اجرای لینوکس روی اندروید

85
0
اجرای لینوکس روی اندروید

آیا می خواهید لینوکس را روی اندروید اجرا کنید؟ در این مقاله روش هایی برای دستگاه های روت نشده و روت شده وجود دارد تا یک دسکتاپ لینوکس روی گوشی شما اجرا شود.

اگر در حال خواندن این مطلب هستید، احتمالاً قبلاً از لینوکس استفاده کرده اید و می دانید که روی هر قطعه سخت افزاری کار می کند. در همین حال، شما یک گوشی در جیب خود دارید و می دانید که همه کاره است. آیا گوشی اندرویدی شما می تواند لینوکس را اجرا کند؟

بله می‌تواند اجرا کند. در ادامه مقاله همه چیز هایی که باید در مورد اجرای لینوکس در تلفن هوشمند یا تبلت اندرویدی خود بدانید را میگوییم.

اندروید بر روی هسته لینوکس ساخته شده است، نرم افزاری که با سخت افزار یک دستگاه ارتباط برقرار می کند. اساساً یک سیستم عامل را قادر می سازد تا با دستگاه ارتباط برقرار کند، خواه رایانه شخصی، تلفن هوشمند یا سایر سخت افزارها باشد.

سیستم عامل لینوکس را باید واقعاً GNU/Linux نامید. اما با گذشت زمان، کلمه “لینوکس” به طور مترادف به توصیف هسته و همچنین سیستم عامل های مختلف تبدیل شد. این سیستم عامل ها عبارتند از Arch Linux، Ubuntu، Gentoo و بسیاری دیگر.

در حالی که اندروید از هسته لینوکس استفاده می کند، اما محیط دسکتاپ را ارائه نمی دهد. این همان چیزی است که اکثر مردم هنگام بررسی راه های نصب لینوکس برای اندروید به آن فکر می کنند.

چرا لینوکس را روی دستگاه اندرویدی خود نصب کنید؟

ممکن است بخواهید یک محیط دسکتاپ لینوکس روی تلفن یا تبلت اندرویدی شما نصب شود، اما چرا؟

ممکن است بخواهید برنامه ای را اجرا کنید که در Android در دسترس نیست. یا شاید شما می خواهید به نوعی از محیط دسکتاپ دسترسی داشته باشید. شاید یک تبلت اندرویدی اضافی داشته باشید که می خواهید آن را احیا کنید و نصب لینوکس روی آن راه خوبی برای انجام این کار است.

دستگاه های اندرویدی کنونی سخت افزاری ایده آل برای تجربه ای مانند رایانه شخصی دارند و نصب لینوکس راهی عالی برای فعال کردن آن است.

البته ممکن است متوجه شوید کارهایی که می خواهید در لینوکس انجام دهید در اندروید نیز ممکن هستند. ممکن است تنها مانعی که شما را عقب می‌اندازد، انجام همزمان برنامه های Android باشد. خوشبختانه بسیاری از دستگاه های اندرویدی مدرن در آخرین نسخه های سیستم عامل از این ویژگی پشتیبانی می کنند.

اجرای لینوکس بر روی گوشی یا تبلت اندرویدی کار سختی نیست. اگر به دنبال بهبود ویژگی چند کاره هستید، به جای آن سعی کنید دستگاه خود را به نسخه بالاتر اندروید ارتقا دهید.

آیا گوشی یا تبلت من می تواند لینوکس را اجرا کند؟

برای اجرای لینوکس در اندروید، چندین انتخاب دارید. بستگی به روت بودن یا نبودن دستگاه اندرویدی شما دارد.

تقریباً در همه موارد، تلفن، تبلت یا حتی تلویزیون Android شما می‌تواند یک محیط دسکتاپ لینوکس را اجرا کند. همچنین می توانید یک ابزار خط فرمان لینوکس را در اندروید نصب کنید. فرقی نمی کند گوشی شما روت شده باشد یا نه.

گزینه های زیر برای نصب لینوکس بر روی تبلت یا گوشی اندرویدی شما موجود است:

برای نصب لینوکس در اندروید بدون روت:

  • Debian Noroot
  • UserLAND
  • AndroNix

برای نصب لینوکس روی دستگاه اندروید روت شده:

  • از Linux Deploy استفاده کنید
  • برای تست نفوذ Kali Linux را نصب کنید.

چندین روش دیگر وجود دارد که به شما یک تجربه لینوکس یا دسکتاپ در اندروید می دهد. ما به آنها نیز نگاهی خواهیم کرد.

نحوه نصب لینوکس در اندروید بدون روت

ابتدا به سه روش نصب لینوکس بر روی گوشی یا تبلت اندرویدی بدون روت کردن دستگاه نگاهی خواهیم انداخت.

نحوه اجرای لینوکس در اندروید با Debian Noroot

بهترین راه برای اجرا کردن لینوکس بر روی گوشی خود با حداقل سر و صدا، استفاده از Debian Noroot است. برای اجرای آن به اندروید 4.1 یا بالاتر نیاز دارید.

مزیت Debian Noroot این است که Debian Buster را با یک لایه سازگاری روی گوشی شما نصب می کند. به شما امکان می دهد برنامه های Debian را بدون نیاز به روت کردن اجرا کنید. با توجه به اینکه روت کردن برای برخی از دستگاه ها دشوار است، این مسئله می تواند یکی از بهترین ترکیب های لینوکس اندروید باشد.

عملکرد Debian Noroot عالی نیست، اما قابل قبول است. برای بهترین نتایج نصب لینوکس برای اندروید، ابتدا دستگاه خود را روت کنید.

لینوکس را در اندروید با UserLAND دریافت کنید

یک جایگزین برای Debian Noroot، UserLANDاست یک برنامه اندروید از فروشگاه Play که تعدادی از توزیع های مختلف را ارائه می دهد. علاوه بر Alpine، Arch، Debian، Kali و Ubuntu، این ابزار به شما امکان نصب اپلیکیشن ها را هم می دهد.

قبل از نصب لینوکس در اندروید، می‌توانید ابزارهایی مانند GIMP، Firefox و LibreOffice را نصب کنید. به سادگی برنامه را اجرا کنید، با مجوز ها موافقت کنید و یک توزیع را برای نصب انتخاب کنید. امکان مشاهده نسخه لینوکس نصب شده از طریق SSH (خط فرمان) یا استفاده از یک برنامه VNC (برای دسکتاپ) وجود دارد.

راه اندازی و استفاده از آن به طرز شگفت آوری ساده است. بنابراین، اگر به دنبال راه حلی برای اجرای لینوکس در اندروید هستید، این گزینه را امتحان کنید.

AndroNix لینوکس را روی اندروید نصب می کند

این ابزار مفید همچنین نسخه های اصلاح شده برخی از سیستم عامل های لینوکس را برای بهبود عملکرد ارائه می دهد. این هشت توزیع استاندارد عبارتند از:

  • Ubuntu
  • Debian
  • Manjaro
  • Fedora
  • Kali
  • Void
  • Alpaine
  • Arch

از این میان، Ubuntu XFCE، Debian XFCE، Ubuntu KDE و Manjaro XFCE دارای نسخه های مود شده برای دستگاه های اندرویدی با ست های ARMv8 و جدیدتر هستند. این نسخه های مود شده برای اجرا بر روی گوشی هوشمند شما بهینه سازی شده‌اند و مودها به شما امکان می‌دهند از لینوکس به‌ویژه Ubuntu در اندروید نهایت لذت را ببرید.

برای نصب یک سیستم عامل لینوکس در Android با Andronix، کافی است روی توزیع مورد نظر ضربه بزنید، سپس روی Install کلیک کنید. برای کپی کردن یک فرمان در پنجره ترمینال Termux و همچنین انتخاب یک محیط دسکتاپ، باید مراحل آن را دنبال کنید.

ویدیوی بالا این فرآیند را با جزئیات بیشتری تشریح می کند. فقط مطمئن شوید که Termux و یک برنامه مشاهده VNC (مانند VNC Viewer) را نصب کرده باشید. برای استفاده از دسکتاپ لینوکس انتخابی خود به VNC نیاز دارید.

Andronix رایگان است اما دارای یک نسخه فروشی است که تبلیغات را حذف می کند و ویژگی های اضافی (غیر حیاتی) را معرفی می کند. این ویژگی ها شامل پشتیبانی از دانلود آفلاین سیستم عامل ها می شود.

3 روش دیگر برای اجرای لینوکس در اندروید بدون روت

3 روش دیگر برای اجرای لینوکس در اندروید بدون روت
3 روش دیگر برای اجرای لینوکس در اندروید بدون روت

ما چند گزینه خوب برای اجرای لینوکس در دستگاه اندرویدی شما معرفی کردیم، اما روش های دیگری نیز در دسترس هستند:

DeX: اگر صاحب یک دستگاه سامسونگ مدرن هستید، می‌توانید سخت افزار خود را با DeX به حالت رومیزی تغییر دهید. اگرچه دقیقاً یک سیستم عامل لینوکس نیست، اما یک محیط دسکتاپ با هسته لینوکس است.

Termux: این محیط لینوکس مستقل بر اساس خط فرمان به شما امکان می‌دهد برنامه‌های لینوکس را در Android اجرا کنید. بنابراین، به معنای واقعی کلمه لینوکس در اندروید است!

آموزش نصب لینوکس روی اندروید با روت

برای کاربران روت شده یا هر کسی که مایل است برای روت کردن دستگاه Android خود وقت بگذارد، نصب لینوکس ساده تر و سریع تر است.

نحوه نصب لینوکس بر روی دستگاه اندرویدی روت شده

اگر دستگاه روت شده دارید، می توانید نسخه های مختلف لینوکس را با استفاده از ابزار Linux Deploy بر روی اندروید نصب کنید. بهتر است ابتدا گوشی خود را به شبکه Wi-Fi متصل کنید.

با نصب BusyBox شروع کنید، که برخی از قابلیت های روت پیشرفته را ارائه می‌کند. سپس، Linux Deploy را نصب کنید. در اول، روی «شروع» ضربه بزنید تا مطمئن شوید مجوزها فعال هستند، سپس روی «تنظیمات» در گوشه پایین راست ضربه بزنید.

از منوی گزینه های که نمایش داده می‌شود برای انتخاب توزیع دلخواه خود استفاده کنید. Debian، Ubuntu، Gentoo، Fedora و بسیاری دیگر برای نصب در دسترس هستند. ما از Arch لینوکس استفاده کردیم.

برای مشاهده دسکتاپ لینوکس در تلفنتان، باید کادر «فعال کردن» را در زیر رابط کاربری گرافیکی علامت بزنید. همچنین، مطمئن شوید که VNC برای زیرسیستم Graphics انتخاب شده است. سپس، وضوح صفحه را در تنظیمات رابط کاربری گرافیکی بررسی کنید و مطمئن شوید که از محیط دسکتاپ راضی هستید.

در نهایت، نام کاربری و رمز عبور کاربر را پیدا کنید. آنها را یادداشت کنید یا آنها را به چیزی به یاد ماندنی تر تغییر دهید.

از این منو خارج شوید، سپس روی سه نقطه در گوشه بالا سمت راست ضربه بزنید و Install و سپس OK را انتخاب کنید.

وقتی این کار انجام شد، VNC Viewer را از فروشگاه Play نصب کنید. در Linux Deploy، روی Start ضربه بزنید تا Linux اجرا شود. سپس VNC Viewer را باز کنید و به Localhost:5900 متصل شوید تا دسکتاپ لینوکس خود را با اطلاعات کاربری که قبلا وارد کرده‌اید مشاهده کنید.

پس از راه اندازی، می توانید نرم افزار لینوکس را با استفاده از ترمینال به روش معمول نصب کنید. تبریک می گویم شما اکنون لینوکس را در اندروید دارید!

نحوه نصب Kali لینوکس در اندروید (روت نیاز است)

روش استقرار Linux در بالا برای اجرای توزیع های لینوکس در اندروید احتمالاً بهترین روشی است که می‌توانید پیدا کنید.

آیا می خواهید از تلفن یا تبلت اندرویدی خود به عنوان یک دستگاه تست نفوذ استفاده کنید؟ ابزارهای مختلف و مفید شبکه اندرویدی پیدا خواهید کرد، اما بهترین گزینه نسخه Kali Linux است. به سادگی دستورالعمل های بالا را با استفاده از Linux Deploy دنبال کنید و Kali Linux را برای نصب در Android انتخاب کنید.

پس از نصب، یک راه حل pentest خواهید داشت. این کار ایمنی هر شبکه ای که تلفن شما به آن وصل است بررسی می کند.

جایگزین، یک رام سفارشی اندروید نصب کنید

مطمئن نیستید که نصب لینوکس در اندروید ایده خوبی است اما می خواهید عملکرد بیشتری از تلفن خود داشته باشید؟ شما به سادگی می توانید نسخه دیگری از اندروید را امتحان کنید. ارتقای نسخه اندروید ساده ترین کاری است که می‌توانید انجام بدهید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس