CPU HEDT چیست؟ اطلاعاتی که نیاز است در این باره بدانید

65
0
CPU HEDT چیست

CPU های HEDT می توانند جایگزین خوبی برای یک ایستگاه کاری یا CPU سرور باشند، اما دقیقا چه هستند؟ و آیا برای شما مناسب است؟ CPU HEDT چیست؟

فضای پیشرفته رایانه های رومیزی گاهی اوقات ممکن است اصطلاحات گیج کننده ای داشته باشد. اگر به برگه مشخصات برخی از CPU های پریمیوم نگاه می کنید، ممکن است اصطلاح “HEDT” گهگاه در کنار ایستگاه های کاری و سرور ها ظاهر شود.

خطی که کامپیوتر HEDT را از چیزی شبیه به ایستگاه کاری جدا می کند ممکن است تار باشد. پس از همه، هر دوی آنها برای کاربران مشابه هدف قرار گرفته اند، و هر دو به همان اندازه جادار هستند. اما کامپیوتر HEDT دقیقا چیست؟ و تفاوت بین HEDT و ایستگاه کاری چیست؟

CPU HEDT چیست؟

HEDT یک اصطلاح کوتاه برای “دسکتاپ پیشرفته” است. به عنوان یک فرمت، با این تعریف، HEDT تقریباً به معنای یک رایانه رده بالا است، اما این دقیقاً جایی نیست که به پایان می رسد. به هر حال، بسیاری از رایانه‌ های شخصی مصرف ‌کننده نیز سطح بالایی در نظر گرفته می ‌شوند، بنابراین اگر فقط با این عبارت قضاوت کنیم، این یک اصطلاح کاملا مبهم است.

اینتل اصطلاحی را برای خط تولید تراشه ابداع کرد که یک درجه بالاتر از تراشه های مصرف کننده استاندارد آن است اما پایین تر از خط تولید ایستگاه های کاری/سرور آن است. آنها هسته های بیشتر، سرعت کلاک بالا و برچسب قیمت بالایی دارند.

با این حال، آنها ویژگی های زیادی ندارند که آنها را برای نصب در یک ایستگاه کاری یا سرور مناسب کند. آنها برای علاقه مندانی ساخته شده اند که می خواهند به جای اینکه اهداف سازمانی را هدف قرار دهند، برخی کارها را انجام دهند.

Intel Pentium 4 Extreme Edition اولین تراشه ای بود که توپ HEDT را به چرخش درآورد. این پردازنده چندین هسته نداشت، اما دارای Hyperthreading و سرعت کلاک فوق‌العاده بالا بود، به طور دقیق، 3.4 گیگاهرتز.

در طول سال ‌های بعد، با انتشار سری Intel Core، تمرکز پردازنده‌ های Extreme Edition، که بعداً Intel Core X بود، به سمت ارائه هسته‌ های زیادی برای کار های چند رشته ‌ای تغییر کرد. با این حال، نام تجاری “Extreme Edition” باید به شما توضیح دهد که این CPU ها برای چه کسانی در نظر گرفته شده اند: علاقه مندانی که برای دریافت عملکرد بیشتر اهمیتی ندارند.

در نهایت، AMD همچنین خط HEDT را با نام Threadripper راه اندازی کرد. در ابتدا تا 16 هسته افزایش یافت، اما به مرور زمان به 64 رسید.

تفاوت بین رایانه های HEDT و ایستگاه های کاری چیست؟

تفاوت ها ممکن است ظریف به نظر برسند، و منصفانه هم هستند. تراشه های HEDT و ایستگاه های کاری هر دو برای رایانه های گران قیمت طراحی شده اند و برای افرادی هستند که می خواهند کار های پیچیده تری را انجام دهند. با این حال، تفاوت های ظریفی از نظر ویژگی های واقعی آنها و همچنین تفاوت های قیمت و بازاریابی وجود دارد.

همانطور که قبلا ذکر کردیم، CPU های HEDT برای علاقه مندان به بازار عرضه می شوند. نه از آن دسته علاقه مندانی که می خواهند بازی هایشان به خوبی اجرا شوند، بلکه از آن دسته علاقه مندانی که می خواهند بنچمارک ها را اجرا کنند، ویرایش ویدیو، کامپایل کد یا سایر کار های فشرده CPU را انجام دهند.

به نوعی، HEDT ها ایستگاه های کاری خانگی هستند که نیازی به قرار گرفتن در زمینه سازمانی ندارند. آنها بازاریابی هیجانی دارند و قیمت آنها به اندازه ایستگاه های کاری معادل یا تراشه های سرور بالا نیست.

از سوی دیگر، یک ایستگاه کاری نیز وظایف فشرده CPU را به عنوان HEDT انجام می دهد. با این حال، آنها مجهز به ویژگی هایی هستند که برای زمینه سازمانی بهتر است و توسط کسی در خانه استفاده نمی شود.

برای مثال، دیدن تراشه های ایستگاه کاری با پشتیبانی از بسیاری از خطوط PCI Express غیر معمول نیست. سری Threadripper Pro AMD با 128 خطوط PCIe ارائه می شود، در حالی که خط استاندارد Threadripper HEDT آن تا 64 می باشد. آنها همچنین از رم بیشتری تا یک حافظه هشت کانالی پشتیبانی می کنند، در حالی که CPU های HEDT به سختی از حافظه چهار کاناله پشتیبانی می کنند.

به طور خلاصه، CPU های HEDT به طور کلی نسخه های باریک تراشه های ایستگاه کاری هستند. آن‌ ها به همان اندازه قدرتمند هستند، اما فاقد برخی ویژگی ‌ها هستند که برخی از کاربران احتمالاً به آن‌ ها نیازی ندارند، به شما اجازه می ‌دهند پولی پس انداز کنید و همچنان عملکرد زیادی را در یک ایستگاه کاری داشته باشید.

به عبارت ساده‌تر، HEDT‌ ها رایانه‌ های شخصی خانگی هستند که جسارت یک ایستگاه کاری را دارند.

آیا باید HEDT بگیریم؟

در حال حاضر، فضای HEDT کمی در حال مبارزه است.

مدتی از آخرین باری که CPU های HEDT بازار را زیبا کرده بودند می گذرد. نسل دهم اینتل Core X در سال 2019 و نسل سوم تراشه های AMD Threadripper در همان سال عرضه شد. هم تراشه های مصرف کننده و هم تراشه های ایستگاه کاری از آن زمان عرضه شده اند، بنابراین قطعاً فقط فضای HEDT است که سست شده است.

نه تنها اینتل و AMD ارتقاء آنها را متوقف کرده اند، بلکه تراشه های موجود در بازار نیز ظاهراً از قفسه فروشگاه ها ناپدید شده اند. AMD Ryzen Threadripper 3990X 64 هسته ای با قیمت 4000 دلار MSRP عرضه شد.

اما اگر به دنبال این تراشه ها در eBay باشید، قیمت آنها بین 5000 تا 8000 دلار است. و این شامل CPU های استفاده شده نیز می شود.

ممکن است دلایل زیادی وجود داشته باشد که چرا این اتفاق می افتد. Puget Systems سازنده رایانه های شخصی سفارشی حدس می زند که دلیل آن می تواند به این واقعیت مربوط شود که پردازنده های مصرف کننده پایین تر آنقدر خوب شده اند که تقاضا برای تراشه های HEDT کاهش یافته است.

از این گذشته، هر دو AMD و Intel دارای پردازنده هایی با حداکثر 16 هسته هستند، که برای اکثر بارهای کاری که یک کاربر غیر سازمانی به آن نیاز دارد، کافی است. و اگر واقعاً به موارد بیشتری نیاز دارید، هر دو تراشه Intel Xeon W و AMD Threadripper Pro برای ایستگاه کاری شما در دسترس هستند.

دلیل دیگر می ‌تواند این باشد که تراشه‌ های HEDT برای منابع با تراشه‌ های ایستگاه کاری و سرور در پایان روز رقابت می‌ کنند. به هر حال، کمبود تراشه کار را سخت ‌تر می ‌کند و هر دو شرکت می ‌توانستند تصمیم بگیرند که تراشه ‌های ایستگاه کاری و سرور گران ‌تر می‌ توانند سود بیشتری نسبت به HEDT مقرون به صرفه ‌تر داشته باشند.

در مورد اینکه آیا شما باید یکی از آن ها را بخرید، ما چیزی نمی گوییم. بدون هیچ گونه تراشه HEDT مرتبط در بازار در حال حاضر، حتی اگر مایل به پرداخت نشانه گذاری قابل توجهی برای آن باشید، اساسا با رفتن با یک تراشه HEDT به جای رفتن به یک ایستگاه کاری یا حتی یک ایستگاه کاری بالا، عملکرد را روی میز باقی می گذارید.

(متاسفانه) بخش بازار پردازنده‌های HEDT در حال مرگ است

پردازنده‌ های HEDT معمولاً برای کسانی که توانایی خرید آن ‌ها را دارند، خریدی عالی هستند. آنها به شما امکان می دهند عملکرد و قابلیت های یک ایستگاه کاری را دریافت کنید و تمام ویژگی های تجاری را که در رایانه شخصی خود استفاده نمی کنید، از بین ببرید. با این حال، بخشی از بازار است که به نظر می رسد در حال مرگ است.

اگر AMD و Intel به بخش HEDT عشق می ورزند، در صورت نیاز قطعا خرید یکی از آن ها را توصیه می کنیم. اما از آنجایی که جدید ترین تراشه‌ های HEDT سال‌ ها پیش راه‌ اندازی شدند، نمی ‌توانیم آن ‌ها را توصیه کنیم، شما از تراشه ‌های مصرف‌ کننده پیشرفته‌ تر جدید تر یا پردازنده‌ های ایستگاه کاری مسافت پیموده ‌تری خواهید داشت.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس