شغل برنامه نویسی: این 7 شغل هیجان انگیز برای برنامه نویسان

116
0
شغل برنامه نویسی

علم برنامه نویسی مجموعه اطلاعات و ابزار بسیار مفیدی را در اختیار شما قرار می دهد که می توانید به روش های مختلف از آن استفاده کنید. اگرچه شغل برنامه نویسی در انواع گوناگون وجود دارند که رایج‌تر هستند یا دستمزد خوبی را در بر دارند، اما گزینه‌های بسیار دیگری نیز وجود دارد که جذابیت های خاص خود را دارند.

اگر برنامه نویس هستید، توصیه می کنیم، پیشنهادات شغلی که در ادامه میاوریم را در نظر بگیرید تا از تبدیل شدن به یک برنامه نویس سنتی جلوگیری کنید و بتوانید با نیاز های روز دنیا هماهنگ شوید و تخصص خود را در زمینه های مدرن به کار بگیرید.

اگر می خواهید به‌ عنوان یک برنامه ‌نویس از مسیر کاری خسته کننده و یکنواخت فعلی خود خارج شوید، یا به دنبال به دست آوردن یک شغل در زمینه برنامه نویسی هستید، به انتخاب‌های شغلی جایگزینی که در ادامه به شما معرفی می کنیم نگاهی بیندازید، تیم اول نیوز این پیشنهادات شغلی را بر اساس مهارت‌های یک برنامه نویس جمع آوری کرده است و شما با توجه به علمی که دارید می توانید بهترین انتخاب شغلی را از پیشنهادات ارائه شده گزینش نمایید.

مشاغل محبوب در رشته برنامه نویسی چیست؟

اگر سال ها وقت گذاشتید و علم برنامه نویسی را آموخته اید، بهتر است برای یافتن یک شغل مناسب انواع مشاغلی که شرکت‌ها برای آن‌ها درخواست می دهند و شامل علوم برنامه ‌نویسی یا کد نویسی می‌شوند را بررسی کنید. به عنوان نمونه موقعیت هایی که اغلب با آن‌ها روبرو می شوید عبارت اند از :

  • توسعه دهنده وب
  • برنامه نویس کامپیوتر
  • تحلیلگر سیستم های کامپیوتری
  • توسعه دهنده نرم افزار
  • مهندس تضمین کیفیت (QA)

اگر چه این مشاغل بسیار با اهمیت هستند اما رقابت در آن ها بسیار بالا است، همچنین استاندارد های تعیین شده و مورد نیاز برای هر کدام از این موقعیت های شغلی نیز می تواند متفاوت باشد. البته تقاضاها از شغلی به شغل دیگر و شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است، اما رسیدن به این مشاغل بدون مهارت، تجربه و اعتماد کافی آسان نیست.

به عنوان یک برنامه نویس چه مشاغل دیگری را باید در نظر بگیرید؟

اگر چه چالش ها و شرکت در رقابت ها و مسابقات کدنویسی، برای کسب تجربه و پاداش گزینه ای عالی به شمار می آیند، با این حال، از نظر شغلی، راه‌های جایگزین دیگری برای افرادی که بر برنامه‌نویسی تسلط دارند نیز وجود دارد، حتی در برخی موارد می توانید یکی از موقعیت های شغلی را به عنوان پله ای برای رسیدن به یک شغل تخصصی تر و حرفه ای تر در نظر بگیرید.

پیش از آن که به معرفی شغل های متنوع و هیجان انگیز در زمینه برنامه نویسی بپردازیم، بهتر است این را بدانیم که در کار برنامه نویسی می توانید در کنار تمرین فراوان، سرگرمی و الهام را نیز داشته باشید.

1- توسعه دهنده بازی های ویدئویی

اگر یک گیمر هستید، می دانید که یک بازی خوب از چه ویژگی هایی برخوردار است. برنامه نویسان کسانی هستند که کدگذاری ‌های بازی ها را ایجاد و تنظیم می کنند تا همه چیز در طول بازی به خوبی کار کند، این کد گذاری ها شامل مواردی مانند رابط، کنترل ها، دنباله های عمل، گفتگو، صدا و … می شوند.

بهترین راه برای آماده سازی خود در این حرفه از برنامه نویسی، این است که با ساخت بازی های خود یا تولید MOD برای بازی های موجود، تمرین کنید. حتی یادگیری نحوه ساخت یک بازی Roblox نیز می تواند به تجربه شما بیفزاید.

وظایف یک توسعه دهنده بازی ویدیویی عبارت‌اند از:

  • کدنویسی با زبان های استاندارد صنعتی مانند C++، C#، Java و HTML5
  • طراحی UI/UX
  • استفاده از نرم افزارهایی مانند Unity و Construct 3
  • برنامه نویسی یک بازی به یک کل قابل بازی
  • رفع اشکال در حین توسعه یا با به روز رسانی پس از انتشار بازی

شما حتی می توانید به عنوان یک فریلنسر به صورت دور کاری کار کنید یا با یک استودیو قرار داد کاری ببندید. با این حال می دانیم که ورود به شرکت‌های بزرگ دشوار است، مگر اینکه از قبل فوق‌العاده با استعداد باشید و پورتفولیوی عالی داشته باشید. در غیر این صورت، می توانید شانس خود را با سازمان های کوچکتر در تجارت بازی، امتحان کنید.

2- برنامه نویس صوتی

به عنوان یک پیشنهاد خاص تر، شما می توانید در زمینه برنامه نویسی صوتی، به کسب تخصص بپردازید. هر کسب و کاری که از نرم ‌افزار مبتنی بر صدا استفاده می‌کند به یک متخصص برای طراحی، تنظیم یا تعمیر آن نیاز دارد. بنابراین، آینده شغلی شما در این مسیر بسیار گسترده خواهد بود.

بیایید چشم انداز کاری این شغل را بررسی کنیم. یک برنامه نویس صوتی در مقابل طیف وسیعی از موقعیت ها، از جمله توسعه رایانه، بازی های ویدیویی، تلویزیون، پادکست ها، کتاب های صوتی و موارد دیگر قرار می گیرد. شما می توانید هر چقدر که می خواهید خلاقانه کار کنید یا به صورت روزانه در شرکت به فعالیت بپردازید.

جالب است بدانید که طبق گزارش های به دست آمده از رسانه خبری Statista و با نگاهی به پادکست Experience این رسانه، یکی از برنامه نویسان صوتی مطرح با نامThe Joe Rogan با درآمد 30 میلیون دلاری پردرآمدترین متخصص برنامه نویسی صوتی سال 2020 بود.

همچنین، با توجه به اینکه این فناوری بسیار حساس بوده و ممکن است زحمات شما به‌طور ناگهانی دچار خطا شود، توصیه می شود چه به صورت حضوری و چه به عنوان یک فریلنسر، در یادگیری این علم به تخصص لازم دست پیدا کنید.

برنامه نویس صوتی
برنامه نویس صوتی

اطمینان حاصل کنید که به عنوان یک برنامه نویس صوتی از نظر مهارت تا آنجا که ممکن است با موارد زیر آشنایی دارید:

  • برنامه نویسی C++
  • ویرایش صدا با ابزارهایی مانند Wwise و Adobe Audition
  • طراحی UI/UX
  • دانش گسترده ای از توسعه صدا، از جلوه های سه بعدی گرفته تا مدیریت حافظه
  • تجربه در زمینه هایی با مولفه صوتی

 

3- برنامه نویس سمعی و بصری

به عنوان یک پیشنهاد در امتداد شغل قبلی، شما می توانید به گسترش پتانسیل خود در موقعیت شغلی برنامه ‌نویس سمعی و بصری فکر کنید. همه فرصت‌های سنتی و دیجیتالی موجود در بازار کار امروز، نشان دهنده این موضوع هستند که برای شغل برنامه نویس سمعی بصری، موقعیت های شغلی بسیاری وجود دارد.

شما با انتخاب این شغل، علاوه بر مهارت ها و ابزارهای مربوط به صدا که در مورد قبلی ذکر کردیم، به چند مورد دیگر نیز نیاز دارید تا جنبه های بصری پخش را نیز بتوانید بررسی کنید. اولاً، هر گونه تجربه با نرم افزارهای تصویری یا ویدیویی مانند Photoshop، CyberLink و Adobe Premiere Pro برای نقطه شروع می تواند عالی باشد.

بهتر است در زمینه سیستم های کنترلی، ابزارهای محبوبی مانند Crestron و AMX را بشناسید. هرچه مهارت شما در برنامه نویسی صوتی و تصویری گسترده تر باشد، پروژه های بیشتری در راه شما قرار خواهند گرفت.

4- توسعه دهنده VR/AR

اگر می خواهید یک شغل چالشی داشته باشید و در بخشی از یک صنعت هیجان انگیز فعالیت کنید، به سمت توسعه VR و AR بروید. برای اینکه بتوانید به خوبی در این زمینه متخصص شوید، باید با علوم گسترده ای آشنایی داشته باشید. با این حال، حتی اگر مهارت‌های شما در سطح پایه ای باشند، به سرعت می توانید در این نوع شغل مهارت های خود را تکمیل کنید.

توسعه دهنده VR/AR
توسعه دهنده VR/AR

طبق گزارش فاینانس آنلاین و گزارش آن در مورد بازار فعلی VR، 5.5 میلیون دستگاه هدست واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در سال 2020 در سراسر جهان تولید شدند. موقعیت شغلی توسعه دهنده واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، یک بخش پرسود با فرصت های فراوان برای اثبات جایگاه خود در بین مردم و ایجاد تفاوت در زندگی و آینده است.

در ادامه قصد داریم به معرفی کار هایی که شما به عنوان برنامه نویس محصولات VR/AR می توانید انجام دهید بپردازیم :

  • مهندسی نرم افزار
  • مدل سازی سه بعدی
  • ویرایش ویدئو
  • طراحی UI/UX
  • کد نویسی در سی شارپ، سی پلاس پلاس، جاوا و غیره
  • مدیریت سخت افزار VR/AR مانند Oculus Quest و HoloLens

5- توسعه دهنده اپلیکیشن موبایل

فناوری های مربوط به تلفن همراه همیشه به عنوان یک صنعت پیشگام و بزرگ در حال توسعه است که با علم برنامه نویسی می توانید به فعالیت در آن بپردازید. طراحی برنامه ‌ها برای دستگاه‌ های همراه بسیار سرگرم‌ کننده و فنی است و به مهارت‌های برنامه ‌نویسی خوب و همچنین خلاقیت نیاز دارد.

مجموعه مهارت های خود را با زبان های برنامه نویسی و تجربه در زمینه های مرتبط، مانند توسعه نرم افزار، استفاده از دستگاه ها و پلتفرم های مختلف و حتی بازی های موبایلی افزایش دهید. یادگیری کار با برنامه React Native به صورت پایه ای نیز می تواند کمک بسیاری به شما کند.

در نظر بگیرید که یک برنامه معمولی گوشی همراه باید کاربردی، آموزشی و سرگرم کننده باشد، بنابراین هرچه بیشتر در مورد فناوری های تلفن همراه بدانید، بهتر می توانید دانش و اطلاعات خود را با نیازهای هر پروژه هماهنگ نمایید.

6- مدرس کد نویسی

به عنوان یک برنامه نویس، می توانید به جای اینکه خودتان کدنویسی را به کار ببرید، به دیگران آموزش دهید. این شغل یک مهارت متفاوت در مقایسه با اکثر مشاغل فنی به شمار می آید، اما فقط به دلیل این که استرس کمتری دارد به این معنی نیست که شما نیازی به تلاش و استمرار ندارید.

اول از همه، شما باید دقیقا با فیلدی که می خواهید آموزش دهید آشنا باشید، سپس می توانید آنچه را که تدریس می کنید را به شاگردان خود به گونه ای توضیح دهید که مخاطب هدف شما آن را درک کند. بنابراین، مهارت های ارتباطی از ضروریات آموزش کد نویسی می باشد.

حتی اگر در مدرسه ای با برنامه درسی مشخص کار کنید، باید بهترین راه را برای ارائه دروس خود را انتخاب نمایید. بیابید که در چه کاری خوب هستید؟ به چه ابزارهایی دسترسی دارید؟ آیا تنها نیاز است تا گوشه ای از مهارت های خود را آموزش ‌دهید یا می خواهید به عنوان یک برنامه نویس حرفه ای شغل خود را دنبال کنید؟

مدرس کد نویسی
مدرس کد نویسی

بسته به پاسخ‌هایتان، ممکن است بخواهید یک وبلاگ، کانال یوتیوب، دوره آموزشی یا به طور کل کسب ‌و کاری راه ‌اندازی کنید که از طیف وسیعی از محتوا و رسانه ‌ها استفاده می ‌کند. در مجموع، پیش بینی می شود که تقاضا برای مربیان و استادان برنامه نویس همچنان افزایش خواهد یابد.

7- نویسنده یا ویرایشگر فنی

اگر می توانید کدنویسی کنید، نویسنده یا ویرایشگر فنی به عنوان آخرین گزینه لیست، می تواند یک انتخاب عالی برای شما به حساب بیاید. شما می توانید نویسنده و ویراستار محتوای مرتبط با برنامه نویسی باشید و این کار را هم به صورت مستقل و هم برای یک شرکت، وب سایت، آژانس، ناشر و غیره انجام دهید.

موارد شغلی در این حرفه از جمله کارهایی هستند که زمان، فکر و توجه به جزئیات را می ‌طلبند و تفاوت چندانی با ایجاد یا تعمیر کد و کل نرم‌ افزار ندارند. جدای از دانش برنامه نویسی، چالش اصلی شما تسلط بر مواردی مانند املا، گرامر، نوشتن محتوا و ویرایش متن برای خوانندگان معمولی و یا حرفه ای خواهد بود.

در حالت ایده آل، شما می‌توانید با نکاتی ابتدایی شروع کنید و به یک نویسنده محتوای موفق تبدیل شوید و این توانایی‌ ها را به اندازه تخصص کد نویسی خود کسب کنید. سپس می توانید از تمام مهارت های خلاقانه و فنی خود به عنوان یک نویسنده فنی بهره بگیرید.

شما می توانید بدون تخصص در کدنویسی هم پیشرفت کنید!

در نگاه اول، ممکن است به نظر برسد که برنامه نویسی فقط برای چند شغل خاص خوب است، اما مهارت های فنی این چنینی، درهای بسیار بیشتر را از آنچه فکر می کنید در مقابل شما باز می کنند. بنابراین توصیه می شود وقت بگذارید و طیف گسترده ای از گزینه های خود را بررسی کنید و مسیری را پیدا کنید که با شخصیت و تجربه کد نویسی شما سازگارتر باشد.

گفتنی است که برای موفقیت در یک حرفه فناوری، حتما نیازی به کدنویسی ندارید. ابزارهای زیادی برای کمک به طراحی محصولات یا تجزیه و تحلیل داده ها وجود دارد که می توانید در مسیر آن ها به فعالیت بپردازید، حتی کارفرمایان همیشه تجربه برنامه نویسی را ضروری نمی دانند. همچنین، در همه مواقع فرصت های آموزشی برای یک برنامه نویس وجود دارند.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس