موثرترین فرنچایزهای ترسناک قرن 21

75
0
موثرترین فرنچایزهای ترسناک قرن 21

هزاره جدید با خودش نسل جدیدی از فیلم‌های ترسناک را به ارمغان آورد، و این ده فرانچایز به فیلم‌های کلاسیک ترسناک تبدیل شده‌اند و و این ژانر را دوباره تعریف کرده‌اند. در کنار فیلم‌های ابرقهرمانی، به نظر می‌رسد فیلم‌های ترسناک در گیشه دارای یک جایگاه ثابت هستند. هیجان دور هم جمع شدن با مردم در یک اتاق تاریک برای ترسیدن، خود به خود خواستنی است و جذابیتی فریبنده برای مخاطبان دارد. با این حال، ذائقه مخاطب در آثار ترسناک در طول زمان تغییر می‌کند. برای مثال: هیولاهای یونیورسال چهره‌های شاخص وحشت در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ بودند و سبک اسلشر چهره سینمای ترسناک در دهه ۱۹۸۰بود. در این پست به بررسی موثرترین فرنچایزهای ترسناک قرن 21 می پردازیم.

موثرترین فرنچایزهای ترسناک قرن 21

در حالی که بسیاری از فرانچایزهای ترسناک نمادین مانند هالووین، جمعه سیزدهم و جیغ همگی بازسازی، راه اندازی مجدد و دنباله‌ای در قرن بیست و یکم داشتند، اما ۲۳ سال گذشته با نوع متفاوتی از فیلم‌های ترسناک تعریف شده است. فرنچایزهای جدید افزایش یافته و به جمع افسانه‌ها پیوسته‌اند. از سال ۲۰۰۰، گزیده جدیدی از فیلم‌های ترسناک چیزی را که تماشاگران ژانر وحشت شبیه به آن را می‌خواستند منعکس می‌کنند.

فیلم ترسناک V/H/S

مجموعه فیلم‌های V/H/S یک فرنچایز ترسناک جالب است، زیرا شجره باکس آفیس مشابه بسیاری از فیلم‌های دیگر این فهرست را ندارد (تا حدی به دلیل انتشار مستقیم فیلم‌های اخیر به سرویس استریم Shudder). اما این آثار یک داستان پیوسته دارند، زیرا آنها فیلم‌های ترسناک گلچینی هستند. با این وجود، از زمان اکران اولین فیلم در سال 2012، این فیلم‌ها به شکلی از طریق دنباله‌ها، فیلم‌های اسپین‌آف و حتی مینی‌سریال‌های منتشر شده به بقاب خود ادامه داده‌اند.

موثرترین فرنچایزهای ترسناک قرن 21
موثرترین فرنچایزهای ترسناک قرن 21

به طور کلی، V/H/S یک مجموعه فیلم آنتولوژی ترسناک است که بخش‌هایی از فیلم‌سازان ترسناک مانند آدام وینگارد، تی وست، دیوید بروکنر، مت بتی‌لی-اولپین و تایلر گیلرت و بسیاری دیگر را در خود جای داده است. این قالب به تنهایی، شامل مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه ترسناک است که به سبک نمایش ویدیوهای خانگی قدیمی و وحشتناک اجرامی‌شود. در واقع این سبک روزهایی را به یاد می‌آورد که در دهه‌های 80 و 90 میلادی، ویدئوهای اجاره‌ای محبوبیت عمده داشته است، و فرنچایزی است که نامه‌ای عاشقانه به رسانه‌ای است که ویترینی عالی برای آن مدل از آثار بوده است.

فیلم ترسناک The Ring

در حالی که فیلم اصلی «The Ring» یا حلقه در سال 1998 در ژاپن منتشر شد، بازسازی آمریکایی این فیلم در سال 2002 به سینما‌ آمد و نقطه عطفی برای ژانر وحشت در آن دوره خاص بود. دنباله‌ای با عنوان حلقه دو در سال 2005 منتشر شد، و سپس سومین ورودی نهایی در سال 2017 به نام حلقه این فرنچایز را به سمت جلو پیش برد.

موثرترین فرنچایزهای ترسناک قرن 21
موثرترین فرنچایزهای ترسناک قرن 21

در نتیجه موفقیت این فیلم منجر به بازسازی‌های دیگری از فیلم‌های ترسناک ژاپنی مانند The Grudge و Dark Water شد، در حالی که همچنین باید این الگوی خاص را یک تعریف جالب برای ژانر وحشت دانست، سبک وحشتی که انتظار مخاطبان از یک فیلم ترسناک ژاپنی بود.

فیلم ترسناک Insidious

بسیاری از طرفداران آٍثار ترسناک تمایل دارند فیلم‌های ترسناک با درجه‌بندی PG-13 را از سبد تماشای خود حذف کنند، اما فیلم Insidious کارگردان جیمز وان در سال 2011 نشان داد که برای ترسناک بودن نیازی به رتبه R ندارید. از آنجایی که اولین فیلم با فروش 100 میلیون دلاری در سراسر جهان با بودجه 1.5 میلیون دلاری به فروشی موفق رسید، این فرنچایز تاکنون یک رشد بزرگ کرده است. پس از این اثر Insidious: Chapter 2 در سال 2013 منتشر شد و سپس Insidious: Chapter 3 در سال 2015 منتشر شد که یک پیش درآمد بود.

موثرترین فرنچایزهای ترسناک قرن 21
موثرترین فرنچایزهای ترسناک قرن 21

سپس فیلم Insidious: The Last Key در سال 2018 ادامه یافت و پنجمین فیلم از این مجموعه با عنوان Insidious: Fear The Dark در همین سال 2023 به کارگردانی پاتریک ویلسون در سینماها اکران می‌شود. در این پنج فیلم، تماشاگران برای دیدن وحشت‌های ناشی از احضار شیاطین به مناطقی که احساس می‌کنند خانه روح‌زده است، بازگشته‌اند.

فیلم ترسناک Final Destination

سری فیلم‌های مقصد نهایی با هزاره جدید آغاز شد زیرا اولین فیلم در 17 مارس سال 2000 به سینماها وارد شد. این فیلم شامل یک فرض ساده درباره گروهی از بازماندگان بود که پس از اجتناب از تجربه نزدیک به مرگ شروع به نابودن شدن توسط اتفاقاتی عجیب کردن. در واقع هر یک از آن‌ها بعد از جان سالم به در بردن از یک حادثه، به گونه‌ای دیگر از بین می‌رفتند. اما اولین فیلم الهام بخش چهار دنباله با فیلم جدیدی بود که در سال 2022 معرفی شد.

موثرترین فرنچایزهای ترسناک قرن 21
موثرترین فرنچایزهای ترسناک قرن 21

علیرغم نداشتن یک آنتاگونیست فیزیکی منحصر به فرد، مخاطبان برای تماشای کشتارهای خشن بارها به این فرنچایز بازگشته‌اند، و همچنین احتمالاً تأثیری بر روان فرهنگی گذاشته است زیرا هر کسی که مدل مرگ‌های درون این فرنچایز را دیده است، بدون شک به ابزار‌های و لوازم دور اطرافش به عنوان یک قاتل مرگ‌آور نگاه خواهید کرد.

فیلم ترسناک A Quiet Place

اگرچه A Quiet Place یا همان «یک مکان ساکت» تاکنون تنها دو اثر دارد، یعنی فیلم اول و دنباله آن A Quiet Place Part II در سال 2021، اما این فیلم‌ها به یک فرنچایز بزرگ ترسناک تبدیل شده‌اند. اولین فیلم با فروش 180 میلیون دلاری در گیشه موفق شد و دنباله آن یکی از اولین فیلم‌های بزرگی بود که پس از تعطیلی سینماها به دلیل همه‌گیری COVID-19 اکران شد و فروش داخلی چشمگیر 160 میلیون دلاری در سینما‌های آمریکا داشت.

موثرترین فرنچایزهای ترسناک قرن 21
موثرترین فرنچایزهای ترسناک قرن 21

جالب است بدانید که A Quiet Place Part III قبلاً برای اکران در سال 2025 اعلام شده است؛ همچنین ما شاهد یک پیش درآمد اسپین آف، A Quiet Place: Day One که قرار است در 8 مارس 2024 اکران شود، خواهیم بود. چیزی که به نظر فقط یک کارگردانی جذاب از جان کرازینسکی بود، اکنون به یک اثر ترسناک مدرن تبدیل شده است. فرنچایزی که مخاطبان را مجذوب خود کرده است.

فیلم ترسناک It

مطمئناً بحث در مورد اینکه چقدر می‌توان آن را به‌عنوان یک فرنچایز تعریف کرد، وجود دارد، زیرا فقط دو فیلم وجود داشت و آنها اقتباسی از یک کتاب بودند که به نصف تقسیم شده بود. با این حال، با انتشار اخباری مبنی بر اینکه یک سریال پیش درآمد در HBO Max به نام Welcome to Derry در حال ساخت است، این قطعاً برندی است که برادران وارنر علاقه‌ای به رها کردن آن ندارد. هیاهوی فیلم It: Chapter One بسیار زیاد بود، اما هیچ کس نمی توانست پیش بینی کند که این فیلم تا چه حد به یک فیلم پرطرفدار تبدیل می‌شود و رکورد بزرگترین افتتاحیه آخر هفته در ماه سپتامبر را با 124 میلیون دلار شکست و در نهایت 701.8 میلیون دلار فروش کرد.

موثرترین فرنچایزهای ترسناک قرن 21
موثرترین فرنچایزهای ترسناک قرن 21

این فروش در سرتاسر جهان، آن را تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم ترسناک بدون تعدیل تورم کرده است. هرچند فروش قسمت دوم آن کاملاً یکسان با فیلم اول نبود و 473 میلیون دلار در سراسر جهان فروخت، اما هیچ استدلالی منفی وجود نداشت که این دو فیلم بسیار تأثیرگذار نبوده است. بنابراین این دو فیلم الهام‌بخش تولید مجموعه‌ای از اقتباس‌های جدید از آثار استیون کینگ مانند دکتر اسلیپ شد و در عین حال برداشت جدیدی از داستان ترسناک کلاسیک او ارائه داد که احتمالا برای سالهای آینده در ذهن مردم باقی خواهد ماند.

فیلم ترسناک The Purge

یونیورسال پیکچرز در دی‌ان‌ای خود ریشه وحشت دارد که به هیولاهای جهانی دهه‌های 1930 و 40 میلادی بازمی‌گردد، و بزرگ‌ترین سهم آنها در قرن بیست و یکم در ژانر ترسناک، فیلم‌های فرنچایز پاکسازی است. این فیلم‌ها به سرعت و ارزان ساخته شدند، و چیزی که به‌عنوان یک فیلم ساده تهاجم به خانه شروع شد، با فرض اصلی قانونی بودن همه جنایت‌ها به مدت 24 ساعت، به سرعت به یک تفسیر سیاسی و اجتماعی درباره نابرابری درآمد تبدیل شد.

موثرترین فرنچایزهای ترسناک قرن 21
موثرترین فرنچایزهای ترسناک قرن 21

اولین فیلم The Purge در سال 2013 افتتاح شد و سپس توسط The Purge: Anarchy در 2014، The Purge: Election Year در 2016، The First Purge در 2018، و The Forever Purge در سال 2021 و همچنین یک سریال تلویزیونی از سال 2018 تا 2019 دنبال شد. جالب است بدانید ماسک‌ها و قوانین موجود در این فرنچایز به سرعت بخشی از فرهنگ عام سینما دوستان در تمام جهان شد. مجموعه فیلم‌های The Purge یک فرنچایز کلاسیک ترسناک است که به ترس‌ها و نگرانی‌های سیاسی در این روزگار اشاره کرد.

فیلم ترسناک The Conjuring

در کنار دنیای سینمایی مارول، موفق ترین دنیای فیلم‌های مشترک، جهان ابرقهرمانی DCU نیست، بلکه در واقع یک سری فیلم دیگر از برادران وارنر است: جهان احضار. جیمز وان کارگردان ترسناک این مجموعه را در سال 2013 شروع کرد و پس از آن دو دنباله، یک سه گانه از فیلم های اسپین آف Annabelle، The Nun و یک دنباله در راه است، و همچنین اسپین آف فیلم The Curse of La Llorona که این جهان را به سمت افق‌های نو سوق می‌دهد.

موثرترین فرنچایزهای ترسناک قرن 21
موثرترین فرنچایزهای ترسناک قرن 21

هشت فیلمی که این فرنچایز را تشکیل می‌دهند، ۲.۱ میلیارد دلار در باکس آفیس به دست آورده‌اند و The Conjuring Universe را به موفق‌ترین فرانچایز ترسناک تمام دوران تبدیل کرده‌اند. این مجموعه فیلم ترسناک سینمای وحشت را در دهه 2010 به بعد بازتعریف کرد و کتابی در مورد شکارچی‌های ماوراء الطبیعه را بازنویسی کرد و مشعل را به دستان سازندگان این آثار داد.

فیلم ترسناک Paranormal Activity

در حالی که Blair Witch Project قالب جدیدی از داستان سرایی ترسناک با ژانر تصاویر یافت شده اختراع کرد، Paranormal Activity از این مدل استفاده کرد و آن را با فرمت عالی تنظیم کرد. اولین فیلم Paranormal Activity که در سال 2009 منتشر شد تنها 150000 دلار بودجه داشت و 193 میلیون دلار در سرتاسر جهان فروش کرد. تریلرها با به نمایش گذاشتن واکنش تماشاگران وحشت فروختند و فیلم تبدیل به یکی از صحنه‌های فرهنگ عام سینما دوستان شد.

موثرترین فرنچایزهای ترسناک قرن 21
موثرترین فرنچایزهای ترسناک قرن 21

این فیلم به یک فرنچایز تبدیل شد و هر سال یک فیلم از سال 2010 تا 2012 روانه سینما شد. آنها یک اسپین آف، یک فیلم نهایی و یک راه اندازی مجدد در پارامون پلاس ساختند. هفت فیلم در «فعالیت ماوراء الطبیعه» مطمئناً دارای کیفیت هستند، اما نمی‌توان انکار کرد که چهار فیلم اول که سال‌ها پشت سر هم در حوالی هالووین اکران شدند برای بسیاری به یک سنت خوب تبدیل شدند و وحشت را به حومه‌های دنیوی وارد کردند. این فیلم همچنین الهام بخش مجموعه‌ای از فیلم‌های ترسناک با سبک تصاویر یافت شده در سال‌های بعد بود.

فیلم ترسناک Saw

اگرچه فرانچایز Saw یا همان اره ممکن است به اندازه The Conjuring Universe درآمد نداشته باشد، اما نمی‌توان میزان محبوبیت و تاثیرگذاری فرنچایز Saw را کم اهمیت جلوه داد. فرض ساده سری فیلم اره در مورد افرادی که در تله‌های وحشتناک قرار می‌گیرند و درد و رنجی که برای خارج شدن از آن‌ها متحمل می‌شوند، الهام‌بخش یک زیرژانر کامل ترسناک به نام اسلشر شکنجه شد. اولین فیلم Saw در اکتبر 2004 اکران شد و به مدت شش سال هر اکتبر یک فیلم اره اکران می‌شد که مطمئناً این فرانچایز ترسناک تعیین کننده آن دهه است.

موثرترین فرنچایزهای ترسناک قرن 21
موثرترین فرنچایزهای ترسناک قرن 21

دو تلاش برای احیای اره انجام شده است، اولی در سال 2017 و سپس در سال 2021، هر دو موفقیت متفاوتی داشتند و تلاش سوم برای اکران در 27 اکتبر 2023 تنظیم شده است. علاوه بر این، فیلم اول به کارگردانی جیمز وان و نویسندگی لی وانل بدون شک بهترین است. وان یکی از مهم‌ترین فیلم‌سازان ترسناک قرن بیست و یکم است که نه تنها فرنچایز Saw، بلکه مجموعه‌های The Conjuring و Insidious را نیز راه‌اندازی کرد، در حالی که وانل فیلم Insidious را نوشت و همچنین فیلم The Invisible Man را کارگردانی کرد که هیولای جهانی را برای یک دوره جدید بازتعریف کرد. دو تا از بزرگ‌ترین نام‌های ترسناک با Saw شروع به کار کردند، که سپس پخش شد و فیلم‌های ترسناک محبوب‌تری را راه‌اندازی کرد و درختی را که بسیاری دیگر از آن منشعب می‌شوند، ساختند.

movieweb

5/5 - (2 امتیاز)
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس