتال این ویژگی را دارند. از سوی دیگر، غیرقابل تعویض بودن کاملاً برعکس است. توکن غیر قابل تعویض یا همان nft، منحصر به فرد بوده و بنابراین نمی‌توان آن را جایگزین کرد.

قابل تعویض و غیرقابل تعویض

تعویض‌پذیری تقریباً به توانایی جایگزین شدن با چیزی یکسان تعریف می‌شود. وقتی چیزی قابل تعویض است، معمولاً تعداد زیادی از آن به صورت یکسان و با ارزشی برابر وجود دارد. یک توکن قابل تعویض را می‌توان تقسیم کرد و با دیگری مبادله کرد. به عنوان مثال، یک بیت کوین را می‌توان به صد میلیون قسمت کوچک تقسیم کرد. یک ارز دیجیتال hbar با hbar دیگر قابل تشخیص نیست و قابل تعویض است.

غیرقابل تعویض بودن، منحصر به فرد بودن را به عنوان یک ویژگی اصلی در درون خود دارد. یک توکن غیر قابل تعویض منحصر به فرد است و مشابه آن نمی‌تواند وجود داشته باشد. به عنوان مثال، یک بلیط هواپیما منحصر به فرد است و یک صندلی خاص، در یک پرواز خاص و در یک زمان خاص را مشخص می‌کند.

ویژگی‌های nft چیست؟

ویژگی قابل تعویض و غیر قابل تعویض بودن را توضیح دادیم. NFT‌ها نیز غیرقابل تعویض هستند و بر این اساس نام‌گذاری شده‌اند. توکن غیر قابل تعویض، نوعی توکن رمزنگاری است که نشان‌دهنده یک آیتم منحصر به فرد است.

NFTها ممکن است صرفاً دیجیتالی باشند یا بیانگر شی یا کالایی در دنیای فیزیکی. این آیتم‌ها نشان‌دهنده چیز‌هایی مانند کفش‌های کتانی، تابلو‌های هنری، بلیط هواپیما، مدرک دانشگاهی، املاک تجاری یا اقلام درون یک بازی آنلاین هستند.

NFT‌ها، صاحبان یک آیتم منحصر به فرد را قادر می‌سازند تا مالکیت خود و اصالت آن کالا (NFT) را اثبات کنند. این توکن‌های دیجیتالی به کسب و کار‌ها یا افرادی که خرید و فروش می کنند، این اطمینان را می‌دهد که کالای دریافتی واقعاً معتبر است. زیرا‌ شناسه منحصر به فرد NFT، با سازنده اصلی کالا یا خدماتی که اصالت را بررسی می‌کند، مطابقت دارد.

در زیر ویژگی‌های منحصر به فرد توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) بررسی می شوند:

  • تقسیم ناپذیری (Indivisibility)
  • کمیاب بودن (Scarcity)
  • منحصر به فرد بودن (Uniqueness)
  • مالکیت حقیقی (Ownership)
  • شفافیت (Transparency)
  • قابلیت همکاری یا هم‌کنش‌پذیری (Interoperability)

نحوه خرید NFT چیست؟

اگر می‌خواهید کلکسیون NFT خود را راه‌اندازی کنید، باید برخی از موارد کلیدی را انجام دهید:

ابتدا باید یک کیف پول دیجیتالی تهیه کنید که به شما امکان ذخیره NFT و ارز‌های دیجیتال را می‌دهد.
با توجه به اینکه ارائه‌دهنده NFT شما چه ارز‌هایی را می‌پذیرد، احتمالاً نیاز به خرید ارز‌های دیجیتالی مانند اتر دارید.
پس از آن می‌توانید با استفاده از کارت اعتباری در پلتفرم‌هایی مانند Coinbase، Kraken، eToro و حتی PayPal و Robinhood، کریپتو خریداری کنید. اما پیشنهاد ما به کاربران ایرانی صرافی بایننس است.
سپس می‌توانید آن را از صرافی به کیف پول انتخابی خود منتقل کنید.
نکته: هنگام تحقیق در مورد صرافی‌ها، باید هزینه‌ها را در نظر داشته باشید. اکثر صرافی‌ها هنگام خرید رمزارز حداقل درصدی از تراکنش شما را دریافت می‌کنند.

هنگامی که کیف پول خود را راه‌اندازی و ارز دیجیتالی مانند اتر را خریداری کردید، دیگر هیچ مانعی در سایت‌های NFT برای خرید وجود نخواهد داشت. آنچه باید در مورد NFTها بدانید را در این مطلب خواندید.

 

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی اول نیوز در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

5/5 - (3 امتیاز)
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس