5 برنامه ویکی پدیا برای کشف مقالات جالب و مرور بهتر ویکی پدیا

109
0
برنامه ویکی پدیا

این برنامه های رایگان راه های شگفت انگیزی برای پیمایش در ویکی‌پدیا و کشف مقالاتی ارائه می‌کنند که ارزش استفاده را دارند.

ویکی‌پدیا یکی از بزرگ ترین منابع رایگان اطلاعات در اینترنت است که تقریباً 6.5 میلیون مقاله در نسخه انگلیسی آن وجود دارد. اما اغلب، ما فقط از مرورگر برای جستجو استفاده می کنیم، نه اینکه صرفاً آن را مرور کنیم تا چیز های جدید یاد بگیریم. این برنامه های جانبی سعی می‌کنند راه هایی را برای مرور ویکی‌پدیا و کشف مقالات به روش های جدید در اختیار شما قرار دهند.

1.برنامه ویکی پدیا: WikiStroll (وب): مقالات تصادفی ویکی‌پدیا را بر اساس دسته مرور کنید

 WikiStroll 
WikiStroll

در نوار کناری سمت چپ ویکی‌پدیا، یک دکمه ساده برای بردن شما به یک مقاله تصادفی در سایت پیدا خواهید کرد. این یک ویژگی عالی است، اما WikiStroll با اطمینان از اینکه مقالات تصادفی چیزی است که شما به آن علاقمند خواهید شد، آن را بهبود می بخشد.

در WikiStroll، قبل از انتخاب مقاله، می‌توانید از دسته های مختلف انتخاب کنید. این دسته بندی ها شامل افراد (نویسندگان، هنرمندان، دانشمندان، چهره‌های ورزشی، سیاستمداران، شخصیت های مذهبی)، تاریخ، حیوانات، زیست شناسی، گیاهان، اماکن و موضوعات مختلف دیگر (مانند ورزش، علم، فلسفه، هنر) می‌شوند.

این دسته ها همیشه در صفحه می‌مانند، بنابراین می‌توانید همزمان با خواندن مقالات تصادفی جدید، آنها را تغییر دهید. ما به خصوص بخش جالبی به نام زندگی روزمره داشتیم، که شما را به صفحات تصادفی مانند شیر، نانوایی، سبزیجات، ژاکت و موارد دیگر می برد.

لطفاً توجه داشته باشید که WikiStroll هیچ فیلتر NSFW ارائه نمی‌کند، بنابراین می‌توانید همان سطحی از مشاهده ایمن را داشته باشید که ویکی‌پدیا دارد.

2.برنامه ویکی پدیا: Whataday (وب): رویدادهای مهم را در هر تاریخ یا دوره بیابید

 Whataday 
Whataday

ویکی‌پدیا یک بخش روزانه دارد تا درباره چیزهای مهمی که در یک تاریخ خاص اتفاق افتاده صحبت کند. از طریق این بخش، رویدادها و مقالات جالبی خواهید یافت. اما Whataday به دنبال پاسخ به این سوال است: “وقتی ما در اینجا هستیم، چه چیز دیگری در همان زمان/مکان اتفاق افتاده است؟”

این وبسایت پایگاه داده کامل مقالات ویکی پدیا را تجزیه و تحلیل کرده است تا به شما امکان دهد رویدادهای نزدیک، زمان و مکان هر مقاله را بیابید. اولین قدم این است که مقاله یا عبارتی را که به آن علاقه دارید جستجو کنید و از بین نتایج انتخاب کنید. یا می‌توانید از صفحه اصلی سایت استفاده کنید، که فهرستی از رویدادها و تاریخ های جالب تصادفی دارد.

روی هر مقاله ای کلیک کنید و دو راه برای پیدا کردن مقاله های مرتبط پیدا خواهید کرد: مرتبط از نظر زمان نزدیک و مرتبط از نظر مکان نزدیک. هر یک قطعه کوچکی از مقاله مرتبط را نشان می دهد، عمدتاً جایی که به مقاله اصلی شما پیوند دارد. این یک راه سرگرم کننده برای شیرجه زدن در میان مقالات متنوع و مرتبط است.

3. Batou Explorer (وب): مقاله های مرتبط را برای هر موضوع ویکی‌پدیا به صورت بصری کاوش کنید.

Batou Explorer
Batou Explorer

در ویکی‌پدیا از پیوندی به پیوند دیگر کلیک می‌کنید و مدام چیزهای جالبی پیدا می‌کنید. Batou Explorer با ارائه چرخه ای از موضوعات مرتبط به هر چیزی که در حال حاضر به آن علاقه دارید سعی می کند آن را به یک تجربه بصری تبدیل کند.

مقاله اصلی در مرکز قرار دارد، و مقالات مرتبط به صورت ۶ یا ۷ چرخ در کنار آن قرار دارند. اینها بر اساس برخی از پارامترها، که مطابق با مقاله اصلی است، گروه بندی می شوند. همچنین می‌توانید همه این مقالات مرتبط را که به صورت فهرستی در سمت راست ارائه می‌شوند، مشاهده کنید. در حالی که سمت چپ موضوعات گروه را نشان می‌دهد.

نگه داشتن ماوس روی هر مقاله توضیح کوتاهی از دلیل وجود آن مورد را به شما نشان می دهد. اگر می‌خواهید مدخل کامل ویکی‌پدیا را بخوانید، کلید فاصله را فشار دهید تا یک صفحه بازشو با مقاله دریافت کنید.

Batou Explorer همچنین دارای یک مسیر اکتشافی در سمت چپ است که نحوه جهش شما از موضوعی به موضوع دیگر را برای رسیدن به موضوع فعلی ردیابی می کند. به عبارت دیگر، مسیر مقالات خوانده شده شما را پیگیری می کند.

4.برنامه ویکی پدیا: Wikipedia top 100 (وب): 100 مقاله محبوب ویکی‌پدیا هر روز

Wikipedia top 100
Wikipedia top 100

تیم Hatnote مسئول چندین پروژه جالب در ویکی پدیا است که همه آنها به صورت رایگان در دسترس هستند. یکی از جالب ترین مینی سایت های آن Wikipedia Top 100 است، فهرستی که روزانه از پربازدیدترین مقالات ویکی‌پدیا در آن روز به‌روز می‌شود.

این وبسایت راه خوبی برای کشف موضوعات روز و ترندینگ ها است. تعداد مشاهده ی هر مقاله را نشان میدهد. یک برگه برای چند روز در 100 مورد برتر قرار گرفته است (که می تواند نشان دهنده ی جذابیت موضوع آن داشته باشد). روی مقاله کلیک کنید و به احتمال زیاد متوجه خواهید شد که چرا آن روز هم محبوب است. این یک راه سرگرم کننده برای خواندن مطالب جدید است.

شما محدود به تاریخ امروز نیستید و می توانید کل آرشیو top 100 ویکی پدیا را برای هر روز از تقویم مرور کنید. در حالت پیش فرض ویکی پدیا انگلیسی را نشان میدهد، پروژه top 100 به چندین زبان دیگر نیز موجود است.

اگر این پروژه را دوست دارید، باید سایر پروژه های ویکی‌پدیا توسط Hatnote را نیز بررسی کنید. ما به ویژه به Weeklypedia علاقه داریم، یک خبرنامه هفتگی که دارای بیشترین تغییرات در مقالات هفته است. این یکی از بهترین ابزارها برای کشف مقالات جالب در ویکی پدیا است.

5.برنامه ویکی پدیا: Wikimap Wiki (وب): مقالات ویکی‌پدیا را در نقشه جهانی مرور کنید

Wikimap Wiki
Wikimap Wiki

چندین مقاله ویکی‌پدیا با برچسب های جغرافیایی، به ویژه در مورد مکان های دیدنی یا نقاط دیدنی منحصر به فرد وجود دارد. Wikimap wiki همه اینها را جمع آوری می کند تا نمای منحصر به فردی از نقشه جهان برای مرور مقالات ویکی پدیا ارائه دهد.

می‌توانید بین یک اطلس خالی، یک نقشه ماهواره ای یا اصلاً بدون نقشه یکی را انتخاب کنید. مقالات دارای برچسب جغرافیایی به صورت مثلث های قرمز روی نقشه در اندازه های مختلف ظاهر می شوند. در نزدیکی هر مثلثی کلیک کنید تا مقالات دارای برچسب جغرافیایی را که به صورت یک popup کوچک روی نقشه ظاهر می شوند، ببینید. همچنین می توانید چندین مقاله را در یک منطقه مرور کنید.

Wikimap Wiki همچنین یک ویژگی جستجوی جالب ارائه می دهد، که در آن می توانید یک عبارت را جستجو کنید و همه نتایج به صورت مثلث های زرد ظاهر می شوند. سپس می‌توانید این موارد را مرور کنید یا از ویژگی مقاله تصادفی برای مرور یکی از آنها استفاده کنید. همچنین می توانید چندین جستجو انجام دهید و آنها را به عنوان لایه روی نقشه خود پین کنید.

صفحه اصلی ویکی‌پدیا را فراموش نکنید!

بیشتر اوقات، ما از طریق جستجوی وب به ویکی‌پدیا می‌رویم تا درباره برخی موضوعات بیشتر بدانیم. اما آخرین باری که از صفحه اصلی ویکی پدیا بازدید کردید کی بود؟

صفحه اصلی ویکی‌پدیا روزانه به‌روزرسانی می‌شود تا چند مقاله برجسته، تصویر ویژه، رویدادهای خبری و حقایق تاریخی جالب در این روز ارائه شود. این بخش که اغلب نادیده گرفته می شود مکانی عالی برای یافتن چیزهای جالب در ویکی پدیا است، پس آن را بررسی کنید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس