بررسی لپ تاپ Lenovo LOQ 15IAX9I: بازی‌های کامپیوتری پایه در حرکت 

20
0
بررسی لپ تاپ Lenovo LOQ 15IAX9I

Lenovo LOQ 15IAX9I یک تجربه بازی مقرون‌ به ‌صرفه و ابتدایی را برای بازی ‌های قدیمی‌ تر یا کم ‌تقاضا ارائه می‌ دهد. 

  • صفحه نمایش FHD خوب با نرخ تازه سازی بالا، اما مشخصات آن قادر به مدیریت بازی های گرافیکی فشرده نیست. 
  • طراحی مناسب و انتخاب پورت، به‌علاوه صفحه ‌کلید قابل عبور و پد لمسی، اما کمتر از عمر باتری ستاره‌ای. 

در حالی که ممکن است لنوو را به خاطر سری Thinkpad و موارد دیگر بشناسید، این شرکت لپ‌ تاپ‌ هایی را می ‌فروشد که مخصوص بازی هستند. مجموعه لپ ‌تاپ‌ های Lenovo LOQ یکی از این مجموعه‌ها است و مدل LOQ 15IAX9I یک تجربه بازی در سطح ابتدایی مناسبی را برای بازی ‌های کم ‌تقاضا فراهم می‌ کند، اما قبل از تصمیم ‌گیری در مورد خرید آن باید محدودیت‌ های آن را بدانید. 

بررسی لپ تاپ Lenovo LOQ 15IAX9I

لنوو LOQ 15IAX9I 

7/10 

لپ تاپ Lenovo LOQ 15IAX9I می تواند راهی عالی برای تجربه بازی های کامپیوتری قدیمی با قیمت نسبتاً مناسب باشد. اما از آنجایی که در نظر گرفته شده است که یک ماشین سطح پایه باشد، پردازنده گرافیکی Intel Arc آن نمی تواند بازی های گرافیکی فشرده تری را اداره کند. فقط اگر می دانید لپ تاپ از عهده چه بازی هایی بر می آید، لنوو LOQ 15IAX9I را انتخاب کنید. 

سیستم عامل: ویندوز 11 

CPU:نسل دوازدهم اینتل Core i5 12450HX 

پردازنده گرافیکی:Intel Arc A530M، گرافیک Intel UHD 

رم:12 گیگابایت 

ذخیره سازی:512 گیگابایت 

اندازه صفحه نمایش / رزولوشن):15.6 اینچ FHD 

رنگ ها:لونا گری 

پورت ها:سه USB-A، یک USB-C، DC-in، HDMI، اترنت، جک هدفون 

وزن:5.2 پوند (2.38 کیلوگرم) 

نام تجاری:لنوو 

مدل:LOQ 

قیمت شروع:749 دلار 

مزایا 

  • قیمت قابل قبول 
  • FHD، صفحه نمایش با تازه سازی بالا 
  • طراحی خوب 

معایب 

  • نمی تواند بازی های گرافیکی فشرده را اداره کند 
  • عمر باتری خیلی خوب نیست 

یک طراحی اساسی و در عین حال خوب 

Lenovo LOQ 15IAX9I، چیزی که می گوییم، یک طراحی ابتدایی، اما خوب دارد. یکی از دلایلی که می گوییم این یک طراحی اولیه هست این است که لپ تاپ کاری را انجام نمی دهد که آن را از سایر لپ تاپ های ویندوزی متمایز کند. ما لپ ‌تاپ‌ های دیگری را در بازار با نوعی نور پردازی RGB در اطراف بدنه یا ترفندهای دیگری مانند داشتن دو نمایشگر دیده‌ایم (اما همچنان، عملی بودن آن مشکوک است). 

هیچ کدام از آن‌ ها در این لپ ‌تاپ لنوو وجود ندارد. Lenovo LOQ 15IAX9I نیز از پلاستیک ساخته شده است که معمولاً در بسیاری از لپ تاپ های کامپیوتر شخصی یافت می شود. 

در پایین لپ‌ تاپ، چندین پایه لاستیکی وجود دارد که به بلند کردن لپ ‌تاپ از سطح میز برای کمک به جریان هوا کمک می ‌کند، زیرا دریچه‌هایی نیز در پایین وجود دارد. یک واقعیت جالب در مورد لپ تاپ این است که درب آن مانند لپ تاپ های Alienware کل لپ تاپ را نمی پوشاند. 

برای گزینه‌های رنگی، LOQ 15IAX9I فقط در یک رنگ عرضه می ‌شود – چیزی که لنوو آن را خاکستری لونا می ‌نامد. در کل رنگش را دوست داریم این شبیه به Space Grey در مک ‌بوک‌ های اپل است و با زیبایی لپ ‌تاپ گیمینگ مطابقت دارد. 

یک چیز وجود دارد که ما را با این لپ ‌تاپ آزار می ‌دهد که به بسیاری از لپ ‌تاپ‌ های کامپیوتر شخصی دیگر نیز گسترش می ‌یابد. برچسب هایی که نشان می دهد چه نوع پردازنده و پردازنده گرافیکی دارد. ما فکر می کنیم این برچسب ها فقط ظاهر لپ تاپ را از بین می برند و آن را ارزان جلوه می دهند.  

طراحی LOQ 15IAX9I فوق‌العاده قابل توجه یا ممتاز نیست، اما به اندازه‌ای محکم است که علیرغم مواد استفاده شده، ارزان به نظر نمی ‌رسد. از نظر زیبایی شناختی، همچنین با موضوع یک لپ تاپ بازی مطابقت دارد. 

صفحه نمایش FHD بهترین نیست، اما کار را انجام می دهد 

برای نمایشگر، Lenovo LOQ 15IAX9I از پنل IPS FHD (1080p) با حداکثر روشنایی 300 نیت برای نمایشگر استفاده می کند. وقتی صحبت از نرخ تازه سازی نمایشگر می شود، تا 144 هرتز است که برای لذت بردن از انیمیشن های روان و FPS بالاتر در بازی ها عالی می باشد. صفحه نمایش LOQ 15IAX9I نیز یک صفحه نمایش لمسی نیست، با توجه به اینکه این یک لپ تاپ مخصوص بازی است، نباید خیلی ها را نگران کند. 

در حالی که این مدل خاص دارای وضوح p1440 یا بالاتر نیست، ما فکر می کنیم صفحه نمایش FHD LOQ 15IAX9I هنوز هم بسیار قابل استفاده است. ما کسی هستیم که عادت داریم به طور منظم به نمایشگرهای K4 و 5K نگاه کنیم. و حتی با وجود تفاوت در کیفیت، استفاده از نمایشگر لپ ‌تاپ p1080 در این قیمت، مشکلی نیست. 

علاوه بر این، شرکت ‌هایی مانند Razor و Alienware لپ ‌تاپ‌ هایی دارند که دارای نمایشگر های FHD نیز هستند، بنابراین حتی در میان شرکت ‌هایی که لپ ‌تاپ‌ هایی با صفحه ‌نمایش بهتر می‌ فروشند، غیر معمول نیست. اگر واقعاً می خواهید صفحه نمایشی فراتر از p1080 داشته باشید، مدلی وجود دارد که صفحه نمایش QHD (1440p) را ارائه می دهد، بنابراین این گزینه برای شما وجود دارد. با این مدل، شما همچنین در حداکثر روشنایی (350 نیت) و نرخ تازه سازی بالاتر (165 هرتز) خواهید داشت. 

عملکرد برای بازی سبک در حال حرکت 

بنابراین، مشخصات Lenovo LOQ 15IAX9I چیست؟ نسخه ای که ما آزمایش کردیم مجهز به نسل دوازدهم اینتل Core i5 12450HX (با سرعت 2.40 گیگاهرتز) است. برای رم و پردازنده گرافیکی این مدل دارای 12 گیگابایت رم و گرافیک Intel Arc A530M به همراه گرافیک Intel UHD می باشد. لنوو LOQ 15IAX9I همچنین دارای یک SSD با ظرفیت 512 گیگابایت است. 

با حرکت به سمت معیارها، با تست گرافیکی Wild Life Extreme 3D Mark شروع کردیم. لنوو LOQ 15IAX9I Intel Arc A530M امتیاز 10705 را به دست آورد. در تست Time Spy، امتیاز CPU 7398 با نمره کلی 6154 بود. هر دوی این تست ها با اتصال لپ تاپ به برق انجام شد. 

اکنون که اعداد را پوشش دادیم، بیایید تجربه واقعی بازی را پوشش دهیم. برای انجام بازی ‌های قدیمی ‌تر، مانند Call of Duty: World At War یا Left 4 Dead 2، Lenovo LOQ 15IAX9I به خوبی از پس آن ‌ها بر می‌آید، همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید. با استفاده از شمارنده FPS داخلی در Steam، Left 4 Dead 2 به طور مداوم با سرعت 290 فریم در ثانیه با تمام تنظیمات گرافیکی تنظیم شده روی High، علاوه بر تنظیمات Shader Detail در بازی، اجرا می ‌شود. ما هیچ افت قابل توجه فریم یا مشکل عملکرد را تجربه نکردیم. 

برای بازی Call of Duty: World at War، بازی حدود 90 فریم بر ثانیه خواهد ماند. باز هم، این همه زمانی است که لپ تاپ به برق وصل بود. 

با این حال، باید بدانید که مشخصات این لپ ‌تاپ، همانطور که پیکربندی شده است، به بازی‌ های مدرن‌ تر نمی ‌رسد. هنگام بازی Halo Infinite، که حداقل به AMD RX 570 یا Nvidia GTX 1050 Ti برای پردازنده گرافیکی نیاز دارد (طبق صفحه فروشگاه Steam بازی)، تجربه سختی بود، و ما تقریباً آن را مرزی غیر قابل پخش با نرخ فریم متناقض از نقشه تا نقشه و افت زیاد در جزئیات می نامیم. 

فکر می ‌کنیم این پیکر بندی Lenovo LOQ 15IAX9I برای اجرای بازی‌ های کم‌ تر یا قدیمی ‌تر خوب است. شاید شما عمدتا یک بازیکن کنسول هستید، اما می خواهید به یک بازی کلاسیک قدیمی دسترسی داشته باشید که نمی توانید آن را در سیستم موجود خود دریافت نمایید یا می خواهید با دوستان خود در Steam بازی کنید. در مورد ما، Left 4 Dead 2 بود و از آنجایی که macOS دیگر از برنامه های 32 بیتی پشتیبانی نمی کند، Lenovo LOQ 15IAX9I گزینه خوبی بود. 

انتخاب پورت برای چند سناریو 

Lenovo LOQ 15IAX9I تعداد مناسبی از پورت ها را برای استفاده با تجهیزات جانبی ارائه می دهد. در سمت راست لپ تاپ، یک پورت USB-C، USB-A و یک جک هدفون دارید. در همان سمت، یک سوئیچ شاتر وب ‌کم نیز وجود دارد، بنابراین نیازی نیست خودتان یکی از آن پوشش ‌های دوربین را اضافه کنید. با این حال، بیشتر پورت ها در قسمت پشتی لپ تاپ قرار دارند، مشابه کاری که Dell با لپ تاپ های Alienware خود انجام می دهد. در پشت، دو پورت USB-A دیگر، اترنت داخلی، HDMI و پورت DC برای شارژ کامپیوتر وجود دارد. 

Lenovo LOQ 15IAX9I مجموعه ای محکم از پورت ها را ارائه می دهد که برای بازی مناسب هستند. یک پورت اترنت برای سرعت اینترنت بسیار سریع، USB-A برای اتصال موس یا کنترلر های خارجی، HDMI برای اتصال لپ تاپ به نمایشگر بزرگتر و موارد دیگر. 

صفحه کلید و ترک پد قابل عبور هستند 

بررسی لپ تاپ Lenovo LOQ 15IAX9I
بررسی لپ تاپ Lenovo LOQ 15IAX9I

تجربه استفاده از صفحه کلید در Lenovo LOQ 15IAX9I بسیار مناسب است. کلیدها مقدار زیادی جابجایی کلید دارند، و استفاده از آنها سخت نیست. نور پس زمینه برای هر کلید جداگانه وجود دارد و همچنین نسبتاً روشن است. ذکر این نکته مهم هست که مانند سایر لپ ‌تاپ‌ های کامپیوتر شخصی، هنگام تایپ روی صفحه‌کلید، انعطاف ‌پذیری کافی وجود دارد، بنابراین این را در نظر داشته باشید. 

ما احساسات متفاوتی در مورد ترک پد داریم. این بهترین چیزی نیست که ما استفاده کردیم. سلب مسئولیت کامل: ما به استفاده از ترک ‌پد های مک بوک عادت کرده‌ایم، که به طور گسترده‌ای به عنوان یکی از بهترین‌ ها در هر لپ ‌تاپ شناخته می ‌شوند. اما این بدان معنا نیست که ترک پد لنوو وحشتناک است. می ‌توانید تقریباً از هر نقطه‌ای از ترک ‌پد (به جز قسمت بالای آن) کلیک کنید که خوب است. 

و این به این معنی است که دکمه کلیک اختصاصی برای اشغال فضای لپ تاپ وجود ندارد. از اینکه دیدم به‌طور پیش ‌فرض، می ‌توانید فقط روی صفحه لمسی ضربه بزنید تا چیز هایی را انتخاب نمایید، متعجب شدیم. خوشبختانه، می ‌توانید آن را در تنظیمات خاموش کنید، این همان کاری است که ما انجام دیدم زیرا اغلب با کلیک ‌های تصادفی مواجه می‌ شدیم، و خاموش کردن تنظیمات تا حد زیادی آن را حل کرد. 

اما ترک پد چیزی نیست که ما بخواهیم زیاد از آن استفاده کنیم. استفاده از آن به اندازه سایر ترک ‌پدها رضایت ‌بخش نیست، احتمالاً به این دلیل که ظاهراً از شیشه استفاده نمی ‌کند یا از لرزش برای تکرار کلیکی مانند ترک ‌پدهای لمسی فورس اپل استفاده نمی ‌کند. 

ما مطمئناً از آن برای بازه های زمانی کوتاه زمانی که هر کاری غیر مرتبط با بازی انجام می دهیم استفاده خواهیم کرد. اما اگر به فکر استفاده از آن برای بازی هستید، ما شما را به سمت خرید یک موس مخصوص بازی (مانند آنچه بسیاری از گیمر های کامپیوتر شخصی استفاده می کنند) یا یک کنترلر هدایت می کنیم، اگر آن را به صفحه کلید و موس ترجیح می دهید. 

عمر باتری که فوق العاده نیست 

عمر باتری در لپ ‌تاپ‌ های گیمینگ مسلماً خیلی مهم نیست، زیرا بازی ‌ها می ‌توانند به راحتی باتری شما را از بین ببرند. با وجود این، ممکن است بخواهید گاهی اوقات از این لپ تاپ برای چیزی غیر از بازی استفاده نمایید، بنابراین ارزش آن را دارد که بدانید این لپ تاپ چه توانایی هایی دارد. لنوو بیان می ‌کند که LOQ 15IAX9I می‌تواند تا شش ساعت عمر باتری داشته باشد، که چندان چشمگیر نیست. 

حتی زمانی که LOQ 15IAX9I نشسته بود و هیچ کاری به جز روشن بودن صفحه نمایش و صفحه کلید انجام نمی داد، باتری کامپیوتر در مدت زمان کوتاهی به طور قابل توجهی کاهش می یابد. مطمئناً لپ تاپ های کامپیوتر شخصی دیگری نیز در بازار وجود دارند که عمر باتری بهتری دارند. طبق مجله PC، لپ تاپ هایی مانند HP Spectre x360 14 (2024) و HP Dragonfly G4 در طول آزمایش به بیش از 18 ساعت عمر باتری دست یافتند. و HP Spectre x360 14 (2024) نیز مانند LOQ 15IAX9I دارای گرافیک Intel Arc روی برد است. 

اگر قصد دارید از Lenovo LOQ 15IAX9I عمدتاً برای بازی استفاده کنید، عمر باتری نباید یک مشکل اساسی باشد، زیرا احتمالاً نه تنها به دلایل باتری، بلکه برای عملکرد بهتر نیز آن را به برق متصل خواهید کرد. اما برای موارد استفاده دیگر، انتظار نداشته باشید که تمام روز دوام داشته باشد. 

آیا باید Lenovo LOQ 15IAX9I را بخرید؟ 

بله، اما فقط در صورتی که نمی‌ خواهید بازی‌ های جدید تر و با گرافیک فشرده ‌تر بازی کنید. Lenovo LOQ 15IAX9I تجربه خوبی را برای بازی های قدیمی با مشخصات این مدل ارائه می دهد. اما اگر می ‌خواهید بازی‌ هایی مانند Halo Infinite یا موارد دیگر را انجام دهید، یا به یک لپ ‌تاپ با مشخصات بهتر نیاز خواهید داشت یا خودتان یک کامپیوتر رومیزی مخصوص بازی بسازید، که ممکن است در کل انتخاب بهتری نسبت به خرید یک لپ ‌تاپ بازی باشد. 

لنوو LOQ 15IAX9I 

7/10 

لپ تاپ Lenovo LOQ 15IAX9I می تواند راهی عالی برای تجربه بازی های کامپیوتری قدیمی با قیمت نسبتاً مناسب باشد. اما از آنجایی که در نظر گرفته شده است که یک ماشین سطح پایه باشد، پردازنده گرافیکی Intel Arc آن نمی تواند بازی های گرافیکی فشرده تری را اداره کند. فقط اگر می دانید لپ تاپ از عهده چه بازی هایی بر می آید، لنوو LOQ 15IAX9I را انتخاب نمایید. 

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس