بررسی ماکروسافت سورفیس Pro 9 5G

73
0
بررسی ماکروسافت سورفیس Pro 9 5G

Surface Pro 9 5G با صفحه نمایش بزرگتر و باریک و عمر باتری روزافزون، شهرت سری Surface Pro را افزایش خواهد داد. اما تراشه سفارشی ARM مشکلاتی را به همراه دارد. بررسی ماکروسافت سورفیس Pro 9 5G را در ادامه بخوانید.

نقاط قوت:

  • طراحی عالی
  • صفحه نمایش بزرگ
  • عمر باتری عالی
  • 5G
  • پوشش صفحه کلید Signature Surface Pro و Slim Pen 2

نقاط منفی:

  • ARM مشکلات سازگاری و پایداری سیستم دارد
  • برای کیبورد و قلمی که می‌خواهید و یا نیاز دارید، هزینه اضافی پرداخت خواهید کرد
  • قیمت بالا

برای بررسی لپتاپ هایی مانند Microsoft Surface Pro 9 5G، شما باید آن را با محصولات قدیمی Microsoft و محصولات دیگر موجود در بازار مقایسه کنید.

Surface Pro 8 که سال گذشته عرضه شد، ظاهر Pro X را تغییر داد.

Surface Pro 9 5G با نام تجاری Pro بر روی یک سیستم مبتنی بر ARM، استراتژی را یک گام فراتر می‌برد. همچنین با حذف جک 3.5 میلی متری هدفون با گذشته فاصله بیشتری می‌گیرد.

مایکروسافت طراحی Surface Pro X را برای مخاطبان حرفه‌ای کامل تر کرده است. صفحه نمایش باریک، مستحکم و گسترده ای است که تمام فضا و عملکرد بصری مورد نیاز برای بهره وری، خلاقیت و مصرف را فراهم می‌کند.

به عنوان یک سیستم 5G، Surface Pro 9آماده است تا شما را خارج از خانه و در حال حرکت بدون نیاز به Wi-Fi همراهی کند.

سیستم ARM ترفندهای مبتنی بر موتور عصبی را ارائه می‌کند که با مدل اینتل نمی‌توانید دریافت کنید. مانند ردیابی چشم، تصحیح نگاه، سرکوب نویز و تاری پس زمینه که می‌تواند چندین نفر را در یک زمان تار کند. همه اینها ساده هستند، اما مشکلاتی به همراه دارند، از جمله در Adobe Creative Cloud Photoshop و Microsoft Edge.

شما برای دریافت جدیدترین Surface Pro باید هزینه گزافی پرداخت کنید. Surface Pro 9 5G از 1299.99 دلار شروع می‌شود و این قیمت بدون کیبورد Signature و ​​قلم Slim 2 است. با خرید آنها، 279.99 دلار دیگر به قیمت اضافه می‌شود.

قیمت آن چند است؟

  • 1299 دلار Microsoft SQ3 5G Platinum ۸گیگابایت رم، 128 گیگابایت SSD
  • 1399 دلار Microsoft SQ3 5G Platinum ۸گیگابایت رم، 256 گیگابایت SSD
  • 1599 دلار Microsoft SQ3 5G Platinum ۱۶ گیگابایت رم، 256 گیگابایت SSD
  • 1899 دلار Microsoft SQ3 5G Platinum ۱۶ گیگابایت رم، 512 گیگابایت SSD

کی به بازار می‌آید؟ هن اکنون می‌توانید آن را خریداری کنید.

Surface Pro 9 از تاریخ 25 اکتبر در ایالات متحده، کانادا و چین عرضه شد و با کمی تاخیر به بازار های دیگر رسید.

بررسی ماکروسافت سورفیس Pro 9 5G: مشخصات

  • پردازنده:  Microsoft SQ3 ۳.۰۰ گیگاهرتز
  • گرافیک: Adreno™ 8CX Gen 3
  • رم: 16 گیگابایت رم DDR4
  • صفحه نمایش: ۱۳ اینچ ۲۸۸۰ در ۱۹۲۰ PixelSense Flow Display
  • فضای ذخیره سازی: 256 گیگابایت
  • پورت ها: دو پورت USB-Cبا USB 4.0/ Thunderbolt™
  • قابلیت اتصال: WiFi 6E، بلوتوث نسخه 5.1
  • دوربین: دوربین 5 مگاپیکسلی جلو با کیفیت Full HD 1080 پیکسل، دوربین 10 مگاپیکسلی با پشتیبانی از فیلم‌برداری تا 4K
  • سیستم عامل: Windows 11 Home
  • وزن: 883 گرم (1.95 پوند)
  • اندازه: 209 x 287 x 9.3 میلی‌متر (W x D x H)
  • باتری: 47.7 وات ساعت با آداپتور برق متناوب 65 وات

سری Surface مایکروسافت هرگز گزینه مقرون به صرفه ای نبوده است. این قضیه اهمیت چندانی ندارد زیرا مایکروسافت صنعت رایانه شخصی را به سوی مصرف گرایی هدایت می‌کند. اما بحران هزینه نیز باید در نظر گرفته شود. چه کسی حاضر است برای یک لپتاپ نزدیک به 1500 دلار هزینه کند؟

قیمت پایه Surface Pro 9 از 999 دلار (بدون کیبورد Surface Pro Signature و Slim Pen 2) شروع می‌شود. Surface Pro 9 5G، که اتصال تلفن همراه و برخی قابلیت های جالب را اضافه می‌کند، از 1299.99 دلار شروع می‌شود.

این یک هزینه اضافی برای چیزی است که ممکن است چندان کاربردی نباشد. خرید این ویژگی ها بستگی به این دارد که چقدر اتصال ثابت و برخی از قابلیت های هوش مصنوعی برایتان اهمیت دارد. به علاوه، باید با زیرسیستمی که ممکن است نرم افزار کلاس تجاری شما را به طور کامل پشتیبانی کند یا نکند، اطلاع داشته باشید.

ارزش: 3.5 / 5

بررسی ماکروسافت سورفیس Pro 9 5G: طراحی

  • بدنه آلومینیومی سبک
  • جایگیری دقیق دکمه ها
  • دو پورت پرسرعت USB-C
  • بدون جک هدفون 3.5 میلی متری

برای کسانی که یک دهه را با استفاده از دستگاه های مختلف Surface Pro گذرانده‌اند، Surface Pro 9 ترکیبی از اخبار بیشتر خوب و کمی بد است.

خبر خوب این است که صفحه نمایش 13 اینچی به طور قابل توجهی بزرگتر از Surface Pro 7 است که اندازه آن 12.3 اینچ بود. با این حال، طراحی مجدد سری Surface Pro منجر به ایجاد یک دستگاه بزرگتر و کمی سنگین تر شده است.

بدنه آلومینیومی 287 در 209 در 9.3 میلی‌متری آن، پهن تر و ضخیم تر از Surface Pro 7 (292 در 201 در 8.5 میلی‌متر) است. با وزن 878 گرم، 13 گرم سنگین تر است.

هیچکدام از اینها قابل توجه نیست و با توجه به صفحه نمایش بزرگتر، افزایش حجم جزئی ارزش آن را دارد.

طراحی مشابه مدل قبلی است، با پایه‌ای که می‌تواند به آرامی بچرخد تا زمانی که تقریباً در نیمه بالایی کانورتیبل صاف شود. این حرکت، یافتن یک موقعیت مناسب را آسان می‌کند.

تفاوت های میان Surface Pro 9 و Pro 9 5G بسیار کم و قابل چشمپوشی هستند. مدل اینتل دارای سوراخ های دریچه ای در کانال تهویه است که در اطراف بدنه قرار دارد، مدل SQ3 بدون فن فقط دارای کانال است. هیچ نشانه ای از داغ شدن بیش از حد در قسمت رویی ندیدیم، اما هنگام استفاده پشت دستگاه گرم میشد و میتوانستیم آن را حس کنیم.

مایکروسافت پس از Surface Pro 8، دکمه ها و پورت ها را کمی تغییر داده است. دیگر جک 3.5 میلی‌متری هدفون وجود ندارد، که ممکن است باعث آزار برخی از کاربران شود که از هدفون های قدیمی تر استفاده می‌کردند.

مایکروسافت به طور هوشمندانه دکمه پاور را از کناره به سمت بالا و در کنار دکمه تنظیم صدا برد.

تفاوت دیگر نسخه معمولی و 5G، بریدگی های آنتن است که در فواصل تقریباً 1.5 اینچی برای فعال کردن mmWave 5G قرار دارند.

Microsoft Surface Pro 9 5G به طور پیش فرض با کیبورد Signature و ​​قلم Slim 2 عرضه نمی‌شود. همانطور که در بالا اشاره کردیم، کیبورد و قلم با قیمت اضافی 279 دلار در دسترس است.

با عرض 10.75 اینچ، اندازه کیبورد کامل است. روکش Alcantara یک تکیه گاه راحت برای کف دست ایجاد می‌کند و در زیر کلیدها یک پد لمسی 4 اینچی گسترده و قابل دسترسی قرار دارد.

مایکروسافت سیستم اتصال را پس از Surface X دوباره مهندسی کرد تا یک جای مخفی برای Slim Pen 2 ایجاد کند. از قابلیت آهنربایی برای قرارگیری قلم استفاده می‌کند. زمانی که نیم اینچ از نوع پوشش پایین صفحه نمایش Surface Pro 9 5G را بگیرد، پنهان می‌شود.

برای آشکار کردن قلم، فقط کیبورد را از صفحه نمایش جدا می‌کنیم و قلم را بیرون می‌آوریم. همیشه شارژ آن کامل و آماده استفاده است.

به طور کلی، این یک روش زیباتر و مطمئن تر برای مدیریت قلم است.

از لحاظ طراحی نمره 4.5 / 5 را می‌گیرد.

بررسی ماکروسافت سورفیس Pro 9 5G: دوربین ها و صدا

  • دوربین عالی برای ویدئو کنفرانس
  • دوربین عقب به اندازه کافی خوب
  • میکروفون های عالی
  • صدای خوب

یکی از مواردی که دستگاه های Surface Pro مدت هاست در آن برتری داشته‌اند، ویدئو کنفرانس است، به ویژه به این دلیل که مدت ها قبل از رقبا، دوربین جلو با کیفیت 1080p داشتند. دوربین جلو همچنان 1080p است اما عملکرد بهتری برای تماس تصویری دارد.

با میکروفون های دوگانه فواصل دور نیز پشتیبانی می‌شود، به این معنی که هیچکس در شنیدن صدای شما مشکلی نخواهد داشت. موتور SQ3 قابلیت های حذف نویز پس‌زمینه ویژه‌ای را ارائه می‌کند.

در کنار آن دوربین، دوربین Windows Hello قرار دارد که توصیه می‌کنیم آن را تنظیم کنید. این دوربین به شما امکان می‌دهد قفل رایانه خود را با چهره خود باز کنید و بسیار ایمن است (با یک عکس نمیتوان آن را فریب داد).

قسمت پشتی دستگاه همان دوربین 10 مگاپیکسلی مدل قبلی را دارد. این دوربین تصاویر مناسب می‌گیرد. همچنین می‌تواند ویدیوی 4K فیلم‌برداری کند، البته کمتری کسی از لپتاپ برای فیلمبرداری استفاده می‌کند.

همچنین یک جفت بلندگوی استریو 2 واتی با پشتیبانی از Dolby Atmos وجود دارد که صدای قوی و شفافی را ارائه می‌دهد. کیفیت آنها برای دیدارهای صوتی خوب هستند.

بلندگو ها کیفیت بالایی دارند و برای تماشای یک فیلم اکشن مناسب هستند.

دوربین ها و صدا: 4/5

بررسی ماکروسافت سورفیس Pro 9 5G: صفحه نمایش و قلم

  • صفحه نمایش LCD کلاسیک
  • برای لمس و قلم مناسب است
  • 13 اینچ اندازه مناسب ای است
  • عالی و ارگونومیک

اگرچه مایکروسافت هنوز فناوری صفحه نمایش PixelSense خود را به OLED یا MicroLED ارتقا نداده است، اما این صفحه نمایش بدون شک یکی از بهترین نمایشگرهای موجود در بازار است.

این برتری به این دلیل است که، علی‌رغم عدم تغییر فناوری اصلی، این صفحه نمایش 120 هرتز پویا و وضوح بالای 2880 x 1920 (267ppi) ارائه می‌دهد. برای مقایسه، صفحه نمایش Liquid Retina XDR مبتنی بر LED موجود در Apple iPad Pro 12.9، که قادر به رفرش 120 هرتز است، دارای وضوح 2732 x 2048 است و تراکم پیکسلی 264 ppi ارائه می‌دهد.

وقتی صحبت از روشنایی و کنتراست به میان می‌آید، Surface Pro 9 5G قابل مقایسه با iPad Pro 12.9 فوق‌الذکر نیست. حداکثر روشنایی آن 450 نیت (iPad Pro 12.9 دارای حداکثر 1600 نیت است) و نسبت کنتراست 1200:1 (iPad Pro 12.9 وعده 1,000,000:1 را می‌دهد).

کمبود نسبی روشنایی به این معنی است که Surface Pro 9 5G ممکن است بهترین گزینه برای کار در فضای باز نباشد، اما در محیط سربسته، متوجه این تفاوت نخواهید شد.

البته مزیت اصلی این است که صفحه نمایش لمسی بوده و هم از قلم پشتیبانی می‌کند.

کاربری Surface اغلب عادت کرده اند برای انتخاب چیزی در دستگاه گهگاه به صفحه نمایش ضربه می‌زنند. ما به شدت توصیه می‌کنیم که از قلم برای کارهای هنری و یادداشت برداری استفاده کنید.

قلم جدید Slim 2 بازخورد لمسی دقیق تری ارائه می‌دهد تا این احساس را ایجاد کند انگار مداد را روی کاغذ واقعی می‌کشید.

جدا از این ترفند لمسی، قلم Slim 2 هیچ تفاوتی با چیزی که در Surface Pro 8 یافت می‌شود ندارد. ما طراحی خودکار و وزن کم آن را می‌پسندیم.

برخلاف Apple Pencil 2، از هر دو سمت قلم Slim 2 می‌توانید استفاده کنید. جنبه تجاری دارد که برای طراحی در Sketchable و ژورنال مفید است، همچنین سمت پاک کن وجود دارد که یک دکمه و هم یک پاک کن دیجیتالی است. همچنین دکمه ای در امتداد بدنه قلم وجود دارد که می‌توانید از آن برای فعال کردن ویژگی های مختلف در تعدادی از برنامه ها استفاده کنید. به عنوان مثال، در Sketchable، میتوان از آن برای دسترسی سریع به انتخابگر رنگ قطره چکان استفاده کرد.

نمایشگر و قلم: 4/5

بررسی ماکروسافت سورفیس Pro 9 5G: ویندوز ۱۱

Surface Pro 9 5G یک اجرا کننده عالی برای ویندوز 11 است. البته با توجه به این موضوع که مایکروسافت تولید کننده هم نرم افزار و هم سخت افزار است، جای تعجبی باقی نمی‌ماند. یادآوری های مداومی وجود دارد که ویندوز بر روی پلتفرم X86 اینتل اجرا نمی‌شود.

در طول استفاده معمولی، با تعدادی باگ مواجه شدیم. برخی کوچک بودند (اشکال های عجیب صفحه نمایش) و برخی دیگر مانع استفاده ما شدند. مرورگر Edge خود مایکروسافت عادت داشت که از کار بیفتد و تا زمانی که سیستم را راه اندازی مجدد نکنیم، کار نمی‌کرد. در نتیجه ما سیستم عامل را به‌روز کردیم.

اما مسئله نگران کننده ، باگ Adobe Creative Cloud بود که اکنون از اجرای Adobe Photoshop CC 2023 بر روی Surface Pro 9 5G جلوگیری می‌کند. وقتی باگ را در گوگل جستجو کردیم، متوجه شدیم که این مشکلی برای اولین بار در Surface Pro X مبتنی بر ARM مشاهده شد. ناامیدکننده است که این مشکل به جدیدترین Surface Pro 9 مبتنی بر SQ3 منتقل شده است.

هرگز Adobe Photoshop را روی Surface Pro 9 5G اجرا نکنید. با این حال، ما سالها است که دقیقاً این کار را در دستگاه های Surface Pro انجام می‌دهیم و فکر می‌کنیم که انتظار این که هر سیستمی با نام «Pro» بتواند این کار را انجام دهد، بدیهی است.

اینها مشکلات کمرشکنی نیستند، زیرا ما در نهایت توانستیم Edge را تثبیت کنیم و گزینه های ویرایش تصویر دیگری نیز وجود دارد.

سازگاری ARM هزار برابر بهتر از زمانی است که مایکروسافت این کار را با یکی از اولین سیستم های سرفیس و Windows RT امتحان کرد.

یکی از مزایای داشتن یک CPU مبتنی بر ARM این است که می‌توانید به راحتی برنامه های تلفن همراه را بر روی پلتفرم دسکتاپ اجرا کنید – فقط باید از لیست App Amazon یکی را انتخاب کنید.

مایکروسافت به کسی توضیح روشنی در مورد اینکه چرا هنوز نمی‌توانیم Google Play را در Surface مبتنی بر SQ3 دریافت کنیم، ارائه نکرده است. فروشگاه App Amazon به خوبی اجرا می‌شود گرچه کامل ترین فروشگاه اندرویدی نیست.

راه‌اندازی فروشگاه App تقریباً یک دقیقه کامل طول می‌کشد و لیست بازی ها بیشتر از انواع Candy Crush هستند، با این حال، ما چند مورد را پیدا کردیم که دوست داشتیم، از جمله Among Us، Hill Climb Racing 2 و Angry Birds 2.

عملکرد بازی متغیر است. ما شاهد لگ بودیم و مشکلاتی در زمینه صدا داشتیم (در این مورد اصلاً صدا وجود نداشت).

ما در نهایت بازی هایمان را روان اجرا کردیم و مخصوصا از Among us لذت بردیم.

در حال حاضر، توانایی اجرای برنامه های اندروید بر روی پلتفرم ویندوز چندان قابل توجه نیست، اما با توجه به اینکه Google Play Games بالاخره به ویندوز 11 می‌آید، این موضوع تغییر می‌کند.

ویندوز 11: 3.5 / 5

MICROSOFT SURFACE PRO 9 5G: عملکرد و باتری

  • برای اکثر کارهای لپتاپ مناسب است

علی‌رغم عدم پشتیبانی از برخی از قدرتمندترین برنامه های رایانه شخصی، این سیستم دارای یک عملکرد خوب است. شما هیچوقت از همراه داشتن آن پشیمان نمی‌شوید و احساس اضافه بار بودن به شما نمی‌دهد.

ما چندین برنامه و برگه های زیاد مرورگر را در اجرای یک برنامه HD دوم باز داشتیم و مشکلی در عملکرد مشاهده نکردیم.

اعداد بنچمارک، به ویژه در بنچمارک Geekbench، تقریباً مطابق با بهترین موبایل اپل، A16 Bionic است. همانطور که انتظار میرفت، سیستم مبتنی بر ARM تقریباً در تمام معیارهای صرفه جویی در باتری به بهترین شکل ممکن عمل کرد. Surface pro 9 5G تقریباً یک ساعت بیشتر در وب گردی مبتنی بر Wi-Fi داشت. مایکروسافت وعده 19 ساعت را داده است. به طور کلی، ما تقریباً 16 ساعت عمر باتری با استفاده چندگانه داشتیم. همانطور که می‌دانید عمر باتری شما بسته به برنامه ای که اجرا می‌کنید متفاوت است، پس عمر آن هنگام اجرای یک بازی یا یک وبگردی ساده یکسان نخواهد بود.

همانطور که 5G در نام نشان می‌دهد، Microsoft Surface Pro 9 5G همیشه آماده اتصال است. ما فرصتی برای آزمایش قابلیت های 5G آن نداشتیم. گفتنی است، ما از آن با انواع شبکه های WiFi استفاده کردیم. در همه موارد عملکرد خوبی داشت.

عملکرد و باتری: 4/5

اگر عمر باتری و تطبیق پذیری را در بالای لیست علاقمندی های رایانه شخصی ویندوز 11 خود قرار دهید، تعداد کمی از سیستم های دارای قابلیت های بهتر از Microsoft Surface Pro 9 5G وجود دارد.

اگر صفحه نمایش آن را جدا کنید، حالت تبلت آن عمر باتری شبیه به گوشی و صفحه نمایش لمسی دارد. این یک لپتاپ با صفحه نمایش بزرگ با سازگاری عالی Slim Pen 2 است. وقتی 279 دلار برای صفحه کلید Surface Signature و Slim Pen 2 بپردازید، بسیار سودمند است. حداقل 10 ساعت عمر باتری دارد (و اگر درست مدیریت کنید شاید خیلی بیشتر باشد) و آماده اتصال به نزدیکترین شبکه 5G شماست.

نتیجه گیری نهایی

سری Surface مایکروسافت هرگز گزینه ای مقرون به صرفه نبوده است. نمره 3.5 / 5 در طراحی برای کسانی که مدل های قبلی را استفاده کرده اند، چندان جالب نیست. نمره 4.5 / 5 دوربین ها و AudioOne چیزی که برای دستگاه های Surface Pro نقطه قوت محسوب می‌شود آنها مدت هاست از دوربین جلوی ۱۰۸۰ پشتیبانی می‌کنند. صفحه نمایش هنوز هم بدون شک یکی از بهترین نمایشگرهای موجود در بازار است. علیرغم عدم پشتیبانی کامل از تعدادی از برنامه های برتر PC، عملکرد شما را کامل مختل نمی‌کند، پس نمره ۴/۵ برای آن منصافانه است. این لپتاپ تمام نیاز های موبایلی شما با علیرغم لپتاپ بودن برآورده می‌کند.

آیا باید یک مایکروسافت SURFACE PRO 9 5G بخرید؟

بخر اگر :

  • شما خواستار تطبیق پذیری هستید
  • این هم یک تبلت قدرتمند است و هم با اضافه کردن کیبورد و قلم، یک سیستم فوق سبک و عالی است.
  • عمر باتری تمام روز دارید
  • به لطف تراشه قدرتمند SQ3 حداقل 10 ساعت استفاده (و شاید خیلی بیشتر) خواهید داشت.
  • شما نیاز به اتصال مداوم دارید
  • 5G داخلی به این معنی است که می‌توانید هر جایی که اتصال 5G دارد به آن متصل شوید.
  • دوست دارید بنویسید و نقاشی کنید
  • اگر Microsoft Surface Pro 9 5G را با کیبورد Surface Signature و Silm Pen 2 خریداری کنید، یک قلم همیشه آماده خواهید داشت که مانند نوشتن روی کاغذ واقعی حسی طبیعی دارد.

آن را نخرید اگر :

  • شما می‌خواهید برنامه های حرفه ای خود را اجرا کنید
  • پشتیبانی از نرم افزارهای قدرتمندی مانند Adobe Creative Cloud در این سیستم مبتنی بر ARM داده نشده است.
  • شما بودجه زیادی ندارید
  • این یک لپتاپ گران قیمت لست. حتی بدون صفحه کلید و قلم، Surface Pro 9 5G بیشتر از همتای اینتل خود قیمت دارد.
امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس