آداپتورهای Lens Mount (لنز مانت) چیست و هر آنچه باید دانست

58
0
آداپتورهای Lens Mount

آداپتورهای نصب لنز، لنزهای شما را با بدنه دوربین های مختلف از سازندگان مختلف تطبیق می دهند. در این مقاله به بررسی دقیق آداپتورهای Lens Mount می پردازیم.

عکاسی چه برای سرگرمی باشد چه حرفه، ممکن است هزینه های آن کمی گران باشد. آداپتورهای نصب لنز (Lens mount adapters)، راه آسانی برای کمک به کاهش هزینه‌ها هستند و به شما اجازه می‌دهند لنزهایی را که از قبل دارید با دوربینی که می‌خواهید از آن استفاده کنید یا بالعکس تطبیق دهید. 

آداپتورهای Lens Mount (لنز مانت) چیست و چرا به یکی از آن ها نیاز دارید؟

دوربین‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلف و لنزهایی که استفاده می‌کنند نیز وجود دارند. این بدان معناست که با خرید در یک سیستم دوربین، تعهد بلندمدتی را نسبت به لنزهایی که با دوربینی که انتخاب کرده‌اید، می‌کنید.

به عنوان مثال، Fujifilm از X-mount برای دوربین های مدرن APS-C بدون آینه خود استفاده می کند، در حالی که Canon از EF-mount برای دوربین های DSLR فول فریم خود استفاده می کند.

آداپتورهای Lens Mount
آداپتورهای Lens Mount

خبر خوب این است که علی‌رغم اندازه‌ها و شکل‌های مختلف پایه‌ها، اکثر دوربین‌ها و لنزهای مدرن از مکانیزم نصب یکسانی استفاده می‌کنند. به سبک سرنیزه‌ای، که در آن لنزها با استفاده از یک نشانگر با بدنه دوربین هماهنگ می‌شوند و سپس می‌پیچند تا در جای خود قفل شوند.

خبر بد این است که علیرغم داشتن مکانیزم نصب یکسان، اندازه و شکل این پایه‌ها همچنان متفاوت است و تعویض لنز بین تولیدکنندگان مختلف را غیرممکن می‌کند.

خوشبختانه برخی از تیم‌ها، بسیار هوشمندانه و مقرون به صرفه، ساخت آداپتورهایی را بر عهده گرفته‌اند که رابط دوربین‌ها را با لنزهای تولیدکنندگان مختلف ارتباط می‌دهند. با این حال باید گفت کارشان بدون خطا نیست.

آداپتورهای نصب لنز (Lens Mount) در مقابل تقویت‌کننده‌های سرعت

آداپتورهای Lens Mount ابزارهایی هستند که رابط بین انواع مختلف بدنه دوربین را با لنزهای سازنده های مختلف پل می کنند. بسته به سطح پیچیدگی و هزینه آداپتور پایه لنز، ممکن است نتوانید از تمام ویژگی‌های اصلی لنز در هنگام تطبیق با بدنه دوربین متفاوت استفاده کنید.

آداپتورهای Lens Mount
آداپتورهای Lens Mount

Speed ​​Booster آداپتورهای لنز شرکتی به نام Metabones هستند که شبیه به آداپتورهای نصب لنز هستند زیرا به شما امکان می دهند انواع مختلف لنز را با بدنه های مختلف دوربین تطبیق دهید. با این حال، تقویت‌کننده‌های سرعت یک عنصر لنز اضافه می‌کنند که اندازه تصویر را از لنز اصلی تغییر می‌دهد یا آن را با حسگر دوربینی که با آن استفاده می‌شود، مطابقت می‌دهد.

برخی از تقویت‌کننده‌های سرعت نیز می‌توانند دیافراگم لنز را با تغییر سرعت لنز یا میزان نوری که هنگام باز شدن شاتر (shutter ) از لنز عبور می‌کند، تنظیم کنند.

کدام ویژگی‌های لنز خودکار با آداپتورهای Lens Mount قابل حمل هستند؟

هنگامی که به دنبال آداپتور نصب لنز، از جمله تقویت‌کننده‌های سرعت هستید، یکی از اولین مواردی که باید در نظر بگیرید این است که کدام لنز را می‌خواهید با کدام دوربین تطبیق دهید. سپس می توانید آداپتورها را با توجه به ویژگی هایی که برای شما مهم هستند و اینکه کدام آداپتور به بهترین وجه لنز را به بدنه دوربین متصل می کند تا بهترین تصاویر را ایجاد کند، محدود کنید.

بسیاری از لنزهای دوربین برای انواع عکاسی با ویژگی‌های مفیدی مانند فوکوس خودکار و نوردهی خودکار در آنها وجود دارد که می‌تواند به کاربران کمک کند بهترین عکس ممکن را دریافت کنند. این کار امکان پذیر است زیرا لنزهای مدرن دارای پین هایی هستند که با بدنه دوربین ارتباط برقرار می کنند و به آنها اجازه می دهد با یکدیگر در ارتباط باشند و اطلاعات مورد نیاز برای انجام این تنظیمات خودکار را به اشتراک بگذارند.

اگر داشتن ویژگی فوکوس خودکار (autofocus ) برای شما مهم است، به‌عنوان مثال، به دنبال آداپتورهای نصب یا تقویت‌کننده‌های سرعت باشید که با استفاده از پین‌های عبوری که می‌توانند اطلاعات فوکوس خودکار مربوطه را از لنز به بدنه دوربین ارسال کنند، باید بگوییم از این ویژگی پشتیبانی پشتیبانی می‌کنند.

نکته‌ای که در اینجا باید به آن توجه شود، اگرچه ویژگی‌های اصلی فوکوس خودکار ممکن است کار کنند، انواع خاصی از ویژگی‌های فوکوس خودکار پیشرفته (از جمله فوکوس خودکار برای ضبط ویدیو یا فوکوس خودکار مداوم) ممکن است با دوربین‌های خاصی که می‌خواهید از آداپتورها استفاده کنید کار نکنند. 

اگرچه زیبایی در چشم بیننده است، استفاده از دوربین و لنز مناسب نقش مهمی در کیفیت تصویر تولید شده دارد. اما مهم نیست که تجهیزات شما چقدر خوب باشد، باز هم با مقداری تخریب یا اعوجاج تصویر مواجه خواهید بود، زیرا همه سیستم‌های دوربین و لنز دارای نقص‌های خود هستند و مهم نیست چقدر کوچک هستند.

هنگامی که با یک آداپتور پایه لنز با کیفیت پایین ترکیب می شود، این مورد تشدید خواهد شد. در اینجا چند مشکل وجود دارد که ممکن است با آن مواجه شوید.

Vignetting

Vignetting  عبارت است از تاریک شدن تدریجی تصویر به سمت گوشه ها در نتیجه کاهش نور در طول مسافت هنگام حرکت از مرکز به بیرون. این امر به طور طبیعی به دلیل اینکه چگونه لنزها نور را در نقطه کانونی میانی متمرکز می کنند، قبل از پخش شدن به بیرون و برخورد به سنسور دوربین (یا فیلم در مورد دوربین های فیلم) رخ می دهد.

هنگامی که به طور طبیعی از لنز اتفاق می افتد، به عنوان یک اثر ظریف و تدریجی ظاهر می شود که برخی آن را خوشایند می دانند. در واقع، تصویربرداری اغلب در پس از تولید برای افزودن یک اثر دراماتیک یا تمرکز بر شخصیت اصلی استفاده می شود. با این حال، اگر این کار در نتیجه یک خطای تجهیزاتی انجام شود، می تواند منجر به گوشه های خشن و تاریک گردد.

اطمینان حاصل کنید که آداپتور نصب لنز که انتخاب می‌کنید، رنگ‌بندی بیشتری را در اثر خونریزی خفیف یا اندازه باز شدن نامشخص ایجاد نمی‌کند. می توانید این کار را با بررسی قطر داخلی پایه لنز دوربین خود انجام دهید و مطمئن شوید که آداپتور lens mount کاملاً با آن مطابقت دارد.

تغییر و اعوجاج محدوده کانونی- Focal Range Shift and Distortion

آداپتورهای Lens Mount
آداپتورهای Lens Mount

برخی از آداپتورهای نصب لنز فقط اتصالات مختلف را در بین تولید کنندگان عادی می کنند. مزیت این نوع آداپتورها این است که اغلب ارزان هستند. نقطه ضعف این است که آنها ویژگی هایی مانند فوکوس خودکار و نوردهی خودکار را که قبلاً ذکر شد حذف می کنند.

بدتر از آن، برخی از این پایه‌های ارزان قیمت می‌توانند باعث کاهش بیشتر تصویر مانند کاهش وضوح و اعوجاج شوند. این به این دلیل اتفاق می افتد که هر نوع لنز به طور خاص برای مطابقت با سیستم های دوربین مورد استفاده طراحی شده است. این مورد شامل ملاحظات مهمی مانند فاصله لنز تا سنسور دوربین یا فاصله کانونی فلنج- flange (FFD) است.

یک تصویر فوکوس می کند زیرا نور از طریق لنز در یک زاویه و فاصله خاص متمرکز می شود. هنگامی که بدون تطبیق با آن تغییر می کند، فاصله کانونی تغییر می کند و با از دست دادن وضوح تصویر، ضربه می زند.

آداپتورهای لنز که FFD را در نظر می‌گیرند را می‌توان با یک آداپتور لنز اصلاحی اضافی جفت کرد تا اطمینان حاصل شود که زاویه و فاصله نوری که به سنسور برخورد می‌کند مطابق با روش مورد نظر است.

با تقویت‌کننده‌های سرعت، این موضوع کمتر مشکلی ایجاد می‌کند، زیرا عناصر لنز درون آن‌ها طوری طراحی شده‌اند که برای دوربین‌ها و لنزهای خاص کار می‌کنند.

انحراف رنگی (Chromatic Aberration)

آداپتورهای Lens Mount
آداپتورهای Lens Mount

انحراف رنگی یا تغییر رنگ زمانی اتفاق می‌افتد که لنز طول‌موج‌های مختلف نور (RGB) را به‌درستی بر روی یک نقطه کانونی متمرکز نکند. در عکس‌ها، این مورد به صورت خطوط رنگی در حاشیه‌های یک شی نشان داده می‌شود.

مشابه رنگ‌بندی، فوکوس و اعوجاج، استفاده از آداپتورهای پایه‌های لنز که به‌درستی برای FFD تنظیم نمی‌شوند، می‌توانند انحراف رنگی را در عکس‌های شما ایجاد کنند.

آداپتوری را بیابید که این مورد را نشان دهد یا آداپتورهایی را پیدا کنید که می‌توانند با آداپتورهای اضافی برای رفع این مشکل استفاده شوند. اگر انحراف رنگی ادامه داشت، نرم افزارهای ویرایش عکس مانند فتوشاپ ابزارهای ساده ای برای رفع این مشکل در پست دارند.

کیفیت تصویر و برش

آداپتورهای Lens Mount
آداپتورهای Lens Mount

یکی دیگر از مواردی که باید در نظر داشت، امکان کاهش کیفیت تصویر و همچنین برش تصویر است. یادگیری اصول اولیه عکاسی به شما یاد می دهد صرف نظر از اینکه از چه آداپتور نصب لنز استفاده می کنید، عناصر جدیدی را بین لنز و دوربین معرفی می کنید.

چه فاصله اضافه شده باشد یا یک عنصر لنز جدید، سنسور دوربین اطلاعات نور جدیدی متفاوت از آنچه سازنده در ابتدا با لنزهای اختصاصی خود در نظر گرفته بود، دریافت می کند.

این ویژگی می تواند منجر به کیفیت تصویر بدتر یا حتی برش تصاویر شود. به عنوان مثال، استفاده از آداپتور نصب لنز برای استفاده از لنز دوربین فول فریم روی دوربینی با سنسور کوچکتر، منجر به از بین رفتن کامل داده‌های تصویر در جایی که نور از سنسور فراتر می رود، می شود.

استفاده از آداپتورهای لنز مانت راحت است، اما باید مورد مناسب را انتخاب کنید

آداپتورهای با کیفیت بالا معمولاً برای دست نخورده نگه داشتن تصویر به خوبی کار می کنند، اما کیفیت تصویر و برش، برخی از مشکلاتی هستند که حتی با بهترین آداپتورها نیز ممکن است رخ دهند.

برای بهترین نتایج، بررسی کنید تا مطمئن شوید آداپتورهایی که می خواهید استفاده کنید به طور خاص برای کار با دوربین ها و لنزهای شما طراحی شده اند یا خیر. البته، مهارت‌های پایه قوی عکاسی به شما کمک می‌کند تا برخی از مشکلاتی که ممکن است با آن‌ها مواجه شوید را کاهش دهید یا حتی به شما در رفع آنها کمک کنید.

منبع : makeuseof

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس