بازی Project Zomboid یک تجربه متفاوت

246
0
بازی Project Zomboid

بازی‌های بقا (زیر مجموعه‌ای از بازی‌های اکشن محسوب می‌شود که معمولاً در محیط‌های جهان باز، سخت و پر دشمن صورت می‌گیرد) همگی خوب و سرگرم‌کننده هستند، اما من فقط در صورتی می‌توانم از آنها لذت ببرم که چالش مناسبی ارائه دهند. بازی Project Zomboid یک بازی درخشان دلهره آور است.

به عنوان مثال، بازیکنان را در برابر شانس‌های فزاینده قرار می دهد تا زمانی که از سیاره ای که در آن تصادف کرده اند، فرار کنند یا حمله‌هایی از طرف دشمنان آنها را از بین ببرد. Mount & Blade: Bannerlord بازیکنان را با رویدادهای تصادفی غافلگیر می‌کند همین موضوع بازیکن را در بازی نگه می‌دارد. اما در اینجا باید بگویم که بازی بی رحمانه تر و داستان محورتر از Project Zomboid وجود ندارد.

Project Zomboid در سال 2011 راه اندازی شد و به طور موثر برای یک دهه در حال توسعه بوده است. این بازی اخیراً محبوبیت زیادی پیدا کرده است، عمدتاً به دلیل به روز رسانی که می‌توان چند نفره و مستمر بازی کرد. اما سوال اینجاست که آیا هنوز برخی از اشکالات و مشکلات وجود دارد که باید برطرف شوند؟ جواب بله است، اما Project Zomboid اکنون با گروهی از دوستان با قابلیت‌های مناسب قابل بازی است که می‌بینید همه آن‌ها می‌میرند یا باید خود را بکشید.

می‌دانم که جمله آخر تلخ به نظر می‌رسد، اما این واقعیت Project Zomboid است. این یک بازی نیست که در آن اولین باری که بازی می‌کنید چیزی بسازید و با آن از آخرالزمان جان سالم به در ببرید. بازی با گفتن «هیچ امیدی نیست» و «اینجوری مردی» شروع می‌شود!

اگر Project Zomboid را بازی کنید، شخصیت شما در حال مرگ است. این در نهایت اتفاق می‌افتد، اما بر خلاف سایر بازی‌های بقا، مرگ در Project Zomboid هزینه سنگینی دارد. تمام پیشرفت‌های انجام شده با آن شخصیت، به ویژه در مورد یادگیری مهارت‌ها، به محض مرگ آنها از بین می‌رود زیرا بازیکنان باید یک شخصیت کاملاً جدید بسازند. Project Zomboid یک بازی است که در آن مرگ حتمی است و اغلب اتفاق می‌افتد.

بازی Project Zomboid یک تجربه متفاوت
بازی Project Zomboid یک تجربه متفاوت

در واقع همه چیز منتهی به آن مرگ دیدنی است. Project Zomboid در گیم پلی لحظه به لحظه خود، داستانی از بقای ناقص است. هیچ فضایی برای پیشرفت در بازی وجود ندارد، فقط با تلاش زیاد خود از موقعیت‌های مرگبار فراری دهید. بازگویی زندگی آن شخصیت پس از اینکه احتمالاً دوباره به عنوان عضوی از مردگان زنده می‌شوند، یکی از بزرگترین شادی‌های Project Zomboid یافتن جسد زامبی‌شده و کوبیدن سر آن برای گرفتن تمام غارت‌ها است.

فرازنشیب بازی

در حالی که Project Zomboid از شما می‌خواهد باور کنید که دو بازیکن اصلی وجود دارد، خودتان و زامبی‌ها، اما واقعاً اینطور نیست. کمدی و تراژدی بر بازی غالب هستند و بازیکنان مرتباً با هر دو روبرو می‌شوند.

در یکی از بازی‌های اخیر با دوستانم، ما تصمیم گرفتیم از خانه امن خود خارج شویم و ریسک کنیم تا یکی دیگر از دوستانمان را پیدا کنیم. ما در نهایت او را پیدا کردیم و بسیار خوشحال شدیم. اما این خوشحالی تا وقتی بود که متوجه شدیم او دنباله ای از چندین زامبی دارد. در این مرحله، ما تجهیزات خیلی خوبی نداشتیم و دوستی که تازه پیدا کرده بودیم، گاز گرفته بود.

صدمات اساسی در Project Zomboid به سه شکل ظاهر می‌شوند: خراش، پارگی و گزش. اگر زامبی شما را خراش دهد، 7 درصد احتمال دارد بچرخید. پارگی خطرناک تر است و این احتمال را تا 25 درصد افزایش می‌دهد. اما اگر گاز گرفته شوید، حکم مرگ است. شما تا چند روز فرصت دارید تا به مردگان متحرک بپیوندید.

همه ما با دانستن اینکه دوست گاز گرفته مان مرده بود، خندیدیم و جز این نمی‌توانستیم کاری انجام دهیم. دوست من تصمیم گرفت که در یک شعله شکوه برود، قبل از اینکه به سمت شرق بدود و زنگ ماشین را به صدا درآورد، خانه ای امن را در همان نزدیکی برای بازپروری مجدد قرار داد و زنگ ماشین را به صدا درآورد تا انبوهی از مردگان را از خانه امن ما دور کند.

درس گرفتن از بازی Project Zomboid

بازی با دوستان می‌تواند این داستان‌ها را کمی خنده دارتر از حد معمول کند. من که به تنهایی بازی می‌کنم، از ساده ترین چیزها هم می‌میرم یک بار از پنجره بالا رفتم و دچار بریدگی عمیق شدم که در نهایت منجر به خونریزی شخصیت من در بازی شد. این مرگ دلپذیری نبود، اما از آن درس گرفتم.

بازی Project Zomboid
بازی Project Zomboid

و این ارزش داستان‌هایی است که در Project Zomboid گفته می‌شود. هر داستانی که بازیکنان تجربه می‌کنند با یک درسی همراه است. مرگ هر شخصیت یک تجربه یادگیری است. داستان‌هایی که بازیکنان در Project Zomboid تجربه می‌کنند، با بی‌رحمی و تمام مبارزه‌ای که با مردن در بازی همراه است، شبیه هیچ چیز دیگری نیست. آن‌ها نشان می‌دهند که چیز کوچکی مانند بریدگی یا خراش می‌تواند بسیار زیاد شود و باعث گردد بازیکنان به سرعت از بین بروند.

در مقایسه با سایر بازی‌های بقا یا حتی دیگر عناوین زامبی، استفاده Project Zomboid از مرگ به‌عنوان پایان هر داستان، عملاً نامشخص است. بازماندگان Back 4 Blood و Left 4 Dead مردگان را به گوشت چرخ کرده تبدیل می‌کنند و قهرمانان Dead Rising می‌توانند با هزاران سلاح، zds را شکست دهند. اما برای Project Zomboid، این پویایی قدرت ضروری است. اگر بازیکنان می‌توانستند انبوهی از ارواح را دفع کنند، نمی‌میرند و بدون مرگ، تجربه کامل گیم پلی را به دست نمی‌آورند.

Project Zomboid مانند آن دسته از باس فایت‌ها (boss fights) است که بازیکنان قرار است بازنده شوند و بلافاصله به بازی بازگردند. پیشرفت در بازی و یادگیری آن مستلزم مرگ است، بازیکنان باید شخصیتی داشته باشند که بمیرد و از اشتباهات خود درس بگیرند. گیم پلی Project Zomboid جزو معدود بازی‌هایی است که تنها یک راه برای یادگیری بازیکنان وجود دارد و آن داستان‌هایی از بازی‌های قبلی است که آنها به خاطر می‌آورند.

5/5 - (4 امتیاز)
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس