تفاوت بین حساب های استاندارد و Administrator در ویندوز چیست؟

83
0
حساب های استاندارد و Administrator

آیا همه افرادی که در رایانه شخصی ویندوز شما هستند یک حساب Administrator دارند؟ در این مقاله به این مطلب می پردازیم که چرا ممکن است این ایده بد باشد و چگونه آن را برطرف کنیم. حساب های استاندارد و Administrator چه فرقی باهم دارند؟

یک حساب کاربری در ویندوز حاوی اطلاعات مهم کاربر است، و ایجاد چندین حساب یک راه عالی برای تقسیم یک رایانه بین چند کاربر است. معمولاً دو نوع حساب کاربری در ویندوز وجود دارد: حساب های استاندارد و حساب های Administrator.

اما این حساب ها در چه رابطه متفاوت هستند و کدام یک برای شما بهتر است؟ در این مقاله، ما به تمام تفاوت ‌های عمده بین حساب استاندارد و حساب Administrator نگاه خواهیم کرد.

تفاوت بین حساب های استاندارد و Administrator در ویندوز چیست؟

در ویندوز، نوع حساب کاربری شما تعیین می کند که چه اقداماتی مجاز به انجام در رایانه خود هستید. یک حساب کاربری استاندارد برای محاسبات روزانه طراحی شده است. شما نمی توانید بهینه سازی های پیچیده سیستم را با آن انجام دهید، اما همچنان می توانید کارهای روزمره را بدون هیچ مشکلی انجام دهید. شما می توانید سریال های تلویزیونی مورد علاقه خود را تماشا کنید، فایل ها را از اینترنت دانلود کنید، ارائه ها را بسازید و ویرایش کنید، فیلم ها را ویرایش کنید و کارهای بیشتری انجام دهید.

با این حال، با یک حساب استاندارد، هنگام انجام کار هایی مانند نصب برنامه ‌ها، ویرایش رجیستری یا هر چیزی که به حقوق بالا تر نیاز دارد، باید با کنترل حساب کاربری (UAC) سر و کار داشته باشید. وقتی اعلان UAC ظاهر می‌ شود، حساب‌ های کاربری استاندارد برای ادامه باید اعتبار حساب سرپرست را تایپ کنند.

یک حساب مدیر مشابه یک حساب استاندارد است اما دارای برخی امتیازات اضافی است. این امتیازات به شما امکان می دهد فایل های سیستم را مدیریت کنید یا هر کاری را بدون نیاز به تایید انجام دهید.

با یک حساب Administrator ، می ‌توانید به همه فایل ‌هایی که سایر کاربران در همان رایانه دارند نیز دسترسی داشته باشید. اما برعکس، با یک حساب استاندارد نمی توانید این کار را انجام دهید و فقط به فایل هایی دسترسی دارید که به صورت عمومی در دسترس هستند.

یکی دیگر از تفاوت های عمده بین این دو نوع حساب این است که شما نمی توانید هیچ تغییر عمده ای را به عنوان یک کاربر حساب استاندارد ایجاد کنید. ویژگی هایی مانند مدیریت گذرواژه ها و ایجاد حساب های کاربری فقط به حساب های سرپرست محدود می شود.

چرا به جای حساب کاربری Administratorاز یک حساب کاربری استاندارد استفاده کنید؟

بنابراین وقتی به ویژگی های خاصی محدود شده اید و حتی نمی توانید تغییرات اساسی در سیستم ایجاد کنید، داشتن یک حساب استاندارد چه فایده ای برای شما دارد؟ دلیل بسیار خوبی برای تنظیم یک حساب کاربری استاندارد بر روی یک حساب کاربری مدیر وجود دارد: امنیت.

یک حساب Administrator کنترل کامل سیستم را ارائه می دهد. بنابراین، حق ایجاد تغییرات در رایانه را دارد. این تغییرات ممکن است برای ویژگی های خوب، مانند به روز رسانی های امنیتی، یا برای ویژگی های بد، مانند ایجاد تغییرات غیرمجاز باشد. به این ترتیب، دادن حقوق Administrator به همه در رایانه ایده خوبی نیست.

برای مثال، اگر یک رایانه شخصی خانوادگی راه‌ اندازی کنید که در آن همه دسترسی سرپرست داشته باشند، امیدوارید که هیچ کس با فایل ‌های سیستم حساس مانند ویرایشگر رجیستری مشکلی ایجاد نکند. این برای کاربران جوان ‌تر دو برابر می‌ شود، زیرا ممکن است داده‌ های مهم سیستم را به طور تصادفی یا به دلیل یک آموزش جعلی در اینترنت حذف کنند.

اکانت های Administrator نیز هدف بزرگی برای هکر ها هستند. هنگامی که مهاجمان مخرب سعی در به خطر انداختن رایانه دارند، به دنبال دسترسی سرپرست هستند. اگر شخصی در رایانه شخصی با حقوق Administrator یک فایل آلوده را دانلود کند، می تواند آسیب بسیار بیشتری نسبت به دانلود آن در یک حساب استاندارد وارد کند.

به طور خلاصه، امنیت و حفظ حریم خصوصی از مهمترین دلایلی هستند که همیشه باید از یک حساب استاندارد به جای حساب کاربری Administrator استفاده کنید.

نحوه تغییر نوع حساب کاربری

اکنون که تفاوت بین یک حساب استاندارد و یک حساب Administrator را می دانید، بیایید بررسی کنیم که چگونه می توانید به راحتی بین این دو نوع حساب جابجا شوید.

می ‌توانید نوع حساب را در ویندوز به روش ‌های مختلفی تغییر دهید، اما استفاده از کنترل پنل یا پنل تنظیمات دو روش ترجیح داده شده ‌اند.

نحوه تغییر نوع حساب با استفاده از کنترل پنل

شما می توانید برای تغییر نوع حساب ویندوز با استفاده از کنترل پنل، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • کنترل پنل را باز کنید و View by type را به Category تغییر دهید.
  • روی تغییر نوع حساب کلیک کنید.
  • حساب کاربری را انتخاب کنید و سپس روی گزینه Change account type کلیک کنید.
  • بین حساب Standand و Administrator یکی را انتخاب کنید.
  • روی تغییر نوع حساب کلیک کنید.

نحوه تغییر نوع حساب با استفاده از پنل تنظیمات

دستورالعمل های زیر را برای تغییر نوع حساب با استفاده از منوی تنظیمات دنبال کنید.

  • تنظیمات را باز کنید و به حساب‌ها > سایر کاربران بروید.
  • روی نماد کشویی کنار حساب کاربری کلیک کنید و دکمه تغییر نوع حساب را انتخاب کنید.
  • نوع حساب را انتخاب کنید.
  • روی OK کلیک کنید.

چگونه کاربران استاندارد می توانند برنامه هایی را با امتیازات اداری اجرا کنند؟

همانطور که قبلا ذکر شد، حساب های کاربری استاندارد قدرت نصب برنامه های جدید یا دسترسی به رجیستری را ندارند. اما گاهی اوقات، ممکن است با موقعیت ‌هایی مواجه شوید که باید به یک کاربر استاندارد اجازه دهید تا برنامه ‌ای را با امتیازات مدیریت اجرا کند. راه حل، در این مورد، ایجاد یک میانبر برای برنامه مورد نظر است به طوری که بدون درخواست هیچ رمز عبور مدیریت، با امتیازات بالا اجرا شود.

برای ایجاد میانبری که به کاربران استاندارد اجازه می دهد برنامه هایی با حقوق مدیریت اجرا کنند، دستورالعمل های زیر را دنبال کنید.

  • روی دسکتاپ راست کلیک کنید، روی New کلیک کنید و Shortcut را از منوی زمینه انتخاب کنید.
  • در فضای ارائه شده دستور زیر را تایپ کنید. SystemName را با نام رایانه ویندوزی خود و مسیر را با مسیر کامل برنامه ای که می خواهید اجرا کنید جایگزین کنید.

runas /user:SystemName\Administrator /savecred “Path”

  • به عنوان مثال، اگر نام رایانه شما MakeUseOf است و می خواهید Asana را اجرا کنید، کد بالا به شکل زیر خواهد بود:

runas /user:MakeUseOF\Administrator /savecred “C:\Users\krama\AppData\Local\Asana\Asana.exe”

  • بر روی Next کلیک کنید و در پنجره زیر نام میانبر را وارد کنید.
  • روی Finish کلیک کنید.

اولین باری که سعی می کنید میانبر را باز کنید، باید اعتبار ورود به سیستم Administrator را وارد کنید. اما پس از آن رمز عبور در Credential Manager ویندوز ذخیره می شود.

اکنون، حتی یک حساب کاربری استاندارد نیز می تواند به میانبر دسترسی پیدا کند و بدون وارد کردن رمز عبور Administrator ، آن را به عنوان مدیر اجرا کند.

هر آنچه که باید درباره حساب های کاربری ویندوز بدانید

اکنون همه چیز را در مورد هر دو نوع حساب کاربری موجود در ویندوز می دانید. و اگرچه چندین بار به آن اشاره کرده‌ایم، بسیار مهم است که تأکید کنیم: مگر اینکه نیاز مهمی به حساب Administrator ویندوز وجود نداشته باشد، از آن استفاده نکنید. در همین حال، ممکن است شما نیز علاقه مند به شخصی سازی حساب کاربری خود نیز باشید.

امیدواریم با مطالعه ی این مقاله توانسته باشید تصمیم خود را برای استفاده از حساب کاربری استاندارد گرفته باشید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس