بدترین فیلم های برنده نخل طلا تا امروز

60
0
بدترین فیلم های برنده نخل طلا تا امروز

زمانی بود که مخاطبان به تک‌تک جشنواره‌های سالانه سینمایی معتبر دنیا توجه می‌کردند و به این جشنواره‌ها اعتماد داشتند. مردم سینمادوست در شهرهای مختلفی مانند لوکارنو، ونیز، برلین و کن ساعت‌ها در صف می‌ایستادند تا جدیدترین و داغ‌ترین آثار سینمایی تولیدی دنیا را زودتر از بقیه ببینند و تا روز اعلام جوایز هم دل توی دل‌شان نبود. امروز اما وضعیت فرق کرده. سینما و هنر به حاشیه رانده شده و موقع اهدای جوایز آن‌قدر حاشیه و مسائل غیرهنری در تصمیم‌گیری‌ها دخیل است که دیگر کسی برای این جشنواره‌ها تره هم خرد نمی‌کند. در این پست به معرفی بدترین فیلم های برنده نخل طلا تا امروز می پردازیم.

بدترین فیلم های برنده نخل طلا تا امروز

نگاهی انداخته‌ایم به تاریخ جشنواره کن و می‌خواهیم بدترین فیلم هایی که با بدسلیقگی هیئت داوران برنده جایزه شدند ولی لیاقت دریافت نخل طلا را نداشتند به شما معرفی کنیم.

فارنهایت ۹/۱۱ | ۲۰۰۴ | Fahrenheit 9/11

فیلم مستند فارنهایت ۹/۱۱ «مایکل مور» در رتبه اول لیست بدترین برندگان نخل طلای تاریخ ما قرار دارد. مایکل مور را به لطف صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران خوب می‌شناسید؛ فیلمسازی‌ست از خود متشکر که جوری کار می‌کند و موضع می‌گیرد که انگار باهوش‌ترین انسان روی زمین است و توطئه‌هایی را کشف می‌کند که دیگران قادر به کشف آن نبوده‌اند!

خوشبختانه دوره شهرت تاریخ‌مصرف‌دار او گذشت و سبک اغراق‌آمیز داستان‌گویی‌اش از سکه افتاد، اما یادمان نمی‌رود مدیران جشنواره کن چطور به این مستند بنجل او نخل طلا دادند! در زمان اهدای این جایزه، تب ضدجنگ در محافل روشن‌فکری و هنری باب بود و مور هم نهایت استفاده را از این تب برد و فیلمی را روانه کن کرد که انگ سلیقه اروپایی‌ها بود!

آن‌ها هم از این‌که یک آمریکایی این‌چنین سیاست‌های کلان کشورش را زیر سوال برده خوشحال شدند و نخل طلا را به مور هدیه کردند. امروز نه کسی فارنهایت ۹/۱۱ را در خاطر دارد و نه کسی یادش است در سال ۲۰۰۴، استیج معتبرترین جشنواره سینمایی دنیا در اختیار یک هوچی‌گر نه چندان روراست بود.

زیر آفتاب شیطان | ۱۹۸۷ | Under the Satan Sun

بدترین فیلم های برنده نخل طلا تا امروز

اهدای نخل طلا به فیلم «زیر آفتاب شیطان» در همان زمان هم آن‌قدر بحث‌برانگیز بود که وقتی «موریس پیالا» برای گرفتن نخل طلا روی سن رفت، همه او را هو کردند و او هم خطاب به جمعیت فریاد کشید: «منم از شما خوشم نمیاد!»

این فیلم مذهبی درباره کشیشی پرشور در یک روستاست که سعی می‌کند با استفاده از معنویت، روح دختری را که معشوق خود را به قتل رسانده نجات دهد. یکی از دلایل خشم مردم از اهدای نخل طلا به این فیلم کم‌مایه این بود که هیئت داوران جشنواره، این فیلم را به شاهکار «ویم وندرس» که «زیر آسمان برلین» نام داشت ترجیح دادند!

ماموریت | ۱۹۸۶ | The Mission

فیلم درباره گروهی از یسوعیان اسپانیا در قرن هجدهم است که می‌خواهند از یک قبیله بومی در آمریکای جنوبی محافظت کنند. سوژه فیلم و ظاهرش کاملا خوراک دادن جایزه است و متاسفانه جشنواره کن هم در این دام افتاد و مقهور طراحی صحنه پرزرق‌وبرق و گروه بازیگران خفن فیلم (رابرت دنیرو، لیام نیسون و جرمی آیرونز) شد.

این فیلم غلط‌انداز در حالی نخل طلا را ربود که آن سال «جیم جارموش» و «تارکوفسکی» دو فیلم معرکه در جشنواره داشتند.

ترغیب دوستانه | ۱۹۵۶ | Friendly Persuasion

بدترین فیلم های برنده نخل طلا تا امروز

در نگاه اول کسب جایزه نخل طلا توسط فیلمی که استاد «ویلیام وایلر» آن را ساخته چندان بی‌راه به نظر نمی‌رسد، اما فیلم یکی از ضعیف‌ترین ساخته‌های یکی از بهترین فیلمسازان تاریخ سینماست. وایلر که شاهکارهایی مثل «تعطیلات رمی» و «بن‌بست» را در کارنامه دارد، این‌جا فیلمی ساخته پیش پا افتاده، سطحی و به‌وضوح بی‌حوصله درباره تبعات جنگ داخلی آمریکا.

نکته غم‌انگیز این بود که «ترغیب دوستانه» با شکست شاهکارهایی مثل «مهر هفتم» اینگمار برگمن، «مرد فراری» روبر برسون و «شب‌های کابیریا»ی فدریکو فلینی به این جایزه رسید و عملا جایزه را از آن‌ها ربود.

بهترین نیات | ۱۹۹۲ | The Best Intentions

قابل درک است که سه‌تن از بهترین فیلمسازان تاریخ مثل «فرانسیس فورد کاپولا»، «کن لوچ» و «میشاییل هانکه» دو نخل طلا برده باشند، اما شاید «بیل آگوست» شایسته چنین دستاوردی نباشد! بااین‌حال او یک‌بار در سال ۱۹۸۷ و بار دوم در سال ۱۹۹۲ برای فیلم «بهترین نیات» نخل طلا گرفت و در کنار آن غول‌های سینمایی ایستاد!

این فیلم فراموش‌شده که امروز کسی حتی اسمش را هم به یاد ندارد، درباره عشقی دنیوی بین دو انسان است که هیچ قرابتی با یکدیگر ندارند.

بچه | ۲۰۰۵ | The Child

کن عاشقان برادران «داردن» است. فیلم‌های رئالیستی این دو برادر مسن بلژیکی همیشه مورد استقبال منتقدان و تماشاچیان کن بوده و آن‌ها هم سابقه دوبار بردن نخل طلا را در کارنامه دارند.

فیلم اول آن‌ها «رزتا» در سال ۱۹۹۹ واقعا استحقاق صید نخل طلا را داشت، اما «بچه» که درباره زوجی است که در حین ازدواج سفیدشان در آستانه بچه‌دار شدن هستند، کپی ضعیفی است از آثار کن لوچ و حتی آثار موفق خودشان. بچه در شرایطی نخل طلا برد که سه فیلم معرکه «پنهان» هانکه، «گل‌های شکسته» جارموش و «تاریخچه خشونت» کراننبرگ به وضوح لیاقت بیشتری برای کسب این جایزه داشتند.

کلاس | ۲۰۰۹ | The Class

بدترین فیلم های برنده نخل طلا تا امروز

بی‌انصاف نباشیم، «کلاس» فیلم بدی نیست و حتی موقع دیدنش تحت تاثیر قرار خواهید گرفت، اما درنهایت فیلمی متوسط و تاریخ مصرف‌دار است که حتی با دادن یک نخل طلا هم نمی‌توان باعث ماندگاری آن شد.

فیلم درباره جامعه چندنژادی فرانسه و مشکلات مربوط به نژادپرستی در مدارس این کشور است، سوژه‌ای که انگ گرفتن جایزه است! اما چند نفر از شما امروز «کلاس» و جزئیات آن را به یاد دارید؟ احتمالا تعدادتان خیلی کم است، چون کلاس فیلم همان زمانه است و ارزش سینمایی ندارد. کلاس نخل طلا را در سالی ازآن خود کرد که «چارلی کافمن» فیلم «نیویورک، جزء به کل» و «آری فولمن» شاهکاری به نام «والس با بشیر» را در کن داشتند.

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس