آیفون در مقابل اندروید: کدام یک امن تر است؟

73
0
امنیت آیفون یا اندروید بیشتر است؟

به دنبال خرید دستگاه جدید آیفون یا اندروید هستید؟ این مقاله ارزیابی ما از امنیت هر سیستم عامل، از جمله کد منبع، فروشگاه ها به روز رسانی است.اندروید یا iOS: کدام یک امن تر است؟

اندروید و iOS امروزه پیشروترین پلتفرم های موبایل هستند و هر کدام بازار فروش خود را دارند. هم اندروید و هم اپل ویژگی های حریم خصوصی و امنیتی خود را برای مبارزه با آخرین تهدیدها و آسیب پذیری ها به‌روز می کنند.

اما کدام یک از این سیستم عامل های موبایل (OS) از نظر امنیت برنده است؟ برخی از مردم ادعا می کنند که iOS بهتر است، برخی نظرشان اندروید است و برخی دیگر احساس می کنند که هر دو برابر هستند.

اندروید یا iOS: کدام یک امن تر است؟

 کمک کد منبع

کمک کد منبع

وقتی صحبت از کد منبع به میان می‌آید، Android و iOS کاملا جدا از هم هستند. این چه تاثیری بر امنیت آنها دارد؟

iOS

اپل iOS خود را به صورت داخلی حفظ می کند. هیچ کس دیگری به جز اپل به کد منبع iOS دسترسی ندارد. کد منبع برای شرکت خصوصی باقی می ماند، اما این رویکرد دارای مزایا و معایبی است.

تنها مرجع مجاز یعنی اپل، تمام الگوریتم های کد منبع iOS را مدیریت می‌کند، اما در معرض انتقاد و بهبود آشکار کیفیت نیست. بنابراین ممکن است پویایی کمی در ایده ها وجود داشته باشد. یک نتیجه این است که آنها ممکن است نسخه ای با یک حفره امنیتی را منتشر کنند و مهاجمان ممکن است قبل از شناسایی از این آسیب پذیری سوء استفاده کرده باشند.

یک مثال حمله صفر کلیک iMessage است که در نسخه های iOS زودتر از 14.8 مشاهده شد. مجرمان سایبری از این آسیب پذیری برای نصب نرم‌افزار جاسوسی Pegasus بر روی دستگاه های کاربران سوءاستفاده کرده بودند تا اینکه اپل آن را در نسخه iOS 14.8 برطرف کرد.

اگر iOS یک سیستم عامل منبع باز بود، ممکن است کسی زودتر متوجه این نقص میشد.

اندروید

به جز خدمات گوگل پلی و چند مورد دیگر، اندروید در اکثر موارد منبع باز است. کد منبع به روز شده اندروید در پروژه منبع باز اندروید (AOSP) قرار دارد، بنابراین سازندگان گوشی های هوشمند و توسعه دهندگان برنامه می توانند آن را برداشته و مطابق با نیازهای کاربران خود تغییر دهند.

این ویژگی باعث شفافیت پلتفرم می شود و می تواند کمک های بهتری در مورد امنیت و رفع اشکال دریافت کند. با این وجود، ممکن است دروازه ای برای عوامل تهدید یا نرم افزارهایی با امنیت ضعیف برای معرفی بدافزار به گوشی هوشمند اندرویدی شما باشد.

با نگاهی به انعطاف پلتفرم اندروید، توسعه دهندگان و سازندگان برنامه ها مسئول حفظ امنیت و رفع حفره های موجود در نرم‌افزار خود هستند. چنین رویکردی بیشتر بر امنیت اپلیکیشن تمرکز دارد تا امنیت پلتفرم.

به همین دلیل است که نصب یک برنامه ناامن از فروشگاه Play ممکن است بدافزار را وارد دستگاه شما کند.

آیا گوگل پلی و اپ استور ایمن هستند؟

آیا گوگل پلی و اپ استور ایمن هستند؟
آیا گوگل پلی و اپ استور ایمن هستند؟

گوگل پلی اندروید و اپ استور iOS نیز میزان امنیت هر دو پلتفرم را تعیین می کنند. بیایید به اصول هر فروشگاه نگاه کنیم.

فروشگاه گوگل پلی اندروید

از آنجایی که اندروید منبع باز است، برنامه هایی که توسط توسعه دهندگان اندروید به فروشگاه Play فرستاده شده‌اند، بررسی دقیقی انجام نمی‌شود. همیشه، تقریباً هر برنامه ای تا جایی که یک فایل مانیفست حاوی ابرداده های آن باشد، راه خود را به فروشگاه Play پیدا می‌کند.

اگرچه Google از Play Protect برای نمایش برنامه ها قبل از دانلود توسط کاربران استفاده می‌کند، اما این برنامه ها از قبل در فروشگاه Play وجود دارند. بنابراین حتی در صورتی که بدافزار وجود داشته باشد، کاربران احتمالاً هشدارهای امنیتی را نادیده می گیرند‌.

اپ استور اپل

از سوی دیگر، اپل قبل از ورود به اپ استور، برنامه ها را با استفاده از برنامه بررسی برنامه های خود از نزدیک بررسی می کند. به آنها اجازه می‌دهد برنامه ها را به صورت دستی با استفاده از قضاوت کارکنان (یعنی انسان) و شبیه ساز (ربات)، برای تشخیص نشت حافظه، حفره های امنیتی، رعایت استانداردها و موارد دیگر آزمایش کنند.

برخلاف اندروید، توسعه دهندگان iOS باید برنامه های خود را مطابق با استانداردهای امنیتی پلتفرم iOS تنظیم کنند. غیرعادی نیست که اپل هر اپلیکیشنی را که با مشخصات آن مطابقت ندارد رد کند.

این بررسی امنیتی اپ استور را از Play Store امن تر می کند. این احتمال وجود دارد که بدافزار را از Play Store دریافت کنید. در حالی که احتمال این اتفاق در App Store کمتر است.

ترافیک شبکه و ردیابی مکان

ترافیک شبکه و ردیابی مکان
ترافیک شبکه و ردیابی مکان

برنامه هایی که ترافیک شبکه شما را ردیابی می‌کنند، سایت ها و برنامه هایی را که بازدید می‌کنید نظارت می‌کنند و لایک های شما را ردیابی می‌کنند. داده های مکان یکی دیگر از اطلاعاتی است که توسط برنامه های شخص ثالث برای تنظیم تبلیغات استفاده می شود. علاوه بر این، مجرمان سایبری ممکن است از آنها برای وارد کردن بدافزار به دستگاه شما یا هک کردن حساب های شما به صورت آنلاین استفاده کنند.

اندروید یا iOS: کدام یک امن تر است؟ این سیستم عامل ها چگونه ردیابی شبکه و مکان را مدیریت می‌کنند؟

iOS

ویژگی هایی که به کاربران کمک می کند از حریم خصوصی کاربران محافظت کنند از زمان عرضه iOS 12 وجود داشته است. این ویژگی با بهبودهای بیشتر از iOS 14.5 تا iOS 15 یکی از اصلی ترین ویژگی های اپل بوده است.

این ویژگی ها به شما امکان می دهد با چند ضربه جا های مختلف را کنترل کنید که برنامه ها چگونه به اینترنت و داده های مکان شما دسترسی پیدا کنند. با این حال، اپل این را در iOS 15.2 و نسخه های جدیدتر تقویت کرد و به کاربران امکان نظارت بر فعالیت های برنامه ها و نحوه استفاده آنها از مجوزهای داده شده را داد.

برنامه ها نمی‌دانند در آیفون چه می‌کنید و نمی‌توانند رفتار اینترنتی شما را ببینند، بنابراین بعید است با اعلان های تبلیغاتی ناخواسته در دستگاه های iOS مواجه شوید.

اندروید

اگرچه اندروید در گذشته میزبان برنامه های شبکه و ردیابی موقعیت مکانی بوده است، اما برای مقابله با این شکاف بهبود یافته است.

برای مثال، سیستم عامل هایی مانند XOS اینفینیکس به‌روزرسانی هایی دریافت کرده‌اند که به کاربران اجازه می‌دهد تنظیمات برگزیده مجوز برنامه را انتخاب کنند. سامسونگ همچنین دارای داشبورد حریم خصوصی مشابه اندروید 12 است که در آن می توانید مجوزهای برنامه ها را تنظیم و نظارت کنید.

اگر از سامسونگ، اینفینیکس یا هر گوشی هوشمندی که دارای اندروید 12 است استفاده می‌کنید، متوجه خواهید شد که می‌توانید ردیابی برنامه را کنترل کنید. این ویژگی به گونه ای عمل می کند که، اگر آنها را با استفاده از این ویژگی مسدود کنید همه تبلیغات، اخبار اجتماعی و موارد دیگر را قطع کند. این موضوع سابقه تبلیغات و نفوذهای اندروید را جبران می کند.

اما با وجود این گفته ها، علیرغم تلاش ها برای ایجاد یک محیط امن تر در اندروید، برخی از برنامه ها همچنان به صورت مخفیانه از میان این مسدود کننده ها عبور می کنند. علاوه بر این، تلفن های اندرویدی یک پلتفرم منبع باز مشترک دارند، بنابراین توسعه دهندگان برنامه ها می‌توانند در برخی نقاط الگوریتم های مسدود کردن کد منبع را دور بزنند. دستیابی به این امر در iOS بسیار دشوارتر است.

اندروید یا iOS: کدام یک امن تر است؟ اپل و اندروید چند بار به روز می شوند؟

اپل و اندروید چند بار به روز می شوند؟
اپل و اندروید چند بار به روز می شوند؟

به‌روزرسانی های نرم‌افزار مزایای بسیاری از جمله رفع حفره های امنیتی و بهبود تجربه کاربر را ارائه می‌کنند. بیایید الگوی به‌روزرسانی در iOS و اندروید را ببینیم.

اندروید

در سطح سیستم عامل، اندروید یک برنامه به‌روزرسانی سالانه را اجرا می کند، همانطور که در الگوی انتشار نسخه آن مشهود است، از Pie (اندروید 9.0) در سال 2018 تا اندروید 12 جدیدتر، با اسم رمز Snow Cone. این یه‌روزرسانی تا حدی به دلیل پراکندگی در جامعه اندروید است.

با این حال، بسیاری از گوشی های هوشمند از پشتیبانی به‌روزرسانی برخوردار هستند و شما نمی‌توانید آنها را به‌روزرسانی کنید زیرا نسخه های جدید اندروید پس از یک سال منتشر می‌شوند.

با این وجود، سازندگانی مانند Oppo، Samsung، Google Pixels و OnePlus، پشتیبانی از به‌روزرسانی امنیتی را در دستگاه های پرچمدار گسترش داده‌اند. این مورد در بسیاری دیگر از دستگاه های اندرویدی که از برنامه Android One پشتیبانی می کنند صدق می کند.

iOS

اپل بر روی چند دستگاه منتشر شده در یک سال تمرکز دارد، بنابراین انتشار به‌روزرسانی ها آسان تر از نسخه اندرویدی است.

اپل همچنین دارای طول عمر آپدیت طولانی تا پنج سال است و حتی اکثر آیفون های اولیه آن می توانند iOS 15 را به راحتی به روز کرده و اجرا کنند. بدون شک به‌روزرسانی iOS بیشتر از اندروید است. بین سپتامبر 2021 و زمان نگارش این مقاله، اپل حداکثر پنج به‌روزرسانی iOS را منتشر کرده است.

بیشتر این به‌روزرسانی ها، آپدیت های امنیتی و افزایش تجربه کاربر جزئی هستند، اما در درازمدت یکپارچگی امنیتی iOS را حفظ می‌کنند. برای اندروید متاسفم ، اما iOS برنده این دور است.

اندروید یا iOS: کدام یک امن تر است؟ ویژگی های امنیتی پیشرفته

ویژگی های امنیتی پیشرفته
ویژگی های امنیتی پیشرفته

iOS و Android هر دو طیف قابل توجهی از ویژگی های امنیتی مانند محافظت از اثر انگشت و Face ID را ارائه می دهند. با این اوصاف، به نظر می رسد اندروید و iOS به طور متفاوتی به امنیت نگاه می کنند.

ویژگی های امنیتی Android مانند Find My Device (مشابه Find My در iOS)، Google Play Protect، حالت Lock Down و توانایی توقف اشکال زدایی USB به آن ویژگی های منحصربه‌فرد می‌دهد.

یکی از ویژگی های امنیتی پیشرفته iOS، زنجیره کلید iCloud است که به کاربران امکان می‌دهد اعتبارنامه های خود را در یک صندوق رمزگذاری شده با استفاده از Hide My Email مدیریت کنند. علاوه بر این، اپل به این واقعیت می بالد که کاربران می توانند رمزهای عبور و کارت اعتباری را بدون هیچ گونه مشکلی در آیفون خود ذخیره کنند.

ویژگی های امنیتی دیگری هم با iOS 15 عرضه شده‌اند. با این وجود، هر پلتفرم تمرکز امنیتی خود را در این زمینه دارد و ما نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم.

اندروید یا iOS: کدام یک امن تر است؟

با بررسی عوامل مختلف، iOS در بحث امنیت سیستم عامل از اندروید جلوتر است. با این حال، هر پلتفرم اهداف خاص کاربر را برآورده می‌کند. هر برنامه امنیتی، آنها را کاملاً در برابر بدافزار مصون نمی‌سازد. این به خود افراد نیز مربوط می شود. اگر مجبور شدید بین اندروید و آیفون یکی را انتخاب کنید، ویژگی های کلی پلتفرم باید دلیل انتخاب شما باشد.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس