آیا زبان برنامه نویسی Golang ارزش یادگیری را دارد؟

88
0
Golang

Golang که با نام “Go” نیز شناخته می شود یک زبان برنامه نویسی نسبتاً مدرن به شمار می رود که ابتدا در سال 2012 منتشر شد. بسیاری از مردم با کسب اطلاع در مورد این زبان برنامه نویسی و ردیابی منشأ آن، به این نتیجه رسیدند که این زبان برنامه نویسی زبان داخلی گوگل است.

اگر با Golang آشنایی ندارید و علاقه‌مند به دانستن در مورد یک زبان برنامه نویسی جدید و کار آمد هستید، در ادامه همراه ما باشید تا با این زبان برنامه نویسی بیشتر آشنا شویم.

همچنین اگر از جمله افرادی هستید که تا به حال به یادگیری Golang به عنوان یک برنامه نویس جدید فکر کرده اید، اکنون زمان این است که به اطلاع خود در مورد این زبان برنامه نویسی اضافه کنید! در ادامه همراه اول نیوز باشید تا نگاهی دقیق به Go داشته باشیم تا بتوانید آگاهانه ترین تصمیم ممکن را در مورد یادگیری و استفاده از این زبان برنامه نویسی بگیرید.

ویژگی های قابل توجه در مورد زبان برنامه نویسی Golang

ویژگی های قابل توجه در مورد زبان برنامه نویسی Golang
ویژگی های قابل توجه در مورد زبان برنامه نویسی Golang

چیزی که باعث می شود Golang ارزش یادگیری و امتحان کردن را داشته باشد، مجموعه ای از ویژگی های منحصر به فرد آن است. با این وجود، می توان گفت که Go ویژگی‌های مشابهی را با سایر زبان‌های برنامه‌نویسی از جمله Python، C، C++، Java و JavaScript دارد و توسعه دهندگان و برنامه نویسانی که با این زبان ها آشنایی دارند به راحتی می توانند Golang را نیز به کار بگیرند.

برای مثال، قابلیت‌های آزمایشی و آرایه‌های استاندارد Golang ، این زبان برنامه نویسی را درست در راستای زبان‌های دیگر قرار می‌دهند. اما برخی ویژگی ها Golang را نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی منحصر به فردتر می کند و باعث می شوند تا این زبان ارزش یادگیری را داشته باشد. در اینجا نگاهی اجمالی به برخی از ویژگی های قابل توجه Golang خواهیم داشت:

اجرای هم‌زمان

قابلیت اجرای چندین عملیات هم‌زمان یکی از ویژگی های منحصر به فرد Golang به شمار می آید. Golang برای اجرای هم‌زمان چندین عملیات از ویژگی به نام goroutine استفاده می کند. این قابلیت باعث می شود تا برنامه های Golang در تخصیص حافظه بسیار سریع و کارآمد باشند.

مدیریت و تخصیص آدرس حافظه

قابلیت تخصیص آدرس Golang به شما این امکان را می دهد تا یک محتوا، تابع یا متغیر را به دیگری منتقل کنید. بسته به هدف شما، این قابلیت می تواند هنگام درج یک مدل در پایگاه داده مورد استفاده قرار بگیرد و یا در اختصاص دادن ویژگی های یک تابع به تابع دیگر به کار گرفته شود.

به عنوان مثال، شما نمی توانید یک ساختار را مستقیماً در پایگاه داده وارد کنید. اما انتساب آدرس به شما این امکان را می دهد تا محتوای یک ساختار یا کلاس را به متغیر دیگری متصل کنید. از این رو، می توانید فیلدهای آن را به راحتی در پایگاه داده وارد کنید. این کار شبیه به اختصاص یک کلاس به یک شی در سایر زبان های برنامه نویسی است.

زبان برنامه نویسی کامپایل شده Compiled

بدون شک، زبان های کامپایل شده سریع‌تر از همتایان تفسیر شده خود عمل می کنند، زیرا این زبان ها مستقیماً به فرمت هایی تبدیل می شوند که دستگاه می تواند آن ها را اجرا کند. اگرچه Go یک زبان کامپایل شده است، اما پردازش آن به لطف ویژگی‌های دیگری مانند garbage collection، goroutine channeling و تایپ استاتیک کارآمدتر است.

بازیافت حافظه یا garbage collection

ویژگی بازیافت حافظه یا garbage collection به Golang اجازه می دهد تا حافظه های استفاده نشده ای را که در برنامه خود اختصاص داده‌اید، آزاد کند و عملکرد را به طور قابل توجهی بهبود بخشد. علاوه بر این امر، کدهای شما را پاک تر و خواناتر می کند.

نحو تایپ شده ایستا Statically Typed Syntax

Golang مانند C، از نحو ایستا پشتیبانی می کند که زمان کامپایل را بهبود می بخشد و اشکال زدایی را آسان می کند. در اصل، شما باید انواع داده‌های مختلف از جمله رشته‌ها، اعداد صحیح، آرایه‌ها و ساختارها را در این زبان برنامه نویسی اعلام کنید. با این حال، اگر تا کنون از زبان های برنامه نویسی مانند جاوا اسکریپت یا پایتون استفاده کرده اید، ممکن است این کار در ابتدا برایتان دشوار به نظر برسد؛ اما مطمئن باشید با کمی تمرین، می توانید در زمان کمی به آن تسلط پیدا کنید.

میزان مصرف Golang و تقاضای بازار این زبان برنامه نویسی چقدر است؟

میزان مصرف Golang و تقاضای بازار این زبان برنامه نویسی چقدر است؟
میزان مصرف Golang و تقاضای بازار این زبان برنامه نویسی چقدر است؟

وقتی صحبت از محبوبیت زبان برنامه نویسی Golang در کنار سایر زبان های برنامه نویسی به میان می آید، می توان گفت که این زبان برنامه نویسی با محبوبیت کمتری مواجه می شود. با این حال می توان گفت که محبوبیت کمتر Golang موضوعی تعجب آور نیست زیرا این زبان برنامه نویسی نسبتاً تازه وارد است.

طبق نظرسنجی توسعه دهندگان Stack Overflow که در سال 2021 صورت گرفت، تقریباً 9.55 درصد از توسعه دهندگانی که در نظرسنجی شرکت کردند اعلام کردند که از Go استفاده می کنند و آن را به عنوان چهاردهمین زبان برنامه نویسی محبوب معرفی می کنند.

با این وجود، stakshare.io تعداد شرکت‌هایی را که از Go استفاده می‌کنند را 2624 می داند. این شرکت ها شامل نام های بزرگی مانند Google، Uber، Slack، Pinterest، Shopify، Twitch و غیره می شوند. سرعت، هم‌زمانی و سازگاری Golang با CPU، باعث شده تا این زبان برنامه نویسی در صدر فهرست زبان های برنامه نویسی شرکت هایی قرار بگیرد که وظایف پیچیده ای را در این صنعت انجام می دهند.

البته لازم به ذکر است که این عدد تقریباً 67.1 درصد کمتر از کسانی است که از پایتون استفاده می کنند. نظرسنجی توسعه دهندگان Stack Overflow که قبلاً به آن اشاره کردیم، پایتون را به عنوان محبوب ترین زبان پشتیبان در سال 2021 معرفی کرد که این محبوبیت تا سال 2022 نیز ادامه داشت.

محبوبیت کم Go ممکن است باعث شود تا افرادی که علاقه‌مند به یادگیری آن هستند، در ابتدای راه کمی شک کنند، اما باید به این موضوع توجه کنید که علیرغم ارزش گذاری شرکت ها برای Golang ، توسعه دهندگان ماهر Go بسیار کمیاب هستند.

علاوه بر این، نظرسنجی ها نشان می دهد که بسیاری از توسعه دهندگان علاقه دارند تا استفاده از Golang را شروع کنند اما از تلاش برای رسیدن به این خواسته و کمبود محبوبیت آن در بین شرکت ها می‌ترسند. علاوه بر این، طبق بیانیه talent.com، متوسط حقوق سالانه یک توسعه دهنده Go در ایالات متحده 135000 دلار است.

در نتیجه می توان گفت که علیرغم محبوبیت کم Golang می توان مشاهده کرد که پذیرش Go در بین شرکت های بزرگ و کوچک افزایش یافته است و با درک پایه ای قوی از Go، برخلاف سایر زبان های محبوب مانند جاوا اسکریپت یا پایتون که توسعه دهندگان ارشد بی پایانی از آنها استفاده می کنند، با رقابت کمتری در بازار کار روبرو خواهید شد.

سهولت یادگیری زبان برنامه نویسی گولنگ Golang

سهولت یادگیری زبان برنامه نویسی گولنگ Golang
سهولت یادگیری زبان برنامه نویسی گولنگ Golang

در بسیاری از موارد، زبان برنامه نویسی Go دارای یک منحنی یادگیری شیب دار است. در واقع یادگیری این زبان برنامه نویسی در زمانی بسیار کوتاه و به طور جامع و آسان صورت می گیرد. اگر تا کنون با زبان برنامه نویسی C کار کرده اید بهتر است بدانید که یاد گرفتن Golang برای شما بسیار آسان‌تر خواهد بود.

همچنین اگر در حال حاضر با جاوا، جاوا اسکریپت یا پایتون کدنویسی می کنید، Golang را قابل تطبیق با این زبان ها خواهید یافت. علاوه بر این، بیشتر مفاهیم برنامه نویسی در زبان ها مشابه هستند و بنابراین وقتی یکی را می‌شناسید، آموزش دیگری آسان تر خواهد بود.

جامعه کاربران زبان برنامه نویسی Golang روز به روز در حال افزایش است!

جامعه کاربران زبان برنامه نویسی Golang روز به روز در حال افزایش است!
جامعه کاربران زبان برنامه نویسی Golang روز به روز در حال افزایش است!

Go در صنعت کدنویسی و برنامه نویسی از حمایت کنندگان خوبی برخوردار است. به عنوان مثال، مطالبی که در مورد Golang در Stack Overflow وجود دارند، از محبوبیت قابل توجهی برخوردار هستند و منابع زیادی به صورت آنلاین وجود دارد که به شما کمک می کند تا با همه جوانب استفاده از این زبان برنامه آشنا شوید و کاربران Golang در بستر اینترنت مطالب مفید بسیاری را در معرض نمایش می گذارند.

مستندات نیز به اندازه کافی آسان و قابل پیگیری هستند؛ بنابراین وقتی در قسمتی گیر کردید و مشکلی پیدا کردید، این فرصت را دارید تا مشکلات و سوالات خود را با خواندن مطالب موجود در سراسر وب حل کنید. همچنین خوشبختانه، ویرایشگرهای کد های مختلف و IDE ها از Go پشتیبانی می کنند.

با این وجود، نمی توان نارضایتی برنامه نویس ها و توسعه دهندگان را نیز نا دیده گرفت؛ زیرا گوگل هنوز اکثر مدل های Go را تحت مدیریت دارد و از همین رو حتی اگر کمک‌های منبع باز بسیاری دریافت کند، باز هم گوگل است که تصمیم می گیرد چه ویژگی‌هایی در Go وارد و خارج شوند.

زبان برنامه نویسی Golang و قابلیت توسعه برنامه های کاربردی آن

سرعت، هم‌زمانی در استفاده، سادگی و کارایی حافظه Golang به کار گیری آن را برای توسعه بسیاری از برنامه های کاربردی پیچیده، از جمله برنامه هایی که نیاز به محاسبات با کارایی بالا دارند، مناسب می کند.

در واقع Go یک زبان با پشتیبانی فراوان از REST API می باشد. همچنین باید این موضوع را در نظر داشته باشید که برنامه‌های مبتنی بر ابر، توسعه برنامه های سازمانی، اتوماسیون DevOps، روباتیک و هوش مصنوعی و ابزارهای ترمینال سیستم، حوزه‌هایی هستند که زبان برنامه نویسی Go توانسته در آنها جایگاه محکمی را پیدا کند.

قابل توجه است که این زبان برنامه نویسی حتی در وب 3.0 هم با چشم انداز خوبی همراه است، زیرا از توسعه بلاک چین نیز پشتیبانی می کند. بنابراین اگر برای شما مقیاس پذیری، سرعت و عملکرد از اهمیت بالایی برخوردار است، پیشنهاد می کنیم آموش Golang را در لیست خود قرار دهید.

با به کار گیری زبان برنامه نویسی گولنگ Golang مشکلات نرم افزاری خود را حل کنید!

استفاده گسترده ای از Go در صنعت برنامه نویسی با اهداف مختلفی همراه است و از همین رو می توان گفت که بدون شک، Golang ارزش یادگیری را دارد. در نظر داشته باشید که علاوه بر افزایش مهارت خود در استفاده از Golang باید توانایی های حل مشکل را نیز در خود تقویت کنید تا بتوانید با استفاده از این برنامه مشکلات برنامه نویسی متعددی را رفع نمایید. بنابراین مطمئن شوید که مهارت های Go خود را با تفکر انتقادی ادغام کرده اید تا استعداد کلی خود را در ارائه راه حل ها تقویت کنید.

5/5 - (2 امتیاز)
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس