ترسناکترین فیلم های سینمایی با موضوع حیوانات

115
0
ترسناکترین فیلم های سینمایی با موضوع حیوانات

نقش حیوانات در سینما همیشه شیرین و بامزه نبوده، حیوانات گاهی سرمنشاء فوبیاهای رایج و قابل درک بسیاری بوده‌اند. هراس از مار یک فوبیای شایع است، ترس از عنکبوت هم یکی از رایج‌ترین فوبیاهای دنیاست و البته بسیاری از انسان‌ها هم به خاطر خبر نداشتن از دنیای بی‌کران زیر اقیانوس‌ها، از کوسه و حیوانات دریایی وحشت دارند.به همین دلیل است که سینما از عنصر جانوران بارها برای ایجاد درام و فیلم‌های ترسناک استفاده کرده است. حالا تصور کنید همین حیوانات که در حالت عادی هم برای بسیاری ترسناک محسوب می‌شوند، در بستر یک درام مهیج دچار جهش‌های ژنتیکی یا ویژگی‌های ترسناک و ناخوشایند دیگری هم بشوند. در این پست به معرفی ترسناکترین فیلم های سینمایی با موضوع حیوانات می پردازیم.

ترسناکترین فیلم های سینمایی با موضوع حیوانات

کوسه در فیلم آرواره‌ها | ۱۹۷۵

بدون شک کوسه فیلم «اسپیلبرگ» در زمینه ترسناک ترین حیوان و وحشت‌زایی یک سروگردن بالاتر از تمام رقبای خود در سینما ایستاده است. ویژگی فیلم اسپیلبرگ این بود که حیوانش نه ویژگی غیرمعمولی داشت و نه از سیاره دیگری آمده بود. بااین‌حال چنان ترسی در جهان به‌پا کرد که بسیاری از مردم تا مدت‌ها از حضور در سواحل و شنا کردن وحشت داشتند و خود را از لذت آب‌تنی محروم کردند.

اسپیلبرگ چنان در کارش نبوغ به خرج داده که بیننده حتی بدون دیدن کوسه تا سی دقیقه پایانی فیلم هم زهره‌ترک می‌شود و هر لحظه منتظر وقوع اتفاق وحشتناکی است. با تعلیقی که استاد با آن کوسه مکانیکی ایجاد کرد، آرواره‌ها به یکی از غیرمنتظره‌ترین بمب‌های گیشه تبدیل شد و در حالی‌که فقط ۹ میلیون دلار خرج برداشته بود، ۴۷۶ میلیون دلار فروش کرد تا جای پای کارگردانش در هالیوود محکم و دست‌نیافتنی شود.

آناکوندای سبز در فیلم آناکوندا | ۱۹۹۷

برای آن‌هایی که ازش می‌ترسند، حتی اسم مار هم مساوی است با تن‌لرزه و کابوس‌های شبانه؛ حالا تصور کنید با ماری در ابعاد آناکوندا طرف شوید که بین هشت تا ۱۱ متر طول و تا ۱۵۰ کیلوگرم وزن دارد و با یک اشاره می‌تواند هر جنبده‌ای را بین عضلاتش به کمپوت تبدیل کند!

این ویژگی‌های ترس این گونه مار مناطق استوایی باعث شد تا «لوئیس یوسا» بهترین فیلم «ماری» دنیا را بسازد. فیلم داستان یک مستندساز جوان شبکه «نشنال جئوگرافیک» (با بازی جنیفر لوپز) است که برای ساخت مستندی درباره قبایل سرخپوستی راهی آمازون شده و همراه با گروهش توسط یک راهنمای محلی شیطان‌صفت که قرار بوده آن‌ها را به محل زندگی قبیله ببرد، به محل زندگی یک هیولای رودخانه‌ای می‌برد که در بلعیدن انسان‌ها یکه‌تاز است! وحشتی که آناکوندای فیلم یوسا به جان تماشاچی می‌اندازد آن‌قدر عمیق است که بعید است حواس تماشاگر پی جنیفر لوپز جوان و تازه‌کار باشد.

کرکودیل در فیلم دریاچه وحشت | ۱۹۹۹

ترسناکترین فیلم های سینمایی با موضوع حیوانات

سالانه به طور متوسط حدود ۱۰۰۰ نفر در سراسر دنیا طعمه کروکودیل‌ها می‌شوند. پس این جانور خبیث بدعنق یک کابوس بالقوه برای آدمیزاد است. این جانور هم مثل کوسه جلوی چشم انسان نیست و می‌تواند بی‌سروصدا از زیر آب خودش را به طعمه بی‌نوا برساند و به شکل دردناکی او را مثله کند. «استیو مینر» به همین ویژگی متوسل شده تا در این درام ماجراجویانه-ترسناکش کابوس شما را نسبت به تمساح‌ها عمیق‌تر از قبل کند.

وقتی یک جانور ناشناس تعدادی از مردم را در دریاچه‌ای در یکی از ایالات آمریکا به کام مرگ می‌کشاند، گروهی مامور تجسس درباره علت قتل‌ها می‌شوند.

گوسفند در فیلم گوسفند سیاه | ۲۰۰۶

گوسفند؟ آیا این نماد مظلومیت که همیشه به هر بهانه‌ای سرش توسط انسان بریده شده هم ترسناک است؟ بله، لااقل «جاناتان کینگ» کاری کرده که از گوسفندها اعاده حیثیت شود و این جانوران مفید لااقل برای یک‌بار هم که شده از انسان انتقام بگیرند! در فیلم کینگ، گروهی از گوسفندان شرور تشنه به خون انسان هستند و باعث می‌شوند که بفهمیم در سینما باید از هر حیوانی ترسید!

بعد از تماشای فیلم اگر گوسفند سیاهی جایی دیدید سریع فرار کنید، چرا که این جانوران نه تنها تمایلی به بافته شدن ژاکت و کلاه از پشم‌شان ندارند، که ممکن است پوست‌تان را هم بکنند.

خرگوش کربناگ در فیلم مانتی پایتون و جام مقدس | ۱۹۷۵

ترسناکترین فیلم های سینمایی با موضوع حیوانات

گروه مانتی پایتون یک گروه از کمدین‌های انگلیسی بودند که سرشان درد می‌کرد برای دردسر. فیلم‌های آن‌ها عموما ارزش‌ها و اخلاقیت مقدس جامعه اروپا را به هجو می‌کشید و برای همین هم اکران فیلم‌های‌شان همیشه با جنجال و انتقاد همراه بود. آن‌ها در این فیلم قصه «شاه آرتور» و شوالیه‌هایش را روایت می‌کنند که در سفری برای به‌دست آوردن جام مقدس، با موانع احمقانه زیادی روبرو می‌شوند که یکی از آن‌ها یک خرگوش است.

این خرگوش، محافظ غاری است که جام مقدس در آن قرار دارد و برای حفاظت از این غار از هیچ خشونتی فروگذار نمی‌کند و هر جنبده‌ای را بی‌رحمانه می‌کشد. خرگوش کربناگ هرچند واقعا ترسناک است، اما هیبت و نحوه حمله‌اش به یاران شاه انسان را از خنده روده‌بر می‌کند.

گوریل‌های خاکستری در فیلم کنگو | ۱۹۹۵

گوریل‌ها علی‌رغم ویژگی‌های جذاب‌شان خیلی با هالیوود میانه‌ای ندارند و حضورشان در سینما سال‌ها منحصر بود به شخصیت «کینگ‌کنگ». اما در سال ۹۵ «فرانک مارشال» این جانوران قوی‌هیکل را دستمایه ساخت یک اثر علمی-تخیلی قرار داد و شمایلی بی‌رحم از آن‌ها ساخت.

فیلم درباره قتل‌عام شدن یک گروه تجسس در کنگوست. ناپدید شدن آن‌ها باعث می‌شود تا گروه دومی راهی محل شوند تا بدانند چه بلایی سر تیم قبلی آمده است. این گوریل‌ها چرا انقدر خشن هستند؟ چون از دوران باستان توسط مردم بومی آموزش دیده بوده‌اند تا از معادن الماس بومی در برابر بیگانگان محافظت کنند و دمار از روزگار طماعان و استعمارگران درآورند!

پیراناها در فیلم پیرانا سه‌بعدی | ۲۰۱۰

ترسناکترین فیلم های سینمایی با موضوع حیوانات

پیرانا مصداق بارز «فلفل نبین چه ریزه» است. یک ماهی نه چندان بزرگ که علی‌رغم جثه‌اش دندان‌هایی هولناک و توانایی دهشتناکی در حمله و پاره پاره کردن طعمه‌هایش دارد. حالا عده‌ای جوان عیاش در تعطیلات بهاری راهی ساحلی شده‌اند تا حسابی خوش‌گذرانی کنند، غافل از این‌که همزمان گله‌ای متخاصم از پیرانا هم می‌خواهند با حمله به ساحل دلی از عزا دربیاورند.

هجوم این ماهی‌ها ناشی از یک زلزله زیر آب است که باعث شده ماهی‌ها به سطح آب برسند و مثل زامبی‌ها دریایی از خون به‌پا کنند.

عنکبوت‌ها در فیلم هیولاهای هشت‌پا | ۲۰۰۲

با توجه به این‌که ترس از عنکبوت، رایج‌ترین فوبیای حیوانی بین انسان‌ها در دنیاست، فیلم‌های مربوط به عنکبوت‌ها به‌طور شگفت‌انگیزی کم هستند. با این حال، حداقل «الوری الکایم» فیلمساز از این ترس بشر استفاده کرد و فیلم هیولاهای هشت‌پا را در سال ۲۰۰۲ را ساخت؛ یک فیلم کمدی ترسناک که درباره تعدادی از عنکبوت‌های زهرآگین که با قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، جهش‌یافته شده‌اند.

فیلم با حضور «اسکارلت جوهانسون» جوان از آن فیلم‌های ظهرجمعه‌ای مفرح است که با خوردن پف فیل می شود از تماشایش لذت برد و سرگرم شد، البته به شرطی که فوبیای این موجودات هشت‌پای پشمالو را نداشته باشید!

کوجو در فیلم کوجو | ۱۹۸۳

«استیفن کینگ» رمان‌نویس قهار آمریکایی لقب سلطان وحشت را دارد. او متخصص پروراندن شخصیت‌های شرور انسانی مثل «پنی وایز» (دلقک فیلم IT!) و «جک تورنس» (فیلم درخشش) است، اما در «کوجو» به سراغ حیوانات رفته و از یک سگ خانگی ملوس چنان هیولایی ساخته که زهره آدم را آب می‌کند.

کوجو سگی خانگی است که به خاطر معاشرت با یک سگ ولگرد به بیماری هاری مبتلا می‌شود و ابتلای او به این بیماری مهلک مساوی است با فرو رفتن کل شهر در وحشت محض.

پرندگان در فیلم پرندگان | ۱۹۶۳

ترسناکترین فیلم های سینمایی با موضوع حیوانات

سلطان دلهره و تعلیق، استاد بزرگ، وحشت‌آفرین طناز و … تا صبح می‌توان القاب جذاب به آلفرد هیچکاک بزرگ نسبت داد. فیلم‌های او آمیزه‌ای از تعلیق، دلهره و طنز هستند و استاد با ابداعات و ترفندهای سینمایی‌اش باعث شده تا شماری از بهترین آثار تاریخ سینما شکل بگیرد.

حال تصور کنید کارگردانی با چنین استعدادی برود سراغ حیوانات و از موجود نسبتا بی‌آزاری مثل پرنده، یک جهنم بسازد. داستانی که به نظر قرار است عاشقانه باشد، با حمله گروه عظیمی از پرندگان سیاه به یک خلیج کوچک در کالیفرنیا تبدیل به دو ساعت هیجان محض می‌شود. البته تماشای پرندگان با آن جلوه‌های ویژه‌ای که امروز ابتدایی به نظر می‌رسد ممکن است برای مخاطب امروزی بیشتر مضحک به نظر برسد تا ترسناک، اما در زمان خودش ولوله‌ای در گیشه و سالن‌های سینما به پا کرده بود.

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس