شبکه های بلاک چین بزرگتر از ارزهای دیجیتال هستند، اما چگونه از آنها استفاده می شود؟

66
0
شبکه های بلاک چین

این فقط ارز دیجیتال نیست که از بلاک چین برای بهتر کردن جهان استفاده می کند. شبکه های بلاک چین بزرگتر از ارزهای دیجیتال هستند.

برای ما طبیعی است که بلاک چین را با ارز دیجیتال مرتبط کنیم. و بله، فناوری بلاک چین در حوزه رمزنگاری بسیار مهم است، اما این تمام چیزی نیست که برای آن استفاده می شود. در واقع، بلاک چین ها کاربردهای مختلفی در خارج از ارزهای دیجیتال دارند. با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید به بزرگ ‌ترین روش ‌هایی که فناوری بلاک چین در خارج از رمزارز استفاده می ‌شود نگاه کنیم.

همچنین مطلب آشنایی با 5 زبان برنامه نویسی بلاک چین را هم بخوانید.

خلاصه ای سریع از بلاک چین ها

شبکه های بلاک چین
شبکه های بلاک چین

قبل از اینکه بخواهیم به نحوه استفاده از بلاک چین در خارج از کریپتو بپردازیم، اجازه دهید به سرعت به بیان ساده بلاک چین بپردازیم.

همانطور که از نام آن پیداست، بلاک چین یک زنجیره مجازی از بلوک ها است. این کمک می کند که بلاک چین را همان چیزی که در بالا می بینید در نظر بگیرید: بسته های کوچک داده که همه در یک خط طولانی به هم متصل شده اند. این خط یک پایگاه داده یا دفتر کل توزیع شده را تشکیل می دهد که در چندین دستگاه در سراسر جهان به اشتراک گذاشته شده است.

بلاک چین ها برای ارائه یک فرم بسیار امن از ذخیره سازی داده ها، بر رمزنگاری تکیه می کنند. با استفاده از رمزنگاری، داده های ذخیره شده در بلاک چین رمزگذاری می شوند و دسترسی و بهره برداری از آن را بسیار سخت تر می کند.

بنابراین، چگونه از این فناوری خارج از رمزارز استفاده می شود؟ چه صنایعی روی بلاک چین سرمایه گذاری می کنند؟

1. مراقبت های بهداشتی

شبکه های بلاک چین
شبکه های بلاک چین

فناوری بلاک چین می تواند در صنعت مراقبت های بهداشتی بسیار مفید باشد. یک روش بسیار مهم که سازمان های مراقبت های بهداشتی باید به آن پایبند باشند، ذخیره ایمن اطلاعات پزشکی محرمانه است. این جایی است که بلاک چین ها می توانند مورد استفاده قرار گیرند، زیرا ماهیت رمزنگاری آنها به آنها اجازه می دهد تا به طور موثر از داده ها محافظت کنند.

علاوه بر این، فناوری دفتر کل توزیع شده بلاک چین در انتقال داده ها بین بیمارستان ها، جراحی ها و سایر مکان های پزشکی مفید است. در حالی که هر کسی می تواند به بلاک چین های عمومی دسترسی داشته باشد، بلاک چین های خصوصی نیاز به مجوز دارند. بنابراین، با استفاده از بلاک چین های خصوصی، سازمان های مراقبت های بهداشتی می توانند با خیال راحت اطمینان حاصل کنند که داده ها بین مکان ها به اشتراک گذاشته می شود.

بلاک چین ها همچنین می توانند در بخش زنجیره تامین مراقبت های بهداشتی مفید باشند. شفافیتی که زنجیره‌های بلوکی ارائه می‌کنند می ‌تواند هر مرحله از فرآیند حمل و نقل دارو یا قطعه‌ ای از تجهیزات را تا زمانی که در ساختمان یا در قفسه نشسته است نشان دهد. این نیز به لجستیک مربوط می شود که کمی بعد در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

در حال حاضر طیف گسترده ای از شرکت های مراقبت های بهداشتی بلاک چین از جمله EncrypGen، Chronicled و BurstIQ در صحنه هستند.

2.شبکه های بلاک چین: تأیید هویت

شبکه های بلاک چین
شبکه های بلاک چین

اگر زمانی را به صورت آنلاین سپری می کنید، آنگاه چیزی دارید که به عنوان هویت دیجیتال شناخته می شود. اما اکنون جعل هویت برای بازیگران مخرب بسیار آسان است و پلتفرم‌های آنلاین دائماً در تلاش هستند تا تأیید هویت را بسیار پیچیده‌ تر کنند.

در اینترنت، اطلاعات شخصی شما معمولاً به صورت متمرکز ذخیره می شود. اما این مشکلات متعددی را به همراه دارد. سیستم‌های متمرکز در برابر خرابی‌های فنی و تصاحب مخرب آسیب ‌پذیر هستند و به دلیل اینکه به افراد خاصی قدرت زیادی بر پلتفرم می‌ دهند، بحث و جدل ایجاد می‌کنند. علاوه بر این، بسیاری از مردم به شکل فیزیکی هویت دسترسی ندارند. فناوری بلاک چین می تواند با ارائه هویت غیرمتمرکز بلاک چین در هر دو مورد کمک کند.

همانطور که می دانیم، بلاک چین ها به دلیل ماهیت غیرمتمرکز و استفاده از رمزنگاری بسیار امن هستند. آنها همچنین کاملاً دیجیتال هستند و اگر به فرد اجازه دسترسی داده شود، می توان از هر جایی به آنها دسترسی داشت. با استفاده از بلاک چین، افراد می توانند هویت خود را به صورت ایمن ذخیره کنند، مهاجمان را دفع کنند و به روش تایید دیجیتال دسترسی داشته باشند. این فناوری همچنین ممکن است به افراد امکان کنترل نحوه اشتراک گذاری داده های شناسایی آنها را بدهد.

3.املاک و مستغلات

شبکه های بلاک چین
شبکه های بلاک چین

درست است؛ بلاک چین ها حتی در املاک و مستغلات هم کاربرد دارند! ترکیب املاک و مستغلات با فناوری بلاک چین امکان داد و ستد دارایی های فیزیکی با ارزش بالا را در حوزه دیجیتال فراهم می کند. اساساً، بلاک‌چین‌ها می‌توانند دارایی‌های املاک و مستغلات را نشانه ‌گذاری کنند و آن‌ها را آسان‌ تر کنند. این به نوبه خود امکان داد و ستد دارایی های مستغلات را در بورس اوراق بهادار فراهم می کند.

علاوه بر این، تجارت املاک و مستغلات در بلاک چین می تواند واسطه ها و اشخاص ثالث مانند بانک ها و کارگزاران را از بین ببرد و به طور کلی کارمزدها را کاهش دهد و به خریداران و فروشندگان اجازه تعامل و تجارت مستقیم را بدهد. این موضوع در حال حاضر در بسیاری از پلتفرم ‌های ارزهای دیجیتال وجود دارد و به آرامی در حال انتقال به بازارهای دیگر نیز هست.

البته، فناوری بلاک چین همچنین می‌تواند سطوح بالاتری از امنیت و تجارت در معاملات املاک و مستغلات را ارائه دهد و آن را به یک مزیت بزرگ در بسیاری از صنایع تبدیل کند.

4.ذخیره سازی امن داده ها

شبکه های بلاک چین
شبکه های بلاک چین

با پیچیده تر شدن تاکتیک های جرایم سایبری، سازمان ها و افراد در تلاش هستند تا داده های خود را به صورت ایمن ذخیره کنند. احراز هویت دو مرحله ‌ای، گذرواژه‌ها، تأیید هویت و سایر اقدامات امنیتی همه شناخته شده‌ اند که در حملات سایبری دور زده شده‌ اند، بنابراین نیاز آشکاری به یک راه ‌حل ذخیره‌ سازی داده وجود دارد که واقعاً کار کند. وارد بلاک چین شوید.

باز هم، استفاده از فناوری بلاک چین از رمزنگاری در اینجا کلیدی است، زیرا داده ها را برای ذخیره سازی رمزگذاری می کند. اما همه چیز به اینجا ختم نمی شود. ساختار بلاک چین ها نیز نقش دارد. از آنجایی که بلاک چین‌ها غیرمتمرکز هستند، کاربران می ‌توانند بسیار بیشتر به آن ‌ها اعتماد کنند، زیرا آنها قدرت را به یک نهاد واحد نمی‌ دهند و شانس تصاحب مخرب را کاهش می ‌دهند.

در حال حاضر شرکت هایی وجود دارند که می توانند به شما امکان ذخیره داده های خصوصی خود را در یک بلاک چین ارائه دهند. نمونه هایی از این خدمات عبارتند از 0chain، BonusCloud و SINOVATE.

5.اینترنت اشیا (IoT)

شبکه های بلاک چین
شبکه های بلاک چین

اینترنت اشیا (IoT) یک اصطلاح رایج در دنیای مدرن ما است که به اشیاء فیزیکی مجهز به حسگرها، پردازنده‌ها و سایر سخت ‌افزارهای تکنولوژیکی متصل به اینترنت اشاره دارد. اساساً، این اصطلاحی است که برای توصیف اشیاء “هوشمند” استفاده می شود که می توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند. امروزه محصولات هوشمند مختلفی در بازار وجود دارد، از گوشی گرفته تا یخچال و ساعت و غیره. اما چگونه می توان از فناوری بلاک چین در اینجا استفاده کرد؟

ذخیره داده های اینترنت اشیا می تواند مشکل باشد. جرایم سایبری، تمرکز و سایر مشکلات مشکلات مختلفی را برای افراد و شرکت‌هایی که به دنبال ایمن نگه‌داشتن داده‌ها و دستگاه‌های IoT خود هستند، ایجاد می‌کند، اما دستگاه‌های اینترنت اشیا با بلاک چین می‌توانند این خطرات را بسیار کمتر کنند.

6.شبکه های بلاک چین: لجستیک

شبکه های بلاک چین
شبکه های بلاک چین

لجستیک یک صنعت حیاتی است که با فرآیندهای پیچیده، یعنی حمل و نقل مرتبط است. متأسفانه، این صنعت حیاتی دارای سهم عادلانه ای از مشکلات مانند عدم شفافیت و کارایی است. بنابراین، شرکت های لجستیک اکنون به دنبال فناوری بلاک چین برای حل این مسائل هستند.

یکی از اهداف کلیدی بلاک چین در لجستیک حذف واسطه هاست. در لجستیک، شرکت‌ها در کشورهای جداگانه باید با یکدیگر توافقاتی را برای پیشبرد امور انجام دهند، اما چنین توافق ‌هایی می‌تواند طولانی و زمان‌بر باشد و واسطه‌ها یا اشخاص ثالث مختلف را برای تأیید و ثبت درگیر کنند.

اما بلاک چین ‌ها می‌ توانند این عنصر از قراردادهای لجستیک را حذف کنند که به نوبه خود باعث صرفه‌ جویی در هزینه شرکت‌ ها می ‌شود. علاوه بر این، فناوری بلاک چین به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا کالاهای خود را در سفر خود ردیابی و نظارت کنند تا از آلودگی، تاخیر و سایر مسائل جلوگیری کنند.

فناوری بلاک چین آینده روشنی دارد

نمی توان انکار کرد که فناوری بلاک چین بسیار متنوع است و می تواند در طیف وسیعی از صنایع استفاده شود. با گذشت زمان، ممکن است شاهد استفاده از بلاک چین در حوزه های بیشتری باشیم.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس