آپدیت کروم 109 منتشر شد

27
0
آپدیت کروم 109

گوگل امروز پس از وقفه تعطیلات آغاز سال نوی میلادی، انتشار آپدیت کروم 109 را آغاز کرده است. این نسخه از آن جهت اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند که آخرین نسخه سازگار با ویندوز 7 و ویندوز 8.1 خواهد بود. همان‌طور که قبلاً گفته بودیم، مایکروسافت بالاخره انتشار آپدیت‌های امنیتی و پشتیبانی فنی از این دو سیستم‌عامل را متوقف کرده است.

جدیدترین نسخه کروم از قابلیت CHIPS استفاده می‌کند که جایگزینی برای کوکی‌های شخص ثالث است. گوگل می‌گوید این قابلیت فقط محدود به مسدودسازی کوکی‌هایی که می‌توانند در سایت‌های مختلف فعالیت کاربر را ردیابی کنند، نخواهد بود.

تغییرات آپدیت کروم 109

ویژگی جذاب بعدی MathML است که روشی مناسب‌تر برای درج فرمول‌های ریاضی در صفحات وب ارائه می‌کند. کروم 109 همچنین قابلیت Origin Private File System (OPFS) از API دسترسی سیستم فایل اندروید را فعال می‌کند تا گوشی‌ها بتوانند عملکرد بهتری در دسترسی به فایل‌ها داشته باشند.

آپدیت جدید کروم بهینه‌سازی‌هایی هم در زمینه ویدئو کنفرانس دارد. یکی از قابلیت‌های مهم این نسخه، امکانی است که از طریق ویژگی Conditional Focus به ضبط پنجره صحیح در صفحه کمک می‌کند. به‌علاوه، توسعه‌دهندگان وب می‌توانند صدایی را که از طریق بلندگوها پخش شده است، در اپلیکیشن ویدئو کنفرانس ضبط کنند.

ویژگی بعدی کروم 109 پشتیبانی از BYOB برای WebTransport است که تخصیص حافظه غیرضروری را کاهش می‌دهد. این به‌روزرسانی می‌تواند سرعت رندر صفحه را بالاتر ببرد و همچنین در زمان استفاده از PerformanceResourceTiming از فیلد جدیدی برای نمایش کد پاسخ HTTP استفاده می‌کند.

گوگل در این نسخه پشتیبانی از متد Event.path را متوقف کرده است، چون این API غیراستاندارد بوده و مشکلاتی را از نظر سازگاری با سایر مرورگرها به‌وجود آورده است.

اگر آپدیت کروم 109 را به‌طور خودکار دریافت نکرده‌اید، کافیست به بخش Help > About Google Chrome بروید و تنظیمات مربوطه را بررسی کنید. گوگل تا دو روز دیگر کروم 110 را به کانال بتا می‌فرستد و احتمالاً نسخه پایدار آن را در تاریخ 18 بهمن منتشر می‌کند.

neowin

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس