اولین نمایشگر 600 هرتزی دنیا توسط شرکت BOE رونمایی شد

28
0
اولین نمایشگر 600 هرتزی دنیا

نمایشگرهای 60 هرتزی به‌مدت حدود یک دهه استانداردی در دنیای فناوری بودند. اما با پیشرفت کارت‌های گرافیک این پنل‌ها هم ارتقا یافتند. حالا شرکت BOE باور دارد که بازار آماده فناوری‌های جدیدتر است، به همین خاطر از نمایشگری با نرخ نوسازی 600 هرتزی پرده برداشته است. در این مطلب به معرفی اولین نمایشگر 600 هرتزی دنیا می پردازیم.

اولین نمایشگر 600 هرتزی دنیا

شرکت چینی BOE امسال در کنفرانس World Display Industry از نمایشگرهای مختلفی رونمایی کرده است. از نمایشگر 34 اینچی Mini-LED با نرخ نوسازی 165 هرتزی گرفته تا نمایشگر خمیده با شکل Z و البته پنلی 16 اینچی با نرخ نوسازی 600 هرتزی که برای لپ‌تاپ‌ها ساخته شده است.

متأسفانه فعلاً اطلاعات دقیقی درباره مشخصات فنی این نمایشگر در دسترس نیست. اما با توجه به اینکه نمایشگرهای OLED امسال تازه از 165 به 240 هرتزی جهش کردند، بعید به‌نظر می‌رسد که این شرکت از این فناوری استفاده کرده باشد.

نمایشگر 600 هرتزی BOE چه مشخصاتی خواهد داشت؟

اکثر شرکت‌های تولیدکننده نمایشگر از پنل‌های LCD نوع TN یا IPS استفاده می‌کنند. BOE هم باید از همین فناوری بهره گرفته باشد. درخصوص رزولوشن هم نمی‌توانیم انتظار وضوحی بالاتر از FHD یا +FHD را داشته باشیم؛ چرا که نسبت تصویر هم باید 16:10 باشد.

هرچند استفاده از چنین نرخ نوسازی بالایی می‌تواند برای استراتژی‌های بازاریابی BOE مناسب باشد، ولی باید گفت که این شرکت تازه در اوایل 2021 از نمایشگر 27 اینچی با نرخ نوسازی 500 هرتزی پرده برداشته بود. BOE گفته بود که آن نمایشگر از رابط 8 مسیره eDP استفاده می‌کند. با این حال، وب‌سایت Tom’s Hardware می‌گوید یک تصویر 1080p با نرخ نوسازی 600 هرتزی و عمق رنگی 8 بیتی نمی‌تواند روی رابط‌های eDP 1.4 جواب بدهد.

البته BOE می‌تواند از DisplayPort 2.0 بهره بگیرد و نسخه 2.1 این فناوری حتی روی جدیدترین کارت گرافیک AMD Radeon 7000 پشتیبانی شده، اما گرافیک‌های انویدیا حداقل در سری RTX 4000 به DP 1.4 محدود هستند. بعید به‌نظر می‌رسد که نسخه‌های لپ‌تاپ این گرافیک‌ها هم به DP 2.0 دسترسی پیدا کنند. در‌نتیجه، ممکن است سال‌ها با عرضه عمومی نمایشگر 600 هرتزی فاصله داشته باشیم.

notebookcheck

 

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس