اولین معامله بیت کوین پیتزا بود یا عکس ؟!!

90
0
اولین معامله بیت کوین

روز گذشته اسکرین شات عجیبی در توییتر منتشر شد و سر و صدای زیادی در میان طرفداران بیت کوین به پا کرد. پیش از این تصور می‌شد اولین بار از بیت کوین برای خرید دو عدد پیتزا استفاده شده است. با این حال، این اسکرین شات نشان می‌دهد برای اولین بار از بیت کوین برای خرید یک فایل JPEG استفاده شده است. اولین معامله بیت کوین پیتزا بود یا عکس ؟!!

اولین معامله بیت کوین

اودی ورتایمر (Udi Wertheimer)، یکی از توسعه‌دهندگان مستقل بیت کوین روز گذشته اسکرین شاتی در توییتر به اشتراک گذاشت که نشان می‌دهد برای اولین بار از BTC برای خرید یک عکس استفاده شده است.

تاریخ این اسکرین شات به ۲۴ ژانویه سال ۲۰۱۰، درست ۴ ماه قبل از روز پیتزا بیت کوین مربوط است. روز پیتزای بیت کوین روزی است که لازلو هانیچ (Laszlo Hanyecz) یکی از توسعه‌دهندگان بیت کوین با ۱۰،۰۰۰ واحد از این ارز دو پیتزا خریداری کرد. این خرید به عنوان اولین خرید با استفاده از Bitcoin در دنیای واقعی در نظر گرفته می‌شود.

اولین معامله بیت کوین
اولین معامله بیت کوین

بر اساس این اسکرین شات، ظاهرا کاربری با نام Sabunir به دنبال آن بوده تا در انجمن بیت کوین تاک عکسی را با قیمت ۵۰۰ واحد بیت کوین که در آن زمان حدود ۱ دلار ارزش داشت، بفروشد. نکته جالب اینجاست که ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناس بیت کوین نیز برای به فروش رفتن این عکس کمک کرده است.

انتشار این اسکرین شات روز گذشته در توییتر سر و صدای بسیاری به پا کرد. مایک مک دونالد (Mike McDonald)، که در بازار رمزارزها سرمایه‌گذاری می‌کند در واکنش به این اسکرین شات مدعی شد تراکنشی که پس از انتشار این پست صورت گرفته، ممکن است صرفا یک کمک مالی بوده و این فایل JPEG هرگز به فروش نرسیده باشد.

ورتایمر در ادامه توییت دیگری منتشر کرد و گفت ممکن است برداشت وی از این اسکرین شات اشتباه بوده باشد. به گفته این توسعه‌دهنده، اگرچه Sabunir یک عکس را برای فروش قرار داده و یک ماه بعد ۵۰۰ واحد بیت کوین به آدرس وی واریز شده است، این امکان وجود دارد که کوین‌های واریزی صرفا به عنوان کمک مالی به کیف پول وی ارسال شده و فایل JPEG هرگز فروخته نشده باشد.

به گفته ورتایمر، بدون شنیدن اظهارات Sabunir، مشخص نیست ۵۰۰ واحد بیت کوین دریافتی برای چه چیزی منتقل شده است.

اسکرین شات مربوط به نخستین خرید احتمالی با بیت کوین در حالی منتشر می‌شود که تاکنون بیش از ۶.۱ میلیون عکس، ویدیو و حتی توکن با استفاده از استاندارد BRC-20 و پروتکل اوردینالز در شبکه بیت کوین ایجاد شده است.
ورتایمر از زمان راه‌اندازی پروتکل اوردینالز توسط کیسی رودامور (Casey Rodamor) در ژانویه سال جاری، حمایت خود را از آن نشان داده است. کاربران می‌توانند با استفاده از پروتکل اوردینالز شکل جدیدی از داده‌ها را در شبکه بلاکچینی بیت کوین صادر کنند.

جالب است بدانید ورتایمر از آن زمان در تلاش بوده است تا با راه‌اندازی مجموعه Taproot Wizards، موج جدیدی از علاقه‌مندان به NFT را به شبکه بیت کوین بکشاند. تپ روت نام یکی از بروزرسانی‌های شبکه بیت کوین است که امکان ایجاد پروتکل اوردینالز در این شبکه را فراهم کرد.

cointelegraph

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس