نقد و بررسی فیلم ۲ روز دیرتر (فجر۱۴۰۲)

64
0
نقد و بررسی فیلم ۲ روز دیرتر

اصغر نعیمی امسال با کمدی اجتماعی دو روز دیرتر به جشنواره فیلم فجر آمده است تا یکی از منتقدان سابق سینمایی باز هم با فیلمی تنور جشنواره را گرم کند. در این پست به نقد و بررسی فیلم ۲ روز دیرتر می پردازیم.

نقد و بررسی فیلم ۲ روز دیرتر

در خلاصه داستان رسمی فیلم دو روز دیرتر آمده است: «آقا جون می‌خوای ریش گرو بذاری، بذار، می‌خوای از اون دنیا امداد غیبی بفرستی، بفرست… من دیگه رد دادم» و در سایت جشنواره فیلم فجر هم نوشته شده: «پدر مریم عاشق نوه است و برای نوه‌دار شدن آنها را تحت فشار قرار می‌دهد…» این فیلم به نوعی به ماجرای فرزندآوری زوج‌های جوان و مسائل آنها می‌پردازد.

بازیگران و عوامل فیلم ۲ روز دیرتر

سینا مهراد، پردیس احمدیه، فرهاد آئیش، گوهر خیراندیش، کمند امیرسلیمانی، ناهید مسلمی، سید جواد یحیوی، سیاوش چراغی پور، محمد فیلی، علیرضا داوودنژاد، آزاده اسماعیل‌خانی و علی مهربان به عنوان بازیگر در فیلم اصغر نعیمی حضور دارند.

محسن شیرازی تهیه‌کننده فیلم دو روز دیرتر است و سید جمال ساداتیان، مشاور تهیه کننده است. دیگر عوامل فیلم ۲ روز دیرتر هم عبارتند از؛ فیلمنامه: حمید اکبری خامنه (بر اساس طرحی از رضا مقصودی)، مدیر فیلمبرداری: مرتضی هدایی، تدوین: میثم مولایی، آهنگساز: مسعود سخاوت‌دوست، صدابردار: رشید دانشمند، طراحی و ترکیب صدا: حسین ابوالصدق، طراح چهره‌پردازی: عباس عباسی، طراح صحنه: محسن غلامی و عکاس: حمید جانی‌پور.

نکته‌ها و حواشی فیلم ۲ روز دیرتر

  • بنیاد فرهنگی روایت فتح سرمایه گذار اصلی این پروژه سینمایی است که با همکاری بنیاد سینمایی فارابی و مؤسسه بهمن سبز حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی مشارکت دارد.
  • بنیاد فرهنگی روایت فتح در دور جدید تولید آثار سینمایی خود اقدام به تهیه و تولید چند اثر سینمایی در استان های کشور کرده است.
نقد و بررسی فیلم ۲ روز دیرتر
  • ۲ روز دیرتر ششمین تجربه فیلمسازی اصغر نعیمی است که پیش از این هم تجربه ساخت کمدی اجتماعی بی وفا را در اولین فیلمش داشت.
  • پردیس احمدیه که با بازی در سریال پوست شیر به محبوبیت زیادی دست پیدا کرد بعد از آخرین تجربه سینمایی‌اش یعنی فیلم لامینور ساخته داریوش مهرجویی در فیلم اصغر نعیمی حاضر شده است.

صحبت‌های عوامل فیلم در نشست خبری جشنواره فجر

محسن شیرازی |  تهیه کننده: نطفه فیلم ما تقریبا یک سال و نیم پیش شکل گرفت و ما حس کردیم این قصه را می‌توانیم در بستر طنز اجتماعی روایت کنیم.

اصغر نعیمی | کارگردان: سال عجیبی بر سینمای ایران گذشت. سال گذشته موفقیت هایی در عرصه جذب مخاطب داشتیم و ضایعه بزرگ قتل آقای مهرجویی و همسر هنرمند ایشان را باعث تاسف ما بود. مایلم در اولین روز جشنواره ادای احترامی به روح این هنرمند بزرگ و تاریخ‌ساز سینما داشته باشیم و به همین علت خواهش می‌کنم به احترام آقای مهرجویی و همسرشان یک دقیقه سکوت کنیم.  آن چیزی که همواره در فیلمسازی برای من مهم است یک مسیر تجربی اما در عرصه سینمای حرفه‌ای است. دنبال راهکارهایی هستم تا به صورت سالم با مردم ارتباط برقرار کنم. وقتی به فیلم‌هایم‌ نگاه می‌کنم وجوه افتراق زیادی با هم دارند اما براساس تجربه به نظرم رسید که جامعه ما در شرایطی است که گونه کمدی رمانتیک در آن گم شده است.

ما فیلم های اجتماعی خوبی داریم، از طرفی فیلم های کمدی مطلق داریم که موفق بوده اند اما علاقه‌مندی شخصی من گونه کمدی رمانتیک است. یکی از فیلم هایی که من دوستش دارم فیلم‌ بی‌وفا بود که حس شیرینی داشت. در فیلم «دو روز دیرتر» هم سعی کردم ضمن حفظ این موضوع زمینه های اجتماعی را هم‌ به قصه اضافه کنم. برای من پرداختن به مسائل خانواده های متوسط بدون چیزی که به آن سیا‌‌ه‌نمایی می‌گویند، اهمیت دارد. درنهایت امیدوارم موفق بوده باشیم که به خوبی دو جوان را در جامعه امروزی به تصویر بکشیم.

محسن غلامی | طراح صحنه:  مقوله صحنه و طراحی صحنه همیشه برای تولید و تهیه‌کننده بار مالی کم و زیادی دارد. باتوجه به شرایط اقتصادی، تهیه کردن یک فیلم با تعدد لوکیشن انصافا برای تهیه‌کننده که از منابع مالی ایشان هم اطلاع داشتیم، سخت بود. در این فیلم باید حواسمان به فضاسازی، رضایت کارگردان و فیلمبردار بود. باید همه این فاکتورها را جمع‌بندی می‌کردیم تا طراحی صحنه فضایی را ایجاد کند که فضاسازی درستی داشته باشد. تقریبا همه لوکیشن‌های ما مخروبه و خالی بودند و ما از پایه همه چیز را تعمیر کردیم.

filimo

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات وایز اول پرداخت

وایز اول پرداخت

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس